entomophobiac
Pistoler & Mord
Det är det jag laddat upp ovan, FYI.Du får prova med de svartvita som finns på Ligans hemsida
Det är det jag laddat upp ovan, FYI.Du får prova med de svartvita som finns på Ligans hemsida
Strong disincentive for players to push rolls.What if you define a doomsday clock for an overarching storyline and spend MP to advance that?
A PC makes it out of a collapsed basement on Planet A, but forces of evil invade Planet B.
Tipps; spendera inte mörkerpoängen i situationerna där spelarna pressat. Använd dem i situationerna där allt går bra för dem. Och gör det tydligt att du spenderar mörkerpoäng.Pluggar grundreglerna och tänker än en gång på mörkerpoängen. Var tredje gång någon i sällskapet pressar en färdighet får jag som SL förkunna att taket ramlar in eller @hakanlo :s rollperson förlorar förståndet.
"Puh, vi lyckades allihop nätt och jämnt klättra upp ur ruinkällaren och komma undan de hungriga rovdjuren som bor där. Hörni, var är Håkans rollperson? Åh nej! Han har blivit galen igen, precis som i förrgår! Han sitter kvar där nere på golvet och snyftar!"
Neeej, det är mycket roligare om de vet att så fort den tredje markören landar i skålen så kommer 50% taket att rasa in, 50% Håkan bli galen.Tipps; spendera inte mörkerpoängen i situationerna där spelarna pressat. Använd dem i situationerna där allt går bra för dem. Och gör det tydligt att du spenderar mörkerpoäng.
Har gjort två rollpersoner åt spelare på begäran. Ställs inför val av utrustning, där man har yrkesspecifika grejor som heter delvis obegripliga saker. Tänker "Äsch, inte fan vet någon kring bordet precis vilka prylar de har ombord på sitt rymdskepp". Spelarna får välja sedan när det blir skarpt läge. Schrödingers utrustningslåda.
Hela utrustningsbegreppet är väl ett arv från D&D där det handlade om att ange vad varje kringströvande mordluffare kånkade med sig ner i dyngan. Situationen blev helt annorlunda redan med Traveller och CoC, där folk bor i stora rymdskepp och hus. Det finns ingen vits med att hålla reda på hur många soppskålar och dammtrasor en RP har där hemma.Det där ett trick som jag självt har använt framgångsrikt: en gång i tiden var min äventyrare timmerman på ett piratskepp år 1719 och på hans rollformulär stod något i stil med "relevanta verktyg och varor". Varken SL-Mats eller spelar-Anders visste ett dyft om vad en sådan yrkesman förväntades ha.
Fast det är det väl inte riktigt? Massa färgade och mönstrade plattor bakom text etc, som kanske funkar på bra färgskrivare men som, kan jag avslöja, blir helt oläsliga på t.ex. min svartvita laserjet. Det finns mycket potential för kladd =)Skriv åtminstone ut rätt rollformulär, som faktiskt är anpassat för intorkade Svenssonbläckskrivare!