Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Smelling och Viert är högt på min lista också, en äger gift och en har möjlighet att förlora en del arvepengar.
Papper på anstånd eller avsaknad av ev ändrat testamente skulle ju kunna ge bra info om motiv. Att fluffet är så fluffigt tyder ju på att det borde vara ett fluffstyrt motiv.

Röst: 1
Som jag läser mitt PM och tråden hittills ser jag att alla har motiv att göra sig av med greven.

Mitt motiv är att Clementin måste dela på arvet med Camille. Smelling var skyldig greven stålar. Jag är säker på att ni andra också har motiv.

Ut med det så att vi kan avföra just motuvbilden ur spelet snälla.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Märkligt. Jag var nämligen där runt halv sju och såg fröken van the Viert knacka på arbetsrumsdörren.

Men jag hörde inga smällar alls. Hörde du några @Basenanji? /Viert
Vid 18-tiden såg jag hur Silversnoppen gick med raska steg mot Smellings rum. Kan det vara något med det?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag är också nyfiken på grevens papper. Vill veta mer om det där arvet och skulderna.

Röst: 1

Det halvöppna fönstret får mig att tro att mördaren kastat ut något alternativt använt det för att ta sig in/ut.

Jag funderar också på om hur troligt det är att mördaren gömt giftet på sitt rum? Tror snarare att hen gjort sig av med det.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vi vet att Silver, Lorden och Baronessan kände till giftet och alla har de haft möjlighet att ta sig in i arbetsrummet.

Baronessan är bekräftad att hon besökte arbetsrummet två ggr och kände till giftet redan efter lunch.

Av de tre så är Lorden den ende som vi vet hade motiv.

Clementina har också kända motiv men vi vet inte om hon kände till giftet? Kan Lorden eller Silver ha berättat för henne?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vi vet att Silver, Lorden och Baronessan kände till giftet och alla har de haft möjlighet att ta sig in i arbetsrummet.

Baronessan är bekräftad att hon besökte arbetsrummet två ggr och kände till giftet redan efter lunch.

Av de tre så är Lorden den ende som vi vet hade motiv.

Clementina har också kända motiv men vi vet inte om hon kände till giftet? Kan Lorden eller Silver ha berättat för henne?
Jag kände inte till något gift.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ni väljer att metodiskt gå igenom grevens bokhyllor i jakten på ledtrådar

Bland grevens samlade handlingar och dokument finns bland annat följande:
  • anställningsavtal för Rauttepisseux och Klümmsig,
  • några kvitton på mark- och företagsaffärer mellan greven och af Silfversnorre,
  • kvitton på kontoutbetalningar till d’Baulesach,
  • ett försvarligt antal skuldsedlar från Smelling,
  • ett brev från von Schnoppenhof där hon kräver att greven ska erkänna deras gemensamma dotter (”Lilla Camille är nu 32 år och har fortfarande ingen far…” etc etc),
  • veterinärkostnader för grevens hund Hannibal (numera avliden), och
  • ett utkast på ett brev ställt till Grevens advokat i Wien där han uppmanas komma till alpstugan för ”en översikt av testamentet” daterat till söndagen.

Ledtrådar att rösta på (nästa deadline imorgon, onsdag, kl 22:00):
2. Undersöka Salongen

3. Undersöka Köket

4. Förhöra Klümmsig

5. Förhöra Rauttepisseux

6. Undersöka trädgården utanför huset

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum

8. Undersöka Smellings rum

9. Undersöka d’Baulesachs rum

10. Undersöka van der Vierts rum

11. Undersöka af Silfversnorres rum
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Röst: 6

Jag vill undersöka trädgården bakom huset för att fönstret var öppet i grevens rum. Jag misstänker att mördaren antingen kom eller gick från grevens rum via fönstret.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Brevutkastet gör ju att jag gärna vill undersöka Van der Vierts rum, nu när greven är död så blir arvet ju inte delat - motiv
Anståndsbrevet existerar inte hos grevens papper. Antingen är det aldrig skrivet och sagan om anståndet är en lögn, eller så har nån tagit just det. Van der Viert kan ju mycket väl ha lovat att få det ordnat när hon väl är enskild arvinge, eller så kanske Smelling antagit att skulden förfaller med grevens död. Också motiv.

Jag är iaf mest sugen på att veta vad Basseviert gömmer.
Röst: 10

Det finns ju inte heller något bevis på
Röst: 6

Jag vill undersöka trädgården bakom huset för att fönstret var öppet i grevens rum. Jag misstänker att mördaren antingen kom eller gick från grevens rum via fönstret.
Varför tror du det snarare än genom dörren till grevens arbetsrum? Det känns nästan som det kan vara ett stickspår där du försöker få oss att slösa ledtrådar. Eller har du något mer på fönstret eller rörelser utanför huset?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Detfinns ju inte heller något bevis på skulle såklart fortsätta så här: att någon rörelse skett genom fönstret. Ingen smutsigt golv eller fotavtryck osv.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Greven kanske fick med sig den förgiftade whiskeyn från Salongen?

Röst: 2
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Superlöjligt, men jag har tills nu utgått från att det bara kan finnas en mördare ibland oss deltagare. men i Vimes starttråd så ingår ju också andra, dvs Klummerling och Råttpizzan. Sorry för slarv.

Vimes said:
Upplägg:

Innan 15:00 på lördag ska ni ha bestämt er för en spelare att överlämna till polisen. Detta görs genom omröstning: skriv ”Röst: spelarnamn eller karaktärsnamn”. Du får rösta hur många gånger du vill – endast den sista rösten räknas. Vid oavgjort är den äldsta rösten utslagsröst.
Ok, det ska vara svårt alltså. :/
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Brevutkastet gör ju att jag gärna vill undersöka Van der Vierts rum, nu när greven är död så blir arvet ju inte delat - motiv
Anståndsbrevet existerar inte hos grevens papper. Antingen är det aldrig skrivet och sagan om anståndet är en lögn, eller så har nån tagit just det. Van der Viert kan ju mycket väl ha lovat att få det ordnat när hon väl är enskild arvinge, eller så kanske Smelling antagit att skulden förfaller med grevens död. Också motiv.

Jag är iaf mest sugen på att veta vad Basseviert gömmer.
Röst: 10

Det finns ju inte heller något bevis på

Varför tror du det snarare än genom dörren till grevens arbetsrum? Det känns nästan som det kan vara ett stickspår där du försöker få oss att slösa ledtrådar. Eller har du något mer på fönstret eller rörelser utanför huset?
Nej, jag har inget i mitt fluff som tyder på det. Jag tänkte mest att fönstret stod öppet och ser då framför mig hur någon gått in/ut genom det. Men vi kan visst undersöka mitt rum, då får vi också en uppfattning om hur en sådan ledtråd kan se ut.

Röst: 10
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Brevutkastet gör ju att jag gärna vill undersöka Van der Vierts rum, nu när greven är död så blir arvet ju inte delat - motiv
Anståndsbrevet existerar inte hos grevens papper. Antingen är det aldrig skrivet och sagan om anståndet är en lögn, eller så har nån tagit just det. Van der Viert kan ju mycket väl ha lovat att få det ordnat när hon väl är enskild arvinge, eller så kanske Smelling antagit att skulden förfaller med grevens död. Också motiv.
Asså, jag kan ju vara världens sämsta varulvsspelare nu, men jag kan inte riktigt acceptera ett spelupplägg där rollernas eventuella motiv har betydelse. Empi, du är smartare än så! Vi har ju tex två personer med tydliga motiv: Smelling och Clementina Fjärt. Är båda mördaren? Ska alltså Vimes ha gjort ett spel där mördaren ska dölja sitt motiv så länge som möjligt?

Nej, Empiricus, jag förväntar mig bättre från dig!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Asså, jag kan ju vara världens sämsta varulvsspelare nu, men jag kan inte riktigt acceptera ett spelupplägg där rollernas eventuella motiv har betydelse. Empi, du är smartare än så! Vi har ju tex två personer med tydliga motiv: Smelling och Clementina Fjärt. Är båda mördaren? Ska alltså Vimes ha gjort ett spel där mördaren ska dölja sitt motiv så länge som möjligt?

Nej, Empiricus, jag förväntar mig bättre från dig!
Det är väl klart att en behöver motiv för att giftmörda någon? Men även möjlighet.

och av Smelling och Clementina så är Smelling den ende som både hade motiv och möjlighet

men jag skulle vilja veta mer om Greven och Baronessan samt affärerna mellan Greven och af Silfver

och även om det finns en relation mellan dig och Silfver?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Silversnorre vill ju gärna köpa mark av mig, men det skulle han ju inte få om greven gett mig anstånd.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det är väl klart att en behöver motiv för att giftmörda någon? Men även möjlighet.

och av Smelling och Clementina så är Smelling den ende som både hade motiv och möjlighet

men jag skulle vilja veta mer om Greven och Baronessan samt affärerna mellan Greven och af Silfver

och även om det finns en relation mellan dig och Silfver?
Clementina har ingen relation till någon.

Motiv verkar alla ha, mer eller mindre.

Hörni, allvarligt talat, ni fattar väl att alpbakgrunden och "Whodunnit"-prylen mest är ett tematiskt val? Vi kommer inte hinna lösa det här som om det var ett Agatha Christie-pussel och vi ska försöka likna Miss Marple.

Om Vimes har tänkt att vi ska lösa mordet på ett sånt sätt på bara fem dagar med begränsat antal ledtrådar (5) ska jag äta upp min katt. Med smör på.
 
Top