Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Det har jag ju nyss skrivit och nu får gärna Xyas och Khan ta och komma med lite information, tankar och ideer.
Men jag har ju liksom inte så mycket att bidra med utöver de saker jag redan skrivit. Jag har ingen info som antyder något motiv för någon att döda greven.

Vad gäller giftet står det i mitt pm att jag alltid bär med mig det, så det skulle ju kunna tolkas som att jag bär det på min person.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Men jag har ju liksom inte så mycket att bidra med utöver de saker jag redan skrivit. Jag har ingen info som antyder något motiv för någon att döda greven.

Vad gäller giftet står det i mitt pm att jag alltid bär med mig det, så det skulle ju kunna tolkas som att jag bär det på min person.
Jo det har du. Du kan hjälpa till i resonemangen. Hur ska vi bäst fånga mördaren tex.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men jag har ju liksom inte så mycket att bidra med utöver de saker jag redan skrivit. Jag har ingen info som antyder något motiv för någon att döda greven.

Vad gäller giftet står det i mitt pm att jag alltid bär med mig det, så det skulle ju kunna tolkas som att jag bär det på min person.
Om du alltid bär med dig giftet hur har det isåfall hamnat i grevens drink?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Ni tränger er in i Lord Smellings rum

Rummet är oordnat och dåligt vädrat. I garderoben finns endast ett fåtal ståndsmässiga kostymer och assessorer. Smellings packning innehåller inget av intresse. I söndagsutgåvan av Neue Alpzeitung har ett antal hästnamn ringats in inför galopptävlingarna i Pferdenstadt. Ett antal mustasher och roliga glasögon har även ritats in på olika politiker och potentater som figurerar med bild i tidningen.

Nästa ledtråd avsöljas imorgon, torsdag, 22:00 (nåja...):

2. Undersöka Salongen

3. Undersöka Köket

4. Förhöra Klümmsig

5. Förhöra Rauttepisseux

6. Undersöka trädgården utanför huset

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum

9. Undersöka d’Baulesachs rum

10. Undersöka van der Vierts rum

11. Undersöka af Silfversnorres rum
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Röst: 6

Det kan finnas bevis därute att mördaren rev sönder testamente, kastat ut gift, skuldavskrivningar eller något annat.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så, det vi fick ut av intresse var alltså att giftet inte fanns på rummet. Det fanns där strax efter lunch. Xyas, var är giftet nu?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kan ju vara att vi har ett upplägg lite åt det Halo hintar åt med 2/5 som är skumma. I vissa varulvsspel så finns ju minions, som inte kan nattmörda men som vinner om ulven vinner. Så kanske något liknande här att vi har en mördare och en som försöker hjälpa till att styra bort från mördaren.
Halo och Basse är ju bägge väldigt aktiva och hade den där underliga dansen kring vad som egentligen hände utanför grevens arbetsrum halv sju. Det tycker jag har varit ganska skumt skrivet om i tråden av de två. Först fick Basse det att låta som att Viert var in och pratade med greven då, men sedan när jag började pressa mer i det området så var plötsligt inte Viert inne i arbetsrummet då utan det var plötsligt senare?

Måndag, 22.56:
  • Någon smällde i en en dörr utanför mitt rum ungefär halv sju på kvällen. Då mitt rum är mellan grevens och Smellings, och mittemot arbetsrummet så vill jag veta vem det var. Någon som såg eller hörde något där och då? Eller vill erkänna varför de var där och härjade?
Här lyfter jag första gången att nån smällde i dörren utanför mitt rum. Dörrsmällen hör jag halv sju, sedan hör jag inget utanför min dörr förrän ungefär tjugo över sju.

Tisdag, 11.17:
Clementina anländer vid femtiden som de övriga. Det blir några trudelutter Chopin vid pianot innan Clementina träffar de andra i sällskapet Hon beskrivs som en socialt skicklig person och känner inte några andra, men finner Schnoppenhof en aning kylig.

Efter den gemensamma introduktionen av de andra gästerna samtalar Clementina och Smelling en stund. Clementina är den enda arvingen til grafen eftersom ha inte har några egna barn. Clementina hinner uppfatta att Silversnortre och Smelling pratar kort med varandra. Clementina springer sedan på d´Baulesach.

Efter samtalet med Smelling har Clemetina anledning att prata med lorden/grafen/greven om Smellings situation
(Smelling får gärna konfirmera detta) och då avslöjas att greven har en okänd arvtagerska i flickan Camille. Strnt samma tänker den äckelpräktiga Clementina som efter en stunds betänketid inte alls tycker att det är snöpligt att dela arvet. Dock flammar hon för en stund i samtalet upp i hätska ordalag. (Kan någon ha hört det?)

Det blir sedan efterrätt vid 21-tiden och när den är uppäten rör sig hela sällskapet till salongen vid 22. Jag är tillbaka i mitt rum 00.43. Då är greven och tre gäster i salongen.
Var talar du med Smelling? På hans rum? Någon annanstans?

Tisdag, omkring 18.09 - 18.20
Har en till fråga till dig Baronessa. Kan du utvecka hur det lät när någon smällde i dörren?
Nope, lät som att nån smällde i en dörr utanför mitt rum
Märkligt. Jag var nämligen där runt halv sju och såg fröken van the Viert knacka på arbetsrumsdörren.

Men jag hörde inga smällar alls. Hörde du några @Basenanji? /Viert
Så, Halo, du var där typ när smällen hördes vet du om det var före halv sju eller efter? Basse säger att han kanske lämnade greven i affekt efter att de pratat om Camille. Basse säger också att det mötet var efter att han och du träffats och gått ner ihop och basse sedan smitit upp igen. Hur länge umgicks ni tillsammans efter att ni träffats där?

Vid 18-tiden såg jag hur Silversnoppen gick med raska steg mot Smellings rum. Kan det vara något med det?
Det kan ju vara en smäll från angränsande rum bara att Vimes inte beskrivit den som det. Khan, vad gjorde du omkring området Smellings rum/arbetsrummet/mitt rum/grevens rum där vid 18

Onsdag, 08.41
Någon gång efter 18 går Clementina till sin onkel för att få greven att skjuta upp Smellings lån. Inne hos greven berättar då greven att arvet ska delas mellan Clementina och oäktingen Camille.

I roll-pm:et står det då att Clementina reagerar känslomässigt och går från mötet med bestämt. Sedan går C till sitt rum och vilar fram till middagen.

Det står inget att C smäller i dörrar eller skriker, men det kanske står i era roll-Pm.
Här uteblir all form av kontakt med Halo i Basses utsaga om mötet med greven.

Onsdag 17.36
Så, du såg henne knacka på dörren till arbetsrummet, sedan så utbytte ni artighet och hon följde med dig ner?

Konstigt, jag tycker att det någonstans där borde ske som så att greven öppnar dörren hon knackat på?
Eller att du påpekat att ingen svarade på knackningen.

Jag tycker du skall utveckla mer exakt vad som skedde där utanför arbetsrummet halv sju.
Här har jag alltså tyckt att hur Basse och Halo skriver om mötet vid arbetsrummet är skumt. Jag skriver ovanstående för att få svar från Halo. Plötsligt hoppar Basse in och försvarar Halo med nedanstående

Onsdag, 17.59
Släpp det där Empi. I mitt roll-PM står att Clementina von Viert går till greven någon gång efter 18 för att prata om Smellings skulder. (Smelling och Viert har träffats tidigare i salongen och något i von Vierts sociala sätt får Smelling att berätta om sina skulder till greven). Under mötet berättar greven om att arvet ska delas mellan henne och Camille. Clementina blir kort upprörd och lämnar rummet, och DÅ stöter hon ihop med d'Baulesach. För att inte avslöja lord Smellings ekonomiska trångmål hittar Clementina på att hon glömt något på nedervåningen och d'Baulesach och Clementina von Viert går tillsammans ner till salongen.
Sedan blir det lite balett med händelseföljderna enligt nedan:
Onsdag 19.05
Klockan är fem i halv sju när jag vaknar upp från min tupplur som jag tog efter alpvandringen. Jag vattnar och kammar mig någon minut och
går sen ut för att se Clementina knackandes på Grevens dörr. Vi hälsar på varrandra och hon säger nått i stil mer
"åh den berömde Baulesach! jag älskar din tavla svanen och ekorren!". Ingen öppnar arbetsrumsdörren så jag antar att Greven inte är inne.

Vi slår följe ner för trappan och jag tar mig till balkongen för lite frisk luft och inspiration. Vart Clementina sen tar vägen sedan vet jag inte
men strax efter sju så träffar jag greven och vi har ett samtal om europeisk konst där jag konstaterar att Greven börjat tappa
en rejäl dos av sin konstsmak och börjat köpa tavlor av riktiga klåpare.

Men när vi ändå pratar om konst. Som ni har räknat ut så har greven varit en av mina största
köpare av konst men att hans dalande intresse skulle vara ett motiv för mord är ju snudd på absurbt?

Vad skulle jag ha att tjäna på det? Nej som jag tidigare sagt så hade jag ingen anledning att begå dådet.

Därtill kände jag inte heller till något gift men jag visste att Lorden hade både ekonomiska besvär och självmordstankar.
Onsdag, 20.02
Äsch, jag läser mitt roll-PM slarvigt. Så här ska det vara:

Strax efter 18 går jag in på mitt rum, där jag bestämmer mig för att prata med greven och övertyga greven om att skjuta upp lord Smellings lån.

Jag går ut i korridoren där jag stöter ihop med d'Baulesach, vilken jag också smickrar lite. Jag vill inte här och nu avslöja att Smelling befinner sig i ekonomiskt trångmål så hittar jag på att jag har glömt något i salongen. Jag och d'Baulesach går ner till nedervåningen där han sedan går ut för att måla av det inspirerande landskapet. När väl konstnären går ut smiter jag upp på övervåningen för att prata med greven. Jag blir upprörd över beslutet att dela arvet och går med raska steg till mitt rum.

---

Ok, som jag uppfattar det så är alltså greven kvar i sitt rum efter att jag har pratat med honom. Däremot stötte jag ihop med d'Baulesach innan pratet med greven, inte efteråt som jag tidigare felaktigt skrev.

"Varför funderar du så hårt på just det här Empi?" - Giftet kan ju ha planterats tidigare under kvällen och greven har kanske bara undvikit att röka nattpipan eller dricka nattwhiskeyn innan kvällen. Basse och Halo verkar täcka för varandra men det finns hål och saker som inte stämmer överens. Ni får gärna komma med så exakta tider som möjligt för era interaktioner där.
Eftersom jag hörde en smäll omkring halv sju, sedan ingenting förrän någon lämnar grevens arbetsrum tjugo över sju då jag smiter in där och stjäl brevpressen så vet vi inte om det var greven eller någon annan som var där innan mig. Vem det var skulle jag vilja utröna.

Nu jobbdags
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Vågar inte använda citatfunktionen på mobilen, men ska svara ändå.

Empiricus -> Jag satt och diskuterade affärer med greven på hans kontor strax efter 1730 och en stund framöver. Det står ingen sluttid i mitt pm, men om jag förstår allt rätt är det rimligt att jag var där runt 1800.

Vi avslutade diskussionen i god ton, vilket jag är säker på avspeglas under kvällen i era pm senare. Strax därefter möter jag Smelling, varpå han berättar om gift och självmordstankar. Jag bearbetar honom att agera som en man och inte ta livet av sig. Jag tror jag lyckades styra undan det hela, och i och med att han fick anstånd tror jag det gick bra.

Min fundering är om greven senare under kvällen drog in avståndet, därav min misstanke mot Smelling. Var Smelling i enrum med greven senare under kvällen? Har han sagt något olämpligt som fick greven att bli arg och dra in anståndet? Det är den enda logiska förklaringen jag kan komma på nu.

Frågan är hur greven reagerar på att erkänna som oäkting - han behöver väl inte pengar för det? Basse säger ju att det skulle delas på arv i inlägg #142. Är det motivet, kanske? Arvet blir för litet, så han måste ha mer pengar? Känns fel, men är väl inte omöjligt antar jag.

Men i övrigt är nog Halo något på spåren. Vi bör kolla om något kastats ut genom fönstret, eller om det finns fotspår i rabatten eller något liknande. Jag vacklar mellan det och att undersöka van Der Viert.
Men vi säger röst nr 6 så länge.

RÖST: 6
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
@Empiricus

Har inget mer att tillägga om händelserna utanför din dörr. Som sagt så hörde jag inga smällar runt halv sju, jag och Fröken Veidt följdes åt ner till nedervåningen, jag lämnade henne och gick till balkongen och var sedan i salongen med Greven när du hörde någon i arbetsrummet 19.20. Klumsing var också där nere och serverade mig en calvados.

Men vänta… är inte det här första gången du berättar att någon annan var på arbetsrummet 19.20 och du var alltså där strax efter, såg du ingen gå därifrån?

Vad tänker du förresten om att Xyas PM motsäger din iaktagelse inläggg #70?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Skriver på mobil så nu får det bli kort.

Slemmings rum var ganska ointressant.
Jag vill helst rösta på kocken Rauttepisseaux för att dels verifiera utskällning och dels se om han hörde något via fönstret på glänt.

Röst: 5 (kan ej fetstila tyvärr)

Empiricus undersökning av ljud mm kan jag bara kommentera med att mitt sista inlägg är det bästa jag kan producera.

Jag träffade Slemming i salongen ensam. Jag fick reda på att han var djupt olycklig men inget om något gift.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Jag tror inte på att spelet har någon "2/5 är skumma" - mekanik. Vi ska ju presentera EN kandidat för alppolisen på lördag?! Det vore dessutom taskigt av Vimes att konstruera ett sånt spel.

Det jag fastnar för är hur våra karaktärer hänger ihop.

Van det Viert och Smelling hör samman genom att Viert hjälper Smelling att få anstånd med lån.

Viert och Schnoppenhof hänger samman genom att S dotter Camille ska få arv och bli erkänd.

Därigenom försvinner motiv för oss tre:
Smelling får anstånd
Schnoppenhofs önskan om att få erkänd dotter går i uppfyllelse
Viert beskrivs som en glad och snäll person som inte bryr sig om att arvet delas.

(Ni behöver inte tro på mig, men det är vad som står i mitt roll-Pm)

De som återstår är Silfversnorre och d'Baulesach. Till de finns inga kopplingar i mitt roll-PM.

Hur ser det ut för er övriga? Ger vi varandra alibi?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Empiricus

Har inget mer att tillägga om händelserna utanför din dörr. Som sagt så hörde jag inga smällar runt halv sju, jag och Fröken Veidt följdes åt ner till nedervåningen, jag lämnade henne och gick till balkongen och var sedan i salongen med Greven när du hörde någon i arbetsrummet 19.20. Klumsing var också där nere och serverade mig en calvados.

Men vänta… är inte det här första gången du berättar att någon annan var på arbetsrummet 19.20 och du var alltså där strax efter, såg du ingen gå därifrån?

Vad tänker du förresten om att Xyas PM motsäger din iaktagelse inläggg #70?
Yes, detta är första gången jag berättar om någon annan inne på arbetsrummet omkring 19.20. 19.20 är inte exakt tid utan jag går in på arbetsrummet 19.17. Din utsago gör ju att det då bevisas att någon annan var inne på arbetsrummet än greven.

Viert säger sig ju nu gått ner med dig och sedan gått upp och pratat med greven på arbetsrummet. Men greven var med dig då, så då ljuger alltså Basse. Eller du.

Gällande att xyas pm motsätter mitt inlägg 70: det enda som motsätter det är att xyas i inlägg 161 skriver att det kan tolkas som att det kan vara på hans person. Mitt pm nämner giftet i hans packning, sedan kanske xyas antingen ljuger eller att packningen är det som syftar på med att alltid bära med det. Kontra att ha det hemma.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Yes, detta är första gången jag berättar om någon annan inne på arbetsrummet omkring 19.20. 19.20 är inte exakt tid utan jag går in på arbetsrummet 19.17. Din utsago gör ju att det då bevisas att någon annan var inne på arbetsrummet än greven.
Jag har inga angivna tider mer än att Viert går upp till arbetsrummet efter 18. Då stöter Viert ihop med d'Baulesach och för att slippa berätta om Smellings prekära situation väljer Viert att gå ned till salongen med d'Baulesach. Väl där skyndar Viert sedan upp till greven. Viert vill få greven att skjuta upp Smellingslån, och greven berättar att arvet ska delas mellan Viert och Camille, det oäkta kärleksbarnet med baronessan von Schnoppenhof.
Det gör Viert först upprörd och hon lämnar grevens arbetsrum i affekt. Viert sover en stund på sitt rum, för att därefter vakna strax före kl. 20.

Allt detta enligt mitt roll-PM.

Jag kan alltså inte exakt tala om var van der Viert befann sig mellan 19.17 och 19.20. Greven och mitt möte kan ha utspelat sig före 19.20 och beroende på hur långt mötet mellan mig och greven var (om detta står det inget i mitt PM) så är det inte orimligt att greven och jag har vårt möte och att greven sedan gick ner till salongen och umgicks med d'Baulesach.

Däremot kan en mördare ha smugit sig in på grevens arbetsrum och kanske preparerat en whiskeyflaska med gift? Jag blir mer och mer nyfiken på vilka som kände till att Smelling hade gift. van der Viert gjorde det inte, men ni lär ju inte tro mig så det är ju inte så värdefullt att komma med. von Schnoppenhof kände till giftet, men jag vill ändå undanhålla henne från misstankar eftersom grevens död skulle innebära att testamentet inte ändrades till von Schnoppenhofs fördel (hon ville att Camille skulle räknas som arvinge).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Sedan: jag kommer ha en rörig torsdag med resa till Gotland och styrelsemöte på telefon. Mitt deltagande kommer nog att vara sporadiskt är jag rädd.

  1. Jag skulle vilja att vi hjälps åt att förstå vem mördaren är och vad som har ägt rum genom att försöka rekonstruera mordet mm. @Halo9000 och @Empiricus ni är båda sluga och verkar kunna föra kloka resonemang. Hur tänker ni er att mordet har begåtts och med hjälp av vad?
  2. Dessutom vore det intressant att höra era tankar kring hur folk har röstat på ledtrådar. Tre personer ville undersöka Smellings rum, som visade sig inte ge så mycket. Kan mördaren ha varit en av de tre?

Jag sätter mindre hopp till att @Xyas och @Khan deltar särskilt mycket i spel, även om jag verkligen uppskattar deras bidrag. Att Xyas (dvs lord Smelling) inte deltar är ju definitivt misstänksamt, men å andra sidan har Xyas skrivit något. Däremot blir jag mer och mer misstänksam mot att Xyas inte vill hjälpa till i själva tankearbetet. Hur kan man tycka att ett sånt här spel är svårt att spela om man kan rota efter bakterier i kons sju magar? ;)

@Khan du ska enligt mitt roll-PM ha gått till Smellings rum med raska steg. Vad handlade det mötet om?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Mina tider är lite mer noga. Jag vaknar fem i halv sju, möter Clementina strax efter, hon lämnar mig på balkongen där jag är kvar till klockan sju prick. Därefter går jag till salongen och vår hushållerska serverar mig något värmande. Greven anländer inte långt därefter vilket jag tolkar som att han var där tjugo över sju.

Det betyder att jag tror att Clementina som hon sa återvände till övervåningen och började härja hos greven, vilket kan ha varit smällarna som Baronessan hörde. Hon dök sen (enl Baronessan) upp sist av alla middagsgäster så hon hade gott om tid att göra både det ena och det andra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Mina tider är lite mer noga. Jag vaknar fem i halv sju, möter Clementina strax efter, hon lämnar mig på balkongen där jag är kvar till klockan sju prick. Därefter går jag till salongen och vår hushållerska serverar mig något värmande. Greven anländer inte långt därefter vilket jag tolkar som att han var där tjugo över sju.

Det betyder att jag tror att Clementina som hon sa återvände till övervåningen och började härja hos greven, vilket kan ha varit smällarna som Baronessan hörde. Hon dök sen (enl Baronessan) upp sist av alla middagsgäster så hon hade gott om tid att göra både det ena och det andra.
Det är bara att instämma i att van der Viert ser ut att vara mördaren.

-Van der Viert har ett bra motiv: hon kommer få mindre arv.
-Tydligen hade Van Der Viert tid att smyga in på grevens rum och förgifta whiskeyn (att jag påstår att mitt roll-PM säger att van der viert låg och sov på sitt rum kan ju vara en slug ulv-lögn)
-Vi vet inte om det kan vara så att Van der Viert smyger sig till grevens arbetsrum efter att alla har gått och lagt sig för att ta en whiskey med greven och diskutera det testamente som ska ändras. Greven dricker då den förgiftade whiskeyn och dör ensam.
-Jag har spelat van der Viert på ett kanske dåligt vis. Jag var inte med första dagen och skyllde på målningsjobb och brädspel. Jag motiverade aldrig rösten på ledtråd nr 1.
-Mitt spel har varit rörigt och slarvigt.
-När jag vill att vi ska leta efter mördaren är det egentligen bara för att få er andra att fria mig.
-Jag är aktiv för att socialt manipulera er andra och kastar ur mig dåliga teorier för att förvirra er.
-van der Viert, påstår jag, kände aldrig till något gift. Det måste ju vara en Basse-lögn. Förmodligen berättade Smelling också för van der Viert om att han inte bara var självmordsbenägen, utan också bar ett gift på sig. Att Smelling inte berättar om det här för någon är för att...van der Viert är mördaren. Logiskt. Eller så kunde van der Viert ändå använda giftet på något sätt. Eller hade med sig sitt eget redan innan hon åkte till alpstugan för hon visste i förväg att...von Schnoppenhof hade en oäkta dotter med greven. Glasklart som en lerpöl.

van der Viert har inte mördat greven. van der Viert är ett ärkepretto.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Yes, detta är första gången jag berättar om någon annan inne på arbetsrummet omkring 19.20. 19.20 är inte exakt tid utan jag går in på arbetsrummet 19.17. Din utsago gör ju att det då bevisas att någon annan var inne på arbetsrummet än greven.
Nja tidspannet verkar stämma överens med när jag träffade greven så det kan ha varit han som lämnade rummet.

Viert säger sig ju nu gått ner med dig och sedan gått upp och pratat med greven på arbetsrummet. Men greven var med dig då, så då ljuger alltså Basse. Eller du.
Här blandar du ihop tiderna.

Gällande att xyas pm motsätter mitt inlägg 70: det enda som motsätter det är att xyas i inlägg 161 skriver att det kan tolkas som att det kan vara på hans person. Mitt pm nämner giftet i hans packning, sedan kanske xyas antingen ljuger eller att packningen är det som syftar på med att alltid bära med det. Kontra att ha det hemma.
Sökte du igenom Lordens rum medans han var där och sov?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
@Khan du ska enligt mitt roll-PM ha gått till Smellings rum med raska steg. Vad handlade det mötet om?
Det var precis när du och han lämnade varandra runt 18 du pratar om? Jag föreslog att jag kunde köpa mark av Smelling. Det skulle lösa åtminstone en del av hans problem med skulderna där. Det var för övrigt då jag fick reda på gift och självmordstankar, så det blev inte av några affärer då. Jag fokuserade på att han skulle "vara en man" och inte ta den lätta vägen ut.

Det är enda gången jag läser mig till att jag gått med raska steg eller stressat i alla fall.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Det var precis när du och han lämnade varandra runt 18 du pratar om? Jag föreslog att jag kunde köpa mark av Smelling. Det skulle lösa åtminstone en del av hans problem med skulderna där. Det var för övrigt då jag fick reda på gift och självmordstankar, så det blev inte av några affärer då. Jag fokuserade på att han skulle "vara en man" och inte ta den lätta vägen ut.

Det är enda gången jag läser mig till att jag gått med raska steg eller stressat i alla fall.
Aha. Men i mitt PM verkar det som att du gick snabbt *till* Smelling rum. Varför det? Var du upprörd *innan* du pratade med honom.

Ja, sedan så tycker jag att jag får vatten på min kvarn här. Om Smelling inte behövde sälja för att han fick anstånd kunde Silfversnorre mörda greven.

Jämför nu hur öppet jag har spelat kring mitt motiv jämfört med
 
Top