DoD Snabbstartsreglerna

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
En helrustning ger 6 i skydd, ett enhandsvapen ger 2T8 i skada och man har typ 12 i kp.
Blir korta strider.
Nyfiken på om det är ett designbeslut

C
Min hypotes är: de rundor man inte vinner initiativ anfaller man inte, man parerar.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PAX

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Min saliga mamma, må hon vila i frid, irriterade alltid ihjäl mig och mina bröder när vi satt och glodde på fotboll, genom att börja prata om färgen på lagens tröjor, och en hypotes hon hade om att lag i röda tröjor oftare vann. I den andan utbrister jag:

Så fantastiskt vackert det är också! Det jadegröna...
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Gillar inte heller att ankans släktesförmåga förutsätter att man använder den frivilliga pressaregeln.
Blä, avskyr när saker är kopplat till frivilliga regler. Känns som en rätt stor del försvinner om man väljer att köra RAW.

Nu är väl just pressning inget jag har problem med, men jag tycker det är en dålig utgångspunkt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
  • Allt inflytande från MYZ (personlig preferens). Det har inte med DoD att göra
Misstänker att du bland annat menar pressamekaniken och tillstånd. Jag tycker att tillstånden är ett onödigt tillägg för att pressa (pun intended) in en viss mekanik. Det blir krystat att spelaren ska hitta på att rollpersonen t.ex. blir lortig för att få ett omslag, eller omvänt: att hen blir lortig för att han försökte sig på samma handling igen.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Dissa inte innan du har testat. Pressningar är en höjdpunkt i spelet, i mitt tycke. Det genererar ångestladdade beslut om att "bli bra här och nu" kontra "jag är förstörd efteråt".
Jag kan köpa mekaniken i spel som svärdets sång och liknande, men jag tycker inte med nödvändighet att det passar i ett D100 spel.
Du har en %-chans, thats it. Det är rent.

Det kommer bli en framgång, men jag hade hoppats på ett grundläggande D100/BRP spel utan influenser från ligans övriga spel.
Kickstartar det väl i allafall,
C

som ovan sagts så känns tillstånd som ett sätt att tvinga in att använda pressa funktionen
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Dissa inte innan du har testat. Pressningar är en höjdpunkt i spelet, i mitt tycke. Det genererar ångestladdade beslut om att "bli bra här och nu" kontra "jag är förstörd efteråt".
Fast som det är beskrivet i snabbstartsreglerna är det ett rent omslag där omslaget räknas oavsett resultat. Det handlar inte om att lära sig av sina misstag utan risken är stort att man gör samma misstag två gånger och dessutom drabbas av ett tillstånd.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Min hypotes är: de rundor man inte vinner initiativ anfaller man inte, man parerar.
Så verkar det onekligen vara. Undantag när man känner sig bepansrad nog för att äta attackerna (eller om man är styrkebaserad mot monster, alltid eftersom man ändå inte kan försvara sig). Samtidigt är rustning verkligen inte tillförlitlig här - det är en jäkla skillnad på 8p mot 1T8+2, och 6p mot 2T8 (plåtrustning mot stridsyxa).

De uppenbara rollpersonskategorierna (på vad vi ser än så länge) verkar vara STY-närstrids, SMI-närstrid, SMI-avståndsstrid, och magiavståndsstrid.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Fast som det är beskrivet i snabbstartsreglerna är det ett rent omslag där omslaget räknas oavsett resultat. Det handlar inte om att lära sig av sina misstag utan risken är stort att man gör samma misstag två gånger och dessutom drabbas av ett tillstånd.
Så klart sannolikheten är emot dig om du är usel på att utföra en färdighet och du väljer att pressa iaf - fast då ligger ju det konstiga (desperata?) beslutet snarare hos spelaren än hos reglerna. Min erfarenhet är att Pressa främst används när du är rätt duktig men har otur (typ ha FV 16 och slå 17).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag gillar inte riktigt D&D:ifieringen som skiner igenom på många ställen. Å andra sidan är designmålet knappast att tillfredsställa BRP-purister.
Alla BRP-purister har väl ändå ett eget hemmabyggt BRP-hack som de tycker ska användas, och de hade inte blivit nöjda med mindre att just deras föredragna BRP-version använts?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Min hypotes är: de rundor man inte vinner initiativ anfaller man inte, man parerar.

P.S. En relaterad poäng. Ingen av exempelkaraktärerna använder sköld, men jag utgår från att sådana har mycket högre BV än vapen.
Det beror på numerär och hur turordningen i stort ser ut. Det är ju ballare att anfalla än att parera! :)

Ja, sköldar har högre BV.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Nyfiken på hur balansen mellan RP och monster blir, känns som något man måste testa i spel, jag har svårt att jämföra genom ren theorycraft.
Mycket av det kommer att bero på monstret, men från det vi sett hittills verkar mycket av poängen vara att få fram någon som kan tanka (antingen med rustning eller ducka) och några som står på avstånd utanför monstrets "anfall alla"-förmåga. Om det finns någorlunda tillgänglig helning i strid har man alla elementen för klassisk MMO-tank&spank.

Svårighetsnivån i äventyret kommer att vara väldigt olika på tre och fem rollpersoner.
 
Last edited:
Top