Den första speltekniska termen jag blev tvungen att slå upp i regelboken var mörkerpoäng. Det är en valuta som SL måste betala med när hon vill utsätta spelarna för vissa saker. Det finns en meny med 13 alternativ, varav många är kopplade till stridssituationer: bl.a. ta initiativet eller utsätta en RP för ammunitionstorsk. Men SL kan också betala mörkerpoäng för att sno RP:nas käraste ägodelar, utsätta dem för ett jordskred eller driva dem till vansinne.
Sådana regler tycker jag är lite larviga eftersom jag anser SL alltid bör kunna göra vafan som helst. Det är inte uppenbart var gränsen går för vad SL får göra i Coriolis 2016 när hon saknar poäng.
Men spelkonstruktören Kostulas förklarar (grundregelboken 2016 sid. 60): "Mörkerpoäng är ett dramaturgiskt verktyg för SL. ... har en psykologisk effekt på spelarna - den växande högen med marker blir ett omen om att något dåligt snart kommer att ske." Och det kanske stämmer. Fast just mina spelare skulle nog efter alla år ändå räkna med att jordskred och vansinnesutbrott är helt frikopplade från antalet marker i högen.