Mrund utforskar Coriolis

Har gjort två rollpersoner åt spelare på begäran. Ställs inför val av utrustning, där man har yrkesspecifika grejor som heter delvis obegripliga saker. Tänker "Äsch, inte fan vet någon kring bordet precis vilka prylar de har ombord på sitt rymdskepp". Spelarna får välja sedan när det blir skarpt läge. Schrödingers utrustningslåda.

Min pappas kompis C-A blev jätteförvånad en gång när de skulle lätta en segelbåt inför en kappsegling och han hittade en planteringsspade ombord. Den var till för toabesök i land, men eftersom C-A är från Bohuslän var spaden helt obegriplig. För i den skärgården finns det ingen jord att gräva i.

Pluggar grundreglerna och tänker än en gång på mörkerpoängen. Var tredje gång någon i sällskapet pressar en färdighet får jag som SL förkunna att taket ramlar in eller @hakanlo :s rollperson förlorar förståndet.

"Puh, vi lyckades allihop nätt och jämnt klättra upp ur ruinkällaren och komma undan de hungriga rovdjuren som bor där. Hörni, var är Håkans rollperson? Åh nej! Han har blivit galen igen, precis som i förrgår! Han sitter kvar där nere på golvet och snyftar!"

What if you define a doomsday clock for an overarching storyline and spend MP to advance that?

A PC makes it out of a collapsed basement on Planet A, but forces of evil invade Planet B.

Pluggar grundreglerna och tänker än en gång på mörkerpoängen. Var tredje gång någon i sällskapet pressar en färdighet får jag som SL förkunna att taket ramlar in eller @hakanlo :s rollperson förlorar förståndet.

"Puh, vi lyckades allihop nätt och jämnt klättra upp ur ruinkällaren och komma undan de hungriga rovdjuren som bor där. Hörni, var är Håkans rollperson? Åh nej! Han har blivit galen igen, precis som i förrgår! Han sitter kvar där nere på golvet och snyftar!"
Tipps; spendera inte mörkerpoängen i situationerna där spelarna pressat. Använd dem i situationerna där allt går bra för dem. Och gör det tydligt att du spenderar mörkerpoäng.

Men du vet, inte _varje_ gång det går bra för dem.

Tipps; spendera inte mörkerpoängen i situationerna där spelarna pressat. Använd dem i situationerna där allt går bra för dem. Och gör det tydligt att du spenderar mörkerpoäng.
Neeej, det är mycket roligare om de vet att så fort den tredje markören landar i skålen så kommer 50% taket att rasa in, 50% Håkan bli galen. :D

Sitter och läser i The Great Dark nu, tycker jättebra om det! Tycker om hur tydliga ramar äventyrsgruppen får, tycker om hur faktionerna är färre och inte lika intrikata som i Tredje Horisonten och tycker om upplägget med expeditioner - och jag älskar hela grejen med fåglar.

Kan sakna Tusen och en natt-estetiken och så tycker jag att "en bortglömd och högteknologisk civilisation har lämnat efter sig portaler som tillåter överljushastighet" känns lite gjort (men det är ju samtidigt en cool premiss).

Allt som allt är detta ett spel som passar mig bättre än Tredje horisonten. Känns som ett spel som skriker efter en West Marches-kampanj!

Last edited:
Har gjort två rollpersoner åt spelare på begäran. Ställs inför val av utrustning, där man har yrkesspecifika grejor som heter delvis obegripliga saker. Tänker "Äsch, inte fan vet någon kring bordet precis vilka prylar de har ombord på sitt rymdskepp". Spelarna får välja sedan när det blir skarpt läge. Schrödingers utrustningslåda.

Det där ett trick som jag självt har använt framgångsrikt: en gång i tiden var min äventyrare timmerman på ett piratskepp år 1719 och på hans rollformulär stod något i stil med "relevanta verktyg och varor". Varken SL-Mats eller spelar-Anders visste ett dyft om vad en sådan yrkesman förväntades ha.

Det där ett trick som jag självt har använt framgångsrikt: en gång i tiden var min äventyrare timmerman på ett piratskepp år 1719 och på hans rollformulär stod något i stil med "relevanta verktyg och varor". Varken SL-Mats eller spelar-Anders visste ett dyft om vad en sådan yrkesman förväntades ha.
Hela utrustningsbegreppet är väl ett arv från D&D där det handlade om att ange vad varje kringströvande mordluffare kånkade med sig ner i dyngan. Situationen blev helt annorlunda redan med Traveller och CoC, där folk bor i stora rymdskepp och hus. Det finns ingen vits med att hålla reda på hur många soppskålar och dammtrasor en RP har där hemma.

Last edited:
Ja att lista allt för skeppet är ju helt orimligt!

Men samtidigt tycker jag att coriolis är ett spel där det faktiskt varit kul att räkna penga ner till minsta birr. (I många spel är det lite skit samma tycker jag)

Men hör gav det en skön firefly känsla, att folk bokförde noggrant och ofta var utblottad och sen blåste för mycket pengar på coola grejer, rymdskeppsreperationer eller vilda fester.

Skriv åtminstone ut rätt rollformulär, som faktiskt är anpassat för intorkade Svenssonbläckskrivare!
Fast det är det väl inte riktigt? Massa färgade och mönstrade plattor bakom text etc, som kanske funkar på bra färgskrivare men som, kan jag avslöja, blir helt oläsliga på t.ex. min svartvita laserjet. Det finns mycket potential för kladd =)

Alltså jag säger inte att alla spel måste erbjuda en ren svartvit (som i, helt utan gråskalor) version av sitt rollformulär. Framför allt inte för min skull. Det vore ju vansinnigt; jag spelar ju knappt rollspel och när jag gör det så tycker jag det är roligt att skapa egna formulär.

Men jag säger att det vore uppskattat av åtminstone någon liten del av publiken =)

(Ibland funderar jag på att göra en hemsida och lägga upp formulär jag skapat/skapar där. Det skulle ju kännas lite retro, att ha liksom en hemsida med nerladdningar…)

Det känns allmänt som att förlag blivit bättre på att erbjuda utskriftsvänliga rollformulär (och ibland rentav utslriftsvänliga regelböcker!).

Back