Mrund utforskar Coriolis

Hörde om någon som körde husregeln att när spelledaren fick ihop 10 mörker poäng så var denne tvungen att andas dem till något scenen efter. Detta gjorde att mörkerpoängnen blev en tydlig nedräkning tills dess att något farligt hände
Jag kör på ett maxtak på 6st mörkerpoäng, det gör att spelarna blir försiktigare att använda dem och att jag som SL får mer ruljans på dem. Ofta hade man kanske bara 1-2 st, men började högen växa så blev spelarna rätt nojiga för en stor urladdning. Tycker det förändrade dynamiken väldigt positivt.

Jag har spelat väldigt mycket ciriolis (kan till och med skryta med att ha skrivit lite texter om mode till en modul)

Haft otroligt kul och plockar fram det ibland till någon one shot, men jag har aldrig klickat med äventyren jag läst. De har aldrig varit i min smak. Men världen älskar jag

Jag har spelat väldigt mycket ciriolis (kan till och med skryta med att ha skrivit lite texter om mode till en modul)

Haft otroligt kul och plockar fram det ibland till någon one shot, men jag har aldrig klickat med äventyren jag läst. De har aldrig varit i min smak. Men världen älskar jag

Jag älskar mörkerpoäng. Skitbra uppfinning för oss spelledare som är alldeles för snälla.

Håller dock med om att många scenarion varit lite sisådär skrivna. Många coola idéer däremot!

Last edited:
Den första speltekniska termen jag blev tvungen att slå upp i regelboken var mörkerpoäng. Det är en valuta som SL måste betala med när hon vill utsätta spelarna för vissa saker. Det finns en meny med 13 alternativ, varav många är kopplade till stridssituationer: bl.a. ta initiativet eller utsätta en RP för ammunitionstorsk. Men SL kan också betala mörkerpoäng för att sno RP:nas käraste ägodelar, utsätta dem för ett jordskred eller driva dem till vansinne.

Sådana regler tycker jag är lite larviga eftersom jag anser SL alltid bör kunna göra vafan som helst. Det är inte uppenbart var gränsen går för vad SL får göra i Coriolis 2016 när hon saknar poäng.

Men spelkonstruktören Kostulas förklarar (grundregelboken 2016 sid. 60): "Mörkerpoäng är ett dramaturgiskt verktyg för SL. ... har en psykologisk effekt på spelarna - den växande högen med marker blir ett omen om att något dåligt snart kommer att ske." Och det kanske stämmer. Fast just mina spelare skulle nog efter alla år ändå räkna med att jordskred och vansinnesutbrott är helt frikopplade från antalet marker i högen.

Från tidigare spelande av Coriolis i två grupper är min erfarenhet att mörkerpoäng inte har fungerat bra alls. Båda gångerna har det varit av skäl som är kompatibla med det du skriver, spelledarna har inte uppfattat behov av mörkerpoäng för att hitta på elände, och har inte heller känt att de behövs för dramaturgi. I båda fallen blev spelledarna sittande med en skål om typ 20 mp de inte ville ha.

Jag förstår att vissa gillar det, men min åsikt är att det behöver husreglas. Det går nog att hitta på ganska många alternativ. Man kan ersätta det med tillstånd a la dod, skador eller låta spelaren aktivera eländet på sig själv. Osv. Jag tror i alla dessa fall de bör höra till den spelare/rp som orsakade dem. Vilket de väl inte gör normalt.

Back