JohanL
Champion
Han är en gås!
Gässen kommer först i expansionen.
Han är en gås!
Alla BRP-purister har väl ändå ett eget hemmabyggt BRP-hack som de tycker ska användas, och de hade inte blivit nöjda med mindre att just deras föredragna BRP-version använts?
Fast om motståndaren - som vann initiativet - missar så får man anfalla. Och då får initiativ-vinnaren inte parara för hon har ingenMin hypotes är: de rundor man inte vinner initiativ anfaller man inte, man parerar.
..
Man kan ducka med Rörlighet. Vad jag förstår är det helt jämförbart med att parera, fast med fördelen att inget vapen och ingen sköld tappar brytvärde. Monster kan ofta bara duckas, inte pareras, står det. Nackdelen med ducka är att man får nackdel med tung rustning. Sköld verkar bara ha fördelen att den kan ta skada istället för ett vapen.
..
Det skulle vara att ducka (Rörlighet) är en egen färdighet, så en krigare med svärd (och sköld), behöver bara färdigheten svärd... men en jägare med spjut och "ducka" behöver två färdigheter... det känns ju ... inte helt logiskt det heller.Som skrivet så finns det alltså ingen nackdel med att ducka mot att parera.
Om du låter bli att parera och hoppas att motståndaren missar, javisst då blir det så.Fast om motståndaren - som vann initiativet - missar så får man anfalla. Och då får initiativ-vinnaren inte parara för hon har ingensköldhandling kvar.
Jag uppfattade att man bara behöver välja att parera - som en reaction - om anfallaren lyckas.Om du låter bli att parera och hoppas att motståndaren missar, javisst då blir det så.
En sådan fajt är som ett chicken race, alltså. Eller roshambo (Cartman version).![]()
Känns som en kalle-anka-grej. Vem fan duckar/undviker genom att bli liggande?Skillnader mellan parera och ducka: Om man duckar så blir man liggande och kan inte resa sig förrän sin nästa tur.
Hmmm, du har rätt. Ordet "innan" förblindade mig, men det gällde visst skadeslaget och inte träffslaget-Jag uppfattade att man bara behöver välja att parera - som en reaction - om anfallaren lyckas.
Sen undrar jag med ordet Lortig.
Jag tror ducka mest är till för att undvika jättars klubbor och drakars eldkvastar. Det är snarare att slänga sig i skydd än att vinkla huvudet en aning åt sidan.Känns som en kalle-anka-grej. Vem fan duckar/undviker genom att bli liggande?
Svårt att läsa regler som man nästan redan kan.Hmmm, du har rätt. Ordet "innan" förblindade mig, men det gällde visst skadeslaget och inte träffslaget-
ABS är sänkt 1-2