Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Robert Jonsson said:
Svarte faraonen said:
Bobby Magikern. Man bör få byta bort namn man tog när man var tretton och som refererar till sedan länge insomnade föreningar.
Absolut. Det här var det jag menade med en okej förändring.

Men jag har för mig jag sett dig byta namn flera gånger. Kan dock inte säga till vilka eller hur (eller om allt är Dantes fel), så jag får lita på dig då om du säger du bara bytt namn en gång. :gremsmile:
Jag har bytt namn till Svarte faraonen en gång tidigare, sedan tillbaka till Bobby Magikern, sedan Svarte faraonen igen och permanent. Så egentligen fler än ett byte, men bara mellan samma namn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Med reservation för att jag kanske upprepar eller rippar idéer – har bara hunnit ögna tråden ...

Jag tycker det är skillnad på att byta namn för att man verkligen vill eller behöver vs att byta bara för nöjes skull. Det förra är jag helt okej med, det senare är egentligen bara onödigt och ibland störande när det görs för ofta.

När jag bytte från Adus (-.-) till solvebring för ex antal år sedan var regeln sådan att man fick ansöka om nambyte via mail och PM. Om redaktionen godkände namnet samt skälet till bytet fick man byta. Annars – hell no!

Det tycker jag var bra. ... Samtidigt kan jag inte helt ställa mig mot att skoja namnbyten – ibland är det kort sagt roligt att härja med namn och ja, jag skulle helt klart sakna Dantes ordlekar kring jul.

Men hårt draget: Imho kan vi gärna skärpa kontrollen av namnbyten. Dvs att man får byta namn om man har goda skäl. Är helt med på att det ofta blir förvirrat när folk leker med namnen stup i kvarten. Dessutom fnuckar det upp Småpratens nickkomplettering som ännu inte uppdaterar sig automatiskt mot användarbasen visningsnamn.
... Fast tja, det där med namnbyten går i perioder, för det mesta är det egentligen lugnt.

Månne att man kan sätta tidsfrister så att det måste gå minst – exempelvis – sex månader mellan varje namnbyte. Vill man byta tidigare måste redaktionen göra det åt en och då måste man alltså ansöka manuellt.

... Idag måste vi godkänna namnbyten, jovisst, men de kan fortfarande göras när som helst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Möjligen borde vi kräva att folk skriver sitt tidigare namn i signaturen eller titeln, för att undvika förvirring. En månads övergångsperiod kan nog vara vettigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Martin Ackerfors är också en namnbytare. Yassilus vill jag minnas är hans rätta namn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Svarte faraonen said:
Möjligen borde vi kräva att folk skriver sitt tidigare namn i signaturen eller titeln, för att undvika förvirring. En månads övergångsperiod kan nog vara vettigt.
Ah! Me like! :gremsmile:

Månne en automatiserad funktion; om du gör ett namnbyte kommer det under en månad att stå "F.d. KurtOlsson" (OBS! Exempel!) överst i din inläggsprofil? *kikar åt Spiders håll*
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Troberg said:
Det förekommer en hel del namnbyten på användare. Å ena sidan så är det väl cool att byta namn, men å andra sidan så är det (åtminstone för mig) svårt nog att hålla koll på vem som skriver vad även när folk inte byter namn, så det ställer till det en del också.

Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?
Bra, men namnbyten ska endast göras om man har en j-ligt bra anledning. Tröttsamt om folk gör det bara för skojs skull.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Jag håller inte riktigt med om det här. Eller rättare sagt, om man inte vill bli igenkänd så bör man ju vilja byta konto helt. Däremot kanske man vill distansiera sig själv om man av någon anlendning blivit en ny människa (exempelvis genom en lång tids frånvaro, personligt uppvaknande, ny religös övertygelse, hjärnskada, etc...). Då vill man kanske inte "gömma sig" utan man står fortfarande för att man sagt det man sagt när man sa det, och vill på intet sätt dölja sitt förflutna, men man vill ändå ha en slags nystart.

Ibland kan det också vara som i Svarte Faraonens fall, man känner kanske att användarnamnet man valde när man var tretton inte längre passar en. Jag vet att jag skulle inte vilja heta "Gunslinger" längre, även om det inte hade varit för att jag slarvat bort lösenordet till mina gamla konton =).

Jag tycker också tidsgränser är dåliga eftersom man ibland inte gillar sitt nuvarande namn och vill byta, men inser att även det nya namnet hade klara brister och vill byta igen.

Hellre ser jag då att man plockar bort den där lättanvända funktionen och istället säger att den som vill byta namn får kontakta redaktionen och disskutera det med dem.

Oavsett så ser jag gärna, precis som föreslagits att det tycker upp ytterligare en detalj under ens profil som anger alla ens gamla forumnamn. Och gärna årtalen för när man använde dem.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Hipster T. Pokémon said:
Vem är den här »Dante« du refererar till?
:gremtongue:

...eller som solvebring brukar säga till mig på Facebook då jag dummar mig: "Pilutta dig!".
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Rymdhamster said:
Hellre ser jag då att man plockar bort den där lättanvända funktionen och istället säger att den som vill byta namn får kontakta redaktionen och disskutera det med dem.
Problemet är när det är redaktionsmedlemmarna som håller på att byter. Då hjälper inte det här ett dugg. :gremtongue:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Robert Jonsson said:
Rymdhamster said:
Hellre ser jag då att man plockar bort den där lättanvända funktionen och istället säger att den som vill byta namn får kontakta redaktionen och disskutera det med dem.
Problemet är när det är redaktionsmedlemmarna som håller på att byter. Då hjälper inte det här ett dugg. :gremtongue:
Då gnäller man i forumsforumet på dem. Vore ju även väldigt praktiskt om det fans en fin lista på samtliga moderatorer och redaktörer (samt deras roll, som chefsredaktör och egentlig chefsredaktör, exempelvis) vilket i kombination med tidigare namnlista i profilen borde hjälpa rätt långt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,512
Location
En mälarö
Jag tycker det är ap-lökigt med namnbyten. Men jag tycker att möjligheten att byta ska finnas utan restriktioner.

Personligen kommer jag att heta Organ tills den dagen jag dör.

/Anders
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Rymdhamster said:
Vore ju även väldigt praktiskt om det fans en fin lista på samtliga moderatorer och redaktörer (samt deras roll, som chefsredaktör och egentlig chefsredaktör, exempelvis) vilket i kombination med tidigare namnlista i profilen borde hjälpa rätt långt.
+1
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Som sporadisk lurker så kan namnbyte förvirra mig en del ibland. Men att reglera eller förbjuda det känns verkligen inte motiverat. Om man vill vara lite fucking hal kan man väl få det?

Och har inte redaktörer och moderatorer lättavkodade FÄRGADE namn? :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ville Skakspjut said:
'Tis but thy name that is my enemy;
Thou art thyself, though not a Montague.
What's Montague? it is nor hand, nor foot,
Nor arm, nor face, nor any other part
Belonging to a man. O, be some other name!
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;
So Romeo would, were he not Romeo call'd,
Retain that dear perfection which he owes
Without that title. Romeo, doff thy name,
And for that name which is no part of thee
Take all myself.
...säger Krille som alltid har varit Krille. Förmodligen för att han inte har mött någon Juliet på balkongen än.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Rymdhamster said:
Då gnäller man i forumsforumet på dem.
Fast det är ju inte direkt hjälpsamt. Varje hinder du sätter upp för lättåtkomlig kontakt riskerar att tappa en del personer som vill ta kontakt.

Däremot håller jag med dig om en lista. Det fanns ju förut när det fanns en sajt också, men men... Jag är inte bitter. :gremwink:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Det förekommer en hel del namnbyten på användare. Å ena sidan så är det väl cool att byta namn, men å andra sidan så är det (åtminstone för mig) svårt nog att hålla koll på vem som skriver vad även när folk inte byter namn, så det ställer till det en del också.

Så, vad tycker ni, är möjligheten att byta namn bra eller dålig?

Jag tycker personligen att det dåliga överväger.
Jag gillar att det går att byta namn och det gör att det är coolare att inte byta namn också. Vi är liksom the cool kidz, vi som inte byter namn stup i ett. Men vi skulle ju inte va coola om det inte var en massa ocoola som bytte namn hela tiden.
 
Top