DoD Snabbstartsreglerna

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Spännande diskussion här, men jag tror att ett allmänt bra tips är att testa snabbstarten. :)
Många regler är framarbetade i spel, och skapade trots att de kanske inte vid en första teoretisk anblick ser vettiga ut.
Fortfarande, varför har man valt att plocka in från MYZ och D&D?
Var det verkligen nödvändigt eller att man ser det som en möjlighet att öka kundbasen?

/C
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Men en sak undrar jag om det inte är en miss: trollkarlen i snabbstartsreglerna har summa åtta besvärjelser, men bara tre stycken beskrivs i dokumentet?
Han har sex besvärjelser, varav tre är "riktiga" besvärjelser och tre är trolleritrick (ungefär som minimagi från GDD). Alla beskrivs på sida 25.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Vilket dock är en frivillig regel. Kanske värt att överväga att göra den till en av standardreglerna, om stridsysstemet kräver den för att fungera optimalt? (Eller möjligen kalla de frivilliga reglerna för typ "avancerade regler" istället).

Mitt övervägande intryck är väl att det ser rätt kul ut, även om jag förstås hade gjort vissa saker annorlunda själv (som kanske att låta din chans att träffa påverkas av motståndarens skicklighet på något sätt?)

Men en sak undrar jag om det inte är en miss: trollkarlen i snabbstartsreglerna har summa åtta besvärjelser, men bara tre stycken beskrivs i dokumentet?
Jag räknar till sex stycken och tre av dem är Trolleritrick som beskrivs separat. De övriga två borde vara yrkes- och släktes-förmågor
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Fortfarande, varför har man valt att plocka in från MYZ och D&D?
Var det verkligen nödvändigt eller att man ser det som en möjlighet att öka kundbasen?
Kom igen nu, människa. Det är väl för att man tycker de reglerna är bra? Är det förvånande att Fria Ligan plockar in regler från MYZ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fortfarande, varför har man valt att plocka in från MYZ och D&D?
Var det verkligen nödvändigt eller att man ser det som en möjlighet att öka kundbasen?

/C
Jag tror du besvarade dig själv , en möjlighet att öka kundbasen

Min teori som jag har angående DnDfiering är att det görs för att maximera vinst

Ligan väljer att släppa spelet på två språk svenska och engelska

Detta görs troligtvis för att kunna nå två marknader för att maximera vinst .

För att tilltala den internationella marknaden så slänger man in saker ifrån världens största rollspel med stor igenkänningsfaktor.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Överlag gillar jag vad jag ser, ja, rent visuellt är det väldigt snyggt.
Känns som mycket plockats från Svärdets Sång, och en del från Symbaroum, vilket kanske inte är så märkligt. Men det ser lovande ut. Lite förvånad över fördelningen vapenfärdigheter/övriga färdigheter samt lite bekymrad över det barskrapade stridssystemet, men hoppas på att det finns mer att hämta där i de riktiga reglerna. Hoppas där även på rikt med förmågor och alternativa yrkes/släktesförmågor för att inte likrikta för mycket.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Ligan väljer att släppa spelet på två språk svenska och engelska

Detta görs troligtvis för att kunna nå två marknader för att maximera vinst .
Det är ett stort och tungt jobb att översätta spelet - särskilt när korrekturen inte är klar och alla ändringar som görs måste föras in i två olika dokument. Det rör sig knappast om en cash grab, utan snarare att det varit ett stort intresse från utlandet (vilket vi ju också kan se på statistiken från kickstartern!).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ett stort och tungt jobb att översätta spelet - särskilt när korrekturen inte är klar och alla ändringar som görs måste föras in i två olika dokument. Det rör sig knappast om en cash grab, utan snarare att det varit ett stort intresse från utlandet (vilket vi ju också kan se på statistiken från kickstartern!).
Så du menar att ligan inte agerar i vinstintresse ?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så du menar att ligan inte agerar i vinstintresse ?
Nu låter det sådär igen, som att det bara finns två möjliga ytterligheter, och inga mellanlägen.

Ligan drivs säkert av vinstintresse - annars går företaget under. Men det finns säkert andra drivkrafter också - passion för rollspel.
Och att satsa på en Engelsk version är kanske inget som betalar av sig sådär jättesnabbt, men man vill vara en internationell spelmakare, och smakar det så kostar det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Så du menar att ligan inte agerar i vinstintresse ?
Det är ju en viss skillnad på att vilja göra en vinst på det spelet med de regler man verkligen känner för att göra och att göra ett spel med regler som är designade i huvudsak att maximera vinst. Jag fick intrycket av att @Monokel menar att Ligan kanske gör det tidigare men inte nödvändigtvis gör det senare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ligan är idag såpass stora så detta troligtvis är deras main source of income. Rollspel är troligtvis deras jobb

Jag tror knappast ligan skulle kasta ut pengar och resurser på två regelset varav ett på engelska och göra dom desingval dom gjort om dom inte såg en chans till att tjäna pengar på detta.

Att driva ett företag utan vinstintresse är en ganska dålig businessmodel
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ligan är idag såpass stora så detta troligtvis är deras main source of income. Rollspel är troligtvis deras jobb

Jag tror knappast ligan skulle kasta ut pengar och resurser på två regelset varav ett på engelska om dom inte såg en chans till att tjäna pengar på detta.

Att driva ett företag utan vinstintresse är en ganska dålig businessmodel
Har vi inte redan typ haft den här diskussionen?
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Spännande! Finns det någon info om vad DoD kommer innehålla utöver rena regler? Kanske innehållsförteckning? Hur omfattande är tekniker, tips och liknande för SL? Finns det något stöd för att skapa och driva situationer och intriger, t ex tabeller och i så fall hur mycket?
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Jag tror du besvarade dig själv , en möjlighet att öka kundbasen

Min teori som jag har angående DnDfiering är att det görs för att maximera vinst

Ligan väljer att släppa spelet på två språk svenska och engelska

Detta görs troligtvis för att kunna nå två marknader för att maximera vinst .

För att tilltala den internationella marknaden så slänger man in saker ifrån världens största rollspel med stor igenkänningsfaktor.
Jag tolkar det som att man låter sig inspireras av bra fungerande regler i andra spel. Jag har aldrig gillat D&D, men måste ändå tycka att 5E är ett väldesignat system. Rollspelen *har* utvecklats sedan 80-talet. Till det bättre i stort sett tycker jag. Då ville jag spela spel som Rolemaster, Runequest och Space Opera. Idag vill jag ha spel som är roliga utan den arbetsinsatsen och komplexiteten.

Det som Ligan är bäst på är att destillera reglerna så att de är enkla men ändå ger en distinkt känsla (Ur Varselklotet och Aliens har samma system men känns väldigt olika). Och det känns som om de lyckats här med.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Är det förvånande att Fria Ligan plockar in regler från MYZ?
Nej, inte det minsta. Det är tvärtom högst väntat och rimligt tycker jag. Ligan har sin stil på regler, och den stilen uppskattas uppenbarligen av många rollspelare både i och utanför Sverige, så det är klart att ligan fortsätter med samma stil i nya DoD. Att det skulle bli en ren retroutgåva har väl aldrig varit på tapeten över huvud taget?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag är inte förvånad över att STO är borta, det känns logiskt, men hade nästan väntat mig någon typ av förmågor/släktesförmågor som hanterade storlek, på liknande sätt som i Symbaroum. Men om det funnits så borde ju både ankan och halvlingen haft en sådan kan man tycka.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Kom igen nu, människa. Det är väl för att man tycker de reglerna är bra? Är det förvånande att Fria Ligan plockar in regler från MYZ?
Ja, man kan ju tänka sig att Tomas förutom rent affärsmässiga överväganden vill göra ett spel han själv skulle vilja spela. Sen hör det ni till saken att FLs affärsidé är att sälja rollspel, inte att design rollspel, och att sådana faktorer kan spel in. Men är lånen från 5e med för att lura in 5e-spelare eller för att man anser att det är bra regler? Det vet bara konstruktören/a.

Det vi får nu var inte det jag ville ha, men jag orkar inte vara arg för att ett företag inte uppfyllde mina preferenser.
 
Last edited:
Top