Mrund utforskar Coriolis

Se ovan. Jag började planera den här kampanjen här om dagen. Inga RP finns ännu. Jag har utgått från inledningarna på ett antal publicerade scenarier. Med överblick över dem har jag tittat på de kanoniska gruppkoncepten och hittat ett som verkar kunna funka hyfsat: agenter. De flesta av gruppkoncepten funkar jättedåligt med de scenarier som publicerades till Coriolis 2016, men kan som sagt användas till helt andra slags kampanjer där SL skriver äventyren själv.

Att gruppkoncepten inte passar ihop med de scenarion som sedan gavs ut till spelet kan kanske bero att olika skribenter ligger bakom produkterna. I flera av Fria Ligans grundspel är gruppkoncept en del av huvudpremissen (som en konsekvens av de diskussioner om just gruppkoncept som fördes på mutant.nu innan förlaget bildades - jag minns detta väl eftersom jag själv startade och skrev en rad inlägg i den längsta tråden i ämnet). Att utgå ifrån gruppkoncept klaffar dock inte med hur tradionella rälsade äventyr ofta skrivs. Jag vet inte vem som har skrivit de scenarion du nämner, men jag gissar att det är externa frilansare och inte de personer som satte ramarna i grundreglerna. Har jag rätt?

Last edited:
Jag använde nästan aldrig heller mörkerpoäng i strid.

Det är oftare som man slänger in en komplikation i en förhandling, en smygsekvens eller annat. Exempelvis att en gängmedlem känner igen en rollpersoner från en tidigare dust eller att fönstret till bostaden man smyger runt i plötsligt blåser igen och lockar dit den sömninga vakten.
Jo, precis, det var så jag använde dem också. Jag har ett vagt minne av SL kunde använda mörkerpoäng till att slå om slag i strid, men jag kan minnas fel där.

Som har påpekats i tråden så verkar Mörkerpoängen inte finnas kvar i The Great Dark, utan där förlorar man hopp i stället.

Jag tror att det stora "problemet" snarare är att gruppkoncepten är väldigt skilda åt. Du kan spela ett resande cirkussällskap, en frilansande nyhetsbyrå, truckers in space, pilgrimer på färd genom världsrymden, legoknektar och en mindre spionbyrå. Jag tycker att det var ganska ballt av Ligan att våga öppna upp för så olika spelupplevelser, men det är väldigt klurigt att skriva ett scenario som både har ingångar för pilgrimer, cirkusartister, spioner och bulkfraktare.

Gissar att det kanske är därför som man i The Great Dark enbart kan spela en enda sort av grupp, punkt.

Att utgå ifrån gruppkoncept klaffar dock inte med hur traditionella rälsade äventyr ofta skrivs. Jag vet inte vem som har skrivit de scenarion du nämner, men jag gissar att det är externa frilansare och inte de personer som satte ramarna i grundreglerna. Har jag rätt?
Att Coriolis 2016 har massor av disparata gruppkoncept ser jag som en styrka för de spelledare som skriver sitt eget material. Men det innebär förstås att spelets kärnaktivitet är oklar. Grundregelboken (s. 6-7) förklarar att det är avsiktligt.
Det är upp till er att utforska spelvärlden och upptäcka dess hemligheter. Det finns flera olika saker ni kommer att göra under spelets gång:
  • BEMANNA ETT RYMDSKEPP
  • UTFORSKA SPELVÄRLDEN
  • NYSTA I HEMLIGHETER
  • INTRIGERA PÅ RYMDSTATIONEN
  • UTFÖRA UPPDRAG
  • BE TILL GUDARNA
Författarna till äventyren:
  • Det döende skeppet - FL själva
  • Arams hemlighet - Mattias Lilja + två FL:are
  • Ghazalis sista färd - Mattias Lilja + en FL:are
  • Emissarien som försvann - del 1 i "Ikonernas nåd" - Rickard Antroia + fyra blandade FL/icke
  • Scenariokompendium 1 - Axel Widén
  • Den sista cykladen - del 2 i "Ikonernas nåd" - Rickard Antroia
  • Ikonernas död - del 3 i "Ikonernas nåd" - Rickard Antroia
Svaret på din fråga är alltså "Blandat". Av de sju äventyrsvolymerna till spelet är bara en skriven uteslutande av FL:s egna medlemmar. Men det finns å andra sidan bara tre som inte har någon FL-medlem alls som medförfattare. Detta sagt med reservation för att kanske Lilja, Antroia eller Widén blev medlem av FL under de år då böckerna kom ut -- jag vet inte. De kanske döljer sig bakom varsin pseudonym här på forumet som man ser inlägg av varenda dag.

En rolig grej är att Nils Karlén, forumit och produktiv författare av fan-publicerat material till Coriolis 2016, anges som medlem av Fria Ligan i regelboken till spelet!

Last edited:
Att Coriolis 2016 har massor av disparata gruppkoncept ser jag som en styrka för de spelledare som skriver sitt eget material. Men det innebär förstås att spelets kärnaktivitet är oklar. Grundregelboken (s. 6-7) förklarar att det är avsiktligt.

Författarna till äventyren:
  • Det döende skeppet - FL själva
  • Arams hemlighet - Mattias Lilja + två FL:are
  • Ghazalis sista färd - Mattias Lilja + en FL:are
  • Emissarien som försvann - del 1 i "Ikonernas nåd" - Rickard Antroia + fyra blandade FL/icke
  • Scenariokompendium 1 - Axel Widén
  • Den sista cykladen - del 2 i "Ikonernas nåd" - Rickard Antroia
  • Ikonernas död - del 3 i "Ikonernas nåd" - Rickard Antroia
Svaret på din fråga är alltså "Blandat". Av de sju äventyrsvolymerna till spelet är bara en skriven uteslutande av FL:s egna medlemmar. Men det finns å andra sidan bara tre som inte har någon FL-medlem alls som medförfattare. Detta sagt med reservation för att kanske Lilja, Antroia eller Widén blev medlem av FL under de år då böckerna kom ut -- jag vet inte. De kanske döljer sig bakom varsin pseudonym här på forumet som man ser inlägg av varenda dag.

En rolig grej är att Nils Karlén, forumit och produktiv författare av fan-publicerat material till Coriolis 2016, anges som medlem av Fria Ligan i regelboken till spelet!
Lilja var en del av Järnringen-gänget, som gav ut originalversionen av Coriolis. Den versionen hade inte alls samma indieprägel som de flesta av FL:s spel. Jag uppfattar gruppkoncepten som en avgränsning som kommer från just indiespelen (därmed inte sagt att det inte finns gruppkoncept i andra typer av rollspel också). Lilja, som också var med skrev MUA, uppfattar jag inte alls som en indie i sitt skrivsätt, även om han nu ingår i FL:s mer eller mindre fasta stall av skribenter.

Widén och Antroia är för mig bara vagt bekanta namn. Jag antar att de är frilansare med intresse för just Coriolis. Viktigt för hur ett visst äventyr utformas är förstås också vem som skriver vad. Inte bara vilka som är med. Att sätta strukturen för hela produkten är något helt annat än att ”bara” bidra med några nya varelser, vapen eller farkoster.

Att Coriolis upplägg ser ut som det gör tror jag beror på att Järnringen med sin mer trad-aktiga stil präglade den första versionen medan FL satte en mer indieaktig prägel (både gruppkoncept och annat) när de tog över varumärket. Ibland blir indie- och tradstilarna helt osynkade (exempelvis när grundreglernas gruppkoncept inte används i äventyren). FL:s Mutant År Noll, som kan beskrivas som ett indiespel i kommersiell förpackning, lade grunden för de rollspel som förlaget sedan gav ut. De flesta (exempelvis Väsen, Alien och Coriolis) har gruppkoncept som en del av grundpremissen.

Jag vet inte riktigt hur pass insatt du är i den här tillkomsthistorien, men något i dina formuleringar gjorde att jag ville förtydliga en del. Till saken hör att jag själv skrev en hel del till Mutant År Noll och dessutom var med om att utveckla delar av spelets konceptuella ramverk. En del av detta används i Coriolis, som jag dock aldrig har skrivit något till.

Last edited:
Nisse är väl i allra högsta grad en i ligan?
Ja? Han anges som sagt som medlem av Fria Ligan i regelboken till spelet. Min poäng är att det vore lite lustigt att se Anders Blixt publicera fan-expansioner till Partisan på DriveThru.

Last edited:
Ja? Han anges som sagt som medlem av Fria Ligan i regelboken till spelet. Min poäng är att det vore lite lustigt att se Anders Blixt publicera fan-expansioner till Partisan på DriveThru.

Karlén skrev väl fan-material till Coriolis när Järnringen gav ut originalversionen av spelet? Sedan var han med och bildade förlaget Fria Ligan, som är uppkallat efter en gruppering i Coriolis setting.

Det här var ju mer än tio år sedan, så jag kan förstå om inte alla här inne känner till det.

Last edited:
Nils läser bergis det här och kan förklara bättre själv, men faktum är att han erbjuder massor av material till Coriolis 2016 på Drivethru.

Nils läser bergis det här och kan förklara bättre själv, men faktum är att han erbjuder massor av material till Coriolis 2016 på Drivethru.

Ja, men är inte det (reviderat?) material som först skrevs till Järnringens äldre originalversion av Coriolis? FL-gänget var från början Coriolis- och Mutant-fans som hängde på Järnringens forum mutant.nu. Det är knappast ett kontroversiellt påpekande. Men detaljerna kring Nils eget Coriolis-material känner han förstås bäst till själv. Om han följer trådarna här inne vet jag inte.

Last edited:

Ah. Jag uppfattade det som att du tyckte att det var konstigt att han listades som medlem i ligan.

Materialet till Coriolis av Nisse du ser på DrivethruRPG är alltså officiella moduler, inte fan-produkter. :)
Fan-skapade produkter till våra spel är märkta med en särskild logga (Free League Workshop i fallet Coriolis).

Back