Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det har han redan gjort, inlägg #43.
Tack Khan!

Bra, jag har tidigare sagt att Clementina Fjärt försökte få greven att skjuta upp lord Smelling skulder så att Smelling hade något sorts motiv för giftet kan nog styrkas. Xyas koncis yttrande kring att Smelling vältrar sig i sin egen sorg bekräftar det.

Men hörni, nu blir vi mer säkra på våra olika roll-Pm, vilket kanske är bra, men jag tycker att den här strategin är ungefär samma sak som att massouta, fast i lägre tempo.

Har vi verkligen tid med det?

Dessutom: ledtrådarna och hur vi resonerar kring dessa borde säga mer om vad folk vill veta mer om. Jag är helt övertygad om att Vimes design är genomtänkt och betydelsefulllt: att vi kan rösta på vilken ledtråd som ska undersökas har ett faktiskt värde. Vissa ledtrådar ger mer än andra. Jag utgår från att mördaren har ett egenintresse av att vissa ledtrådar inte blir undersökta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tja, jag för min del ser väldigt lite i Clementin Fjärts roll-Pm som hjälper mig att fånga mördaren. Xyas verkar tycka lika.

Sedan, jag är övertygad om att våra roll-Pm ser (i huvudsak) likadana ut, med undantag för att det i mördarens PM står något i likhet med:

"När alla gått och lagt sig, smyger du in i Prutessans von Prutts rum och snor med dig rektalgiftet som du mördar greven med!"

Dvs, all annan info är bara obetydligt fluff som hjälper mördaren att gömma sig.

Jag är lite nojjig över att folk vill ROLLspela Agatha Christiedeckare i det här partiet. Som att ni vill lajva "Mordet i alpstugan", när vi bara har fyra dagar på oss att lista ut vem som är mördaren.

Kanske kunde det vara vettigt att diskutera vad vi tror att vi får ut av att undersöka en viss ledtråd?

Jag tror att rummen är avgörande. De andra ledtrådarna tycker jag verkar leda bort från mord, mordplats och mördaren. Att tex undersöka grevens dokument kanske kan stärka någons roll-Pm, men hur *hård* fakta är det kring själva mordet?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Röst: 11

Jag vill undersöka Silversnoppens rum eftersom Khan/Silversnoppens motiv för röst den här rundan känns tveksam. Att undersöka grevens dokument lär knappast ge oss mer information om vem av oss som skulle kunna vara mördaren. Däremot kan fluffmängden öka.

Om ni hellre vill undersöka mitt rum för att ni tycker att jag (dvcs von Fjärt) verkar mer misstänksam är jag redo att flytta min röst.
Jag har inget att dölja och vill majoriteten gå igenom mitt rum är det helt okej. Men mina misstankar ligger mot Smelling i dagsläget, eftersom han sagt att han har giftet. Så för mig finns två troliga alternativ.

1 - Smelling / @Xyas mördade greven när greven drog tillbaka anståndet efter att van der Viert / @Basenanji sett till att fixa anstånd från första början.
2 - Smelling och van der Viert har något på gång tillsammans, och Viert ger Smelling alibi med flit. Greven har inte alls gett anstånd.

För mig är alternativ 1 mycket troligare, men jag vet ju inte hur ett sånt här spel kan vara riggat egentligen. För min del är det inte omöjligt att butlern är mördaren - alltså fräulein Klümmsig. Men om jag får bestämma vill jag kontrollera Smelling mot listan över misstänkta (som han toppar, pga tillgång till gift), och för att det ska ske måste jag ha hans pappersarbete. Finns det papper på anstånd om skuld är det mycket, mycket otroligt att han skulle haft ihjäl greven.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
RÖST: 1

Knut Augustin af Silfversnorre här.

Håller helt klart med de Baulesach / Halo9000 här. Det enda rimliga sättet att börja är att undersöka mordplats.

Och för att svara på @Halo9000s direkta fråga - jag gick och lade mig igår vid några minuter i ett, strax efter van der Viert / Basenanji. Då var greven fortfarande vaken, och på plats i salongen med er andra.
@Khan Vilka andra var i salongen när du gick och la dig?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Gällande detta: Jag hade ärende i grevens arbetsrum innan jag gick tillsängs, alltså midnatt. Jag har en god orsak som jag inte tänker dra vidare på innan klockan ledtråd. Därav att jag pressade lite om vilken tid du såg dörren, för om det var närmare ett så var någon annan i arbetsrummet efter mig.
Nu är det efter klockan ledtråd med god marginal. Utveckla gärna.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nu är det efter klockan ledtråd med god marginal. Utveckla gärna.
Yes, på väg från jobbet mot middag så det får bli i kortare laget:
Jag har lite kleptomani för mig och var inne på grevens kontor omkring tjugo över sju på kvällen och stal en brevpress. Detta på grund av ilska över käre grevens omtanke om van der Viert då han inte erkänt vår dotter Camille. Efter middagen gav greven besked om att han tänkte erkänna Camille som sin dotter så vi kunde vara en familj, därför lämnade jag tillbaka brevpressen på vägen när jag gick till sängs.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag norpade också ett cigarretui från Smellings rum efter lunchen. Då såg jag en flaska Venenum Mortiferum i hans väska, något jag också smulat i mitt första inlägg.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nu, middag och rollspel, skall försöka skriva och läsa mer samtidigt
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Sorry guys, men den där tidslinjen tror jag allt mindre på. Hur ska vi kunna veta att den stämmer eller att det inte har hänt något utöver den info som vi har fått i våra roll-PM?
Tanken med tidslinjen är ju att om vi tar den i ordning och någon kommer med info som inte stämmer med någon annans. Det ger ju nåt att konfrontera om sådant dyker upp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tanken med tidslinjen är ju att om vi tar den i ordning och någon kommer med info som inte stämmer med någon annans. Det ger ju nåt att konfrontera om sådant dyker upp.
Ok, då hoppas jag att inläggstakten/person och dag ökar, för i den här takten lär vi inte komma nånvart.

Sedan: hur skiljer sig sådant här från massoutning?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag har en stark misstanke mot Smelling. Han har sagt mig två saker.

1 - han har med sig gift för att ta livet av sig om han inte får anstånd på skulderna.
2 - han får senare under dagen anstånd på skulderna av greven.

Har någon annan hört eller sett något om detta? Hade jag hört 2 från greven hade jag inte haft något emot att undersöka annat. Men jag vill se om det finns papper på att greven gett anstånd om skulderna. Annars vill jag rikta misstanken mot Smelling.

Därför blir min röst på den nya ettan tills vidare.

Röst: 1
Smelling och Viert är högt på min lista också, en äger gift och en har möjlighet att förlora en del arvepengar.
Papper på anstånd eller avsaknad av ev ändrat testamente skulle ju kunna ge bra info om motiv. Att fluffet är så fluffigt tyder ju på att det borde vara ett fluffstyrt motiv.

Röst: 1
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vi har 23 timmar och 15 minuter till nästa ledtråd avslöjas. Jag har, med ledning av mina observationer, några funderingar att kasta ur mig innan dess:
  • Någon smällde i en en dörr utanför mitt rum ungefär halv sju på kvällen. Då mitt rum är mellan grevens och Smellings, och mittemot arbetsrummet så vill jag veta vem det var. Någon som såg eller hörde något där och då? Eller vill erkänna varför de var där och härjade?
  • Basenanji van der Viert, vad för diskussion var det du och greven smög iväg på precis innan efterätten?
Jag är just nu i denna stund mest sugen på att antingen förhöra Klümmsig som fann stackars greven, eller undersöka Van der Vierts rum. En röst på det senare skulle kanske kunna få med Basse mer i spel också.

Röst: 10
Har en till fråga till dig Baronessa. Kan du utvecka hur det lät när någon smällde i dörren?
 
Top