Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Clementina har ingen relation till någon.
Baulesach drar på smilbandet.


Inga relationer säger du...

men varför hjälpte du då Smelling med skulderna och hur kommer det sig att du står som arvinge till Greven?

Dessutom glömmer jag inte att du lämnade salongen nästan samtidigt som af Silfver.

Slog det kanske en och annan gnista mellan er under kvällen?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Varför ifrågasätter Clementina Lord Slemmings röst i #84?

En oskyldig vet ju inte vilka ledtrådar en ska rota i så här tidigt i spelet men det gör ju mördaren eller ev hantlangare.

Har kocken sett något?

Röst: 5
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Asså, jag kan ju vara världens sämsta varulvsspelare nu, men jag kan inte riktigt acceptera ett spelupplägg där rollernas eventuella motiv har betydelse. Empi, du är smartare än så! Vi har ju tex två personer med tydliga motiv: Smelling och Clementina Fjärt. Är båda mördaren? Ska alltså Vimes ha gjort ett spel där mördaren ska dölja sitt motiv så länge som möjligt?

Nej, Empiricus, jag förväntar mig bättre från dig!
Det är väl inte helt orimligt att i ett spel med så här tungt fluff där vi dessutom letar ledtrådar snarare än röstar ut folk åt höger och vänster så är motiv, möjlighet, medel och sådant det vi måste bygga våra gissningar på. Vilket syfte fyller fluffet och ledtrådarna annars?

Gällande att du skriver att alla verkar ha motiv, det är ju bara du och xyas/smelling som verkar ha tydliga motiv av vad som faktiskt kommit fram.

Möjlighetsmässigt så lär det väl antingen vara whiskeyn eller pipan som är förgiftade, och möjlighet till detta har väl egentligen alla att ordna i och med att alla verkar ha gått och lagt sig med åtminstone några minuters mellanrum eller varit relativt själva på ovanvåningen någon gång under kvällen.


Märkligt. Jag var nämligen där runt halv sju och såg fröken van the Viert knacka på arbetsrumsdörren.

Men jag hörde inga smällar alls. Hörde du några @Basenanji? /Viert
Halv sju stämmer ju med min uppgift, och om du såg henne knacka på så kanske jag hörde henne gå i affekt en stund senare.


Det här stämmer helt. Och det är tack vare van der Viert som jag fått anstånd. Eller det tror jag i alla fall. Hon skulle prata med greven å mina vägnar och därefter fick jag anståndet.
Var det greven själv som gav anståndet eller Van der Viert som sa att du fått anstånd efter att hon pratat med greven?



Vi har ju tre möjliga ledtrådar kvar, och jag vill tro att vi inte måste pricka just rätt ledtråd alla fem gånger utan att flera ledtrådar kanske kan peka åt rätt håll. Annars är oddsen tämligen små för oss att hitta mördaren. Av ledtrådarna vi har att välja på så tänker jag följande

2. Undersöka Salongen - Vet inte vad det skulle ge, såvida inte whiskyflaskan medfördes härifrån redan förgiftad då. Men vetskapen om det skulle bara ge något om nån satt på info om att de sett någon smussla med en flaska i salongen.

3. Undersöka Köket - Känns just nu ovärt. Finns inget som för mig pekar på en kulinarisk association till mordet

4. Förhöra Klümmsig - Hon hittade liket. Städade hon undan något innan - avsiktligt eller oavsiktligt?

5. Förhöra Rauttepisseux - Rauttepisseux bor ju rakt under arbetsrummet och har utsikten åt samma håll som arbetsrummet. Om fönstret i arbetsrummet stod öppet redan under gårdagskvällen kan kocken ha hört något matnyttigt, eller sett något genom fönstret senare

6. Undersöka trädgården utanför huset - Om fönstret är en ledtråd att någon kommit in eller gått ut (vilket jag finner halverst osannolikt) eller kastat ut något gift eller viktigt dokument i trädgården (vilket jag finner mer sannolikt) så lär vi få det här.

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum - Här kommer ni hitta hårt parfymerade kläder och några fina och kanske inte mina pryttlar i stil med Smellings cigarretui

8. Undersöka Smellings rum - Erkänd giftägare, så vi lär hitta giftet, eller INTE hitta giftet och hitta det hos någon annan. Eller så hittar vi arga anteckningar i en dagbok om hur greven skall krossas.

9. Undersöka d’Baulesachs rum - Lär väl hitta målarfärg och sprit gissar jag?

10. Undersöka van der Vierts rum - Här kanske också går att finna arga anteckningar i en dagbok om hur greven skall krossas. Eller en stulen giftflaska. Eller en EGEN giftflaska, vad säger att Smelling var den enda som tog med sig gift? Eller gömda papper om testamenten, anstånd eller liknande för att sprida lera i vattnet

11. Undersöka af Silfversnorres rum - Oklart även här vad som står att vinna/finna

Jag tänker att Van der vierts rum, förhör med Rauttepisseux, snokeri i trädgården och kanske Smellings lya är saker att sikta på. Med tanke på Basses sprattlande så tycker jag nog det skulle vara skönt att ha kikat i viertrummet nu och ta ställning till resten under tiden/därefter om folk har andra tankar om listan på ledtrådar och var de tror vi finner mest värde.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag vill gärna veta mer om Smellings kväll. Nu när det inte finns papper på något anstånd är jag synnerligen skeptisk till att Smelling ska få slippa undan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Silversnorre vill ju gärna köpa mark av mig, men det skulle han ju inte få om greven gett mig anstånd.
Det där är sant, men ett rätt klent motiv om man ska vara sån. Varför skulle jag inte kunna köpa mark av dig även om du får anstånd med skulderna? Arv och erkänna barn är tyngre motiv, men Smelling är den ende med både motiv och medel. Eller är det någon annan som också haft med sig gift?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Halv sju stämmer ju med min uppgift, och om du såg henne knacka på så kanske jag hörde henne gå i affekt en stund senare.
Nej hon verkade inte det minsta upprörd. Jag hälsade på henne, hon sa att hon gillade mina målningar och sen följdes vi åt ner till nedervåningen.

Du måste hört något annat strax efter men vad?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nej hon verkade inte det minsta upprörd. Jag hälsade på henne, hon sa att hon gillade mina målningar och sen följdes vi åt ner till nedervåningen.

Du måste hört något annat strax efter men vad?
Clementina är som jag sagt tidigare ett ärkehygglo.
Nej hon verkade inte det minsta upprörd. Jag hälsade på henne, hon sa att hon gillade mina målningar och sen följdes vi åt ner till nedervåningen.

Du måste hört något annat strax efter men vad?
Någon gång efter 18 går Clementina till sin onkel för att få greven att skjuta upp Smellings lån. Inne hos greven berättar då greven att arvet ska delas mellan Clementina och oäktingen Camille.

I roll-pm:et står det då att Clementina reagerar känslomässigt och går från mötet med bestämt. Sedan går C till sitt rum och vilar fram till middagen.

Det står inget att C smäller i dörrar eller skriker, men det kanske står i era roll-Pm.

Tre av oss verkar ha motiv. I en klassisk pusseldeckare av Agatha Christie så har oftast alla motiv. Samma i "Whosdunnit?" filmer. (Liksom, det hörs väl på namnet... 🙄)

Jag misstänker att ni som ännu inte har avslöjat era motiv är rädda att hamna i strålkastarljuset. Men det hjälper inte oss att hitta mördaren. Tvärtom. Nu kan ju mördarens motiv döljas.

Så: ut med det så vi kan gå vidare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag har inget att dölja och vill majoriteten gå igenom mitt rum är det helt okej. Men mina misstankar ligger mot Smelling i dagsläget, eftersom han sagt att han har giftet. Så för mig finns två troliga alternativ.

1 - Smelling / @Xyas mördade greven när greven drog tillbaka anståndet efter att van der Viert / @Basenanji sett till att fixa anstånd från första början.
2 - Smelling och van der Viert har något på gång tillsammans, och Viert ger Smelling alibi med flit. Greven har inte alls gett anstånd.

För mig är alternativ 1 mycket troligare, men jag vet ju inte hur ett sånt här spel kan vara riggat egentligen. För min del är det inte omöjligt att butlern är mördaren - alltså fräulein Klümmsig. Men om jag får bestämma vill jag kontrollera Smelling mot listan över misstänkta (som han toppar, pga tillgång till gift), och för att det ska ske måste jag ha hans pappersarbete. Finns det papper på anstånd om skuld är det mycket, mycket otroligt att han skulle haft ihjäl greven.
Det här är så himla snurrigt. Jag vill att vi pressar Khan mer.

a) Varför ska Smelling ha mördat greven efter att ha fått vad han vill ha (dvs anstånd med lånet?) Det verkar ju helt knäppt.
b) Förvisso vill Clementina von Viert hjälpa Smelling, men mer än så är det inte. Vi har inget på gång, men framförallt: varför skulle TVÅ personer vara intresserade av ett mord på greven i ett spel där vi ska sätta dit EN mördare?

c) Sedan, och det här tycker jag är extra allvarligt, Khan försöker få oss att börja misstänka Klummsig! Jag gick nästan på det tills Halo förtydligade att spelet går ut på att identifiera en mördare bland oss (hitta mördarEN).

Jag vet inte om Khan antingen är lika vimsig som jag eller om han är en slug mördare som passar på att sprida otydligheter omkring sig, men ovanstående är mycket märkligt spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Baulesach drar på smilbandet.


Inga relationer säger du...

men varför hjälpte du då Smelling med skulderna och hur kommer det sig att du står som arvinge till Greven?

Dessutom glömmer jag inte att du lämnade salongen nästan samtidigt som af Silfver.

Slog det kanske en och annan gnista mellan er under kvällen?
Som sagt, jag vill INTE spela nåt sorts "Pusseldeckarlajv" här. Clementina beskrivs i sitt roll-PM som en socialt skicklig person som inte känner till de andra deltagarna sedan tidigare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, jag misstänker just nu först och främst:

1. Khan: snurriga resonemang och att han verkar vilja snickra ihop ett case mot Smelling på sjukt svaga grunder.

2. Halo9000: gul-röd, mest för tendensen att vilja lajva pusseldeckare, och viljan att förstå spelet genom att analysera varandras utsagor för att bekräfta roll-PM:et.

3. Empiricus: nåja, han är noggrann och ambitiös, även om vissa tankar går fel. Vi måste bli effeltivare Empiricus! Det här spelet är som en gaggig patient som kommer in och överröser en stackars doktor med irrelevant information. Därför måste vi vara skickliga i att sålla bort allt som är irrelevnat. Step up!

4. Xyas: Smelling HAR gift och motiv, men det menar jag inte är tillräckligt för att sätta dit en deltagare. dessutom uppfattar jag hur både Smelling och van der Viert är nöjda med att under kvällen innan mordet ha löst Smellings situation. Det verkar så att säga som att Smellings motiv försvann efter att van er Viert och Smelling lyckats få greven att skjuta upp lånet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan gillar jag hur Empiricus kommenterar ledtrådsalternativen! Att vi spekulerar om dessa tvingar mördaren att ta ställning till ledtrådar som kan leda mot denne. Bra analysmaterial! Jag återkommer med en liknande lista, just nu tycker jag att:

Trädgården och von Schnoppenhofs rum verkar intressanta. Jag uppfattar det som att fönstret spelar roll.

Köket och salongen tror jag inte på.

Råttpizzan och Klumpig är svagt intressanta.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Som sagt, jag vill INTE spela nåt sorts "Pusseldeckarlajv" här. Clementina beskrivs i sitt roll-PM som en socialt skicklig person som inte känner till de andra deltagarna sedan tidigare.
Du får spela hur du vill men jag ser inte hur lite rollspelande skulle kunna skada.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det gör det svårare att analysera spelet.
Vet inte om jag köper det här, jag har inte rollspelat SÅ mycket.

Du är högmisstänkt pga ditt motiv och försöker därför vifta bort relevansen
av det som står i våra PM samt påstå att alla har motiv att döda greven?

Jag tror inte att det är mitt rollspelande som stör utan snarare att jag har råkat träffa något känsligt.

Jag kan ha ställt en eller flera relevanta frågeställningar och det är det som gör dig nervös.

Dessutom varför vill du söka igenom ditt eget rum om du vet att du är oskyldig? Det om något är väl att
slösa tid som du raljerat om hela spelet att vi inte har?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Ok, jag misstänker just nu först och främst:

1. Khan: snurriga resonemang och att han verkar vilja snickra ihop ett case mot Smelling på sjukt svaga grunder.
Jag tycker nog inte det är så svaga grunder. Med tanke på att vi ska fokusera på fluff, i och med att det från början beskrevs som ett flufftungt spel, tror jag hårt på att Xyas på något sätt är inblandad i mordet. Det finns inga bevis för att han fått anstånd med skulder utöver ditt vittnesmål. Vi är två som vet att han hade gift innan mordet. Han har medel, han har motiv.

Vad anser du är snurrigt i mitt resonemang? Jag försökte få igång en diskussion om upplägget med att dra in butlern, för jag tycker de två i tjänstefolket inte har pratats om alls. Om Vimes gjort spelet komplicerat genom att blanda in dem vore det dumt om vi inte ens pratade om den innan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, nu ska jag visa hur motivet inte är tillräckligt relevant i det här spelet.

1) Alla karaktärer har motiv att döda greven eftersom det är ett "Whosdunnit?"-spel i pusseldeckargenren. Utmärkande för de genrerna oavsett om det är en bok av Agatha Christie eller en film är att alla kommer ha motiv och att det hela går ut på att förstå vem av de med motiv som faktiskt mördade någon.

2) Om vi tittar på Vimes post och jag får tillämpa lite tankeläsning så ser vi att:

Bland grevens samlade handlingar och dokument finns bland annat följande:
  • anställningsavtal för Rauttepisseux och Klümmsig,
  • några kvitton på mark- och företagsaffärer mellan greven och af Silfversnorre,
  • kvitton på kontoutbetalningar till d’Baulesach,
  • ett försvarligt antal skuldsedlar från Smelling,
  • ett brev från von Schnoppenhof där hon kräver att greven ska erkänna deras gemensamma dotter (”Lilla Camille är nu 32 år och har fortfarande ingen far…” etc etc),
  • veterinärkostnader för grevens hund Hannibal (numera avliden), och
  • ett utkast på ett brev ställt till Grevens advokat i Wien där han uppmanas komma till alpstugan för ”en översikt av testamentet” daterat till söndagen.
Dvs (jag tror att det är så hr ungefär, ha tålamod med att jag gissar):
  1. van der Viert har motiv att döda greven eftersom greven vill ändra testamentet
  2. von Schnoppenhof har motiv att döda greven för att han inte vill erkänna Camille
  3. Smelling har motiv att mörda greven för att han är skyldig greven pengar
  4. af Silvfersnorre vill mörda greven för att deras affärer inte blir som Silvfersnorre vill
  5. Baulesach har motiv att mörda greven för att greven inte vill köpa konst av honom.
Observera att jag nu utgår från hårda fakta som vi har fått från Vimes i form av en ledtråd ovan.

3) Vi kan alltså se att alla karaktärer i spelet har motiv av något slag och det är alltså inte givande att slösa tid och energi på att efterfråga just motivet.

4) Dessutom: ATT någon har motiv är inte samma sak som hårda bevis på att denne har begått mordet. Det behövs mer för det.

5) Det är alltså suboptimalt att a) leta efter motiv och b) låta bli att erkänna att er karaktär har någon sorts motiv. Vi kan bättre än så. Var hellre en transparent bybo än en smusslande bybo som försöker gömma detaljer i rädsla av att kanske bli uthängd. Vi vet sedan tidigare att varulvsrollen är svår att spela eftersom man vill gömma sig.

6) Vad behöver vi prata om istället för motiv? Det kommer jag visa i nästa post! Häng med!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Varför är det inte tillräckligt att sätta dit Smelling som både har mordvapen och motiv?

Först måste jag ju förstås inflika att jag kan ha fel. Jag är ingen Poirot. Men jag tror att:

1) Om Smelling är mördaren eftersom han har ett mordvapen (gift, vilket är hårda fakta av Vimes) så innebär det att vi kunde klara spelet genom att...hitta ett mordvapen samt att det är tillräckligt att veta vem mördaren är bara genom att en person äger/bär på/förknippas med ett mordvapen.

Det verkar högst orimligt. Framförallt för att Xyas/Smelling har erkänt att han äger gift (skulle en mördare göra det?) och beskrivit att hans roll är en person som vältrar sig i misär. Dessutom har Smelling (såvitt jag förstår) ingen anledning att mörda greven eftersom han fick anstånd med lånet.

Men OM det är så att Smelling är mördaren och att giftet är ett kritiskt indicium så innebär det att spelet går ut på att Khan får bekräftat att Smelling har gift. Klart. Jag ställer mig starkt tveksam till att spelet är så enkelt. Då blir tex ledtrådsletandet väldigt oviktigt.
2) Alla har motiv (se föregående post) att mörda greven. Att just Smelling råkat ha mordvapen och gift är inte tillräckligt.

Vi kan tex inte utesluta att någon annan än Smelling har använt giftet Smelling tog med sig. Faktiskt skulle Silfversnorre, efter att ha fått reda på att Smelling HAR gift på sig, fått hjälp att skaffa mordvapen! Silfversnorre hör att Smelling har gift, smyger in i Smellings rum och tar giftet, förgiftar greven. Men är det troligt att Mördaren Khan är så oförsiktig att han avslöjar att han vet om att Xyas roll har gift? Nej, skulle jag säga. Tvärtom, det grönar faktiskt Khan. Däremot har nog mördaren OCKSÅ fått reda på att det finns gift i alpstugan, men mördaren håller inne med den informationen!

---

Däremot är förstås giftet en del i pusslet. En viktig pusselbit, så att säga. Jag skulle vilja säga att vi vet följande just nu:

  1. Greven mördades med gift.
  2. Det har funnits gift i alpstugan.
  3. Alla besökare har motiv att mörda greven.
Spekulativt så kan vi kanske också säga att:
  1. Någon annan än Smelling och Silfversnorre använde giftet på greven.
Det är vad vi vet i nuläget, varken mer eller mindre.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Varför är det relevant att söka genom rum istället för andra ledtrådar?

Först måste vi klargöra ledtrådarnas roll i spelet.

Jag har tjatat om det här tidigare, men jag säger det en gång till: ledtrådarna är hård fakta som vi får av SL, medan våra roll-PM bara är mjukt fluff. Jag tror att vårt fluff har någon sorts betydelse, men inte att vi hittar mördaren genom att jämföra våra roll-PM med varandra för att se att de stämmer.

Varför inte?

För att hela ledtrådsröstandet i så fall blir redundant (överflödigt).

Röstningen om vilken ledtråd som ska följas upp handlar ju om alternativ. Jag kan inte fullständigt säga om det krävs en enda ledtråd för att hitta mördaren eller om flera ledtrådar kan vara lika värdefulla att följa upp, men...

- Eftersom det finns ett val mellan olika ledtrådar torde det vara rimligt att vissa ledtrådar är bättre att följa upp än andra
och
- Mördaren kommer inte vilja att vi letar efter den/de ledtrådar som pekar ut denne!

Det betyder att vi vinner mer på att diskutera vilka ledtrådar som är värda att undersöka än att tex leta efter motiv. Här blir Empiricus (von Schnoppenhof) något grönad. Han har tydligt velat diskutera ledtrådarna och vi andra borde ta efter hans exempel.

Dessutom:

Ledtrådarna är hård fakta från SL. Vi har alltså fått den informationen verifierad av spelskaparen. Om den typen av hård fakta är redundant, kan vi bara hitta mördaren genom att diskutera mjukt fluff. Det verkar högst orimligt att Vimes har skapat ett sånt spel. Att spelet är flufftungt betyder inte nödvändigtvis att det går ut på att analysera fluffet enbart. Tvärtom gissar jag på att ledtrådar och fluff hänger ihop. Men fluffet innebär inget alternativ. Det gör ledtrådarna, vilket avspeglar att mördaren har särskilda anledningar att undvika vissa ledtrådar.

---

Ok, så långt har vi alltså kommit fram till att ledtrådar är bra att undersöka och använda samt att en diskussion av dessa dessutom är bra. Nu till rummens betydelse.

Rummen är kopplade till rollerna i spelet - vilket skiljer sig från andra ledtrådar

I grevens dokumentsamling finns ju förstås information om våra roller också, men det finns ju ingen självklar koppling till våra personer om vi tex undersöker "Salongen" eller "Klümmsig". Det kan finnas sådan information, men det är inte givet. Däremot är det givet att om vi undersöker ett rum undersöker just en persons rum. Jag tror att det kommer finna en avgörande ledtråd just i mördarens rum som hjälper oss att knyta samman personen med mordet. Problemet är att fyra rum tillhör en oskyldig, medan endast ett rum tillhör mördaren.

Kommer ni ihåg att jag skrev det där om att spelet var fem dagar och att vi är fem deltagare? Det tror jag hänger ihop med rummen. Vi har då en tidspress på oss att dels undersöka viktiga ledtrådar och lista ut vilket rum som är mest relevant att undersöka.

Sedan en brasklapp: det kan ju vara så att någon har stulit giftet från Smelling, mördat greven och sedan gömt giftet på någon annans rum. Så kan det vara. Men jag ser ändå hur ledtrådarna tematiskt skiljer sig från varandra. Att ett rum är kopplat till en person är hård fakta.
 
Top