Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag kanske är blind eller korkad, men jag fattar inte varför testamentet är viktigt?

Det här är vad jag vet om testamentet:

I testamentet står van det Viert som enda arvtagerska. Efter att ha pratat med von Schnoppenhof bestämmer sig greven för att ändra testamentet och erkänna Camille som sin dotter. Vimes skrev att det i grevens handlingar finns en önskan om att en advokat ska komma och förbereda en ändring av testamentet (om jag förstått allt rätt).

Men nu efter mordet hann aldrig det gamla testamentet ändras. Alltså är van det Viert super-dupermisstänkt. Om hon inte mördar greven innan advokaten kommer och bevittnar ändringsrna lär hon få dela på arvet med Camille.

Grejen är bara att van det Viert är ett ärkehygglo. Hon kan visst tänka sig att dela på arvet. Och van det Viert tänker att greven har många år kvar att leva.

(Alltså van det Viert är så äppelkäck att till och med jag blir matt)
Allt tyder ju på att testamentet borde finnas i huset, mest troligt i arbetsrummet me iom att det saknas så tror jag att någon har tagigt det. Jag är ingen jurist men förstörs testamentet så kommer inte du få något arv alls? Eller åtminstone stå lär det bli en rättsprocessmef ord mot ord men vad händer om du också skulle bli dömd för dådet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Allt tyder ju på att testamentet borde finnas i huset, mest troligt i arbetsrummet me iom att det saknas så tror jag att någon har tagigt det. Jag är ingen jurist men förstörs testamentet så kommer inte du få något arv alls? Eller åtminstone stå lär det bli en rättsprocessmef ord mot ord men vad händer om du också skulle bli dömd för dådet?
Du tänker säkert rätt men jag är fortfarande för trög. Om testamentet inte kommer fram får väl van det Viert allt ändå?

Har du i din roll fått någon explicit info om testamentet eller är detta din egen teori?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Du tänker säkert rätt men jag är fortfarande för trög. Om testamentet inte kommer fram får väl van det Viert allt ändå?

Har du i din roll fått någon explicit info om testamentet eller är detta din egen teori?
Har ingen info om det i pm. Men Camille är dotter och du är bara brorsdotter?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vad är ens grejen? Brevutkast till advokaten för ett möte en kommande dag gällande ändring av tedtamente = testamente inte ändrat ännu. Testamente inte ändrat = Viert ärver allt.

Varför är du så plötsligt het på något egetpåhittat spår nu när det börjar närma sig sista ledtråden, är du ute efter att få bort fokus från trädgården och jakten på mördaren? Eller har du tråkigt för att det är lite liv i tråden?

Låt oss försöka släppa teorileken och jobba efter en plan för att fånga mördaren medan vi fortfarande har tid.

Om inte nån kommer med en rimlig invändning så tar jag och postar tidslinje vid 14. Så vill jag att samtliga andra också gör det i god tid innan 22.
Jag tror det är sjukt svårt att gömma sin närvaro i arbetsrummet om alla hjälper till att få överblick över allas rörelser och så förhör vi den av de två npc som troligast hade koll på kryddträdgården de intressanta tiderna.

Har någon en bättre plan? Kom med den snabbt och med bra argument då.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vad är ens grejen? Brevutkast till advokaten för ett möte en kommande dag gällande ändring av tedtamente = testamente inte ändrat ännu. Testamente inte ändrat = Viert ärver allt.

Varför är du så plötsligt het på något egetpåhittat spår nu när det börjar närma sig sista ledtråden, är du ute efter att få bort fokus från trädgården och jakten på mördaren? Eller har du tråkigt för att det är lite liv i tråden?

Låt oss försöka släppa teorileken och jobba efter en plan för att fånga mördaren medan vi fortfarande har tid.

Om inte nån kommer med en rimlig invändning så tar jag och postar tidslinje vid 14. Så vill jag att samtliga andra också gör det i god tid innan 22.
Jag tror det är sjukt svårt att gömma sin närvaro i arbetsrummet om alla hjälper till att få överblick över allas rörelser och så förhör vi den av de två npc som troligast hade koll på kryddträdgården de intressanta tiderna.

Har någon en bättre plan? Kom med den snabbt och med bra argument då.
Öh... Jag lägger fram ett case mot dig så jag förstår att det blir lite jobbigt men det är inte en teori att testamentet är försvunnet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vad är ens grejen? Brevutkast till advokaten för ett möte en kommande dag gällande ändring av tedtamente = testamente inte ändrat ännu. Testamente inte ändrat = Viert ärver allt.

Varför är du så plötsligt het på något egetpåhittat spår nu när det börjar närma sig sista ledtråden, är du ute efter att få bort fokus från trädgården och jakten på mördaren? Eller har du tråkigt för att det är lite liv i tråden?

Låt oss försöka släppa teorileken och jobba efter en plan för att fånga mördaren medan vi fortfarande har tid.

Om inte nån kommer med en rimlig invändning så tar jag och postar tidslinje vid 14. Så vill jag att samtliga andra också gör det i god tid innan 22.
Jag tror det är sjukt svårt att gömma sin närvaro i arbetsrummet om alla hjälper till att få överblick över allas rörelser och så förhör vi den av de två npc som troligast hade koll på kryddträdgården de intressanta tiderna.

Har någon en bättre plan? Kom med den snabbt och med bra argument då.
Jag har också lite svårt att gå igång på den där teorin, men om Halo presenterar något övertygande så är jag villig att lyssna.

Jag gillar (som sagt) ditt tidigare förslag och är redo att posta tidslinje, roll beskrivning och resumé över vaf van det Viert varit med om. Men uppfattade att jag skulle avvakta andras tidslinjer så jag har hållit mig lugn.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Men tycker ni verkligen att det är en bra idé att massouta? Jag gillar det inte. Mördaren lär inte ge oss nån ny info men däremot få massor att gömma sig i.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Måste säga att det känns osannolikt att nån av oss tre aktiva är mördaren. Oavsett kvalitet på tankar utmärks våra (Empi, Halo och jag) inlägg av en vilja att komma framåt.

Vem är mest trolig som mördare mellan Khan och Xyas tycker ni?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Cirka klockan tio, anländer till alpstugan, småpratar med greven och går för att packa upp på rummet

Elva, Lord Smelling och d’Baulesach kommer, Baulsach tar en promenad medans jag och greven dricker te med Smelling. Téstunden pågår en timme. Därefter går jag för att vila på rummet

Halv ett är det lunchdags.

Klockan ett kommer d´Baulesach tillbaka från promenad. Rauttepisseux blir superduberflyförbannad och de bråkar. Greven charmar dem till att uppföra sig.

Efter lunchen (ingen tidsangivelse) går greven, Smelling och d’Baulesach för att röka i salongen. Det är då jag passar på att gå in på Smellings rum, stjäl hans cigarettetui och ser att han har flaskan med “Venenum Mortiferum”.

En bit innan halv fem går alla på promenad, jag följer med och af Silfversnorre har också kommit då. Han kan ju kommit någon gång mellan “efter lunchen” och halv fem iom att jag inte varit fokuserad på nedervåningen.

En kort bit in på promenaden går d’Baulesach tillbaka till stugan själv.

Halv sex är vi tillbaka i huset. Clementina finns då där. Då går jag och tar en tupplur på en timme.

Halv sju vaknar jag av en smäll utanför dörren. Jag piffar till mig för kvällen och tjuvlyssnar vid min dörr tills jag hör greven (eller någon annan?) lämna grevens arbetsrum 19.17. Då smyger jag in och stjäl en brevpress i elfenben innan jag går till salongen.

Så en bit efter 19.17 i salongen finns jag, greven och d’Baulesach där de båda sistnämnda bråkar om konst. Klümsig avbryter genom att servera konjak.

Oklar tid därefter anländer Smelling och Silfversnorre tillsammans.

Därefter anländer Viert ensam.

Omkring klockan åtta serveras middag

Oklar tid: Baulesach blir full under middagen, vill diskutera med greven, men går upp och lägger sig istället

Innan efterrätten: Greven och Viert går och pratar enskilt

Oklar tid: Efter middagen går vi mot salongen, greven meddelar på vägen att han tänkt erkänna Camille. Kramkalas.

Mellan att vi går till salongen och jag går och lägger mig så går Silfersnorre och kollar till Baulesach, och kommer ner igen.

Klockan midnatt går jag upp, placerar tillbaka den stulna brevpressen på grund av att jag är glad på greven, och går och lägger mig.

Midnatt till sju. Drömmer söta drömmar om glada familjen
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så, postade min, kör hur ni vill, men då behöver jag inte ha dåligt samvete över att jag missade klockan 14 med så mycket.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänker btw att det nu är grönande att posta tidigt då det visar att man inte försöker passa in i andras tidslinjer
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Vid kl 10 möter jag min gamle bekant Lord Smelling i Alpendorf och vi anländer båda kl 11. Det är här jag får veta att han är på ruinens brant och deprimerad.


I stugan befinner sig Greven och Schnoppenhof samt de båda tjänstefolken. Jag lämnar packningen och tar mig en uppfriskande promenad. När jag kommer tillbaks så har lunchen serverats och jag hamnar i bråk med den rabiate kocken som tycker att jag är oförskämd för att jag är sen.

Vid tvåtiden har vi ätit klart och jag, smelling och greven sätter oss i salongen med cigarr och konjak.

Silver anländer här till stugan. Kan det varit halv tre? Två glas har jag iallafall fått. Han och Greven går till matsalen medans jag och Smelling sitter kvar i salongen.

Efter fjärde glaset blir kl fyra och vi beger oss alla ut på promenad men jag blir fort trött och vänder tillbaka till stugan. Jag tar med mig en flaska sprit upp på mitt rum och lägger mig.

Jag vaknar igen fem i sju och går ut och stöter på Clementina i korridoren. Vi följs åt ner och jag går ut på balkongen och stannar där till kl sju prick. Går sen ut i salongen och får mig ett glas av Klummsig medans jag väntar på Greven som anländer inte så långt därefter. Vi pratar massa konst och sen kommer alla andra ner till middagen kl 20.

Under middagen så kommer det fram att de flesta av er verkar helt ha tappat sinnet för konst. Jag tröttnar, blir väl lite purken och går upp för att vila igen.

Vaknar till under natten, närmare bestämt runt kl 12 som vi kommit fram till. Har visst somnat med kläderna på. Ser hur dörren till grevens arbetsrum stängs när Baronessan går in där. Går ner till köket och serveras kallskuret av klumsig och sen tar jag mig till salongen. Jag ser hur Viert och Silversnorre går och lägger sig nästan samtidig och Lorden kommer fram och säger glatt att hans beskymmer är borta. Jag vaknar på soffan tjugo i sju och ser Klummsig gå upp på övervåningen.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
@Empiricus Varför väntade du till efter klockan ledtråd innan du berättade om brevpressen. På vilket sätt var det viktigt för dig att se mordplatsen innan?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Empiricus Varför väntade du till efter klockan ledtråd innan du berättade om brevpressen. På vilket sätt var det viktigt för dig att se mordplatsen innan?
Det var inte mordplatsen utan tjuveriet jag ville hålla på, eftersom det också har koppling till att jag var inne på Smellings rum och stal ett cigarretui när jag såg giftet där. Därför ville jag hålla på att jag snor saker tills efter efter första ledtråden för att se om det började härjas från xyashåll med anklagelser eller annat som skulle kunna indikera om xyas var skurk eller inte. Det blev ju inte så mycket vinst av det tyvärr.
 
Top