Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag registrerade mig här när jag var tonåring, och valde ett användarnamn som jag tyckte var coolt då.
Tio år senare tyckte jag inte det var coolt längre, och då var jag glad åt möjligheten att byta användarnamn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
krank said:
Jag ser exakt inga problem i att folk byter namn. Det tar någon dag att vänja sig vid nytt namn, och är man fundersam kan man generellt fråga i lådan.

Det är inte tillräckligt många som byter namn tillräckligt ofta för att jag ska kunna se det här som ett problem.
Hur många finns det egentligen som byter namn oftare än nån gång om år?

Dante gör det ju ibland. Spider Jerusalem gör det hela jämrans tiden. Finns det fler? Egentligen?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Magnus Seter said:
Robert Jonsson said:
Du och Martin Ackerfors är duktiga på att vara konsekventa. För att vara mer konkret då: jag syftade på Dante och Svarte Faraonen (eller vad de kallar sig för tillfället).
Ackerfors? Den där namnbytaren, han har ju hetat Yassilus förut! Bah humbug!
Jag förnekar allt och hävdar motsatsen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Hur många finns det egentligen som byter namn oftare än nån gång om år?

Dante gör det ju ibland. Spider Jerusalem gör det hela jämrans tiden. Finns det fler? Egentligen?
Njä.
Dante byter faktiskt bara namn någon gång om året - och oftast finns det en helt logisk förklaring till namnbytet.
Hipster T. Pokemon är t.ex. det namn som Dantes gitarrists ofödda barn inte kommer att heta - varför Dante tog det namnet för egen räkning.

Och Dr F/Spidde/Riddler är den enda som har färgen lila så han kan heta vad han vill - vi vet ändå vem han är. :gremsmile:
Däremot bör spidde förbjudas att byta färg. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Martin Ackerfors said:
Magnus Seter said:
Ackerfors? Den där namnbytaren, han har ju hetat Yassilus förut! Bah humbug!
Jag förnekar allt och hävdar motsatsen.
Du hävdar att du heter Yassilus nu? Det är ju inte sant, jag ser ju att du heter Martin Ackerfors nu! Den där går jag inte på :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
anth said:
Däremot bör spidde förbjudas att byta färg. :gremsmile:
Åh, jag minns den gamla goda tiden då redaktörernas färger var vilda västern. Det var tider det...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Krille said:
...säger Krille som alltid har varit Krille. Förmodligen för att han inte har mött någon Juliet på balkongen än.
Fast hon skulle väl bli ganska förvirrad om du hette något annat på andra dejten? :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mannen i skogen said:
Krille said:
...säger Krille som alltid har varit Krille. Förmodligen för att han inte har mött någon Juliet på balkongen än.
Fast hon skulle väl bli ganska förvirrad om du hette något annat på andra dejten? :gremcrazy:
Funkar det för pilska renässansitalienare så ska det väl gå bra för informationsålderssvenskar också. Vi har ju i alla fall personnummer.

Dessutom är det väl standard för par att gå igenom en hel radda namn, från "snöret" och "pussgurkan" till "älskling" till "du" till nånstans på slutet då ungarna flugit ut och det blir "mormor" respektive "morfar".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
anth said:
Och Dr F/Spidde/Riddler är den enda som har färgen lila så han kan heta vad han vill - vi vet ändå vem han är. :gremsmile:
Däremot bör spidde förbjudas att byta färg. :gremsmile:
Nja, alla som vet att han är den ende som är lila vet ändå. Jag hade ingen aning att Riddler och Spider Jerusalem var samma person förrän du sade det nu. Och det tog mig några veckor innan jag insåg att Pokémon var Dante.

Om det är fel att diskriminera mot folk som inte kan föra över pengar till forumsunderhåll tycker jag inte att det är mer rätt att diskriminera mot korkade (som jag) och färgblinda.

Men jag instämmer med de som sagt att det inte behövs restriktioner eller nya regler (jag är som bekant regelminimalist). Det räcker med att vi tycker att de som byter namn hela tiden är lite fjantiga.

---

Och eftersom vi alla lättar våra hjärtan om namnbytesmissbruk: När jag reggade mig hette jag något i stil med "..~=::]Genesis[::=~..". De där kallades för CPkrull-tecken och var jättehäftiga på den tiden. Alla coola tonåringar hade sådana. Efter ett par år var de inte lika häftiga längre och jag skickade ett PM till Gardener och fick användarnamnet bytt. Sedan hade jag under typ en månad för några år sedan användarnamnet "Jenesis" för att lära folk att sluta uttala mitt användarnamn med engelskt uttal, men det hjälpte föga. Nästa gång ska jag kanske prova med "ienesis".

Under en period kallade Simon mig för "Genny", vilket jag tyckte var kul, men det fastnade aldrig, och sedan dess har jag varit avundsjuk på DeBracy för att han får ha ett tjejigt smeknamn som "Debbie".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Erm... hur vill du att det ska uttalas, Genny?
Med svenskt uttal? "ge" som i "get", "ne" som i "nej", "sis" som i "sist". Betoning på första stavelsen.

EDIT: SAOL menar att det även kan uttalas med hårt 'g' i början, men det kan jag ta, hellre än att man ur det blå får för sig att jag skulle ha ett användarnamn på utrikiska.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Dum Panda said:
Äsch, jag som tänkte byta namn... Eller iaf minska det lite.
Ska du heta bara Panda?

Eller bara Dum? :gremwink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Genesis said:
Rymdhamster said:
Erm... hur vill du att det ska uttalas, Genny?
Med svenskt uttal? "ge" som i "get", "ne" som i "nej", "sis" som i "sist". Betoning på första stavelsen.

EDIT: SAOL menar att det även kan uttalas med hårt 'g' i början, men det kan jag ta, hellre än att man ur det blå får för sig att jag skulle ha ett användarnamn på utrikiska.
Jag såg inte riktigt hur det skiljer sig från det engelska uttalet, annat än möjligen lite av rytmen. Eller menar du att folk uttalade det Djenesis?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Rymdhamster said:
Jag såg inte riktigt hur det skiljer sig från det engelska uttalet, annat än möjligen lite av rytmen. Eller menar du att folk uttalade det Djenesis?
Det är nog ändå en tydligt skillnad. Genesis på engelska har dj, som du säger, och korta e-ljud med betoning på första vokalen. Svenska brukar ha betoning på andra vokalen (eller är det en sån där dubbelbetoning) och längre e-ljud.

Visserligen med hårt g, men får jag föreslå
γένεσις

Om jag finge möjlighet att byta till Peter skulle jag slå till i ett nafs. För det är så jag heter.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Nej till namnbyten - om inte goda skäl föreligger

Jag är en användare som bara är här då och då och för mig stör namnbytena. Det räcker med att det är en som byter för att det ska riskera att bli förvirrande för oregelbundna besökare. Vinsten med namnbyten är för de som hänger här ofta och ändå känner igen varandra - det blir internt. Men tanken med sajten är väl att främja det gemensamma intresset och skapa förutsättningar för nya kontakter?

I mina ögon räcker det med att man kan ändra sin titel, men jag respekterar att man vill byta namn också (om man vuxit ur det efter ett antal år etc) och det bör tillgodoses, men det ska inte vara för enkelt så det sker stup i kvarten.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Troberg said:
Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?
Jag har, trots klurande, inte kunnat komma på att jag bryr mig om frågeställningen, så den lämnar jag där hän.

Men i sammanhanget kan jag berätta att jag trodde att användaren Han hade bytt namn (under sin relativt långa bortvaro nyligen). Men när det inte fanns någon som ständigt bråkade med krank, kunde jag inte lista ut vad Hans nya namn skulle vara.

Sen kom han tillbaka och jag insåg att jag haft fel hela tiden.

Så namnbyte är inte det enda som förvirrar, var väl det jag ville säga.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är väl lite förvirrande ibland, det får jag ju erkänna med dessa namnbyten. Men inte så att det stör mig så mycket.
Det finns värre saker att bry sig om...
 
Top