Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag håller med. Jag har väldigt svårt att lära mig namn (och ansikten för den delen men det slipper jag ju här), och det blir ännu svårare om folk byter namn. Sen om det borde förbjudas eller inte? Tja, jag tycker nog att processen förut där man fick maila och argumentera verkar bättre än den vi har nu, fast framförallt så komemr jag helt enkelt anta att folk som bytt namn gör det för att dom inte vill bli igenkända och behandla dom som om jag inte känner till dom alls.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
anth said:
Lägger till ytterligare ett förslag:
Varför inte ha en spikad tråd i rollspel.nu-forumet med alla namnändringar?
Det här tycker jag skulle vara en utmärkt idé.

Men namnbyten suger i allmänhet. Det uppstod en hel del förvirring på DanCon när jag pratade med Cissi (tror jag att det var) om Bearnie, innan jag kom på att han inte heter så längre. Faktiskt. Enda namnbytet som borde vara tillåtet är att byta till sitt riktiga namn (och ytterligare ett om man byter riktigt namn, men ...)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Mannen i skogen said:
Jag registrerade mig här när jag var tonåring, och valde ett användarnamn som jag tyckte var coolt då.
Tio år senare tyckte jag inte det var coolt längre, och då var jag glad åt möjligheten att byta användarnamn.
Vad hette du innan? Jag känner inte igen ditt namn, men med ditt reggdatum har jag tänkt att jag ju måste känna till dig.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Helt ärligt så känns det inte som ett sådant stort problem.
Vill man inte byta namn så behöver man inte och om man vill så har man möjlighet att ansöka om att byta namn, någon i redaktionen måste godkänna det innan det går igenom.

Det känns som det finns andra saker som är viktigare att ta tag i än att klaga på att folk vill byta nick.
Om man tycker att sitt användarnamn inte passar ska man då tvingas skapa ett nytt konto och sedan kanske bli anklagad för att vara en strumpdocka... äh låt folk byta om dom vill.

"Klart grabben ska få byta namn."

“Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself.”
― Leo Tolstoy
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spider Jerusalem said:
"Klart grabben ska få byta namn."
Har man fått ett namn ska man ha det livet ut.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-1BJfDvSITY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/-1BJfDvSITY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker vi gör som Coca Cola

Alla får välja upp till 150 namn och varje gång man loggar in slumpas ett av de namn man valt som visningsnamn.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Fast det här är ju ett dumt svar. :gremtongue:

Det stora problemet är ju fortfarande att ni i redaktionen/elitgardisterna byter namn hela tiden. Det är vad som behövs stävjas. :gremtongue:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Robert Jonsson said:
Fast det här är ju ett dumt svar. :gremtongue:

Det stora problemet är ju fortfarande att ni i redaktionen/elitgardisterna byter namn hela tiden. Det är vad som behövs stävjas. :gremtongue:
Ser fortfarande inte problemet i det då det finns färgkodat under inloggade användare.
Sen tycker jag att du gör en väldigt grov generalisering då det är långt från en majoritet som byter användarnamn av de som är i redaktionen/elitgardisterna som du villa kalla dom.

Redaktionen:
Hipster T. Pokémon
Magnus Seter
Martin Ackerfors
solvebring
Svarte faraonen

Tekniker:
Spider Jeruslaem

Globala Moderatorer:
Cissi
Dnalor
Krille
Gurgeh

Moderatorer:
anth
Arfert
Mekanurg
NilsK


Samanfattnings vis av dessa så är det:
Dante aka Hipster T. Pokémon som byter namn.
anth byts det namn på iblan dock inte av honom själv.
Sen så har jag bytt namn någon gång men går alltid tillbaka till Spider efter att det jag ville göra som det andra namnet är klart, tex att ha lite gåtor som The Riddler.

Så 3 av 14 får jag inte till en majoritet eller att det skulle vara ett stort problem.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Det ÄR ett problem, oavsett om du tycker det eller ej. Visst, det finns MÅNGA som inte tycker det är ett problem. Men läser du faktiskt igenom tråden syns det att det är ett problem för en DEL. Man kollar inte på de flesta, utan på de som är här mindre frekvent. Om vi inte ska uppmuntra folk som är mer sällan att komma hit ännu mer sällan förstås.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu ska jag försöka vara seriös - för omväxlings skull.

Hemma på min gata i stan...
...jo, det är så att jag bor i ett höghus.
Det är tolv våningar högt, fyra lägenheter på varje våningsplan + våningar på bottenplan - runt 50 lägenheter.
Nu är det så att folk klagar (det gör väl folk alltid?).
Folk klagar på att det ALLTID byggs om i huset - det är alltid någon som ska billa ett badrum (som låter för djävligt) eller borra i betongväggarna.
Problemet är att det inte alltid byggs om.
De flesta lägenheter byggs om vart tionde år, om ens det.
Men de byggs inte om samtidigt.
Men det är när man slår ut 50 lägenheter över en tioårsperiod som det upplevs som att det alltid är någon lägenhet som byggs om.

Samma sak med forumet.
Folk byter faktiskt inte namn så ofta - men vi är nästan 7000 användare.
Även om folk bara byter namn en gång på 10 år så KÄNNS det som att alla alltid byter namn.

Så: vi byter inte namn oftare än vad som är rimligt - men vi UPPLEVER det ÄNDÅ som förvirrande.
Vi ska alltså inte begränsa användarnas rätt att byta namn.
Istället ska vi underlätta för de förvirrade att komma på vilka som bytt namn och från vad till vad.

Förslag:

1. Titeln eller signaturen används för att berätta vad man hette förut.
När jag bytte ändrade jag titel så att det såg ut så här:

anth
F.d. Anthraxus

och så hade jag i nästan ett år.


2. Det finns en spikad tråd i rollspel.nu-forumet där alla namnändringar skrivs in.
Det räcker med enkla inlägg som:

Anthraxus > anth


Har vi mer förslag för att underlätta för de förvirrade?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Robert Jonsson said:
Det ÄR ett problem, oavsett om du tycker det eller ej. Visst, det finns MÅNGA som inte tycker det är ett problem. Men läser du faktiskt igenom tråden syns det att det är ett problem för en DEL. Man kollar inte på de flesta, utan på de som är här mindre frekvent. Om vi inte ska uppmuntra folk som är mer sällan att komma hit ännu mer sällan förstås.
Det verkar ju bara finns två val då.
Antingen förbjuder man namn byten för alla och man tvingas att skapa ett nytt konto om man vill byta namn, eller så får folk finna sig i att en minoritet vill byta namn och för de som har vissa positioner så kan man kolla på färgerna.

Men åter igen av de som ha "makt positioner" på forumet så är det 3/14. Av resterande forumet så är det återigen en minoritet som byter namn.

Att tvinga folk att skriva i en tråd eller liknande när dom byter namn kommer troligen inte att fungera då folk kommer komma ihåg det i ca 2 dagar sen glöms det bort och tråden faller ner, om man gör den sticky så är det bara jobbigt då man inte vill se den hela tiden.

Sen kan jag ha räknat fel men jag får det till att 9 personer ogillar det i vissa fall inte alla och att dessa 9 ska få "tvinga" resten av forumet att göra som dom vill, det tycker jag är fel.

Det finns ingen vettig lösning på att bara slänga in en funktion som lägger till fd Thorsten Flinck eller något då databasen inte är konstruerad så.
Det enda vi sparar är det namn du registrerade dig med samt det som du har nu. Och att underhålla en tråd med allas namn byten och liknande kommer inte att fungera bra det heller.

Jag tror det lättaste är att låta folk ha valmöjligheten att byta namn och att de få som stör sig på det helt enkelt får göra det då alternativen är värre.
The lesser of two evils så att säga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spider Jerusalem said:
Att tvinga folk att skriva i en tråd eller liknande när dom byter namn kommer troligen inte att fungera då folk kommer komma ihåg det i ca 2 dagar sen glöms det bort och tråden faller ner, om man gör den sticky så är det bara jobbigt då man inte vill se den hela tiden.
Feltänk på 2 punkter.

1. Det är inte "folk" som ska skriva i tråden. Det är Redaktörerna som godkänner ändringarna. De skriver ju ändå alltid trådar när de bannar folk så jag ser ingen svårighet.

2. Om det är många spikade trådar i rollspel.nu-forumet kan ni börjar rensa gamla inaktuella först, t.ex.
"Förändringar på rollspel.nu"
"Rollspl.nu status och attgöra"

Ta bort de två och skapa en ny för namnändringar så blir nettot en mindre spikad. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Alltså, jag har egentligen inga problem att man byter nick. Som sagt tidigare, man kan växa ur sitt gamla. (Jag har ju bytt nick på grund av sådant, så säga något annat skulle vara hyckleri.) Att skicka en önskan om sådant till redaktionen och förklara varför man vill byta tycker jag ska finnas kvar.

Tramsande med sommarnamn och liknande tycker jag automatiskt ska avfärdas. Det är inte kul, det är bara dåligt. Jag tycker dessutom att det är dåligt när redaktionerna håller på och göra liknande saker. Så i princip så tycker jag väl att man som redaktör borde vara ännu mer försiktig då man byter namn. Framför allt så tänker jag väl mest på Dante då, men det blir lätt att klumpa ihop alla rödingar med honom eftersom de just är rödingar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Robert Jonsson said:
Tramsande med sommarnamn och liknande tycker jag automatiskt ska avfärdas.
Och problemet med sommarnamn löser man med att man bara får ändra namn max 1 g per år.

Det är lixom inte sommar 365 dagar om året. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Spider Jerusalem said:
Sen kan jag ha räknat fel men jag får det till att 9 personer ogillar det i vissa fall inte alla och att dessa 9 ska få "tvinga" resten av forumet att göra som dom vill, det tycker jag är fel.
Så alla som inte har uttalat sig är på din sida? :gremwink:

Jag tycker att det är ett problem när folk byter namn, men orkade inte skriva om det, förrän jag läste det här. :gremsmile:

Jag tycker inte att namnbyten ska förbjudas, men jag upplever det som ett problem. Jag gillar f.ö Anths lösning, med att använda titeln till att berätta vad man hette förr.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
anth said:
Robert Jonsson said:
Tramsande med sommarnamn och liknande tycker jag automatiskt ska avfärdas.
Och problemet med sommarnamn löser man med att man bara får ändra namn max 1 g per år.

Det är lixom inte sommar 365 dagar om året. :gremsmile:
Helst två gånger per år då... annars blir det inte sommarnamn utan halvårsnamn :gremsmile:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Spider Jerusalem said:
Sen kan jag ha räknat fel men jag får det till att 9 personer ogillar det i vissa fall inte alla och att dessa 9 ska få "tvinga" resten av forumet att göra som dom vill, det tycker jag är fel.
Å andra sidan är det lite dumt att utgå ifrån att det bara är de användare som uttryckt sitt ogillande här som är emot. Precis som det vore dumt att utgå ifrån att bara de kanske tio (orkar inte räkna) som uttryckt att de inte har något emot namnbyten här är de enda som är för att det ska få vara kvar. Man skulle retoriskt kunna fråga om de här tio verkligen ska kunna tvinga resten av forumet att stå ut med en massa förvirring för sitt eget höga nöjes skull, men det är inte heller särskilt bra retorik (kanske är den övertygande, men isåfall av fel skäl - har ett citat på hemdatorn om att den värsta sortens falskhet är den som är nästan sann eftersom det är den som är mest trolig att leda folk fel). Man bör vara försiktig med att anta hur många det är som anser att detta är ett problem baserat på hur många som uttryckt sitt missnöje här. Framför allt bör man inte utgå ifrån att alla som är tysta håller med en.

Übereil, som inte orkar resonera längre
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Måns said:
Spider Jerusalem said:
Sen kan jag ha räknat fel men jag får det till att 9 personer ogillar det i vissa fall inte alla och att dessa 9 ska få "tvinga" resten av forumet att göra som dom vill, det tycker jag är fel.
Så alla som inte har uttalat sig är på din sida? :gremwink:

Jag tycker att det är ett problem när folk byter namn, men orkade inte skriva om det, förrän jag läste det här. :gremsmile:

Jag tycker inte att namnbyten ska förbjudas, men jag upplever det som ett problem. Jag gillar f.ö Anths lösning, med att använda titeln till att berätta vad man hette förr.
Jag säger inte att alla som inte uttryckt sig är "med mig" utan endast att det är ca 9 som har gjort det då jag är tvungen att använda mig av de siffror som jag kan se istället för att gissa.

Samt man kan säga till folk att dom ska ha sitt tidigare namn i sin titel men åter igen det finns inget bra sätt att göra det förutom att den som byter namn får vänta tills det har blivit godkänt och sen gå in och ändra sin titel och det kommer man glömma att göra i vissa fall.

Det som var min poäng var att det är få som ofta byter namn men det finns nog med folk som inte är mycket aktiva skribenter som byter namn och jag till exempel har ingen lust att sitta och uppdatera en post varje gång någon byter namn då jag 1 inte får betalt för det, 2 tycker det är jobbigt att göra det då jag tillslut ska leta mig igenom en rätt stor lista och 3 spenderar min tid på annat, tex att se över alla de buggar som jag hittar eller försöka att fixa alla andra funktioner som folk vill ha.

Ingen i redaktionen, moderator kåren eller någon gör detta för pengar eller något utan det är "volontärarbete" och då många av de som sitter i det har mycket annat att göra antingen på forumet eller utanför det så tycker jag det är skit dumt att lägga mer belastning på dessa.

Om folk vill skriva f.d Thorsten Flinck i sin titel så är det finemang men det finns idag inget sätt det kan "automatiseras" utan att skriva om en jävla massa kod.

edit. Men om redaktionen tycker det behövs någon som bara håller på med det så kan dom ta och annonsera att en sådan behövs och så får man se om det finns någon som vill hålla kolla på det för det är ingen ide att göra det om man inte gör det fullt ut. Dvs att man börjar sen skiter i det ett tag och sen tar upp det igen är bara dumt då den listan då kommer vara felaktig och informationen värdelöst. Det skulle dessutom finnas problem då det inte sparas i systemet vem som beställer vad så att säga och man måste då spara det mail man får. Det kan bli problem vid ledigheter och liknande. Det finns helt enkelt en hel del problem som kan uppstå och göra att listan blir utdaterad och värdelös.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
När en redaktör godkänt ett namnbyte så kanske hen kan skicka ett bekräftelsemail där hen även påminner om att det anses vara god stil att ändra titel till "f.d [tidigare användarnamn]"?

Übereil
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Übereil said:
När en redaktör godkänt ett namnbyte så kanske hen kan skicka ett bekräftelsemail där hen även påminner om att det anses vara god stil att ändra titel till "f.d [tidigare användarnamn]"?

Übereil
Mailet kommer inte som ett PM. Utan som ett mail till dennes email. Så då är det ytterligare en manuell rutin.
 
Top