Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
2. Undersöka Salongen

3. Undersöka Köket

4. Förhöra Klümmsig

5. Förhöra Rauttepisseux

6. Undersöka trädgården utanför huset

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum

8. Undersöka Smellings rum

9. Undersöka d’Baulesachs rum

10. Undersöka van der Vierts rum

11. Undersöka af Silfversnorres rum
Mina tankar om ledtrådarnas betydelse:

Salongen och köket ser jag inte som så givande alternativ. De har låg potential att visa på något eftersom mordet skedde i grevens arbetsrum.

Klümmsig är väl en bra ledtråd eftersom det var hon som hittade greven, men jag tror inte att hon kan komma med så värst mycket relevant information eftersom hon (om det stämmer) hittade greven långt efter mordet.

Rauttepisseux kan vara en god ledtråd utifrån det Empiricus sa. Råttpizzan har sitt rum under grevens arbetsrum och kan ha hört något eftersom fönstret i grevens arbetsrum stod öppet.

Trädgården är väl egentligen en dålig ledtråd, men jag får för mig att mördaren förgiftade whiskeyn och sedan smet ut genom förnstret och lämnad spår efter sig i trädgården. Mest går jag igång på den hår ledtråden eftersom Vimes skrev att "Fönstret ut mot trädgården står på glänt.".

Schnoppenhofs, Smellings, d'Baulesachs och van der Vierts rum är rimliga att undersöka så vi får se vad ett rum kan vara för typ av ledtråd. Men jag tror inte att vi hittar mördaren där. [Spoiler: Basenanjis hypotes]Jag tror att mördaren är af Silfversnorre[/]. Det rummet tror jag är väldigt rimligt att undersöka.

***

Summa summarum:

Idag onsdag undersöker vi Rauttepisseaux. På torsdag undersöker vi mördarens rum. På fredag blir vi alpdetektivernas motsvarighet till Scotland Yard!

Röst: 5
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Ca kl 01. De sista gästerna och greven bryter upp från salongen och går till sina rum. Greven går till sitt arbetsrum för att förbereda testamentet. Mördaren dyker upp och vill diskutera något. En pipa tänds och whiskey dricks, men mördaren har redan (?) förgiftat det, alternativt häller giftet i grevens glas och avstår själv. Efter samtalet går gästen tillbaka till sitt rum, eller smiter ut genom fönstret.

Smelling och van der Vierts fluff bekräftar varandras och oberoende av varandra så visar de på att Smelling inte har motiv att mörda greven. van der Viert och von Schnoppenhof har liknande kopplingar till Camille, oäktingen, och därför borde även de gröna varandra. Empiricus har spelat grönt och bra.

Kvar blir Silfversnorre. Silfversnorre är mördaren.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Missade Bollsäcken i min spoilertagg. Men han är nog grön också. Trots allt lajvande. Absolut konstigt att en sådan alkoholist INTE skulle dricka whiskey med greven om de hade ett möte där det dracks whiskey. Eller hur?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Motivet då, Super-Basse Mästerdetektiv! Vad har Silfversnorre för motiv?
Jo förstår ni, så här tror jag att det ligger till:
af Silfversnorre gör affärer med greven. Smelling är skyldig greven stålars. Silfversnorre vill köpa mark av Smelling.

När alpdramat utspelar sig visar det sig att Smelling inte behöver betala lånen direkt och därför heller inte är tvungen att sälja mark till greven. Eftersom greven dessutom inte får in de pengar han kunde ha fått in av Smelling, är han tveksam till att göra ny affärer med Silfversnorre.

Då rinner det till och Silfversnorre bestämmer sig för att göra sig av med greven. Nu ka inte löängre Smelling avstå från att sälja mark längre. Skön tröst efter att den dumme och generöse greven fattat idiotiska beslut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Jag antar att ni är helt bedövade av mina häpnadsväckande slutsatser.

För att hjälpa er att ta in allt jag har skrivit följer en kort sammanfattning.

1. Jag tycker att vi undersöker Råttpizzan. Xyas och Empiricus har lagt fram goda skäl och kanske kan han ha hört något från grevens arbetsrum. Plus att vi kan få Bollsäckens utsaga om kockens utskällning verifierad.
2. Alla har motiv, men några håller på det. Ut me't så vi lättare kan se hur motiv, fluff och ledtrådar hänger ihop.
3. Jag misstänker Silfversnopp. Starkt. Jag vill att du säger mer om din roll och hur din tidslinje ser ut. Och hur du tänker kring ledtrådarna!
4. Halo9000 aka d'Baulesack, du ställer massvis av bra frågor men säger rätt lite om dig själv. Nu behöver också du bidra! Ge oss klarhet i vad du har kommit fram till för jag förstår att du sitter inne på en hel del! Kämpa! 😀
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nej hon verkade inte det minsta upprörd. Jag hälsade på henne, hon sa att hon gillade mina målningar och sen följdes vi åt ner till nedervåningen.

Du måste hört något annat strax efter men vad?
Så, du såg henne knacka på dörren till arbetsrummet, sedan så utbytte ni artighet och hon följde med dig ner?

Konstigt, jag tycker att det någonstans där borde ske som så att greven öppnar dörren hon knackat på?
Eller att du påpekat att ingen svarade på knackningen.

Jag tycker du skall utveckla mer exakt vad som skedde där utanför arbetsrummet halv sju.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Basse, jag skall beröra dina stora poster lite om ett tag när jag kommit hem och ätit, men i korthet tycker jag att de bygger mycket på antaganden du presenterar som fakta och försök att få bort fokus från dig på ett ganska smidigt sätt
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag håller med om att khan och xyas borde börja droppa lite mer tidpunkter och personer från sina perspektiv, jag tror att fluffet innehåller fakta vi behöver sålla och värdera för att sedan mappa mot ledtrådarna vi hittar
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Basse, jag skall beröra dina stora poster lite om ett tag när jag kommit hem och ätit, men i korthet tycker jag att de bygger mycket på antaganden du presenterar som fakta och försök att få bort fokus från dig på ett ganska smidigt sätt
Men åh! Stirra er inte blinda på att mina sluga beräkningar friar mig. Jag spelar rörigt, känslosamt och slarvigt. Jag spelar ofta på ett sätt som gör folk misstänksamma för de tycker att det är smartare att vara kall, klartänkt och försiktig. Så analysera mitt spel efter hur jag spelar, inte efter er idealmodell för varulvsspel. Och målet är inte att fria sig inför de andra, målet är att hitta mördaren. Kontrollera era vinstvillkor om ni är osäkra.

Mitt motiv att döda greven är att arvet efter honom var på väg att delas upp mellan mig och von Schnoppenhofs cke officiella dotter med greven, Camille. Men Clementina är ett ärkepretto, den snelaste bland hestar. Hon blir först lite upprörd, men kommer sedan fram till att hon ändå får ärva så mycket och tycker att det är rätt att också Camille får lite av arvet.

Som sagt, Clementina är ett ärkepretto. Så pretto att när hon får höra talas om Lord Smellings skulder till greven så vill hon plötsligt medla mellan lorden och greven. Hon lyckas få greven att skjuta upp lånen, för vilket Smelling senare tackar Clementina för.

Ser ni att det finns för mycket som talar för att Clementina inte är mördaren? Framförallt att Xyas faktiskt kan intyga Smellings tacksamhet gentemot Clementina, men också skuldsedlarna i arbetsrummet och breven från von Schnoppenhof angående Camille:
Vimes said:
ett brev från von Schnoppenhof där hon kräver att greven ska erkänna deras gemensamma dotter (”Lilla Camille är nu 32 år och har fortfarande ingen far…” etc etc),
Empiricus och Xyas, faktum är att vi tre bildar en sorts kedja av alibi. Vi måste leta bland de andra för att hitta mördaren!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Så, du såg henne knacka på dörren till arbetsrummet, sedan så utbytte ni artighet och hon följde med dig ner?

Konstigt, jag tycker att det någonstans där borde ske som så att greven öppnar dörren hon knackat på?
Eller att du påpekat att ingen svarade på knackningen.

Jag tycker du skall utveckla mer exakt vad som skedde där utanför arbetsrummet halv sju.
Släpp det där Empi. I mitt roll-PM står att Clementina von Viert går till greven någon gång efter 18 för att prata om Smellings skulder. (Smelling och Viert har träffats tidigare i salongen och något i von Vierts sociala sätt får Smelling att berätta om sina skulder till greven). Under mötet berättar greven om att arvet ska delas mellan henne och Camille. Clementina blir kort upprörd och lämnar rummet, och DÅ stöter hon ihop med d'Baulesach. För att inte avslöja lord Smellings ekonomiska trångmål hittar Clementina på att hon glömt något på nedervåningen och d'Baulesach och Clementina von Viert går tillsammans ner till salongen.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Släpp det där Empi. I mitt roll-PM står att Clementina von Viert går till greven någon gång efter 18 för att prata om Smellings skulder. (Smelling och Viert har träffats tidigare i salongen och något i von Vierts sociala sätt får Smelling att berätta om sina skulder till greven). Under mötet berättar greven om att arvet ska delas mellan henne och Camille. Clementina blir kort upprörd och lämnar rummet, och DÅ stöter hon ihop med d'Baulesach. För att inte avslöja lord Smellings ekonomiska trångmål hittar Clementina på att hon glömt något på nedervåningen och d'Baulesach och Clementina von Viert går tillsammans ner till salongen.
Nah, jag väntar på Halos utförliga svar för att se om det är samstämmigt med ditt eller har någon avvikande detalj. Viert är ju i topp två på min skumhetsradar tillsammans med Smelling. Att du försöker skjuta ner rotande i andras interaktioner med dig är inte precis oskyldigt, btw.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så, Basse, här är varför jag har dig högt i sikte baserat på ditt spel (utöver misstankarna baserat på den ingameinformation som existerar):

Du spenderar väldigt mycket ord i dina inlägg med att etablera att du enligt ditt pm är oskyldig, präktig, pretto etc.

Dessutom är du väldigt anti att man skall rota i motiv, vill att det skall verka som att alla har motiv när det tvärtemot det inte alls verkar som det just nu, och försöker styra bort attention med en massa social manipulation i olika grad från de typerna av spekulationer (se inlägg 96, 118, 125 bland annat)

Dagens inlägg av dig speciellt är fyllda av stycken där du förklarar "såhär är spelet upplagt", trots att det är saker vi inte vet stämmer, inte är bekräftade, eller bara är utsagor från din sida. Sedan argumenterar du från de där planterade "sanningarna" som om de vore sanningar snarare är dina misstankar.

"Men Clementina är ett ärkepretto etc" - Säger du bara. Vad sägs om "Clementina är trött på att vara ett ärkepretto i allas ögon, ingen ser henne för henne själv. Och nu behöver hon dessutom dela arvet med grevens och baronessans kärleksbarn?! Usch! Men Smelling kan man manipulera till att vara en bra rökridå, genom att få greven att ge anstånd till skulden och sedan stjäla anståndsbrevet efter att ha förgiftat greven så kommer alla misstankar falla på Smelling och Clementina slipper dela arvet med någon annan! Och ingen kommer misstänka henne, för hon är ju snel hest!" Finns ju inget som säger att det inte står så i ditt roll-pm. :unsure:
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Generellt just nu så verkar det vara lite stiltje i spel, mer skrift från khan och xyas skulle ju behövas för att kunna få någon sorts feeling om dom, åtminstone från mig. Khan har iaf skrivit att han återkommer. En ny ledtråd, samt att kunna analysera hur hårt folk kämpar och för vissa ledtrådar skulle ju vara najs.

Jag står ju med äldsta rösten just nu på att raida viertrummet, khan och xyas har inte röstat, och både Basse och Halo röstar på att förhöra kocken. Jag vill föreslå än en gång att vi kollar vad Basse gömmer. Vad tycker ni andra? Och ta gärna, som Basse föreslår, och ranka de olika valen också, så vi har saker att analysera!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Så, Basse, här är varför jag har dig högt i sikte baserat på ditt spel (utöver misstankarna baserat på den ingameinformation som existerar):

Du spenderar väldigt mycket ord i dina inlägg med att etablera att du enligt ditt pm är oskyldig, präktig, pretto etc.

Dessutom är du väldigt anti att man skall rota i motiv, vill att det skall verka som att alla har motiv när det tvärtemot det inte alls verkar som det just nu, och försöker styra bort attention med en massa social manipulation i olika grad från de typerna av spekulationer (se inlägg 96, 118, 125 bland annat)

Dagens inlägg av dig speciellt är fyllda av stycken där du förklarar "såhär är spelet upplagt", trots att det är saker vi inte vet stämmer, inte är bekräftade, eller bara är utsagor från din sida. Sedan argumenterar du från de där planterade "sanningarna" som om de vore sanningar snarare är dina misstankar.

"Men Clementina är ett ärkepretto etc" - Säger du bara. Vad sägs om "Clementina är trött på att vara ett ärkepretto i allas ögon, ingen ser henne för henne själv. Och nu behöver hon dessutom dela arvet med grevens och baronessans kärleksbarn?! Usch! Men Smelling kan man manipulera till att vara en bra rökridå, genom att få greven att ge anstånd till skulden och sedan stjäla anståndsbrevet efter att ha förgiftat greven så kommer alla misstankar falla på Smelling och Clementina slipper dela arvet med någon annan! Och ingen kommer misstänka henne, för hon är ju snel hest!" Finns ju inget som säger att det inte står så i ditt roll-pm. :unsure:
Så, Basse, här är varför jag har dig högt i sikte baserat på ditt spel (utöver misstankarna baserat på den ingameinformation som existerar):

Du spenderar väldigt mycket ord i dina inlägg med att etablera att du enligt ditt pm är oskyldig, präktig, pretto etc.

Dessutom är du väldigt anti att man skall rota i motiv, vill att det skall verka som att alla har motiv när det tvärtemot det inte alls verkar som det just nu, och försöker styra bort attention med en massa social manipulation i olika grad från de typerna av spekulationer (se inlägg 96, 118, 125 bland annat)

Dagens inlägg av dig speciellt är fyllda av stycken där du förklarar "såhär är spelet upplagt", trots att det är saker vi inte vet stämmer, inte är bekräftade, eller bara är utsagor från din sida. Sedan argumenterar du från de där planterade "sanningarna" som om de vore sanningar snarare är dina misstankar.

"Men Clementina är ett ärkepretto etc" - Säger du bara. Vad sägs om "Clementina är trött på att vara ett ärkepretto i allas ögon, ingen ser henne för henne själv. Och nu behöver hon dessutom dela arvet med grevens och baronessans kärleksbarn?! Usch! Men Smelling kan man manipulera till att vara en bra rökridå, genom att få greven att ge anstånd till skulden och sedan stjäla anståndsbrevet efter att ha förgiftat greven så kommer alla misstankar falla på Smelling och Clementina slipper dela arvet med någon annan! Och ingen kommer misstänka henne, för hon är ju snel hest!" Finns ju inget som säger att det inte står så i ditt roll-pm. :unsure:
Du läser mig så illvilligt Empi. Förmodligen för att du tycker att jag spelar på ett sätt du inte gillar? Som ett tankeexperiment: om jag inte är mördaren, vem är det då? Är det rimligt att mördaren lägger ner så här mycket energi på att analysera spelet, att diskutera motiv mm? Är det rimligt att jag själv anger mitt motiv helt öppet om jag är mördaren?

- Jag (Basse) är nog rätt präktig. Clementina ÄR präktig utifrån vad som står i Vimes roll-PM.

- Motiven ensamt är inte tillräckligt relevant. Att som halo försöka identifiera en mördare utifrån motiv är inte tillräckligt hävdar jag.

- Ett sätt att visa sig byboig i varulvsspel är att försöka lista ut spelupplägget. I din beskrivning av mig låter det som om jag tar för givet att jag har rätt, vilket inte är sant eftersom jag hela tiden flikar in att jag är osäker mm. men är det inte bättre att åtminstone försöka göra någon sorts analys av spelet?

- Vill du helst av allt undersöka mitt rum så gör vi så. Jag är också nyfiken på vad som kan finnas där!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Du läser mig så illvilligt Empi. Förmodligen för att du tycker att jag spelar på ett sätt du inte gillar? Som ett tankeexperiment: om jag inte är mördaren, vem är det då? Är det rimligt att mördaren lägger ner så här mycket energi på att analysera spelet, att diskutera motiv mm? Är det rimligt att jag själv anger mitt motiv helt öppet om jag är mördaren?

- Jag (Basse) är nog rätt präktig. Clementina ÄR präktig utifrån vad som står i Vimes roll-PM.

- Motiven ensamt är inte tillräckligt relevant. Att som halo försöka identifiera en mördare utifrån motiv är inte tillräckligt hävdar jag.

- Ett sätt att visa sig byboig i varulvsspel är att försöka lista ut spelupplägget. I din beskrivning av mig låter det som om jag tar för givet att jag har rätt, vilket inte är sant eftersom jag hela tiden flikar in att jag är osäker mm. men är det inte bättre att åtminstone försöka göra någon sorts analys av spelet?

- Vill du helst av allt undersöka mitt rum så gör vi så. Jag är också nyfiken på vad som kan finnas där!
Det är inte något med att jag inte gillar ditt spell Basse :) Jag tycker bara det är misstänksamt hur du spelar i det här spelet. Och vi är ju olika personer med olika motivationer, jag skulle inte frånskriva dig möjligheten att skriva häcken av dig som mördare, du är ju en kreativ filur.

Att du hävdar saker om ditt roll-PM som inte riktigt bekräftats är det jag argumenterar är skumt, bland annat, och visst hävdar du osäkerhet ibland, men dina poster 118-122 är ordade i väldigt säkra ordalag med små osäkerheter insprängda.
Och det här är inget vanligt varulvsspel där vi varje omröstning får facit på om den utröstade var ulv eller bybo, utan ett spel där mördaren kan försöka vrida ledtrådar efter att de röstats om.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Klockan är fem i halv sju när jag vaknar upp från min tupplur som jag tog efter alpvandringen. Jag vattnar och kammar mig någon minut och
går sen ut för att se Clementina knackandes på Grevens dörr. Vi hälsar på varrandra och hon säger nått i stil mer
"åh den berömde Baulesach! jag älskar din tavla svanen och ekorren!". Ingen öppnar arbetsrumsdörren så jag antar att Greven inte är inne.

Vi slår följe ner för trappan och jag tar mig till balkongen för lite frisk luft och inspiration. Vart Clementina sen tar vägen sedan vet jag inte
men strax efter sju så träffar jag greven och vi har ett samtal om europeisk konst där jag konstaterar att Greven börjat tappa
en rejäl dos av sin konstsmak och börjat köpa tavlor av riktiga klåpare.

Men när vi ändå pratar om konst. Som ni har räknat ut så har greven varit en av mina största
köpare av konst men att hans dalande intresse skulle vara ett motiv för mord är ju snudd på absurbt?

Vad skulle jag ha att tjäna på det? Nej som jag tidigare sagt så hade jag ingen anledning att begå dådet.

Därtill kände jag inte heller till något gift men jag visste att Lorden hade både ekonomiska besvär och självmordstankar.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Sen har jag en fundering kring arvet. Om något nu skulle ha hänt med testamentet...
ja ni ser att det inte finns här bland grevens papper... vem tillfaller arvet då?

Var Camille erkänd dotter eller behövdes ytterligare formalier?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Sen har jag en fundering kring arvet. Om något nu skulle ha hänt med testamentet...
ja ni ser att det inte finns här bland grevens papper... vem tillfaller arvet då?

Var Camille erkänd dotter eller behövdes ytterligare formalier?
Nu går allt till Clementina som jag tolkar det. Greven sa efter middagen att han skulle erkänna Camille och skrev nog därefter utkastet av brevet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,570
Klockan är fem i halv sju när jag vaknar upp från min tupplur som jag tog efter alpvandringen. Jag vattnar och kammar mig någon minut och
går sen ut för att se Clementina knackandes på Grevens dörr. Vi hälsar på varrandra och hon säger nått i stil mer
"åh den berömde Baulesach! jag älskar din tavla svanen och ekorren!". Ingen öppnar arbetsrumsdörren så jag antar att Greven inte är inne.

Vi slår följe ner för trappan och jag tar mig till balkongen för lite frisk luft och inspiration. Vart Clementina sen tar vägen sedan vet jag inte
men strax efter sju så träffar jag greven och vi har ett samtal om europeisk konst där jag konstaterar att Greven börjat tappa
en rejäl dos av sin konstsmak och börjat köpa tavlor av riktiga klåpare.

Men när vi ändå pratar om konst. Som ni har räknat ut så har greven varit en av mina största
köpare av konst men att hans dalande intresse skulle vara ett motiv för mord är ju snudd på absurbt?

Vad skulle jag ha att tjäna på det? Nej som jag tidigare sagt så hade jag ingen anledning att begå dådet.

Därtill kände jag inte heller till något gift men jag visste att Lorden hade både ekonomiska besvär och självmordstankar.
Greven var inne i arbetsrummet när jag lämnade det.

Utanför arbetsrummet stöter jag ihop med d'Baulesach. Ok, här ser ni hur det finns motiv för d'Baulesach precis som jag föreslog.

@Halo9000 vad står det i ditt roll-PM om att greven tappat intresse för din konst?
 
Top