Tjäna pengar på rollspel

Status
Not open for further replies.

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Just fallet med tärningar och prylar är nog det som tydligast visar att de ändå är eldsjälar. Marginalerna på kringprodukterna är små. Mer jobb, för nästan inga pengar alls.
Det är möjligt. Jag har ingen koll på marginalerna. Det enda jag snappat upp är att det är dyrt med boxar.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag kommenterade trådstartens citat gällande att FL ger ut spel på engelska, vilket såklart är ett vettigt och rimligt beslut om man vill kunna driva sitt företag och kunna växa. Hur avtal ser är en helt annan fråga. Tydliga kontrakt är alltid bra, oavsett vad man ägnar sig åt.
Helt okej. Men frågan om girighet som flera diskuterar ovan är ju helt avhängig av hur (och om) förlagen betalar sina skribenter och illustratörer. Om man inte vet det så kan man ju inte avgöra om förläggarna är giriga eller inte. Därav mina kommentarer.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Kreativa manniskor maste kunna tjana pengar. Vad far vi annars for samhalle?
Alla har rätt att göra det de gör, men det är ju egentligen inte en rättighet att tjäna pengar på det. Många rollspel har ju egentligen som mest gemensamt med romaner folk skrivit på kammaren och sen själva betalat för att ge ut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Helt okej. Men frågan om girighet som flera diskuterar ovan är ju helt avhängig av hur förlagen betalar sina skribenter och illustratörer. Om man inte vet det så kan man ju inte avgöra om förläggarna är giriga eller inte. Därav mina kommentarer.
De som vill diskutera eventuell girighet får lov att göra det. Jag har inte sett någon och tror inte att någon sådan finns i något större utsträckning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Det är möjligt. Jag har ingen koll på marginalerna. Det enda jag snappat upp är att det är dyrt med boxar.
Ja, det enda som är okej är ju större upplagor av böcker och kanske även större posters/kartor. Allt annat är bara sänken. Som vi nördar vill göra för att det är kul.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Synd att det ska vara pengar som är drivande. så har det aldrig varit i rollspels världen.
Nu blir jag nyfiken på vilken rollspelsvärld du lever i.
Redan världens första rollspelsföretag, TSR som gjorde Dungeons & Dragons, stämde folk till höger och vänster - vilket de inte hade gjort om det inte var pengar inblandat.
Även när det gäller Sverige skulle jag säga att vårt första rollspelsföretag, Äventyrsspel, mest drevs av pengar.
Första gången det började bli populärt med gratismaterial till rollspel var runt år 2000 när OGL- och d20-licenserna släpptes - då hade rollspel funnits i ett kvartssekel utan att ägna en tanke åt gratismaterial.

Tänk asjälva. Ett äv för 150 spänn tar ett ex antal timmar komma på, skriva å trycka. En modul för 300 ännu mer.
Ja, och?
Det är (eller ska vara) en jämras skillnad på ett äventyr som du skrivit för eget bruk och ett köpäventyr.
Köper du illustrationer för flera tusen kr när ni spelar själva?
Har du koll på hur mycket det kostar att trycka en egen bok?
Är du medveten om att de flesta svenska rollspel trycks i små serier runt 200 ex.?
Små spelproducenter som @krank brukar vara glada om de inte går back på sina produkter.

Nu har dom kommit på att det är på Engelska dom tjänar pengar.
Återigen: de flesta svenska rollspelsproducenter tjänar inga pengar på sina produkter.
Men de som HAR provat att ge ut produkter på bägge språken vet att man säljer mångdubbelt mer på engelska än svenska, då den engelska rollspelsmarknaden är mångdubbelt större.
Jag skulle tro att för de flesta producenter är det mer frågan om ego än girighet. Det är helt enkelt roligare att sälja 1000 produkter på engelska än 100 produkter på svenska. Och nej, man tjänar fortfarande inte några större summor på engelska spel.

P.S.
Det finns ett par stora rollspelsföretag i Sverige, som Helmgast, Fria Ligan och kanske någon mer, som producerar saker som säljer i 1000 ex. eller mer på svenska.
Att gnälla på de få som lyckas i rollspels-Sverige är lite som när en svensk trubadur som ingen hört talas om gnäller på att Måns Zelmelöw kan leva på sitt artisteri.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
419
Location
Linköping, Sverige
Har du skrivit officiellt material för något rollspel? Jag är alltså inte ute efter att trycka till dig, utan undrar verkligen. Mitt inlägg är baserat på egen erfarenhet. Jag har skrivit totalt ca 100-150 sidor utgivet material för olika förlag. Tänker inte gå in på detaljer.

Jag håller alltså med dig om att de som skriver till större spel bör få vettigt betalt.
Jag förkastade premissen som angavs i trådstarten. Så jag förstår inte riktigt vad det har med ditt inlägg att göra. (Det fanns inte ens när jag började skriva mitt inlägg).

Och: Nej jag har inte skrivit något som officiellt publicerats, så det kan du trycka till mig för (på?). ;)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Att tjäna pengar på rollspel har väll pågått sen back in the days , jag tror knappast wizards prånglar ut DnD moduler ur godheten av sitt hjärta eller fria ligan släpper spela på spel för att dom går back på det , isf ska skulle dom konkat vid det här laget.

Om inte ekonomisk vinning är en viktigt aspekt varför ger inte merparten större spelskapare bort sina spela gratis ?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
De som vill diskutera eventuell girighet får lov att göra det. Jag har inte sett någon och tror inte att någon sådan finns i något större utsträckning.
Diskutera kan man verkligen göra. I den svenska rollspelsbranschen som helhet finns det kanske inte så mycket girighet. Men när fundraising kom in i bilden blev det så att säga en annan sport. Då behövs det jävligt tydliga kontrakt och överenskommelser. Alla behöver i förväg veta var pengarna hamnar och exakt hur mycket alla har rätt till. Det är inga småsmulor vi pratar om.

Att förlagen ger ut kommersiella produkter på engelska och säljer specialtillverkade tärningar tycker jag inte är det minsta märkligt. Efterfrågan styr.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
För mig finns ingen sådan (realistisk) gräns. Desto mer pengar desto fler och bättre rollspel och supplemnet blir det.

Någon slags målsättning är väl ändå att alla skickliga och drivna rollspelsskribenter (och för den delen poddare m.fl) ska kunna dra in en bra månadslön samt att kunna bygga upp tillräckligt med kapital för att kunna våga investera i nya projekt.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Att förlagen ger ut kommersiella produkter på engelska och säljer specialtillverkade tärningar tycker jag inte är det minsta märkligt. Efterfrågan styr.
Precis, vad är egentligen alternativet?
Kunderna: Vi vill ha specialtärningar! Och SL-skärmar!! Och mer illustrationer!!! Och guldtryck på omslaget!!!!
Rollspelförlaget: Nej, vi är eldsjälar som brinner för vårt spel och vill inte att pengar skall styra, det får ni inte!

Att sedan kunderna är galna och efterfrågar allt det där är en annan fråga som inte har något med rollspelsförlagens girighet att göra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
@Franz, vet du något om hur relationen mellan förlag och författare brukar se ut rent juridiskt och kontraktsmässigt? Då talar jag alltså om svensk rollspelsbransch. Se mina kommentarer ovan för mer kontext.
Sorry, missade att du ställt denna fråga. Jag är ledsen, men även med kontexten ovan förstår jag inte riktigt vad det har att göra med vad jag har skrivit i denna tråd? Eller frågar du helt apropå ingenting?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Första gången det började bli populärt med gratismaterial till rollspel var runt år 2000 när OGL- och d20-licenserna släpptes - då hade rollspel funnits i ett kvartssekel utan att ägna en tanke åt gratismaterial.
Nja, det var väl snarare då det blev vanligt med DnD-kompatibla moduler som trycktes och folk kunde ta betalt för, eftersom TSR inte skulle stämma sk*ten ur dem. Internet har varit knôkfullt av gratismaterial till rollspel sedan ARPANETs dagar, även för DnD. Jag menar, halva net.plot.books är ju äventyrsidéer för DnD! Det som skiljer då och nu är att nu skapar folk i större utsträckning "ordentliga" böcker med illustrationer och lägger upp dem på DriveThruRPG (iofs för 0 kr eller betala-vad-du-vill), förr skrev folk en text utan bilder (ibland var kartorna en GIF, ibland i ASCII) och lade upp det som en hemsida eller postade i ett forum (vanligen USENET eller en mailinglista). Fanzien skall vi inte ens tala om. Men det där med hur mycket material det finns av en viss typ är nog också en fråga om vilken bubbla en befinner sig i; en person kan tycka det är en torr öken, en annan drunknar...

Så gammal är jag...
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Sorry, missade att du ställt denna fråga. Jag är ledsen, men även med kontexten ovan förstår jag inte riktigt vad det har att göra med vad jag har skrivit i denna tråd? Eller frågar du helt apropå ingenting?
Att missa en fråga här är lätt hänt. Jag frågar inte apropå ingenting (det vore ju oerhört märkligt), utan apropå girigheten i branschen (att tjäna pengar på rollspel), som du ju också skriver om. Jag menar (vet) att det handlar om hur intäkterna fördelas. Diskussionen om specialdesignade tärningar och engelskspråkiga utgåvor tycker jag mest är märklig (folk vill ju ha det och det kan inte gärna vara ett problem).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Att missa en fråga här är lätt hänt. Jag frågar inte apropå ingenting (det vore ju oerhört märkligt), utan apropå girigheten i branschen (att tjäna pengar på rollspel), som du ju också skriver om. Jag menar (vet) att det handlar om hur intäkterna fördelas. Diskussionen om specialdesignade tärningar och engelskspråkiga utgåvor tycker jag mest är märklig (folk vill ju ha det och det kan inte gärna vara ett problem).
Okej, för jag har uppfattat tråden som att trådstartaren undrade vart gränsen är nådd vad gäller roffarkapitalism från spelmakarnas sida och jag svarade med de enda två exemplen jag kunde komma på. Men ditt svar är alltså inte ett svar på mitt svar?

Men för att svara på din fråga, jag skulle nog gissa att det finns betydligt fler här som vet betydligt mycket mer om hur det kontraktsmässigt och juridiskt brukar se ut mellan författare och rollspelsförlag i Sverige.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Att få ut ett rollspel kan ta enorma mängder tid. Spontant ur huvudet brukar momenten se ut ungefär så här (inte nödvändigtvis i den ordningen, egentligen mer hoppigt och iterativt):
  • Komma på idéerna.
  • Speltesta.
  • Skriva ett grundutkast.
  • Redigera texten.
  • Speltesta igen.
  • Redigera texten igen.
  • Korrläsa.
  • Ta fram en grafisk identitet.
  • Fixa bilder (kanske anlitar man någon extern, men då ska man fortfarande ta fram bildmanus och avtal och allt).
  • Göra layout.
  • Korra layouten.
  • Skicka på tryck.
  • Marknadsföra.
  • Sälja.
  • Distribuera.
  • Bokföra.
Ofta tillkommer Kickstarter-kampanj också, vilket lägger till en massa ytterligare småpunkter. Annars kanske man ska ligga ute med egna pengar för illustrationer och tryck och sånt.

Första gången är det mesta av det väldigt kul och spännande. Andra gången är vissa saker rentav roligare, eftersom man förhoppningsvis kan göra dem lite bättre än senast.

Sen börjar det bli lite diminishing returns. Att färdigställa och få ut ett rollspel är tillfredsställande på många sätt – men vid det här laget har man ju redan gjort det.

Att tjäna lite pengar på det kan förstärka drivkraften och möjligheterna, så att man orkar och kan lägga all tid som krävs, särskilt för alla momenten som inte är särskilt roliga egentligen. Att göra det lättare för sig själv – exempelvis genom att göra mindre spel, färre tillbehör, eller att inte göra dem på flera språk – är en annan lösning.

Är det girighet och lättja att göra rollspel lite mer på sina egna villkor, med lite mindre uppoffringar? Jag tycker att anklagelsen känns bortskämd.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nja, det var väl snarare då det blev vanligt med DnD-kompatibla moduler som trycktes och folk kunde ta betalt för, eftersom TSR inte skulle stämma sk*ten ur dem. Internet har varit knôkfullt av gratismaterial till rollspel sedan ARPANETs dagar, även för DnD. Jag menar, halva net.plot.books är ju äventyrsidéer för DnD! Det som skiljer då och nu är att nu skapar folk i större utsträckning "ordentliga" böcker med illustrationer och lägger upp dem på DriveThruRPG (iofs för 0 kr eller betala-vad-du-vill), förr skrev folk en text utan bilder (ibland var kartorna en GIF, ibland i ASCII) och lade upp det som en hemsida eller postade i ett forum (vanligen USENET eller en mailinglista). Fanzien skall vi inte ens tala om. Men det där med hur mycket material det finns av en viss typ är nog också en fråga om vilken bubbla en befinner sig i; en person kan tycka det är en torr öken, en annan drunknar...

Så gammal är jag...
Jo, men det är skillnad på om jag släpper min hemkampanj som gratis-äventyr bestående av ett txt-dokument på 10 kb + karta i gif-format på 100 kb - jämfört med ett riktigt köpäventyr där pdf:en är på flera 100 mb.

Jag är fullt medveten om att det funnits fan made DIY-material lika länge som det funnits rollspel.
Jag skulle t.o.m. kunna gå så långt att säga Original Dungeons & Dragons från 1974 och dess föregångare Chainmail faktiskt var fan made material av Gary Gygax som satt i sin egen källare och vek ihop boxar som han skickade med posten.

Men jag vill hävda att de som höll på med fanzines och DIY mellan 1970-2000 var en liten exklusiv grupp och det var inget som man kunde köpa i butik.
Att detta ändrades efter år 2000 med DriveThruRPG och Lulu är en annan femma.

Jag är ganska säker på att majoriteten av dagens nya spelare köper sina första rollspel i butiker som SFbok, eller online på sajter som Amazon - inte på DriveThruRPG eller Lulu.

Att säga att rollspel ska vara gratis och svära över att de stora jättarna tar 500 kr per rollspelsbok är lite som när en datornörd säger att Linux är gratis och de stora jättarna Microsoft/Apple/Google/Amazon är ondskefulla och bara vill tjäna pengar.
Missförstå mig rätt nu: jag använder både Linux och massor med gratismaterial från OSR-scenen - men det är bara fånigt att tro att man lockar över DnD-spelare som tycker om Critical Role och Windowsanvändare genom att skrika att allt ska vara gratis.
 

Henaiy

Veteran
Joined
16 Oct 2004
Messages
62
Location
Salem
Självklart ska du kunna tjäna pengar på en bra produkt.
Rollspelsmakarna har samma mål/behov som alla andra människor har, köpa/hyra boende, kunna resa, betala räkningar och äta gott mm.
Det är inte gratis att leva och människors tid är värt mycket.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,163
Jag tycker det är extremt tydligt att Tomas och de andra i Fria Ligan inte ser intäkterna som något självändamål, utan som medel för att kunna göra något de verkligen brinner för och för att förverkliga drömmar. Men dit kan man bara komma om man även tänker affärsmässigt.
 
Status
Not open for further replies.
Top