Man Mountainman
Storsvagåret
Men är lånen från 5e med för att lura in 5e-spelare eller för att man anser att det är bra regler?
Om det är en strategi för att "lura" in 5E-spelare så förefaller den mig extremt missriktad. Överlappen med 5e (bortsett från de uppenbara överlapp som beror på det gemensamma ursprunget: fantasy, raser, grundegenskaper osv) är väl, typ, 1) advantage/disadvantage (något som vid det här laget är mer eller mindre designmässigt allmängods) och 2) dödsslag. Jag kan knappast tänka mig att detta är tillräckligt för att locka över ett 5E-fan, van vid levels, brant stigande kraftkurva, komplexa builds, invecklad handlingsekonomi, osv. Och det torde inte vara nödvändigt för att locka in en 5E-spelare som redan är beredd på att pröva något nytt.
Sen hör det ni till saken att FLs affärsidé är att sälja rollspel, inte att design rollspel
Samtidigt får man väl förutsätta att de flesta designers gör regler de faktiskt själva tycker är bra, i förhoppningen att de tilltänkta kundernas preferenser är tillräckligt lika deras egna för att tillala dem. Man kan, och bör, förstås kompromissa med den tilltänkta läsaren, men att cyniskt lägga in regler man själv ogillar i förhoppningen att de ska tilltala massan verkar inte i allmänhet som någon särskilt framgångsrik strategi.