Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Skittelefon

...jämfört med hur vi nu får d r a ut detaljer ur exempelvis Silfversnorre. Varför vill inte Khan/Silfversnorre berätta mer om det här? Varför är det så känsligt att utveckla en eventuell motivbild?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,284
Ja, jag har gått med raska steg till Smelling. Jag skrev heller inget annat.

Jag ville ikapp honom innan han försvann någon annanstans? Jag har aldrig sett det som den del folk kan ha åsikter om.

Om vi ska prata om misstankar mot mig skulle jag tro att det handlar om affärer, eller åtminstone att det ska finnas oro kring dem. Vilka affärer har jag och greven egentligen, etc. Jag har inget att dölja och har haller aldrig försökt dölja något heller. Vad är det du vill undersöka mig, egentligen? Jag tycker det låter som ett försök att skifta fokus , men vad vet jag...

Min filosofi är att vi lär hitta motiv och så i fluffet eftersom Vimes betonat att det är ett flufftungt spel. Därför har jag lagt krutet på att gräva i Smelling, både i spel (så mycket jag kan med med barn och jobb och så IRL) och i pressande för att ta hans rum. Det är ingen hemlighet att jag driver ditåt.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja, jag har gått med raska steg till Smelling. Jag skrev heller inget annat.

Jag ville ikapp honom innan han försvann någon annanstans? Jag har aldrig sett det som den del folk kan ha åsikter om.

Om vi ska prata om misstankar mot mig skulle jag tro att det handlar om affärer, eller åtminstone att det ska finnas oro kring dem. Vilka affärer har jag och greven egentligen, etc. Jag har inget att dölja och har haller aldrig försökt dölja något heller. Vad är det du vill undersöka mig, egentligen? Jag tycker det låter som ett försök att skifta fokus , men vad vet jag...

Min filosofi är att vi lär hitta motiv och så i fluffet eftersom Vimes betonat att det är ett flufftungt spel. Därför har jag lagt krutet på att gräva i Smelling, både i spel (så mycket jag kan med med barn och jobb och så IRL) och i pressande för att ta hans rum. Det är ingen hemlighet att jag driver ditåt.
Berätta gärna mer om dina affärer med Greven och dem du tänkte föreslå Lorden.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
@Khan Det sades att du var uppe och tittade till mig under kvällen. Var det på eget behåg eller var det nån som bad dig göra det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Jag ville ikapp honom innan han försvann någon annanstans? Jag har aldrig sett det som den del folk kan ha åsikter om.
Ok, men det finns andra delar folk kan ha åsikter om? Vad?

För mig ter sig Silfversnopp som den jag vill lämna över till polisen och jag vill gärna lägga en röst på dig tidigt för att undvika röstkaoz. Nu får du chansen att förtydliga dig. Gör det!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,284
@Halo9000 -> Jag hade tänkt köpa loss mark av Smelling, så han kunde betala av greven. Annars är all info jag har att vi "gör affärer" ihop.

Jag var uppe och tittade till dig på eget bevåg.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jobbar nattjour efter en lång dag och lever via telefon, så sporadiskt postande blir det.

Verkar som om tiderna utanför arbetsrummet går ihop mer nu med förtydligandena, så jag låter det vila lite.

Mer information hade varit bra och jag tror också på trädgården.

Röst: 6

Skriv om ni vill att jag skall svara på korta frågor eller så så går det lättare för mig att ge snabba svar, annars blir det något inhopp när jag hittar en dator och lugn och ro ett tag
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,284
Ok, men det finns andra delar folk kan ha åsikter om? Vad?

För mig ter sig Silfversnopp som den jag vill lämna över till polisen och jag vill gärna lägga en röst på dig tidigt för att undvika röstkaoz. Nu får du chansen att förtydliga dig. Gör det!
Ja, det jag ser som misstänkliggörande för mig är ju att vi gjort affärer ihop, greven och jag. Vilket alla vetat som minst sedan vi grävde i brottsplatsen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Ja, det jag ser som misstänkliggörande för mig är ju att vi gjort affärer ihop, greven och jag. Vilket alla vetat som minst sedan vi grävde i brottsplatsen.
Hur är det misstänkt? Att ni gjorde affärer är väl inte konstigt alls och borde inte i sig självt leda till att Silfversnoppen skulle vilja ta greven av daga. Däremot kanske Silfversnoppen och greven blev osams över affärerna? Men det vill du inte säga något om.

I så fall vore det mer rimligt att du redan tidigt sagt att det i n t e finns något motiv alls.

Sedan är konstaterandet att vi vetat detta sedan ledtråden avslöjades av Vimes ett snyggt sätt att ducka på.

Nä, jag tycker att det låter som klassiskt "ulv under press"

@Empiricus och @Halo9000 låt oss pressa Khan genom att rösta på att undersöka hans rum! Då lär det nog bli liv i luckan!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Röst: 11

Jag vill undersöka Khan/Silfversnorre. Han duckar och skriver konstigheter. Jag tror att det finns komprometterannde bevis på hans rum! Om vi blir tre som röstar på honom så kanske vi får ut mer användbar info!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Om ni sedan ändå vill rösta för att undersöka trädgården och kocken så byt röst för all del.

Men OM Silfversnorre *har* något att dölja kan våra tre röster åstadkomma något!

"Varför kan vi inte undersöka DITT rum då, fraulein Fjärt?! Du är ju jättemisstänkt?"
Det kan vi väl göra, men det lär bli precis lika ointressant som Smelling rum är jag rädd.

Just nu vill jag undersöka följande ledtrådar:

1. Silfversnoppens rum. Jag tror ju att han döljer något och att komprometterannde bevis kan komma fram där. Dessutom vill jag se hur Khan reagerar om han får press på sig.

2. Rauttepisseux. Kocken kan ha hört något plus att han kanske kan verifiera d'Baulesachs utsaga om utskällning.

3. Trädgården. Fönstret i grevens arbetsrum stod på glänt och det kan finnas spår i trädgården.

4. Klummsig. Kanske kan hon verifiera vissa uppgifter och berätta mer om fyndet av den döde greven.

5-6 von Schnoppenhofs eller d'Baulesachs rum. Tror inte att de ger något eftersom de inte verkar ha motiv att mörda greven.

7. Salongen. Förstår inte varför denna ledtråd skulle ge något.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,284
Ta mitt rum om ni vill, jag har inget att dölja. För min del är jag mer sugen på att undersöka Viert eller utanför fönstret. Men jag lyssnar hellre på någon annan än på basse just nu.

RÖST: 6
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag skulle kunna tänka mig byta till 11 eller 7. 11 för att Silfver är den karaktär jag vet minst om och 7 för att jag är väldigt nyfiken på vad vår tjuvaktiga baronessa kan ha stoppat på sig när hon var i grevens arbetsrum och andra delar av huset. Jag är heller inte alls säker på att hon saknar motiv.

Det saknade testamentet tror jag är nyckeln till gåtan. Jag tror att om det förstördes så skulle arvet istället tillfalla Grevens närmaste.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Empiricus har spelat jätteskumt idag. Det som jag trodde skulle bli en intressant diskution om Xyas plötsliga inhopp med motsägelse till Empiricus tidigare påstående om giftet behöver istället en lång harrang om samma misstankar mot Clementina och mig som han hade igår. Xyas viftas bort och i princip har vi kastat bort en dag på ett spår som borde vara avklarat. Det känns som att han är desperat på att bevisa att nån annan också varit på kontoret och hans plötsliga påstående att han hört arbetsrums dörren öppnas sju över sju var också det om något skumt. Varför hålla på den informationen såpass länge?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Och sen har vi Xyas den gode Lorden som kommer in i sitt rum medans vi andra letar efter spår
om vem som kan ha tagigt giftet därifrån och "öh vänta jag brukar ju ha giftet på mig".

Xyas har förövrigt spelat betydligt lägre detta parti än något annat parti hittils. Mycket "äsch mitt PM suger" kan inte hjälpa. Knappt några röster och endast ett eller annat inlägg som svarar på nån fråga här och där. Är det Xyas och Empiricus som samarbetar? Empiricus kläcker ur sig det där om att giftet synts i Xyas rum? Xyas håller masken fram till efter klockan ledtråd.

Det här är mina två huvudmisstänkta atm och en av dem röstar på mitt förslag. Sent att ändra nu så får hoppas att det bara är för att följa mängden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Ni spatserar ut i alpstugans trädgård
På entrésidan av huset går en välskött grusväg ner och ringlar vidare i alplandskapet mot byn Alpdorf. Längs grusvägen växer en vacker allé. Nedanför verandan på entrésidan ligger ett antal fimpar. Trädgården är utsmyckad med vackert figurklippta buskar och i den västra sidan finns en låg labyrint. I labyrintens mitt finns en sten med en inskription i en bronsplatta: "Nu är du här". På husets baksida har Klümmsig och Rauttepisseux sina privata ingångar. Utanför Rauttepisseux finns en liten kryddträdgård. En liten, tom flaska med texten "Venenum Mortiferum, 20 ml" ligger bland timjan och persilja.

Ledtrådar att rösta på (deadline 22:00 imorgon, fredag):

2. Undersöka Salongen

3. Undersöka Köket

4. Förhöra Klümmsig

5. Förhöra Rauttepisseux

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum

9. Undersöka d’Baulesachs rum

10. Undersöka van der Vierts rum

11. Undersöka af Silfversnorres rum
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Synd att du inte fick nån diskussion från mig gällande xyas, Halo. Svårt att se hur det skulle kunna gå till utan en xyas som svarar på frågor. Jag ser det fullkomligt onödigt att gissa på vad xyas tycker eller säger eller vad som är sant eller inte utifrån de totalt 9 poster som xyas gjort i denna 197 poster långa tråd.

Xyas är klart skummast nu med giftet som jag tidigt beskrivit nu hittat ute i trädgården och som fanns p xyas rum, xyas som inte försöker hitta mördare eller liknande, och vars tystnad och avståndstaganden från diskussioner blir mer och mer markant. Fine, livet har alltid en förmåga att ta prioritet, men det här är verkligt lågflygande.

Gällande senaste ledtråden så har vi giftflaska utanför Rauttepisseux rum, så den lär ju vi inte hitta på någons kammare längre. Förhör med kocken är ett logiskt nästa steg, men det blir också sista ledtråden innan vi måste rösta på mördaren, så vi lär alla behöva tänka efter och komma med någon bra metod för att sista ledtråden verkligen hjälper oss.

Jag tror att vi alla sitter på information om tidpunkter och personer som var på olika platser när, och om vi kan hitta reda på när flaskan for ner i trädgården och koppla ihop det med vem som då var på grevens arbetsrum så borde vi ha mördaren.

Mitt förslag:

Vi postar tidslinjer med var vi var vilka tider, vilka vi såg på platser vilka tider, och så jämför vi dessa. Baserat på vilka som verkar kunna vara ensamma på grevens rum olika tidpunkter så väljer vi sedan att antingen förhöra Klümmsig eller Rauttepisseux beroende på om någon av dem borde varit på plats att se kryddträdgården vid tidpunkten det gäller.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Ja där låg ju mitt gift, så då är det väl det som använts till mordet.

Så som jag tolkar mitt pm (det är inte helt uppenbart) så har jag berättat för van der viert och silfersnorre om giftet, så de borde då vetat om att jag hade det.
 
Top