Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Nej, du undrade om dessa 9 skulle tvinga resten av forumet. Det är ingen gissning, det är falsk dikotomi. Jag tycker att det är en trist retorik, men har inget mer att säga om det här.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Namnbyten är ett riktigt ovett.
Namnet är faktiskt din identitet på forumet, och det är irriterande när folk ytligt sett byter identiteter.
Speciellt eftersom de byter avatarer och signaturer också stup i kvarten.

Om det sker tillräckligt ofta för att bli en börda för administratörer att hålla koll på forumet och se till att alla på forumet är medvetna om namnbyten, då byts det namn för ofta!
Om man inte har en riktigt bra motivering till ett namnbyte så borde det inte bytas namn alls!

/Cybot, som är för mer ordnung och mindre flum när det gäller namnbyten.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Måns said:
Nej, du undrade om dessa 9 skulle tvinga resten av forumet. Det är ingen gissning, det är falsk dikotomi. Jag tycker att det är en trist retorik, men har inget mer att säga om det här.
Som jag sa, det är nio som har uttryckt sig här i tråden att dom inte vill ha det utom i vissa avseenden och antingen är det att vi stänger av det helt så ingen får göra det eller så krävs det en manuell rutin som redaktionen eller någon annan ska ha hand om.

Tyckte det hade varit trevlig om någon sa, "Jag kan göra det och se till att fungerar."

Så om jag använde de nio som har uttryckt sina åsikter här som exempel eller pekat på dom och sagt att de vill stänga av byta namn funktionen så är det inget man inte kan läs i tråden.

Jag kommer fortsätta att hävda att det är skit dumt att stänga av det då det är en minoritet av de användare som vi har som gör det "ofta" och att det känns dumt att man ska ta bort möjligheten då det inte verkar vara en överhängande majoritet som har uttryckt sin röst att dom hatar det(eller är för det för den delen.).

Samt att det kommer antingen då bli en manuell rutin för redaktionen där dom har fått ett mail och godkänt namnbytet, måste logga in på forumet skickat ett pm till personen och säga "Lägg in ditt förra namn i titeln" eller att dom då ska öppna en tråd hitta personen i tråden, lägga till personens nya namn "Thorsten > Erikgrankotte > Putinälskare3".
Eller så kommer det bli att vi måste lägga till en funktion i forumet så att när man byter namn så går det automagiskt in och lägger till så man får "f.d Putinälskare2" i sin titel och det är satans med meck i detta forum.

Men jag kan ställa mig bakom att det är en bra ide att folk "annonserar" att dom bytt namn på något sätt och om det finns någon som kan ta på sig ansvaret att hålla koll på att när det kommer in namn att påminna "Putinälskare2" att lägga till der i sin titel eller uppdatera tråden. För jag kommer inte göra det då jag inte orkar/har tid.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Men nu får väl folk ge sig? Vad är problemet med namnbyten? Att vissa är ignoranta och "vare sig kommer ihåg ansikten eller namn"? Well, känns inte som att namnbytarna ska drabbas av andras karaktärsbrister. Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll? Är det jätteviktigt att veta om den och den numera heter det och det så kan man väl fråga i vrållådan, i någon forumtråd eller helt enkelt kolla upp inläggshistorik.

Är det dåligt för forumklimatet att folk byter namn? Varför det? Kan det beläggas (typ att moderatorerna får i gripa oftare i trådar där folk har nya namn)? Är det inte sämre för klimatet att tvinga folk ha kvar forumnicks de inte vill ha? Är det inte att bajsa på det fina med internetumgänget att frånta folk möjligheten att omforma sin identitet efter eget skön? Om forumklimatet ska skyddas i den här frågan föreslår jag kvartalsbann på allt vidare gnällande om att folk byter namn. Det är en viktig fråga för mig.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Hur går det till nu om man vill byta namn? Visst är det så att det är någon som måste godkänna namnet? Jag har tidigare i alla fall fått avslag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Vimes said:
Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Hans E Magnusson said:
Hur går det till nu om man vill byta namn? Visst är det så att det är någon som måste godkänna namnet? Jag har tidigare i alla fall fått avslag.
Kalle skickar in att han vill byta namn.
Redaktörerna får mail(ej PM) att Kalle vill byta namn.
Redaktör Thorsten tar detta och tittar på vad Kalle vill byta till han kanske tycker att Kalle inte får byta till Putinälskare3 men att Nyponstrumpa är ok.
Då bestämmer Readaktören om han ska godkänna eller avslå ansökan.
Kalle får det meddelat om det gick igenom eller ej.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Spider Jerusalem said:
Hans E Magnusson said:
Hur går det till nu om man vill byta namn? Visst är det så att det är någon som måste godkänna namnet? Jag har tidigare i alla fall fått avslag.
Kalle skickar in att han vill byta namn.
Redaktörerna får mail(ej PM) att Kalle vill byta namn.
Redaktör Thorsten tar detta och tittar på vad Kalle vill byta till han kanske tycker att Kalle inte får byta till Putinälskare3 men att Nyponstrumpa är ok.
Då bestämmer Readaktören om han ska godkänna eller avslå ansökan.
Kalle får det meddelat om det gick igenom eller ej.
Ah tack, kan man inte lägga in i meddelandet som Kalle får att namnet är godkänt att kalle även bör (måste) lägga in sitt tidigare namn i signaturen?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Hans E Magnusson said:
Spider Jerusalem said:
Hans E Magnusson said:
Hur går det till nu om man vill byta namn? Visst är det så att det är någon som måste godkänna namnet? Jag har tidigare i alla fall fått avslag.
Kalle skickar in att han vill byta namn.
Redaktörerna får mail(ej PM) att Kalle vill byta namn.
Redaktör Thorsten tar detta och tittar på vad Kalle vill byta till han kanske tycker att Kalle inte får byta till Putinälskare3 men att Nyponstrumpa är ok.
Då bestämmer Readaktören om han ska godkänna eller avslå ansökan.
Kalle får det meddelat om det gick igenom eller ej.
Ah tack, kan man inte lägga in i meddelandet som Kalle får att namnet är godkänt att kalle även bör (måste) lägga in sitt tidigare namn i signaturen?
Om det bara var att lägga in en fri text så skulle jag göra det... det är det inte riktigt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Vimes said:
Men nu får väl folk ge sig? Vad är problemet med namnbyten?
Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.

Att möjligheten att byta namn finns kanske inte orsakar jättemycket problem - men jag känner att många verkar missa att fundera på hur stora fördelar det ger. Enligt min bedömning är fördelarna väldigt små.

Vimes said:
Well, känns inte som att namnbytarna ska drabbas av andras karaktärsbrister.
Så man behöver inte ta hänsyn till att ens handlingar har konsekvenser för omgivningen för det är alltid omgivningens svaghet som orsakar skadan snarare än ens egna handlingar? Folk på det här forumet har karaktärsbrister, det måste man vara medveten om och ta med i sin bedömning innan man skriver för att forumet ska bli så bra som möjligt för alla inblandade.

Vimes said:
Är det inte sämre för klimatet att tvinga folk ha kvar forumnicks de inte vill ha?
Namn är inte främst till för den egna fåfängans skull utan för att folk ska kunna referera till en. På internetforum är det extra viktigt som en markör för att visa vem man är - byter man till ett helt annat namn blir det svårare att känna igen en. På ett forum är ens nick viktigare för omgivningen än för en själv, eftersom det är omgivningen som använder det i större utsträckning (jag använder ditt nick varje gång du skriver ett inlägg eller skriver något i chatten - samma sak för alla andra inblandade).

Man behöver ta hänsyn till mer än bara den enskilda användaren när man bedömer vad som är bäst för forumklimatet, för den enskilda användaren är inte den enda som påverkas av namnbytet.

Vilket inte egentligen betyder att det alltid är dåligt med namnbyten - det är bara att det antingen ska handla om små förändringar (när jag bytte från Ubereil till Übereil så gissar jag att det inte var det minsta förvirrande) eller vara väldigt viktigt för användaren i fråga. Det jag tror många stör sig på är att det byts nick för ofta och av för triviala anledningar (sommarnick är ett typiskt exempel, Dantes (och en och annan annan användare) ovana att byta nick flera gånger om året ett annat (jag kan ha fel, men jag tror inte det är fråga om några revolutionära förändringar i hans syn på sig själv som föreligger hans namnbyten)).

Übereil
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Dimfrost said:
Det uppstod en hel del förvirring på DanCon när jag pratade med Cissi (tror jag att det var) om Bearnie, innan jag kom på att han inte heter så längre.
Va? Heter inte Bearnie Bearnie längre? Vad fasen heter Bearnie nu då?

/Anders, förvirrad
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,593
Location
Rissne
Vimes said:
Men nu får väl folk ge sig? Vad är problemet med namnbyten? Att vissa är ignoranta och "vare sig kommer ihåg ansikten eller namn"? Well, känns inte som att namnbytarna ska drabbas av andras karaktärsbrister. Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll? Är det jätteviktigt att veta om den och den numera heter det och det så kan man väl fråga i vrållådan, i någon forumtråd eller helt enkelt kolla upp inläggshistorik.

Är det dåligt för forumklimatet att folk byter namn? Varför det? Kan det beläggas (typ att moderatorerna får i gripa oftare i trådar där folk har nya namn)? Är det inte sämre för klimatet att tvinga folk ha kvar forumnicks de inte vill ha? Är det inte att bajsa på det fina med internetumgänget att frånta folk möjligheten att omforma sin identitet efter eget skön? Om forumklimatet ska skyddas i den här frågan föreslår jag kvartalsbann på allt vidare gnällande om att folk byter namn. Det är en viktig fråga för mig.
+1
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Cybot said:
Vimes said:
Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.
+1!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Cybot said:
Vimes said:
Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.
Nu är det ju inte så att Vimes bestämmer. Och det är faktiskt inte så att det är Spider Jersualem hellre som bestämmer.

Så oavsett vad de tycker, så är det inte så att de kan genomföra ändringar på eget bevåg. Så det behöver väl egentligen inte bli en fejd om det här?

Tack tack

/Magnus
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Magnus Seter said:
Cybot said:
Vimes said:
Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.
Nu är det ju inte så att Vimes bestämmer. Och det är faktiskt inte så att det är Spider Jersualem hellre som bestämmer.

Så oavsett vad de tycker, så är det inte så att de kan genomföra ändringar på eget bevåg. Så det behöver väl egentligen inte bli en fejd om det här?

Tack tack

/Magnus
Jag bestämmer inget, jag ser bara till att forumet fungerar och fixar nya funktioner.

Det jag skrivit är som jag tycker och inte något annat, jag tillhör inte redaktionen eller moderator kåren.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Cybot said:
Vimes said:
Eller att nykomlingar eller "sällananvändare" har svårt att hänga med? Spelar det så mycket roll?
Jättetrevligt att du vill göra det jobbigare för alla utanför den lilla kretsen av Forum Royals.
Jag har funderat jättemycket på om jag ska svara på det här eller inte. Jag vet inte, men jag har extremt svårt att se hur det ens är möjligt att läsa in det du läser in här utifrån mitt inlägg. Sen förstår jag inte alls vad du menar med Forum Roylas. Vilka fan är det? Är det de som byter namn? Eller vad menar du? Kan man inte tänka sig att det är viktigt för forumets monarker (om de nu hade funnits) att upprätthålla strukturer och statushiearkier genom att inte vilja se något jäkla namnbytande? Är inte namnbytandet ett sätt att luckra upp forumets sociala strukturer? Eller? Nä, kanske inte. Antagligen så betyder namnbytenas vara eller ickevara exakt ingenting för forumets "klimat". Antagligen så handlar det här bara om en minoritet gnällspikar med minnessvårigheter som klagar över en annan minoritets namnbytande. big. fucking. deal. Det är WRNUs motsvarighet till landsortstidningens insändarsidedebatt.

Kan inte de som på riktigt vill avskaffa eller restriktera namnbytandet presentera lite egentliga argument? Gagnar det forumet att avskaffa namnbytandet? Går det att argumentera för det och inte bara säga att "jag tycker det är ett ofog för att jag har svårt att hålla reda på folk då". Jag känner ju lite att, ja, det är några som byter namn ibland, ja förra sommaren så latjades det med namnbyten, men nej det handlar om en handfull användare. Är det hela världen? Är det så jävla jobbigt för er så att det är nödvändigt att "sätta stopp för"? Varför är det upp till er vad andra gör?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Übereil said:
Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.
+1 Och mycket bra inlägg i sin helhet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Björn den gode said:
Übereil said:
Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.
+1 Och mycket bra inlägg i sin helhet.
Nja. När man tröttnar på sitt namn på ett sånt forum så skaffar man helt enkelt ett nytt konto i ett nytt namn. Också rätt förvirrande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Björn den gode said:
Übereil said:
Varför är det så viktigt att kunna byta namn? Det här är det enda forum jag varit på där det är tillåtet och även det enda forum där namn orsakar någon form av problem - annonstäders håller sig folk till det namn de hade när de registrerade sig utan att klaga.
+1 Och mycket bra inlägg i sin helhet.
Det stora problemet med Ubereils inlägg är att hans main point är att det "enligt hans bedömning" finns väldigt små fördelar med namnbyten. Enligt min bedömning är hans, eller någon annan än den som vill byta namns bedömning av fördelarna med ett namnbyte helt irrelevant. Funktionaliteten finns redan. Att vända på det och säga "men varför ska man byta namn till att börja med? Varför är det viktigt?" är åt helvete. Folk vill uppenbarligen göra det, och jag blir nästan illa berörd av att så "många" vill förbjuda något någon annan gör bara för att det orsakar dem lite mer jobb (som är helt frivilligt att lägga ner). Kan ni inte visa på att forumet som helhet lider av att folk byter namn ibland tycker jag att det är väldigt svårt ta er för annat än gnällon som tar er friheter kring att uttala er (rätt skarpt vissa av er) om hur andra borde iscensätta sig själva.

Jag är helt med på att man kan tycka att det är irriterande när folk bytt namn och att det är svårt att hänga med. Men steget därifrån till att så här uttala sig för att begränsa andra subjekts möjligheter att uttrycka sig själva tycker jag är långt. Nu har vi ju regler på det här forumet, men dessa är väl utformade för att gagna forumet i sin helhet, kan någon av "förbudsivrarna" visa på att en begränsning av namnbytesmöjligheterna skulle vara till stor fördel för forumet? Att det är till fördel för dig själv är inte riktigt ett argument alltså.

För, om det enda ni har att komma med är att ni själva tycker att det är "ett ofog" (hej, landsordstidningsinsändarspråk!) och något obekvämt för er när ni argumenterar för att begränsa andra människors möjligheter att iscensätta sin identitet så måste jag välja mellan att inte ta er på allvar eller att tycka att ni är rätt osympatiska.

----

Edit: om jag får tillåtas en slippery-slope så kan man ju fråga sig om vi ska vara okmed att folk har krångliga namn. Hur jävla lätt är det att komma ihåg exakt vad Johonoho (?) heter, jag har stora problem med det. Skulle jag på fullaste allvar argumentera för att hans namn borde rationaliseras till något enklare skulle jag vara ett jävla arsel dock. Likaså Ubereil. Han har bytt namn till ett jobbigare namn att skriva, jag vet att han har punkter över U:et, men det är mig ungefär dubbelt så svårt att skriva rätt. Jättedumt byte, borde förbjudas om ni frågar mig. Men det gör ni ju inte. Och tur är väl det, för då hade inte Ubereil kunnat uttrycka vad det nu är de där två extra prickarna uttrycker. Jag är ju bara en lat gnällspik egentligen, och helt ärligt tycker jag inte lat gnällspikighet är ett speciellt bra argument när det kommer till att hindra andra människors uttryck.
 
Top