DoD Snabbstartsreglerna

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Avslöjar snabbstartsreglerna vilka spelbara folkslag som kommer finnas med?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Det fanns ju för all del andra problem och lösningar med. Fasta rustningsvärdet är ett sådant, och det har vi ju kvar. Personligen tycker jag egentligen bara att man behöver konvertera ABS till en tärningskod samt addera rustningsbrytande tilläggsregler (för vissa vapen).

Nu tänker jag gnälla över låga ABS i 40 år istället! ;)
Jag antar det är okay att glänta på speltestprocessen lite, då under en period hade rustningar just tärningsslag. Typ ABS 1t6. Detta slöade ned flytet och tempot mycket och gjorde väldigt lite för förhöja spelglädjen. Personligen tycker jag att nuvarande lösning är mycket bättre.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Men allvarligt skojat, är det någon (till exempel på Fria Ligan) som är intresserad av det jag hittat?
Så här skriver de i Kickstartern;

TRY OUT THE QUICKSTART NOW!
Curious about Drakar och Demoner / Dragonbane but not sure if you're ready to take the plunge? Why not try the game out? Via the links below, you can access a Quickstart PDF, including the complete introductory adventure Riddermound, and five pre-generated characters to play!
  • Click here to download the Quickstart PDF in English.
  • Klicka här för att ladda ner Snabbstarten på svenska.
Please note that the rules and text are subject to change. You are welcome to post your feedback on it in this designated thread on our forums – click here to find it ( Drakar och Demoner / Dragonbane - Fria Ligans forum )
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag antar det är okay att glänta på speltestprocessen lite, då under en period hade rustningar just tärningsslag. Typ ABS 1t6. Detta slöade ned flytet och tempot mycket och gjorde väldigt lite för förhöja spelglädjen. Personligen tycker jag att nuvarande lösning är mycket bättre.
Ja, jag är såklart fullt medveten om att spelet är ordentligt speltestat av kompetent folk. Det här handlar mer om preferenser. I min bok är en tung plåtrustning som skyddar som en tung plåtrustning något som förhöjer min spelupplevelse. Samtidigt är det ju en poäng med att 1T8 tycks vara den lägsta vapenskadan och 6 högsta ABS. Redan där har man ju löst ett grundproblem från DoD (där dolk gjorde 1T4 i skada och plåt skyddade 8).

Ska man ta sig runt detta så krävs det ju lite specialregler vilket såklart kan både ta plats i en regelbok samt sakta ner spel en aning. Om det är en trade off man uppskattar är dock en annan sak.

Så jag är helt med på designmålen och utförandet!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
... under en period hade rustningar just tärningsslag. Typ ABS 1t6. Detta slöade ned flytet och tempot mycket och gjorde väldigt lite för förhöja spelglädjen.
Jag gillar tärningsslag för rustningar. Har aldrig upplevt det som en bromskloss. Den som blir anfallen slår bara för sin rustning samtidigt som anfallaren slår för skada. Att rustning är opålitligt tillför också ett spänningsmoment. Men designmål och smak kan såklart variera.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Jag gillar tärningsslag för rustningar. Har aldrig upplevt det som en bromskloss. Den som blir anfallen slår bara för sin rustning samtidigt som anfallaren slår för skada. Att rustning är opålitligt tillför också ett spänningsmoment. Men designmål och smak kan såklart variera.
Vi gillar det i teorin också. Och som Marco skrev var det originalspåret. I speltest visade det sig dock inte vara helt lyckat och modellen vi valde gjorde striderna betydligt mer spännande och rappa.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag gillar tärningsslag för rustningar. Har aldrig upplevt det som en bromskloss. Den som blir anfallen slår bara för sin rustning samtidigt som anfallaren slår för skada. Att rustning är opålitligt tillför också ett spänningsmoment. Men designmål och smak kan såklart variera.
Egentligen skulle man kunna ersätta tärningsslaget för "parering" med ett försvarsslag, som skulle kunna vara två tärningar, en för rörlighet/defensivt värde, och en för ren rustning.

Så en smidig tjuv i läder kan slå 1T6 + 1.
Och en Riddare i Plåt får slå 0 + 1T8.
Och en barbar i ringbrynja kanske får slå 1T4+1T4.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vi gillar det i teorin också. Och som Marco skrev var det originalspåret. I speltest visade det sig dock inte vara helt lyckat och modellen vi valde gjorde striderna betydligt mer spännande och rappa.
Vi har ju det i både Hjältarnas Tid och Kopparhavets hjältar. Där funkar det utmärkt. Men jag förstår att det inte är universallösning.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Men allvarligt skojat, är det någon (till exempel på Fria Ligan) som är intresserad av det jag hittat?
Japp, det står ju på Kickstartersidan hur man rapporterar feedback, med länk till vårt forum. Enklast att samla allt på ett ställe. :)
Edit: oops, såg att Seter redan svarat!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Överlappen med 5e (bortsett från de uppenbara överlapp som beror på det gemensamma ursprunget: fantasy, raser, grundegenskaper osv) är väl, typ, 1) advantage/disadvantage (något som vid det här laget är mer eller mindre designmässigt allmängods) och 2) dödsslag.
Det har kanske nämnts förr men båda mekanikerna figurerar i Symbaroum, som ju kom ut 2014 det med. Sen kan ju det så klart influerats av utvecklingen av 5E 2012-2014.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Det har kanske nämnts förr men båda mekanikerna figurerar i Symbaroum, som ju kom ut 2014 det med. Sen kan ju det så klart influerats av utvecklingen av 5E 2012-2014.
Åtminstone dödsslag figurerar väl redan i D&D, 4E?

Bägge dessa mekaniker är ju, när någon väl gjort sig omaket att komma på dem, lite av no-brainers. Ad/disad är ett snabbt och smidigt sätt att modifiera svårighetsgraden på ett slag, dödsslag drar ut döendet och gör det dramatiskt. Det är inte så märkligt att många regelbyggen anammat dessa idéer.

Edit: Kan ju tillägga att en mekanik som är funktionellt väldigt lik ad/disad, nämligen att flippa tiotals- och entalstärningen på ett procentslag, går tillbaka åtminstone till Unknown Armies (första utgåvan 1998) -- och säkert tidigare.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Åtminstone dödsslag figurerar väl redan i D&D, 4E?
Till och med gamla Star Wars d6 och där kunde det bli dramatiskt.

Regelmässigt. Man slog 2T6 varje runda mot antal rundor man varit utslagen. Om man slog lika med eller under så dog man. Man fick sluta slå när någon förband en. Gillade hur enkelt de fick till en stegringsmekanism.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Jag har läst igenom snabbstartsreglerna och är hitintills nöjd med det jag sett. Att saker som Drak- och Demonslag är alternativa tillägg känns bra. Dock undrar jag över en sak:

I snabbstartsreglerna står det på sidan 19 att en fackla kan "[...]användas som ett vapen, och räknas då som en träklubba. Om du anfaller någon och träffar måste du dock se om facklan slocknar [...] slå en T6. Blir slaget en etta slocknar facklan."
MEN: Det står ingenstans i snabbstartsreglerna vad för skada en träklubba gör. En trästav gör dock 1T8 i skada. Hittade lite information om träklubbor från en tidigare version av Drakar och Demoner:

(Trä)Klubba:
• Skada: 1T4
• STY-krav: 1
• Längd: 0
• Vikt: 0,5
• BV (Brytvärde): 5
• Pris: 10
//sidan 64 ur Vapen & Rustningar i Chronopia (DoD, 5:e utgåvan)

Jag har hört av mig till Fria Ligan om detta och ännu inte fått något svar (förståeligt då jag skrev till dem för bara några minuter sen), men nu frågar jag er: Vad tänker ni om hur mycket skada facklor gör?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Ja, jag är såklart fullt medveten om att spelet är ordentligt speltestat av kompetent folk. Det här handlar mer om preferenser. I min bok är en tung plåtrustning som skyddar som en tung plåtrustning något som förhöjer min spelupplevelse. Samtidigt är det ju en poäng med att 1T8 tycks vara den lägsta vapenskadan och 6 högsta ABS. Redan där har man ju löst ett grundproblem från DoD (där dolk gjorde 1T4 i skada och plåt skyddade 8).
Om det var ett problem eller en feature går ju att diskutera. Om man tittar på hur en helrustning fungerade i verkligheten så var ju bäraren näst intill immun mot de flesta vapen.
En dolk kunde inte tränga igenom en plåtrustning, om man inte träffade någon av de få öppningar som trots allt fanns i rustningen (armhålan, ögonen,..) men att göra det var närapå omöjligt så länge försvaren var rörlig och kunde försvara sig. Så ville man använda dolk mot helrustning så fick man se till att brotta ner motståndaren på marken först där man kan hålla honom stilla medan man placerar dolkstöten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
En dolk kunde inte tränga igenom en plåtrustning, om man inte träffade någon av de få öppningar som trots allt fanns i rustningen (armhålan, ögonen,..) men att göra det var närapå omöjligt så länge försvaren var rörlig och kunde försvara sig. Så ville man använda dolk mot helrustning så fick man se till att brotta ner motståndaren på marken först där man kan hålla honom stilla medan man placerar dolkstöten.
Ja. Min poäng var alltså att DoD inte hade regler för detta, så därför behövs det lite "specialregler" om man vill uppnå det, eller åtminstone riktlinjer.
 
Top