DoD Snabbstartsreglerna

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag förstår faktiskt inte hur de tänkt där :unsure:
Som skrivet så finns det alltså ingen nackdel med att ducka mot att parera.
Detta är bara sant så länge du inte har tillräckligt tung rustning. Jag tycker det känns vettigt att man får avväga om man vill ha lätt rustning och ducka, eller tung rustning och parera med sköld, eller tung rustning och strunta i parader och hoppas att man slår hårt nog med tvåhandsvapen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Detta är bara sant så länge du inte har tillräckligt tung rustning. Jag tycker det känns vettigt att man får avväga om man vill ha lätt rustning och ducka, eller tung rustning och parera med sköld, eller tung rustning och strunta i parader och hoppas att man slår hårt nog med tvåhandsvapen.
Men man får ju parera lika mycket med 2H-vapen som med 1H-vapen och sköld.

Skillnaden är att skölden är mer brytvärde för pengarna.

Det är ingen avvägning. Det finns (som vanligt) bara ett bra val: max abs. Mot två motståndare är ducka/parera lönlöst.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Väldigt sällan det är värt att parera/ducka, eller ens går, eftersom det kostar ens handling den rundan. Oftast vill man ju kunna anfall när det är ens tur.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Känns som en kalle-anka-grej. Vem fan duckar/undviker genom att bli liggande?
Så är det i Mythras också, om man inte kan en Combat Style med förmågan att undvika det. Jag tycker det är lite väl hårt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Väldigt sällan det är värt att parera/ducka, eller ens går, eftersom det kostar ens handling den rundan. Oftast vill man ju kunna anfall när det är ens tur.
Ja, att man måste ge upp sin handling för att få försvara sig känns väldigt oldschool.

Hursom: väldigt snygg förhandsvisning, och proffsigt att lägga upp den som sagt! Ett par andra funderingar:

Jag noterar att man i likhet med t ex D&D 5E återhämtar KP i en mycket generös takt (i synnerhet om man jämför med drakonisk (så att säga) gammal-BRP - i Drakar '84 var det väl typ 1 KP per vecka?) - 1T6 KP på en kvarts vila, alla på en natts. Ska vi förstå det som att KP i likhet med D&D-hp inte betecknar faktiska kroppsskador utan bara blåmärken och trötthet, och att det är först när man går ner på 0 KP som man faktiskt blir (potentiellt dödligt) sårad? Eller kanske snarare att det är fråga om en datorspelsestetik där den sortens simulationistiska frågeställningar är meningslösa? :)

Jag höjde först på ögonbrynen över att rustningar är så dåliga, men det kanske makes more sense i ljuset av ovanstående.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Ber om ursäkt om detta avhandlats tidigare eller i annan tråd.

Är det bara jag som reagerar på att det finns delar som är i stort sett detsamma som i Svärdets sång? Som människornas förmåga Adaptiv, alvernas Inre frid och vargfolkens Jaktsinne.

Sedan, fattar lockelsen i att återanvända bildskatten från DoD 2016 men hade nog hoppats på något nytt … något eget … typ…
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Nu har jag inte lusläst snabbstartsreglerna, men jag antar att det finns fiender som inte klassas som monster, och som därmed inte använder attacklistor osv. Eller? Jag gillar hursomhelst det jag sett hittills, vill gärna se mer om hur systemet funkar, hur man använder erfarenhet, mer stats och förmågor!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Spännande diskussion här, men jag tror att ett allmänt bra tips är att testa snabbstarten. :)
Många regler är framarbetade i spel, och skapade trots att de kanske inte vid en första teoretisk anblick ser vettiga ut.
Gissar att ni har det men är nyfiken på om ni speltestat med och utan frivilliga regler som tex pressning av slag och hur det ev skulle kunna påverka svårighetsgraden? Utan att ha testat så ser det från soffan ut som spelet skulle bli något svårare om inte regeln om att pressa slag används (även om det innebär ett tillstånd).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Nu har jag inte lusläst snabbstartsreglerna, men jag antar att det finns fiender som inte klassas som monster, och som därmed inte använder attacklistor osv. Eller? Jag gillar hursomhelst det jag sett hittills, vill gärna se mer om hur systemet funkar, hur man använder erfarenhet, mer stats och förmågor!
Ja, det finns vanliga fiender också som anfaller och försvarar sig på ungefär samma sätt som rollpersonerna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Monster träffar automatiskt, det går oftast att ducka men då hamnar man på marken. Vissa monster får göra två eller fler attacker per runda. Känns som att det kommer att bli extremt många one punch kills om inte SL slår väldigt låga skadeslag.

Nu är det visserligen tre decennier sedan jag senast spelade DoD, men jag minns inte att det var så fruktansvärt dödligt.
EDD var extremt farligt, om du inte har rustning. Du fick ofta lemmar kapade. Lite större vapen dödade dig ofta på en träff, alternativt gjorde dig obrukbar, och redo för pensionering.

Med tung rustning fick vi istället evighetslånga strider där inget hände. Och vad vi har gnällt över i typ 40 år.

i denna version händer det grejer. Ofta är varje handling asviktig. Strider går fort och känns jobbiga. Det är rätt lätt att nå 0 KP och då tillkommer en dödsmekanism, där du hjältemodigt kan försöka dig på coola last stand, med extremt hög risk. Och där taktik spelar stor roll (som hur du studsar initiativkort genom att Avvakta).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Svårt att läsa regler som man nästan redan kan.

Mitt problem med DoD är att det intr hjälper att vara skicklig. Mot 3 svartalfer med vapen som gör 2T6 eller 2T8 i skada är vem som helst rökt.
Är det konstigt att 3-mot-1-strider är farliga?

(Just svartalfer är ofta för klena för vapnen du anger, men säg tre butiga orcher istället.)

(I det fulla spelet finns fler system för erfarna hjältar att hantera även detta, dock. Men det tror jag ligger utanför scope:t för snabbreglerna.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Men man får ju parera lika mycket med 2H-vapen som med 1H-vapen och sköld.

Skillnaden är att skölden är mer brytvärde för pengarna.

Det är ingen avvägning. Det finns (som vanligt) bara ett bra val: max abs. Mot två motståndare är ducka/parera lönlöst.
I det fulla spelet finns mängder av möjligheter till fler avvägningar än vad snabbstarten omfattar - den är trots allt ett tvärsnitt för att testspela en äventyrsplats med förskapade rollpersoner.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Gissar att ni har det men är nyfiken på om ni speltestat med och utan frivilliga regler som tex pressning av slag och hur det ev skulle kunna påverka svårighetsgraden? Utan att ha testat så ser det från soffan ut som spelet skulle bli något svårare om inte regeln om att pressa slag används (även om det innebär ett tillstånd).
Ja, det har testats. Dessutom låses dina möjliga pressade slag av dina tillstånd, så Max 6x pressade slag kan göras per vila. Och tillstånden slår inte sällan väldigt hårt, ofta när du minst anar det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Men alltså kan ankor vara ädla? Det finns väl en tråd för det med...
Kan människor? ;) Ankorna i Kopparhavet har iaf inga släktband till Ankeborg så det enda du behöver göra där är att välja särdraget Ädel. Men du ska ju ha 3 Särdrag till och det är då det blir intressant! :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
iom att ligan valt att släppa en engelsk utgåva av drakar och demoner i form av dragonbane och tagit med element ifrån DnD är detta ett strategiskt marknadstrick för att få igenkänningsfaktor hos jänkare som kommer lätta på stora jänkeplånboken ?

VI svenskar känner ju troligtvis knappast ett behov av DnDfiering så är det ett val för att slå bättre på den internationella marknaden ?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Med tung rustning fick vi istället evighetslånga strider där inget hände. Och vad vi har gnällt över i typ 40 år.
Det fanns ju för all del andra problem och lösningar med. Fasta rustningsvärdet är ett sådant, och det har vi ju kvar. Personligen tycker jag egentligen bara att man behöver konvertera ABS till en tärningskod samt addera rustningsbrytande tilläggsregler (för vissa vapen).

Nu tänker jag gnälla över låga ABS i 40 år istället! ;)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Och där taktik spelar stor roll (som hur du studsar initiativkort genom att Avvakta).
Vilket dock är en frivillig regel. Kanske värt att överväga att göra den till en av standardreglerna, om stridsysstemet kräver den för att fungera optimalt? (Eller möjligen kalla de frivilliga reglerna för typ "avancerade regler" istället).

Mitt övervägande intryck är väl att det ser rätt kul ut, även om jag förstås hade gjort vissa saker annorlunda själv (som kanske att låta din chans att träffa påverkas av motståndarens skicklighet på något sätt?)

Men en sak undrar jag om det inte är en miss: trollkarlen i snabbstartsreglerna har summa åtta besvärjelser, men bara tre stycken beskrivs i dokumentet?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Är det konstigt att 3-mot-1-strider är farliga?

(Just svartalfer är ofta för klena för vapnen du anger, men säg tre butiga orcher istället.)

(I det fulla spelet finns fler system för erfarna hjältar att hantera även detta, dock. Men det tror jag ligger utanför scope:t för snabbreglerna.)
Ja, jag tänker på mer erfarna hjältar - de behöver kunna hantera 3 "medelmåttiga" fiender (svartalfer eller inte).
Men jag hoppas du har rätt, och att det som gör att spelet skalar/växer inte syns, och att det finns andra regler som kommer i spel.
 
Top