DoD Snabbstartsreglerna

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hej

Då är kickstartern igång.
Måste säga att jag är rätt besviken på flera av designbesluten.
  • Kritisk skada, dubblar skadan. Varför inte bara att det ger maxskada eller en T6 extra
  • Allt inflytande från MYZ (personlig preferens). Det har inte med DoD att göra
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Håller med =D

EDIT: Men för att vara lite mer seriös så har jag bara skummat igenom PDF och jag gillar faktiskt det lilla jag läst. Har alltid gillat förmågor ochliknande specialiseringar som gör min karaktär unik. Förhoppningsvis så är förmågorna intressantare än 91:ans.
Annars är jag År Noll-fan boy så influenserna från den regelmotorn stör mig inte alls. Snarare tvärtom.

Förhoppningsvis är spelet så pass modulärt att man kan ta bort eller lägga till regler man ogillar eller saknar på ett enkelt sätt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Vad spelar detta för roll?
Det gör att det blir mer fokus på vapnet än på skickligheten.
Differensen i skada mellan olika vapen ökar ytterligare, vilket nödvändigtvis inte är bättre (sämre i mitt tycke)
Jag tycker faktiskt att det var en bättre lösning i DoD2016 med en extratärning i skada oavsett vapen.

C
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag gillar att det finns specialförmågor utöver färdigheterna, det gör att RP blir lite mer varierade och inte bara anonyma listor med FV. Hoppas bara att det finns massor av dem och att man kan lära sig fler under spel (som i Hjältarnas tid och Svärdets sång, exempelvis).

Nyfiken på hur balansen mellan RP och monster blir, känns som något man måste testa i spel, jag har svårt att jämföra genom ren theorycraft.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Jag är uppenbarligen blind. Var hittar man snabbstartsreglerna?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?

  • Jag gillade yrkesförmågorna! Jag förstår invändningen, men för mig personligen spelar det ingen roll då rollpersoner i vår grupp aldrig bytt yrkesinriktning så radikalt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?
Nu handlar ju sällan Drakar och Demoner-äventyr om personlig utveckling och karriärval, men det går väl att tänka sig att Bengt, när han visat den där dådkraften och känner sig som en nobel krigare, får byta yrke och yrkesförmåga?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?
Tja, han slutar väl inte vara bra på tjuvgrejor för att han lär sig slåss också? Så länge man kan skaffa sig flera yrkesförmågor med tiden ser jag inget problem även utifrån en simulationistisk BRP-horisont.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Hej

Då är kickstartern igång.
Måste säga att jag är rätt besviken på flera av designbesluten.
  • Kritisk skada, dubblar skadan. Varför inte bara att det ger maxskada eller en T6 extra
  • Allt inflytande från MYZ (personlig preferens). Det har inte med DoD att göra
  • Yrkesförmågor, jag vet att det är poppigt, men då är man tillbaka till det som -91 förstörde och som är det bästa med bra BRP. Det du börjar med har ingen betydelse för hur det slutar. Så, exempel. Bengt är en tjuv från början men strävar efter att visa på dådkraft och bli en nobel krigare, Ska han fortfarande ha tjuvspecialförmågan eller?
Håller med när det gäller yrkesförmågorna. Gillar inte heller att ankans släktesförmåga förutsätter att man använder den frivilliga pressaregeln. Pressatramset kommer aldrig att komma in i mitt DoD-spelande!

Något jag verkligen gillar är att det inte finns någon resurshantering alls när det gäller pilar, skäktor, slungstenar. Har du ett koger eller liknande kan du använda dina avståndsvapen.
 
Top