Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vimes said:
Varje gång det här "problemet" kommer på tal kommer jag att tänka på Dagens lokaltidningsbesvikelse.

Jag tänker mig en bild på Troberg, chrull och Vicotnik som står och ser besvikna ut med rollspel.nu i bakgrunden. Bildtext: "De känner inte igen sina kompisar som byter användarnamn på spelhemsidan. 'Det är jättefrustrerande' berättar Anders (till vänster) som varit med på hemsidan sedan starten 2001."
Rollspel.nu är för mig ett community för folk med rollspelsintresse. Det är väldigt sällan som jag bryr mig om trådar som har med specifika spel att göra, eller diskussioner om rollspelande. Det är dessutom en community som jag tar ganska långa pauser ifrån. Varje namnbyte är något som potentiellt kan försvåra community-byggandet.

Dessutom ogillar jag att använda ignore-funktioner på forum, så namnbytena gör det svårare för mig att komma ihåg vilka av er jag ska strunta i att läsa inlägg ifrån, eftersom de bara gör mig besviken på mänskligheten.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
För mig spelar det ingen som helst roll om folk byter namn. Självklart ska man fortsättningsvis få byta namn när man vill, i alla fall enligt mig.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Robert Jonsson said:
Magnus Seter said:
Jag vill, för protokollet, framföra en protest mot ovanstående påstående. :gremgrin:

I alla fall från ett personligt perspektiv. :gremcool:
Du och Martin Ackerfors är duktiga på att vara konsekventa. För att vara mer konkret då: jag syftade på Dante och Svarte Faraonen (eller vad de kallar sig för tillfället).
Jag har mig veterligen bytt namn en (1) gång.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
chrull said:
krank said:
chrull said:
Inför namnbyte som en perk du får varje gång du donerar pengar till serverdriften istället. Om jag vet att varje gång jag ska behöva lära om vilket användarnamn jag ska använda vid privata meddelanden till Dr. Frankenstein så har han i alla fall skickat in lite pengar så skulle jag vara helt okej med det.
Så det blir en fråga om kapital? Jag tycker inte att rika medlemmar ska kunna byta namn oftare än andra.
Ett namnbyte är ingen rättighet, precis som det här forumet. Flera av oss tycker att namnbyten är ett otyg. Om man absolut vill ha kvar dem föreslog jag ett alternativ som jag var okej med, dvs att varje gång någon ställer till det och byter namn har i alla fall siten fått något för det.
Ingenstans nämnde jag en summa. Ingenstans nämnde jag att du var tvungen att ha en viss årslön för att få göra det.
En filosofisk följdfråga: skulle man räknas som sponsor om man betalade för att få byta namn, eller skulle "sponsorblå" bara ges till de som skänker pengar utan att byta namn? :gremsmile:
Donerar du pengar har du donerat pengar. Namnbytet är inte en tjänst med en prislapp, det är en perk du får för att du är en sponsor.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Troberg said:
Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?
Helt värdelöst. Förstår inte poängen alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
chrull said:
Ett namnbyte är ingen rättighet, precis som det här forumet. Flera av oss tycker att namnbyten är ett otyg. Om man absolut vill ha kvar dem föreslog jag ett alternativ som jag var okej med, dvs att varje gång någon ställer till det och byter namn har i alla fall siten fått något för det.
Det här förstår jag inte ens varför du skriver, faktiskt. Ingen har sagt att det är en "rättighet". Och sedan beskriver du... att du tyckte något? varför behöver det påpekas?

Men visst, jag kan fortsätta: "jag tycker inte att det är ett otyg, utan tycker att det är ganska bekvämt. Jag förklarade en av anledningarna till att jag inte var okej med ditt alternativ".
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag ser inga problem med namnbyten. Antalet som missbrukar dem är litet, Dante har bra humor och sommar-namnbytena senast var rätt roliga generellt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ett konkret förslag då, som inte är "sluta klaga era gnällon":

1) Be Spider skriva en grej som gör att man i folks profiler kan se tidigare användarnamn. Om vi nu tycker att det är viktigt nog; själv ser jag hellre att eventuell överbliven tid går till att förbereda och testa inför flytten till nytt forumsystem.

2) Om inte 1) funkar eller är resurseffektivt: Inför en regel om att den som byter namn ska ha sina tidigare namn skrivna i signaturen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
chrull said:
Ett namnbyte är ingen rättighet, precis som det här forumet. Flera av oss tycker att namnbyten är ett otyg. Om man absolut vill ha kvar dem föreslog jag ett alternativ som jag var okej med, dvs att varje gång någon ställer till det och byter namn har i alla fall siten fått något för det.
Det här förstår jag inte ens varför du skriver, faktiskt. Ingen har sagt att det är en "rättighet". Och sedan beskriver du... att du tyckte något? varför behöver det påpekas?

Men visst, jag kan fortsätta: "jag tycker inte att det är ett otyg, utan tycker att det är ganska bekvämt. Jag förklarade en av anledningarna till att jag inte var okej med ditt alternativ".
Du verkade antyda att det skulle vara en rättighet, en rättighet folk som inte är "rika" skulle bli av med om man använde mitt förslag.

Jag förstod inte vad rikedom hade med saken att göra riktigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
chrull said:
Jag förstod inte vad rikedom hade med saken att göra riktigt.
Oavsett vilken summa som blir minimum (1kr? 50öre? Hur små summor kan man ge?) så kommer det att finnas forumiter som får sämre möjligheter att byta namn än andra.

Jag är inte speciellt intresserad av att definiera något som en "rättighet", men jag är principiellt emot i stort sett alla sammanhang där den som har mer pengar får fördel. Oavsett om det rör en "rättighet" eller inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
anth said:
Och innan jag får skit för det vill jag bara påpeka att jag själv, under 10 års tid, bara bytt namn 2 ggr på forumet.

Från början hette jag Anthraxus, men det var så långt att jag kortade ner det till anth som jag heter idag (jag ser det som ett halvt namnbyte).
Ahh, då vet jag vem du är! Se, det fanns folk jag inte kände igen!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
chrull said:
Jag förstod inte vad rikedom hade med saken att göra riktigt.
Oavsett vilken summa som blir minimum (1kr? 50öre? Hur små summor kan man ge?) så kommer det att finnas forumiter som får sämre möjligheter att byta namn än andra.

Jag är inte speciellt intresserad av att definiera något som en "rättighet", men jag är principiellt emot i stort sett alla sammanhang där den som har mer pengar får fördel. Oavsett om det rör en "rättighet" eller inte.
Jag ser inte summan som ett problem - utan själva överföringen.
Alla kan gå ut och hitta en tomburk att panta - så får de en krona.
Men alla kan inte föra över den där kronan till rollspel.nu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Svarte faraonen said:
Jag har mig veterligen bytt namn en (1) gång.
Från? Jag har en känsla av att jag borde känna igen dig...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg said:
anth said:
Och innan jag får skit för det vill jag bara påpeka att jag själv, under 10 års tid, bara bytt namn 2 ggr på forumet.

Från början hette jag Anthraxus, men det var så långt att jag kortade ner det till anth som jag heter idag (jag ser det som ett halvt namnbyte).
Ahh, då vet jag vem du är! Se, det fanns folk jag inte kände igen!
Men va f*n!
Jag har ju haft SAMMA bild i tio års tid, inklusive på ditt eget forum. :gremlaugh:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
anth said:
Jag ser inte summan som ett problem - utan själva överföringen.
Alla kan gå ut och hitta en tomburk att panta - så får de en krona.
Men alla kan inte föra över den där kronan till rollspel.nu
That is not a bug, it is a feature.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Viktigare än frågan om namnbytens vara eller icka-vara tycker jag är att vi borde ges möjligheter att genom likes koppla våra konton till olika sidor och grupper, som på fejjan alltså. Då skulle det ju dessutom inte göra så mycket om användarnamnen byts titt som tätt. Jag är övertygad om att även rollspel.nus användare behöver sidor som "Alla vi som aldrig har bytt användarnamn. och aldrig kommer göra det!!", "Kan Dr. Frankenstein få 100 00 likes innan Spider Jerusalem?", "Gilla om du tycker att de är en rättighet att få byta användarnamn!", den mer radikala systersidan "Vi som tycker det är fascism att inte få byta användarnamn!!", och för att inte glömma "riktiga män byter varken kalsonger eller användarnman".
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Allelujah! en lösning (namnbyten)

Namnbyte är inte dåligt - det är sökfunktionen som är dålig.

Såklart ska folk kunna kalla sig vad de vill (det händer hela tiden i verkligheten), och såklart ska det inte inverka negativt på användarvänligheten. Om "användarlistan" innehöll en namnhistorik funnes inget problem. Då kunde man trycka på vem det nu var som sagt något och se vilka namn han/hon gjort sig känd under tidigare. Och då kunde man söka på sin favvo-kompis namn och få reda på vad han/hon heter nu. Och man skulle fortfarande kunna uttrycka sin individualitet och säsongernas nycker genom att byta namn.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Allelujah! en lösning (namnbyten)

Olav said:
Namnbyte är inte dåligt - det är sökfunktionen som är dålig.
Namnbyte är okay med mig. Det är alltid lite trevligt att lurka lite och lista ut vem som bytt namn och så länge avataren är den samma så går det ju rätt lätt, men när den där avataren också byts då kan det bli kaos.

Därför måste mitt motförslag vara att man inte får byta avatar eller ha en avatar som är fräck och rör på sig. Hade jag haft skillsen så skulle jag själv lägga in CP som sjunger rövararnas visa. Alltså nån form av ljud-gif-bild-fil.

Sen det här med sökfunktionen. Den suger eller så gör jag fel. Nässe funkar inte att söka på här hos mig. För att hitta Nässe måste jag klicka på N och det tar ju för lång tid.

Robert Jonsson är också svårsökt. Det krävs Robert_Jonsson för att lyckas med det och understrecket är svårt att komma ihåg.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Svarte faraonen said:
Bobby Magikern. Man bör få byta bort namn man tog när man var tretton och som refererar till sedan länge insomnade föreningar.
Absolut. Det här var det jag menade med en okej förändring.

Men jag har för mig jag sett dig byta namn flera gånger. Kan dock inte säga till vilka eller hur (eller om allt är Dantes fel), så jag får lita på dig då om du säger du bara bytt namn en gång. :gremsmile:
 
Top