Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
(Leker med barn. Bör skriva på riktigt runt fyra i eftermiddag.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag har en stark misstanke mot Smelling. Han har sagt mig två saker.

1 - han har med sig gift för att ta livet av sig om han inte får anstånd på skulderna.
2 - han får senare under dagen anstånd på skulderna av greven.

Har någon annan hört eller sett något om detta? Hade jag hört 2 från greven hade jag inte haft något emot att undersöka annat. Men jag vill se om det finns papper på att greven gett anstånd om skulderna. Annars vill jag rikta misstanken mot Smelling.

Därför blir min röst på den nya ettan tills vidare.

Röst: 1
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag har en stark misstanke mot Smelling. Han har sagt mig två saker.

1 - han har med sig gift för att ta livet av sig om han inte får anstånd på skulderna.
2 - han får senare under dagen anstånd på skulderna av greven.

Har någon annan hört eller sett något om detta? Hade jag hört 2 från greven hade jag inte haft något emot att undersöka annat. Men jag vill se om det finns papper på att greven gett anstånd om skulderna. Annars vill jag rikta misstanken mot Smelling.
Det här stämmer helt. Och det är tack vare van der Viert som jag fått anstånd. Eller det tror jag i alla fall. Hon skulle prata med greven å mina vägnar och därefter fick jag anståndet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Det här stämmer helt. Och det är tack vare van der Viert som jag fått anstånd. Eller det tror jag i alla fall. Hon skulle prata med greven å mina vägnar och därefter fick jag anståndet.
Vad säger van der Viert om det? Har någon annan hört om detta från greven själv?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Hej alla, nu är jag med. Skrapade och målade hela dagen igår, kom näst sist i Scythe (trots att jag har den digitala editionen och har tränat, suck!) och åkte hem sent igår.

Men nu så!

Jag delar upp mina första poster i att försöka svara på frågor mm och i att diskutera spelupplägg.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Clementina anländer vid femtiden som de övriga. Det blir några trudelutter Chopin vid pianot innan Clementina träffar de andra i sällskapet Hon beskrivs som en socialt skicklig person och känner inte några andra, men finner Schnoppenhof en aning kylig.

Efter den gemensamma introduktionen av de andra gästerna samtalar Clementina och Smelling en stund. Clementina är den enda arvingen til grafen eftersom ha inte har några egna barn. Clementina hinner uppfatta att Silversnortre och Smelling pratar kort med varandra. Clementina springer sedan på d´Baulesach.

Efter samtalet med Smelling har Clemetina anledning att prata med lorden/grafen/greven om Smellings situation (Smelling får gärna konfirmera detta) och då avslöjas att greven har en okänd arvtagerska i flickan Camille. Strnt samma tänker den äckelpräktiga Clementina som efter en stunds betänketid inte alls tycker att det är snöpligt att dela arvet. Dock flammar hon för en stund i samtalet upp i hätska ordalag. (Kan någon ha hört det?)

Det blir sedan efterrätt vid 21-tiden och när den är uppäten rör sig hela sällskapet till salongen vid 22. Jag är tillbaka i mitt rum 00.43. Då är greven och tre gäster i salongen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Spelupplägget
Ok, jag tror ju att mycket i min resumé liknar det ni har i era PM. Vimes är en vass spelskapare (det är inte en komplimang enbart, utan också analytisk information. Jag menar att det är rimligt att vi kan utesluta att spelet har balansproblem eller designmissar) och får han hantera flufftunga upplägg lär han skapa ett - hö hö - flufftungt spel. Men vad är egentligen den relevanta informationen i allt fluff? Själv känner jag just nu att jag drunknar en aning i all information. Dessutom verkar Vimes snyggt ha försett oss alla med ett motiv att mörda greven samt kokat ihop en rolig soppa av händelser mellan karaktärerna. Clementina och Smelling kan tex konfirmera varandras berättelser. Men hjälper det oss att identifiera en mördare?

Nej, skulle jag gissa.

Antingen (i) så är fluffet preparerat så att det är dumt att berätta om våra roll.-PM tex och mördaren kan ge sig själv trovärdigt alibi, eller så (ii) är det snarare tvärtom: fluffets informationstäthet hjälper mördaren att gömma sig. Jag tror på det senare. Mördarens roll-PM och de oskyldiga och upprörda alpgästernas skiljer sig nog inte alls. Förutom på en viktig punkt (och ni andra som är oskyldiga lär förstå vad jag pratar om nu och säkert också mördaren med, för Vimes skulle inte designa ett så enkelt sätt att nita mördaren på). Att tex analysera motivbilderna tror jag är en dålig idé, eftersom alla verkar ha något motiv att ha ihäl greven. Clementina voin Fjärts motiv är ju att greven tydligen är beredd att dela upp hela arvet mellan flera personer.

Nej, fluffet är kul och säkert också givande för att förestå vad som har hänt, men det jag tror är den riktiga vägen att hitta mördaren på är genom att hitta rätt ledtrådar.

Ledtrådarnas betydelse
Saken är den att ledtrådarna som delas ut av Vimes (och just därför är solid information) kan se olika ut. Vi kan få vissa saker bekräftade, men till priset av att vi inte får reda på annat. Därför finns det olika tänkbara utvecklingar av spelet där vissa ledtrådar inte undersöks. Här måste mördaren ha en vilja att vissa saker inte undersöks. Då borde också röstningen om ledtrådar vara givande att analysera för oss.

Men jag vill inte utesluta att fluffet, våra roll-PM och skissen över grevens gods hänger ihop med ledtrådarna riktigt heller. Det lär nog finnas en koppling mellan vissa givna detaljer som är bra att analysera. Men då ska också dessa detaljer vara just bra att anlysera och vi får undvika att hamna i något sorts metaflum om våra rollers märkliga egenheter.

Vad göra rent konkret nu?
  • Diskutera den senaste ledtråden samt röstningen förra omgången.
  • Försöka kartlägga grevens sista timmar. Göra en skiss av hur folk har rört sig och upprätta en tidslinje.
  • Diskutera vilken och varför en viss ledtråd är värd att undersöka.
  • Rösta och ta ställning.

Mer text kommer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
@Empiricus varför är det smart att alla ska tala om när de senast såg greven? Det är väl egentligen inget som hindrar att någon efter att den gått och lagt sig, gick ner och mördade greven?

Sedan: jag är slarvig förstås. Jag förstår nu att lorden och greven är två väldigt olika perosnr, men ett tag fick jag för mig att det var två namn på samma person. Sorry. Smelling är lord och greven är greve.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Mer om ledtrådarna
Upplägget är för fem personer och spelet pågår i fem dagar. Det lär inte vara en slump. Förstås måste det vara så att om vi ber om rätt ledtråd får vi (del)svaret på vem mördaren är. De ledtrådar som verkar vara knutna till oss roller (dvs våra rum) är nog de mest rimliga att undersöka för att få relevant info. Om vi konsekvent hade undersökt varandras rum varje dag hade vi fått veta status på dessa. Nu har vi bara fyra möjliga rum att undersöka. Greven är mördad med något sorts gift antar jag. På mördarens rum lär det finnas något komprometterande.

Jag fattar inte varför ni vill undersöka Råttpisseaux eller Klummsig? De kan ju omöjligt vara mördaren och varför skulle deras utsagor vara intressanta? Hjälp mig att förstå här.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag är nyfiken på det där giftet du hade med dig Lord Smelling. Vad för sorts gift var det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Glockenspiel ligger utsträckt framför en av de två fåtöljerna i rummet. Det finns inget blod eller tecken på våld mot hans kropp. Ett vitt skum ligger som en krans runt hans mun. En utbrunnen pipa ligger tillsammans med ett urdrucket whiskyglas på det lilla bordet bredvid fåtöljen. På ett sidobord står en öppnad whiskyflaska. Det imposanta skrivbordet är välstädat, alla grevens handlingar och dokument står snyggt förvarade i pärmar i hyllor som täcker rummets väggar. Fönstret ut mot trädgården står på glänt.
Alltså, när jag först läste det här blev jag nyfiken på att undersöka ledtråden om trädgården. "Där lär det finnas mer information om mördaren!". Om spelet går ut på att hitta en kedja av ledtrådar och grevens kropp-trädgården är de första länkarna i en sådan kedja kan det vara en bra idé.

Men ju mer jag tänker på det vill jag nog gå rakt på våra rum. Att en ledtråd öppnar nya ledtrådar var intressant men gör ju spelet svårare.

Hur ser ni övriga på att vi har fem dagar på oss och att spelet är designat för just fem personer?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Jag är nyfiken på det där giftet du hade med dig Lord Smelling. Vad för sorts gift var det?
Men är inte det här precis en sådan där lömsk fluffälla? Dels kan Smelling ljuga, dels kan någon annan än Smelling ha använt giftet genom att stjäla det från Smelling utan att denne märkt något.

Nä, bättre att analysera Vimes info först.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Vad göra rent konkret nu?
  • Diskutera den senaste ledtråden samt röstningen förra omgången.
  • Försöka kartlägga grevens sista timmar. Göra en skiss av hur folk har rört sig och upprätta en tidslinje.
  • Diskutera vilken och varför en viss ledtråd är värd att undersöka.
  • Rösta och ta ställning.
Sorry guys, men den där tidslinjen tror jag allt mindre på. Hur ska vi kunna veta att den stämmer eller att det inte har hänt något utöver den info som vi har fått i våra roll-PM?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Har någon annan hört eller sett något om detta? Hade jag hört 2 från greven hade jag inte haft något emot att undersöka annat. Men jag vill se om det finns papper på att greven gett anstånd om skulderna.
@Khan jag kan bekräfta att Smelling var skyldig greven pengar. Clementina försökte som det ärkepretto hon är, medla mellan Smelling och greven så att han skulle få anstånd med sina skulder.

Men är den här typen av diskussioner givande? Ska vi alltså försöka konfirmera våra roll-PM genom att jämföra dem med varandra? Jag tror inte det.

Hellre vill jag att vi undersöker rummen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Röst: 11

Jag vill undersöka Silversnoppens rum eftersom Khan/Silversnoppens motiv för röst den här rundan känns tveksam. Att undersöka grevens dokument lär knappast ge oss mer information om vem av oss som skulle kunna vara mördaren. Däremot kan fluffmängden öka.

Om ni hellre vill undersöka mitt rum för att ni tycker att jag (dvcs von Fjärt) verkar mer misstänksam är jag redo att flytta min röst.

Och nu ska jag gå ut en stund, återkommer senare ikväll.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det vore ju på tok för lätt om det bara var att leta i rätt rum och hitta all bevis för vem som är mördaren. Nej jag tycker det är uppenbart att våra pm innehåller en blandning av fluff och fakta och att vi behöver gräva där och jämföra med ledtrådarna för att ta beslut om vilken del av herrgården som ska undersökas härnäst.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men är inte det här precis en sådan där lömsk fluffälla? Dels kan Smelling ljuga, dels kan någon annan än Smelling ha använt giftet genom att stjäla det från Smelling utan att denne märkt något.

Nä, bättre att analysera Vimes info först.
Givetvis kan Smelling ljuga men tänk om han inte är mördaren och giftet använts av någon annan? Då har vi mer att gå på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Givetvis kan Smelling ljuga men tänk om han inte är mördaren och giftet använts av någon annan? Då har vi mer att gå på.
Va? Och hur ska vi få reda på en sådan sak genom att Smelling får lägga ut texten? Om Schmelling säger typ: jag har förvarat ett råttdödargift åt en vän! så vet vi väl varken mer eller mindre än innan? Vimes har ju redan bekräftat något sorts gift. Vi behöver gå vidare.

Men för all del, Smelling kan ju bekräfta giftet.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Va? Och hur ska vi få reda på en sådan sak genom att Smelling får lägga ut texten? Om Schmelling säger typ: jag har förvarat ett råttdödargift åt en vän! så vet vi väl varken mer eller mindre än innan? Vimes har ju redan bekräftat något sorts gift. Vi behöver gå vidare.

Men för all del, Smelling kan ju bekräfta giftet.
Ja men vi vet ju inte om giftet imundigas med vätska eller stryks på en möbel eller hur snabbverkande det etc. Allt sånt kan ge oss saker att gå på och ja en mördare kan ljuga men inte utan risk eftersom vi eventuellt med hjälp av den fakta vi har i våra pm och nya ledtrådar kan avslöja en bluff och då är det klart.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Ja men vi vet ju inte om giftet imundigas med vätska eller stryks på en möbel eller hur snabbverkande det etc. Allt sånt kan ge oss saker att gå på och ja en mördare kan ljuga men inte utan risk eftersom vi eventuellt med hjälp av den fakta vi har i våra pm och nya ledtrådar kan avslöja en bluff och då är det klart.
Så då menar du att vi utifrån våra roll-pm kan ta ställning till utsagor och bekräfta eller dementera utsagorna?
 
Top