Nekromanti Starchallenge korrekturläsning

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Vitulv said:
Fast vadå "inarbetat"? Det är du+några randoms på rollspel.nu som känner till det. Vad tror du dig vinna på att ha kvar det?
Jag är ett utmärkt exempel på det här, jag tycker jag är hyfsat inläst på nya och gamla rollspel och projekten här på forumet (jag vet i alla fall vad de handlar om som regel).

Jag har ingen aning om vad Starchallenge handlar om, utöver att det nog är sci-fi. Jag har ingen relation till namnet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saker kan i princip heta vad fan som helst, om man fyller dem med bra innehåll. Ett exempel är Mercedes som egentligen är ett konstigt namn på en tung tysk bil. Men för oss är det naturligt.

Alltså: om Starchallenge blir ett bra spel är det ett bra namn. Och vice versa.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Perfekt namn tycker jag. Ett ord/namn och mycket sci-fi-känsla i det. Behåll!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arfert said:
Saker kan i princip heta vad fan som helst, om man fyller dem med bra innehåll. Ett exempel är Mercedes som egentligen är ett konstigt namn på en tung tysk bil. Men för oss är det naturligt.

Alltså: om Starchallenge blir ett bra spel är det ett bra namn. Och vice versa.
Det är klart de kan, min invändning var mot att det inte är ett inarbetat namn...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
PAX said:
Perfekt namn tycker jag. Ett ord/namn och mycket sci-fi-känsla i det. Behåll!
Jag har fått för mig att världen är lite He-Man:aktig korvtårta (med färre primärfärger) och "Starchallenge" känns som det passar det bra.

Är världen/spelet mer episk sci-fi så tycker jag nog namnet utan problem kan dumpas för något bättre.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,306
Location
Örebro
Behåll namnet, helt klart. Du har en grundskara av folk som är intresserade av att köpa spelet - och de är fästa vid namnet. Lita på dem. (Poäng: Jag bytte från In the Dark till Bortom, och jag märkte att alla inte hängde med där. De kände sig svikna. Än idag kan jag få höra "In the Dark var awesome. Jag gillar inte Bortom", vilket rent objektivt förstås inte stämmer.) Så om några på forumet skriker "Byt! Byt!" skulle jag rekommendera dig att ignorera dem och köra på namnet. Det är väl inarbetat för de som intresserat sig för spelet. För de som inte gjort det? Tja, antingen lär de inte vara intresserade av spelet eller köpa det heller.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Arfert said:
Saker kan i princip heta vad fan som helst, om man fyller dem med bra innehåll. Ett exempel är Mercedes som egentligen är ett konstigt namn på en tung tysk bil. Men för oss är det naturligt.

Alltså: om Starchallenge blir ett bra spel är det ett bra namn. Och vice versa.
Det är klart de kan, min invändning var mot att det inte är ett inarbetat namn...
Nej det såklart. Spelet finns ju inte "på riktigt" än. Då kan man inte kalla det inarbetat. Fast dess namn är ett mindre problem. Verkar det som.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,306
Location
Örebro
Arfert said:
Då kan man inte kalla det inarbetat.
Vad är det för trams? Klart det kan. Var nu inte dum. Saga var till exempel ett inarbetat namn långt innan det släpptes.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Arfert said:
Då kan man inte kalla det inarbetat.
Vad är det för trams? Klart det kan. Var nu inte dum. Saga var till exempel ett inarbetat namn långt innan det släpptes.
Nej det var det inte... namnet "snoddes" vid flera tillfällen och endast en minoritet av svenska rollspelare visste om Saga. Det uppfyller knappast kravet för inarbetning.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,306
Location
Örebro
Ja, det håller jag med om. Gissar på att jag syftar på det första och Arfert det andra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Arfert said:
Saker kan i princip heta vad fan som helst, om man fyller dem med bra innehåll. Ett exempel är Mercedes som egentligen är ett konstigt namn på en tung tysk bil. Men för oss är det naturligt.

Alltså: om Starchallenge blir ett bra spel är det ett bra namn. Och vice versa.
Exakt. Om man som författare tror på sin produkt och trivs med namnet, kör på det. Det är glöden man har i sin penna (eller tangentbord) som avgör om det lyckas.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
STOPP!

Det är ingen mening att korrekturläsa ovannämnda länkar som leder till Starchallenge regelverk och de ska också stoppas från Gdocs.

Jag har gjort min läxa och ska se över texten grundligt. Jag räknar med månader av arbete och återkommer med förhoppningsvis en text där korrektur är enklare, struktur funkar och reglerna är klara.

Tack för allt intresse, känner mig hopppfull inför nästa vända.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge klart!

...i den bemärkelse att jag tagit till mig av redigeringsråden, fått feed back på en del text och tvättat och speltestat igen. Utan mer feed back kommer jag ingen vart.

Det håller i spel så vitt jag kan bedöma. Texterna känns bättre. Jag börjar känna mig klar och är på väg att gå vidare. Det är dags att lägga upp det för allmän beskådan och förhoppningsvis få den feed back jag önskade då feed backen blev: Redigera!

Jag förstår att folk inte har tid med sådana här genomläsningar men jag är tacksam för alla små tillrop jag kan få. Kommentera vad och när du vill. Allt är välkommet.

Introduktion och värld:
https://drive.google.com/?tab=wo&authuser=0#folders/0B73OlVfqGjR5UzNkRXBrb3cwV0E

Regler:
https://drive.google.com/?tab=wo&authuser=0#folders/0B73OlVfqGjR5YTVrTXJvQk00WDA

/Niklas som förmodligen kommer uppa tråden lite då och då under några månader och sen låta den sjunka...
 
Top