Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Synd att det ska vara pengar som är drivande. så har det aldrig varit i rollspels världen. det känns nästan som om Fria ligan, dom är värst men det finns även andra, har satt som mål att släppa såmånga spel so möjligt är utan att sen ha en egentlig fortsättning. Å då frågar man - Varför? Pengar. När dom släpper ett spel så kan dom oxå släppa, oftast med i ett set så man måste köpa, tärningar, skärm och kort. Å som krank skrev så är det ju äventyr/kampanjer som är lite att jobba med å alltså mer kostsamt. Å t.ex tärnuingar å kort kostar i princip inget att fixa. Det har blivit jävligt snett någonstans. Tänk asjälva. Ett äv för 150 spänn tar ett ex antal timmar komma på, skriva å trycka. En modul för 300 ännu mer. Å ändå får du betala mer för en skärm, tärningar å kort än för ett äventyr plus en modul. Å inte nog med det. Dom spel dom faktiskt följer upp gör dom moduler till som dom "måste" släppa nya tärninga, kort och skärm till. Vad ska man säga. Men tyvärr stannar det inte där. Nu har dom kommit på att det är på Engelska dom tjänar pengar. Det började med att det som gjordes två språkigt efter ett tag fick prode. stopp på svenska medans det engelska fiortsatt. Nu har det gått så långt så nu bemödar dom sig inte ens med en svensk del. Å dom ska kalla sig rollspelare.
Tycker det är ett intressant perspektiv som @mini72 lyfter fram. Skulle vilja veta lite mer kring detta. Själv har jag gett ut rollspel och vet ungefär hur mycket pengar man måste ligga ut med som spelmakare och att projekten som jag sålt är vad som ger pengar till nästkommande projekt.

Jag undrar lite därför när gränsen är nådd för dig; när det "bara" blir kapitalistiskt pengarov av rollspel. För pengar behövs i branchen. Alla är rejält ... och då menar jag rejält underbetalda. Från skribenter till grafiska designer och framförallt illustratörer. Det är redan nu eldsjälar som driver rollspelsbranschen, enligt mina ögon. Utan dem hade spelen inte ens funnits i första fallet.

Tråden riktar sig naturligtvis främst till mini72.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Tycker all produktion ska drivas av eldsjälar. Det brukar bli bäst när det är ett renodlat labour of love. Gäller all kultur.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När produkterna (eller hobbyn) blir uppenbart lidande i kvalitét på grund av viljan att tjäna mer pengar.
Jag kan nog inte komma på ett bra exempel här, jag tycker tex inte att sluta göra spel på ett betydligt mindre språk är en sådant fall. Det är meckigt att göra rollspel på två olika språk och när 99,9% av målgruppen för det svenskspråkiga spelet kan ta till sig spelet på engelska så låter det mer som vettig riskhantering än giriga pengahungriga Krösus Sork-fasoner.

Eller vänta, ett exempel jag kommer på är när någon aktivt försöker hindra konkurrenter att ge ut eller sälja spel. Att utnyttja sin status som stor på marknaden och försöka påverka butiker att inte ta in andra spel så att säga. Sånt är ju helt klart ”över gränsen”
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Eller vänta, ett exempel jag kommer på är när någon aktivt försöker hindra konkurrenter att ge ut eller sälja spel. Att utnyttja sin status som stor på marknaden och försöka påverka butiker att inte ta in andra spel så att säga. Sånt är ju helt klart ”över gränsen”
Finns det exempel på det i närtid?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Eller vänta, ett exempel jag kommer på är när någon aktivt försöker hindra konkurrenter att ge ut eller sälja spel. Att utnyttja sin status som stor på marknaden och försöka påverka butiker att inte ta in andra spel så att säga. Sånt är ju helt klart ”över gränsen”
Tänker även på sådant som att dra nytta av oklarheter kring varumärken och upphovsrätt för att hävda ensamrätt till vissa yttringar av sedan länge döda författares verk.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Illustratörerna får oftast hyfsat betalt medan skribenterna får betydligt sämre betalt. För spel där någon annan än utgivaren äger licensen, så går en stor del av pengarna till licensinnehavaren. Det här är ett genomgående mönster i den svenska rollspelsbranschen. Det finns också en lösning på problemet: skrivna kontrakt på bordet redan innan spelet kommer ut. Det ska vara tydligt precis hur relationen mellan förlag och författare ser ut. Exempelvis om förlaget har betalat för att översätta spelet och hur författaren presenteras och marknadsförs av förlaget.

Jag har inga problem med förlag som tjänar mycket pengar, men det ska inte vara på bekostnad av att andra är underbetalda (eller i praktiken blåsta). Ett sätt att göra något åt problemet är att prata om det här på detta forum. Då vet fler vad problemet är. Man kan också utgå ifrån hur kontrakt skrivs i andra delar av förlagsbranschen. Det är en dålig idé att tycka att man är kompisar och att det löser sig till slut. Det behöver det inte alls göra. En affärsrelation är en affärsrelation även om man också är polare som tar en öl på krogen.

Och nu talar jag alltså om större spel som kommer ut i tusentals ex. Inte udda indiespel med emulerade ICA-besök som säljs till 50 pers.
 
Last edited:

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag förkastar premissen. Det är klart man måste få in pengar, om man nu inte ägnar sig åt hobbyverksamhet. Fria Ligan upplever jag knappast som pänninghungriga. Kanske kan man säga att Wizard of the Coast är det, men de svenska rollspelsföretagen ser inte ut att jobba så.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Kruxet är väl att rollspel är en pytteliten nisch. Du kan vara eldsjärnas eldsjäl som ger ut ditt spel men betalar hyran med ett “vanligt” jobb - att skala upp därifrån till att jobba heltid och anställa folk är betydligt svårare och KRÄVER att du tänker på pengarna.

Sälja 200 böcker på svenska via Kickstarter en gång om året kan ingen leva på.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag förkastar premissen. Det är klart man måste få in pengar, om man nu inte ägnar sig åt hobbyverksamhet. Fria Ligan upplever jag knappast som pänninghungriga. Kanske kan man säga att Wizard of the Coast är det, men de svenska rollspelsföretagen ser inte ut att jobba så.
Har du skrivit officiellt material för något rollspel? Jag är alltså inte ute efter att trycka till dig, utan undrar verkligen. Mitt inlägg är baserat på egen erfarenhet. Jag har skrivit totalt ca 100-150 sidor utgivet material för olika förlag. Tänker inte gå in på detaljer.

Jag håller alltså med dig om att de som skriver till större spel bör få vettigt betalt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Läser man gamla trådar på forumet så menar vissa där att Äventyrsspel ibland använde sitt inflytande till att förhindra att andra svenska rollspelsförlag inte kunde ge ut sina produkter i butikerna i Stockholm, men jag vet inte om det stämmer? Det var väl också något twist mellan RM och Granström om vem som ägde rättigheterna till Svavelvinter när det var rätt tydligt att det faktiskt var Granström som ägde rättigheterna till sitt eget verk? Eller har jag fått dessa saker om bakfoten? Men detta var ju grejer som hände för rätt länge sen, så vet inte om det räknas? Det är väl det närmaste jag kan komma på som liknar kapitalistiskt pengarov.

Jag tycker inte att det är roffarkapitalistiskt, girigt eller fel att släppa skärm tärningar och kort samt moduler som är kompatibla med dem. Jag tycker inte att det heller är fel eller girigt att som svensk utvecklare släppa produkter på engelska, varför skulle det vara det?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
@Franz, vet du något om hur relationen mellan förlag och författare brukar se ut rent juridiskt och kontraktsmässigt? Då talar jag alltså om svensk rollspelsbransch. Se mina kommentarer ovan för mer kontext.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tycker inte att det heller är fel eller girigt att som svensk utvecklare släppa produkter på engelska, varför skulle det vara det?
Kan ju svida lite för fansen som tidigare fick Xs spel på svenska att de påföljande spelen bara kommer på engelska. Sedan är det ett OERHÖRT rimligt beslut att ta, jag säljer väl tre böcker på engelska för varje på svenska när jag släpper på båda språken. Trots att jag är "stor indiemakare" på svenska marknaden och inte ens registrerar i bruset på den internationella.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det är exakt samma mekanismer oavsett vilket typ av företag du driver. I början kan du göra det i liten skala, för att det är kul, men det går inte att leva på. Sannolikt stannar du där eller slutar. Några få får möjlighet att ta ytterligare ett steg. Det blir inte så mycket mer pengar, men mer uppmärksamhet. Folk kan tro att företaget är större än det är och dra lite förhastade slutsatser kring omsättning, anställda o.s.v. Tänk på att även ett företag som omsätter 1-3 miljoner är pyttelitet.

Om man gör allt rätt kan man skala upp härifrån. Då börjar man få fasta utgifter och det går inte längre att driva som en hobby. Folk ska ha lön, fakturor ska betalas etc. Detta är så det funkar på ditt riktiga jobb, och nu är du här. Alla beslut du tar måste ha någon form av ekonomisk nytta. Annars kommer ni kursa.

När det gäller svenska rollspel är det bara FL* som lyckats med detta (även om både Äspel (i forntiden) och i viss mån Neogames var väldigt framgångsrika). Det är en fantastisk prestation av @TomasFriaLigan m.fl! Jag minns när vi hängde på Järnringens forum och snackade rubbitar (det var inte ankor om gällde då). De var som alla oss andra, men började ta små, små steg på resan ovan. Det kräver ffa mod, kunskap och insikt. De flesta, de allra, allra flesta, fixar inte det. De vill inte, orkar inte, kan inte. Och det är helt ok. Man får göra vad man vill.

Men om det är pengar som styr så har man gjort en usel analys till att börja med. Rollspel liksom? Eller ärligt talat företagande i allmänhet. Men om det sen visar sig att det verkar funka? Ja, då är det bara att säga GRATTIS och vara glad för deras skull.

*såvitt jag vet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Kan ju svida lite för fansen som tidigare fick Xs spel på svenska att de påföljande spelen bara kommer på engelska. Sedan är det ett OERHÖRT rimligt beslut att ta, jag säljer väl tre böcker på engelska för varje på svenska när jag släpper på båda språken. Trots att jag är "stor indiemakare" på svenska marknaden och inte ens registrerar i bruset på den internationella.
Jo alltså, det kan såklart vara trist. Men tycker inte att det handlar om girighet. Som jag skrev i en annan tråd, jag tror att det handlar om att så många människor som möjligt tar del av ens produkt mest för att det är kul att folk läser det man lagt ner tid på att skapa, snarare än girighet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det är exakt samma mekanismer oavsett vilket typ av företag du driver. I början kan du göra det i liten skala, för att det är kul, men det går inte att leva på. Sannolikt stannar du där eller slutar. Några få får möjlighet att ta ytterligare ett steg. Det blir inte så mycket mer pengar, men mer uppmärksamhet. Folk kan tro att företaget är större än det är och dra lite förhastade slutsatser kring omsättning, anställda o.s.v. Tänk på att även ett företag som omsätter 1-3 miljoner är pyttelitet.

Om man gör allt rätt kan man skala upp härifrån. Då börjar man få fasta utgifter och det går inte längre att driva som en hobby. Folk ska ha lön, fakturor ska betalas etc. Detta är så det funkar på ditt riktiga jobb, och nu är du här. Alla beslut du tar måste ha någon form av ekonomisk nytta. Annars kommer ni kursa.

När det gäller svenska rollspel är det bara FL* som lyckats med detta (även om både Äspel (i forntiden) och i viss mån Neogames var väldigt framgångsrika). Det är en fantastisk prestation av @TomasFriaLigan m.fl! Jag minns när vi hängde på Järnringens forum och snackade rubbitar (det var inte ankor om gällde då). De var som alla oss andra, men började ta små, små steg på resan ovan. Det kräver ffa mod, kunskap och insikt. De flesta, de allra, allra flesta, fixar inte det. De vill inte, orkar inte, kan inte. Och det är helt ok. Man får göra vad man vill.

Men om det är pengar som styr så har man gjort en usel analys till att börja med. Rollspel liksom? Eller ärligt talat företagande i allmänhet. Men om det sen visar sig att det verkar funka? Ja, då är det bara att säga GRATTIS och vara glad för deras skull.

*såvitt jag vet.
Men det är bra att ha skrivna avtal och tydliga roller, eller hur? Precis just det har varit branschens problem sedan Äventyrsspels dagar. De blåste tonåringar som skrev äventyr för några hundralappar, trots upplagor på åtskilliga tusen ex. Den som vet något om detta företag förstår också hos vem pengarna hamnade.

Vad gäller omsättningen, så vet alla som har drivit företag att ett par miljoner inte är så mycket pengar om man har flera anställda. Men det är något helt annat än hur man skriver vettiga kontrakt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Men det är bra att ha skrivna avtal och tydliga roller, eller hur? Precis just det har varit branschens problem sedan Äventyrsspels dagar. De blåste tonåringar som skrev äventyr för några hundralappar, trots upplagor på åtskilliga tusen ex.

Vad gäller omsättningen, så vet alla som har drivit företag att ett par miljoner inte är så mycket pengar om man har flera anställda. Men det är något helt annat än hur man skriver vettiga kontrakt.
Jag kommenterade trådstartens citat gällande att FL ger ut spel på engelska, vilket såklart är ett vettigt och rimligt beslut om man vill kunna driva sitt företag och kunna växa. Hur avtal ser är en helt annan fråga. Tydliga kontrakt är alltid bra, oavsett vad man ägnar sig åt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
Är det inte så att fansen ofta efterfrågar specialtärningar, spelledarskärmar och annat pyssel? Det är i alla fall så jag uppfattat det, särskilt som tillägg i kickstarter-kampanjer. Självklart tar ett vinstdrivande företag då fram sådana produkter. I en smal bransch som rollspel tror jag att ett sådant beslut har väldigt lite med girighet att göra. Istället handlar det om att kunna betala sina räkningar samt en hygglig lön till personalen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Är det inte så att fansen ofta efterfrågar specialtärningar, spelledarskärmar och annat pyssel? Det är i alla fall så jag uppfattat det, särskilt som tillägg i kickstarter-kampanjer. Självklart tar ett vinstdrivande företag då fram sådana produkter. I en smal bransch som rollspel tror jag att ett sådant beslut har väldigt lite med girighet att göra. Istället handlar det om att kunna betala sina räkningar samt en hygglig lön till personalen.
Just fallet med tärningar och prylar är nog det som tydligast visar att de ändå är eldsjälar. Marginalerna på kringprodukterna är små. Mer jobb, för nästan inga pengar alls.
 
Status
Not open for further replies.
Top