Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det förekommer en hel del namnbyten på användare. Å ena sidan så är det väl cool att byta namn, men å andra sidan så är det (åtminstone för mig) svårt nog att hålla koll på vem som skriver vad även när folk inte byter namn, så det ställer till det en del också.

Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?

Jag tycker personligen att det dåliga överväger.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Troberg said:
Det förekommer en hel del namnbyten på användare. Å ena sidan så är det väl cool att byta namn, men å andra sidan så är det (åtminstone för mig) svårt nog att hålla koll på vem som skriver vad även när folk inte byter namn, så det ställer till det en del också.

Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?

Jag tycker personligen att det dåliga överväger.
Jag tycker att det är ett jävla otyg när det sker ofta och utan annan anledning än att det är roligt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
chrull said:
Troberg said:
Det förekommer en hel del namnbyten på användare. Å ena sidan så är det väl cool att byta namn, men å andra sidan så är det (åtminstone för mig) svårt nog att hålla koll på vem som skriver vad även när folk inte byter namn, så det ställer till det en del också.

Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?

Jag tycker personligen att det dåliga överväger.
Jag tycker att det är ett jävla otyg när det sker ofta och utan annan anledning än att det är roligt.
Instämmer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg said:
Det förekommer en hel del namnbyten på användare. Å ena sidan så är det väl cool att byta namn, men å andra sidan så är det (åtminstone för mig) svårt nog att hålla koll på vem som skriver vad även när folk inte byter namn, så det ställer till det en del också.

Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?

Jag tycker personligen att det dåliga överväger.
Jo, det är ett jämrans otyg när folk ändrar mitt namn. :gremsmile:

Kan man tänka sig en enkel regel att man bara får ändra namn med ett års mellanrum?

Om man vet att man måste stå ut med sitt nya namn i minst 365 dagar är man nog lite försiktigare med att okynnesbyta.

Sedan underlättar det ju inte att vi har en viss redaktör, som ska föregå med gott exempel, som byter sitt namn titt som tätt. :gremsmile:
Sparkar på den politiskt korrekte, vad han nu heter idag... :gremlaugh:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lägger till ytterligare ett förslag:
Varför inte ha en spikad tråd i rollspel.nu-forumet med alla namnändringar?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vicotnik said:
chrull said:
Troberg said:
Det förekommer en hel del namnbyten på användare. Å ena sidan så är det väl cool att byta namn, men å andra sidan så är det (åtminstone för mig) svårt nog att hålla koll på vem som skriver vad även när folk inte byter namn, så det ställer till det en del också.

Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?

Jag tycker personligen att det dåliga överväger.
Jag tycker att det är ett jävla otyg när det sker ofta och utan annan anledning än att det är roligt.
Instämmer.
Det känns som att man kommer långt med att ändra sin titel, att ändra namn också känns lite väl soppigt.

Heck, det finns folk som jag antagligen inte känner igen från innan min exil, därför att de bytt namn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Troberg said:
Heck, det finns folk som jag antagligen inte känner igen från innan min exil, därför att de bytt namn.
Det är i och för sig inte bara dåligt. Man kanske inte vill bli igenkänd, utan distansiera sig från sin tidigare identitet utan att tappa sin post count =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Jag ser exakt inga problem i att folk byter namn. Det tar någon dag att vänja sig vid nytt namn, och är man fundersam kan man generellt fråga i lådan.

Det är inte tillräckligt många som byter namn tillräckligt ofta för att jag ska kunna se det här som ett problem.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
Troberg said:
Heck, det finns folk som jag antagligen inte känner igen från innan min exil, därför att de bytt namn.
Det är i och för sig inte bara dåligt. Man kanske inte vill bli igenkänd, utan distansiera sig från sin tidigare identitet utan att tappa sin post count =)
Om du verkligen inte vill bli igenkänd så byter du namn. Bryr du dig så mycket om ditt antal poster men fortfarande vill vara "anonym" så behöver du växa upp. (allmänt du, inte du som i Krank)

Inför namnbyte som en perk du får varje gång du donerar pengar till serverdriften istället. Om jag vet att varje gång jag ska behöva lära om vilket användarnamn jag ska använda vid privata meddelanden till Dr. Frankenstein så har han i alla fall skickat in lite pengar så skulle jag vara helt okej med det.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Jag har personligen inte problem med att vanliga medlemmar gör det, eller om det sker över längre tid (Jag har t.ex. bytt namn tre gånger Sleepwalk => Endyamon => Robert Jonsson). Det är naturligt att man förändras som person och det är då helt okej att vilja ändra.

Vad jag stör mig på är när redaktionen och moderatorer gör det. Det bidrar bara till förvirring. Ofta uppmanar de till "Kontaka någon ur redaktionen" då det uppstår problem eller man upplever sig fel. Det är inte så lätt att göra om de byter namn stup i ett (för ärligt talat, det är de som är de största bovarna). Det är kontraproduktivt.

Så med andra ord tycker jag: låt vanliga medlemmar få byta men inte redaktionen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
chrull said:
Inför namnbyte som en perk du får varje gång du donerar pengar till serverdriften istället. Om jag vet att varje gång jag ska behöva lära om vilket användarnamn jag ska använda vid privata meddelanden till Dr. Frankenstein så har han i alla fall skickat in lite pengar så skulle jag vara helt okej med det.
Så det blir en fråga om kapital? Jag tycker inte att rika medlemmar ska kunna byta namn oftare än andra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Jag som är borta från forumet några månader i sträck ibland blir ofta jätteförvirrad. Jag har ingen koll på om det har dykt upp nya moderatorer eller om det är de existerande som bytt namn. Härom veckan moderatoranmälde jag ett inlägg av Elmrig (eller vad han nu heter nuförtiden) för jag trodde att han bytt namn på Anth i citeringen. Är man inne på forumet varje dag och läser alla trådar är det väl lugnt, men för sällananvändare blir det tuffare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
om de byter namn stup i ett (för ärligt talat, det är de som är de största bovarna).
Jag vill, för protokollet, framföra en protest mot ovanstående påstående. :gremgrin:

I alla fall från ett personligt perspektiv. :gremcool:

/Magnus
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Varje gång det här "problemet" kommer på tal kommer jag att tänka på Dagens lokaltidningsbesvikelse.

Jag tänker mig en bild på Troberg, chrull och Vicotnik som står och ser besvikna ut med rollspel.nu i bakgrunden. Bildtext: "De känner inte igen sina kompisar som byter användarnamn på spelhemsidan. 'Det är jättefrustrerande' berättar Anders (till vänster) som varit med på hemsidan sedan starten 2001."
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Magnus Seter said:
Jag vill, för protokollet, framföra en protest mot ovanstående påstående. :gremgrin:

I alla fall från ett personligt perspektiv. :gremcool:
Du och Martin Ackerfors är duktiga på att vara konsekventa. För att vara mer konkret då: jag syftade på Dante och Svarte Faraonen (eller vad de kallar sig för tillfället).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Genesis said:
Härom veckan moderatoranmälde jag ett inlägg av Elmrig (eller vad han nu heter nuförtiden) för jag trodde att han bytt namn på Anth i citeringen.
Och innan jag får skit för det vill jag bara påpeka att jag själv, under 10 års tid, bara bytt namn 2 ggr på forumet.

Från början hette jag Anthraxus, men det var så långt att jag kortade ner det till anth som jag heter idag (jag ser det som ett halvt namnbyte).
Sedan hette jag Argh! över förra sommaren - då det av någon anledning var populärt att ha "semesternamn".

För alla andra namn som jag haft skyller jag glatt ifrån mig på andra. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Du och Martin Ackerfors är duktiga på att vara konsekventa. För att vara mer konkret då: jag syftade på Dante och Svarte Faraonen (eller vad de kallar sig för tillfället).
Ackerfors? Den där namnbytaren, han har ju hetat Yassilus förut! Bah humbug!

:gremgrin:

Med det sagt, så fortsätt ventilera era åsikter om detta. Vi läser och tar till oss.

Tack tack.

/Magnus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
chrull said:
Inför namnbyte som en perk du får varje gång du donerar pengar till serverdriften istället. Om jag vet att varje gång jag ska behöva lära om vilket användarnamn jag ska använda vid privata meddelanden till Dr. Frankenstein så har han i alla fall skickat in lite pengar så skulle jag vara helt okej med det.
Så det blir en fråga om kapital? Jag tycker inte att rika medlemmar ska kunna byta namn oftare än andra.
Ett namnbyte är ingen rättighet, precis som det här forumet. Flera av oss tycker att namnbyten är ett otyg. Om man absolut vill ha kvar dem föreslog jag ett alternativ som jag var okej med, dvs att varje gång någon ställer till det och byter namn har i alla fall siten fått något för det.
Ingenstans nämnde jag en summa. Ingenstans nämnde jag att du var tvungen att ha en viss årslön för att få göra det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
krank said:
chrull said:
Inför namnbyte som en perk du får varje gång du donerar pengar till serverdriften istället. Om jag vet att varje gång jag ska behöva lära om vilket användarnamn jag ska använda vid privata meddelanden till Dr. Frankenstein så har han i alla fall skickat in lite pengar så skulle jag vara helt okej med det.
Så det blir en fråga om kapital? Jag tycker inte att rika medlemmar ska kunna byta namn oftare än andra.
Ett namnbyte är ingen rättighet, precis som det här forumet. Flera av oss tycker att namnbyten är ett otyg. Om man absolut vill ha kvar dem föreslog jag ett alternativ som jag var okej med, dvs att varje gång någon ställer till det och byter namn har i alla fall siten fått något för det.
Ingenstans nämnde jag en summa. Ingenstans nämnde jag att du var tvungen att ha en viss årslön för att få göra det.
En filosofisk följdfråga: skulle man räknas som sponsor om man betalade för att få byta namn, eller skulle "sponsorblå" bara ges till de som skänker pengar utan att byta namn? :gremsmile:
 
Top