Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Motiv är väl just det vi saknar på Silfver eller har jag missat något?
Det skulle väl kunna vara att han gärna vill fortsätta köpa billig mark av mig, något han nu inte får iom respiten på skuldåterbetalningen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Sedan vill jag säga något om van der Viert.
Hon _har_ sannerligen motiv som jag har förklarat tidigare. Arvet delas i två och van der Viert får dela med oäktingen Camille von Schnoppenhof.

Varför ändå fria van der Viert?

Jag ska, utanatt citera mitt roll-Pm, ändå försöka visa hur Vimes beskriver ärkeprettot.

Vimes PM:
Du lever i högönsklig välmåga och det är ju toppelitoppen att Camille får det en arvinge kan kräva. Din älsklingsonkel lär också leva många år framöver så varför bry sig om trista saker som testamente? I ett lätt sinne glider du ned till salongen för att träffa de andra. /End Vimes PM

Och så allt jobb för att få Smellings lånatt bli uppskjutet.

Jag kan ju förstås ljuga om allt det här, men van der Viert är och förblir ett ärkehygglo.
Jag köper det här helt. Varför skulle van der Viert se till att jag fick uppskov om hon avsåg att mörda greven. Känns skitmärkligt. Så van der Viert är grön i min bok.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag och Schnoppenhof gröna varandra.
Jag har tyvärr inte hängt med tillräckligt väl för att veta varför det är så, men eftersom Basse/van der Viert är grön på andra grunder så stämmer det säkert.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag köper det här helt. Varför skulle van der Viert se till att jag fick uppskov om hon avsåg att mörda greven. Känns skitmärkligt. Så van der Viert är grön i min bok.
För att skapa ett alibi?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Av d’Baulesach och Silfversnorre så kan jag bara se att Silfversnorre har något som ens liknar ett motiv, samt trolig kunskap om att jag hade med mig giftet.

Röst: Knut Augustin af Silfversnorre
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Av d’Baulesach och Silfversnorre så kan jag bara se att Silfversnorre har något som ens liknar ett motiv, samt trolig kunskap om att jag hade med mig giftet.

Röst: Knut Augustin af Silfversnorre
Trolig kunskap? Du har ju bekräftat detta tidigare.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det här stämmer helt. Och det är tack vare van der Viert som jag fått anstånd. Eller det tror jag i alla fall. Hon skulle prata med greven å mina vägnar och därefter fick jag anståndet.
Silfver känner definitivt till giftet.

Ta en titt på #42 och #43 där Xyas bekräftar att han berättat om giftet för Silfver. Men nu är han alltså inte säker längre?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Silfver känner definitivt till giftet.

Ta en titt på #42 och #43 där Xyas bekräftar att han berättat om giftet för Silfver. Men nu är han alltså inte säker längre?
Jag svarade nu utifrån mitt pm. Har inte superkoll på vad som skrivits tidigare. Men det här stärker ju caset mot Silfver, så det är ju bra. Eller du tycker att min förvirring på något (absurt) sätt pekar på mig som den skyldige?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Just nu läser jag Xyas som att hans deltagande är en bybos. Känns konstigt att en mördare lågflyger sådär. Just detaljerna kring giftet, det potentiella mordvapnet skulle inte en mördare sjabbla med.

Sedan känns det så oerhört konstigt om Vimes skapat ett spel där:

Mördaren berättar om sitt motiv för tre personer minst
Nämner giftet för två personer
Det rum som tillhör personen inte innehåller någon avgörande ledtråd

Smelling har genom hela partiet varit i fokus och vore Xyas mördaren hade han nog gjort lite mer för att slippa uppmärksamheten.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tror inte att vi ska leta efter vad folk säger, utan vara uppmärksamma på vad mördaren döljer.

Det är därför jag reagerar på Khans märkliga resonemang och oviljan i att diskutera eventuellt motiv.

Halo, Xyas och Empiricus, har ni något i era roll-PM som grönar Af Silfversnorre?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag förstår att det är störigt med min inaktivitet och att man absolut inte vill förlora på att gå på en lågflygning. Jag stör mig på den själv och tycker både mina medspelare och vimes spelupplägg förtjänar bättre, men nu blev det tyvärr så med övrig planering.

Jag vill också lite indignerat tillägga att jag har aldrig någonsin använt lågflygande som en taktik. Inaktivitet i spel har alltid härrört ur att jag inte haft något att säga eller att jag inte haft möjlighet att delta.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det skulle väl kunna vara att han gärna vill fortsätta köpa billig mark av mig, något han nu inte får iom respiten på skuldåterbetalningen.
Fast hur löser ett mord på greven detta? Jag kan bara se två rimliga resultat.

1. Skulderna avskriva helt.

2. Skulderna övertas av arvtagerskan och vi har ju redan kommit fram till att hon då skulle ge dig uppskov?

Hur skulle detta gynna af Silfver om han vill köpa din mark?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Fast hur löser ett mord på greven detta? Jag kan bara se två rimliga resultat.

1. Skulderna avskriva helt.

2. Skulderna övertas av arvtagerskan och vi har ju redan kommit fram till att hon då skulle ge dig uppskov?

Hur skulle detta gynna af Silfver om han vill köpa din mark?
Nej det är ett kasst och svagt motiv. Men eftersom det inte finns något annat så...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Sorry Xyas, byt ut ilågflygeri mot inaktivitet.

Sedan, vilket jag har sagt tidigare, så grönar van der Viert, von Schnoppenhof och lord Smelling varandra.

Precis som Halo är inne på så är motivet för Silfver svagt. Men beror inte det på att vi inte vet allt om Silfver, Smelling och grevens affärer?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Yo @Khan

Sorry att jag är på dig som värsta blåslampan. Du får komma ihåg att det är ett spel.

Nu har du två röster mot dig. Vad kan du lägga fram som ger klarhet och slingrar misstankarna? Vem ser du som mest misstänkt?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tror inte att vi ska leta efter vad folk säger, utan vara uppmärksamma på vad mördaren döljer.

Det är därför jag reagerar på Khans märkliga resonemang och oviljan i att diskutera eventuellt motiv.

Halo, Xyas och Empiricus, har ni något i era roll-PM som grönar Af Silfversnorre?
Jag har väldigt lite som berör Silfversnorre överhuvudtaget i mitt pm. Det står att han har anlänt när jag går för att följa med på promenaden, att han och Smelling kommer ner samtidigt till middagen, och att han kommer ner från att ha kollat till d'Baulesach vid salongshänget. Jag har inga riktiga interaktioner med honom så inget grönande i mitt PM. Eller rödande.
 
Top