DoD Snabbstartsreglerna

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Men är lånen från 5e med för att lura in 5e-spelare eller för att man anser att det är bra regler?
Om det är en strategi för att "lura" in 5E-spelare så förefaller den mig extremt missriktad. Överlappen med 5e (bortsett från de uppenbara överlapp som beror på det gemensamma ursprunget: fantasy, raser, grundegenskaper osv) är väl, typ, 1) advantage/disadvantage (något som vid det här laget är mer eller mindre designmässigt allmängods) och 2) dödsslag. Jag kan knappast tänka mig att detta är tillräckligt för att locka över ett 5E-fan, van vid levels, brant stigande kraftkurva, komplexa builds, invecklad handlingsekonomi, osv. Och det torde inte vara nödvändigt för att locka in en 5E-spelare som redan är beredd på att pröva något nytt.

Sen hör det ni till saken att FLs affärsidé är att sälja rollspel, inte att design rollspel
Samtidigt får man väl förutsätta att de flesta designers gör regler de faktiskt själva tycker är bra, i förhoppningen att de tilltänkta kundernas preferenser är tillräckligt lika deras egna för att tillala dem. Man kan, och bör, förstås kompromissa med den tilltänkta läsaren, men att cyniskt lägga in regler man själv ogillar i förhoppningen att de ska tilltala massan verkar inte i allmänhet som någon särskilt framgångsrik strategi.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Fortfarande, varför har man valt att plocka in från MYZ och D&D?
Jag tror, baserat på vad Tomas sagt tidigare, att det helt enkelt handlar om att de tycker att de reglerna är bra och att de passar bra i Drakar och Demoner.

Ta initiativ som exempel. Det enklaste och minst kontroversiella hade varit att bestämma initiativ med 1T20+SMI och sedan går man igenom turordningen från högst till lägst (högst SMI går före vid lika, om lika initiativ och SMI då sker det samtidigt). Men Ligan gillar sitt kortbaserade system och anser att det finns fördelar med att använda det (det blir inga "krockar" med initiativ och den som som har lägst går först vilket kan vara enklare att komma ihåg*).

Det ska bli spännande att se om det här systemet utvecklas på samma sätt som MYZ, om det kommer att vara motorn i andra spel framöver och att de får sina egna justeringar precis som MYZ.

* Förutom för mig.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
(det blir inga "krockar" med initiativ och den som som har lägst går först vilket kan vara enklare att komma ihåg*).

* Förutom för mig.
Då är vi två. Jag kan fasen aldrig minnas om det är den med ettan eller tian som agerar först. :D

Sannolikt för att jag inte spelar spel med initiativkort tillräckligt ofta.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jag tror du besvarade dig själv , en möjlighet att öka kundbasen

Min teori som jag har angående DnDfiering är att det görs för att maximera vinst

Ligan väljer att släppa spelet på två språk svenska och engelska

Detta görs troligtvis för att kunna nå två marknader för att maximera vinst .

För att tilltala den internationella marknaden så slänger man in saker ifrån världens största rollspel med stor igenkänningsfaktor.
Varför uppfinna hjulet igen liksom. Bra subsystem från andra regelmotorer ligger ju framdukat på ett smörgåsbord av smarta och väldesignade regler. Klart man plockar grejer som fungerar.

Vinst är bra. Pengar är drivkraft och lösningen på typ nästan allt här i livet. Det är bara tjuriga kommunister och slörökare som tycker annorlunda. =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
...vad jag hade förväntat mig...

När vi spelar är det rätt lite monster och mest människor. Så för mig är det viktigt att strid mellan människor (orcher) fungerar bra.
Om man tänker sig en ny-gjord stråtrövare, så är det rimligt att man får en jämn fight mot en orch eller en stadsvakt. Det tror jag kommer fungera bra med nya DoD.

Men så tänker man sig sin mer erfarna stråtrövare (Robin Hood, eller lite som Conan - well)... då ska man ju kunna ta sig an 3-4 stadsvakter eller orcher. Det är här D&D fungerar så bra. Man kan säga vad man vill om extra HP och hur realistiskt det är och hur man ska tolka det... men är man level 3-4-5 så kan man ta sig an 3-4 stadsvakter eller orcher, även om man inte har jätterustning. Det är varken ofarligt eller superdödligt.

Historiskt har detta bara fungerat i Drakar och Demoner om man skaffar sig högt ABS, så att man, när man blir träffad, oftast får 0 i skada, och ibland några enstaka KP is skada. Utan högt ABS har detta inte kunnat funka i Drakar och Demoner (speciellt inte med kroppsdelar).

När jag nu tittar på nya DoD så kommer man att dra på sig 2-3 attacker (beroende på initiativ), man kan in praktiken inte välja att parera eller ducka, för då får man ingen attack själv. De 2-3 attackerna kommer göra ca 2T6 i skada, och utan högt ABS är man snabbt besegrad. Av det vi har sett så här långt.

Mitt problem med detta är att jag kan föreställa mig hjältar som tar sig an 3-4 (eller fler) orcher eller stadsvakter, inte bara genom att de har mega-rustning, utan att de helt enkelt rör sig på ett sådant sätt att de inte blir träffade. Jag vill ha sådana hjältar (eller fiender) och jag vill ha sådant spel.

Det finns olika sätt att lösa detta i DoD/BRP. Tittar man på HT/KH så se man att "de" har tittat på D&D, eller i varje fall dragit samma slutsatser som Gygax (att man måste kunna bli träffad utan att ta svår fysisk skada). Jag förstår att man inte vill gå den vägen i ett nytt DoD. Man kan föreställa sig att det kommer "förmågor" som hanterar detta - yrkesförmågor eller allmänna förmågor. Det kanske kan funka, jag tycker det trots allt vore bättre att själva grunden i stridssystemet kan hantera det från början (och det har vi inte sett... än). Personligen hade jag nog försökt mig på något i stil med att när det är en-mot-flera, så är det varje runda en-av-de-flera som möter den enda, i en slagväxling, och de andra bidrar med någon slags support (eller har fördelen att de kan göra fria handlingar).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Varför uppfinna hjulet igen liksom. Bra subsystem från andra regelmotorer ligger ju framdukat på ett smörgåsbord av smarta och väldesignade regler. Klart man plockar grejer som fungerar.

Vinst är bra. Pengar är drivkraft och lösningen på typ nästan allt här i livet. Det är bara tjuriga kommunister och slörökare som tycker annorlunda. =)
Motsätter mig inte att ligan agerar i rent vinstsyfte om så är fallet , jag hade gjort exakt likadant.

Jag motsätter mig folks ( utifrån mitt perspektiv) ovilja att vilja erkänna att så är fallet 😜
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Motsätter mig inte att ligan agerar i rent vinstsyfte om så är fallet , jag hade gjort exakt likadant.

Jag motsätter mig folks ( utifrån mitt perspektiv) ovilja att vilja erkänna att så är fallet 😜
Grejen är väl att du får det att låta som antingen eller. Antingen gör man något av sann passion eller för pengarna. Sanningen i detta fall är ju att det är både och. Ja, rollspel är det som ger mat på bordet åt mina barn. Men vi jobbar med detta för att vi älskar rollspel och skriver de spel som vi själva vill spela. I hopp om att andra också ska gilla dem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Motsätter mig inte att ligan agerar i rent vinstsyfte om så är fallet , jag hade gjort exakt likadant.

Jag motsätter mig folks ( utifrån mitt perspektiv) ovilja att vilja erkänna att så är fallet 😜
Jag tror inte att någon här har påstått att Ligan inte vill gå med vinst.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Gillar verkligen det jag ser och härligt att saker som funkar spelmässigt inkorporeras. På så sätt lever spelandet vidare. Heja Ligan!

PS Känner dock igen den tråkiga "vinst"-diskussionen från ngn insändare i Sinkan på 80-talet... Misstänker att det är ngt svenskt särdrag som kommer till uttryck här...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Grejen är väl att du får det att låta som antingen eller. Antingen gör man något av sann passion eller för pengarna. Sanningen i detta fall är ju att det är både och. Ja, rollspel är det som ger mat på bordet åt mina barn. Men vi jobbar med detta för att vi älskar rollspel och skriver de spel som vi själva vill spela. I hopp om att andra också ska gilla dem.
Ni är ett vinstdrivande företag och utifrån det tror jag att dom val ni gör är för att maximera sälj och vinstmarginaler , konstigt vore ju annat då ni är ett vinstdrivande företag.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Nu visste jag redan innan att det här inte skulle vara ett spel för mig. Men jag är ändå glad att ligan gjort ett spel de verkar stolta över på en licens som betyder mycket för många.
Tråden här känns så negativ på ett sätt som kanske inte är överraskande men ändå tråkigt.


Jag hoppas Ligan stora framgångar och det här blir början på 40år till för DOD.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
PS Känner dock igen den tråkiga "vinst"-diskussionen från ngn insändare i Sinkan på 80-talet... Misstänker att det är ngt svenskt särdrag som kommer till uttryck här...
Har läst den på flera olika forum över hela världen ... eller ja, i alla fall i USA och Storbrittanien. Och jag har läst insändare från amerikanska rollspels-tidningar och fanzin från 70- och 80-talet som stöter och blöter detta. Tror inte att det är något särskilt svenskt som ligger bakom. :)
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Problemet är att vi diskuterar ett spel som vi egentligen bara sett en bråkdel utav. Det är ju som att sitta i en polsk Fiat 126p på autobahn och beklaga sig över att man blir omkörd av alla.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har läst den på flera olika forum över hela världen ... eller ja, i alla fall i USA och Storbrittanien. Och jag har läst insändare från amerikanska rollspels-tidningar och fanzin från 70- och 80-talet som stöter och blöter detta. Tror inte att det är något särskilt svenskt som ligger bakom. :)
Svenskt hade väll snarare varit att tiga om allt som kan uppfattas som negativt av någon annan och sjungit med i lycklig konsensus rädd att stöta sig med massan . Den svenska konflikträdslan och allt det där.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
MODERERING

I den här tråden kan vi diskutera snabbstartsreglerna. Vad är bra med dem? Vad är mindre bra med dem? Att diskutera om och hur ett företag går med vinst kan man göra någon annanstans.

Tack så mycket!


Ikväll när jag har tid ska jag skriva om vad jag själv tycker om de regler vi sett hittills.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Men Ligan gillar sitt kortbaserade system och anser att det finns fördelar med att använda det (det blir inga "krockar" med initiativ och den som som har lägst går först vilket kan vara enklare att komma ihåg*).

* Förutom för mig.
Har även blivit en del vridande och läsande för att komma fram till om spelaren fått kort nr 6 eller nr 9 för min del då det inte finns något streck under eller punkt bakom som det brukar finnas på tärningar :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Svenskt hade väll snarare varit att tiga om allt som kan uppfattas som negativt av någon annan och sjungit med i lycklig konsensus rädd att stöta sig med massan . Den svenska konflikträdslan och allt det där.
Det där har varit uppe på EN World nyligen, angående det som kallas "toxic positivity", vilket har varit en het potatis i USA senaste tiden.

Jag tror egentligen att det enda typiskt svenska är att måla upp alla negativa saker som typiskt svenska. :)

Fast så är det ju inte, så håller de på om sig själva i Norge och Frankrike och Tyskland och troligen över hela världen. Fast inte i Danmark, där målar man också upp alla negativa saker som typiskt svenska. :D
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Har även blivit en del vridande och läsande för att komma fram till om spelaren fått kort nr 6 eller nr 9 för min del då det inte finns något streck under eller punkt bakom som det brukar finnas på tärningar :)
Sån tur att den genomtrevlige och ödmjuke person som gjorde korten till Nordiska väsen råkar vara inblandad även i DoD.

EDIT: Sorry för den gigantonormiska bilden. Jag postade från telefonen.

IMG_20220831_101625_4.jpg

(Hehe. Najs!)
 
Last edited:
Top