Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
(väldigt aktiv semester och forumspel funkade sämre ihop än vad jag hade trott, ber om ursäkt för det)
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja där låg ju mitt gift, så då är det väl det som använts till mordet.

Så som jag tolkar mitt pm (det är inte helt uppenbart) så har jag berättat för van der viert och silfersnorre om giftet, så de borde då vetat om att jag hade det.
Har för mig att Van der Viert sa att hon inte hört talas om giftet. Vad säger du om det
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Har för mig att Van der Viert sa att hon inte hört talas om giftet. Vad säger du om det
Att mitt pm är extremt lusdigt utan några detaljer. Att det anger att jag berättat för henne om ekonomiska svårigheter och mörka tankar men nämner inga detaljer alls.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,631
Att mitt pm är extremt lusdigt utan några detaljer. Att det anger att jag berättat för henne om ekonomiska svårigheter och mörka tankar men nämner inga detaljer alls.
Det står faktiskt i mitt pm att Smelling berättat om svårigheter och självmordstankar, men inget om något gift.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,631
Jag gillar Empiricus förslag. Jag ska skriva en så tydlig tidslinje imorgon jag kan!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nej massoutning är fortfarande en dålig ide?

Om mördaren känner till allt så kan hon vrida och vända på sina tider och observationer till sin fördel?

Ska vi ändå göra något i den stilen så vill jag att mina misstänkta går ut först. Empiricus som kom med förslaget och därefter Xyas.

Men jag är tveksam till om det kommer ge oss mycket mer information än vi redan har så det är troligen slöseri med tid? Jag ser ett mönster.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nej massoutning är fortfarande en dålig ide?

Om mördaren känner till allt så kan hon vrida och vända på sina tider och observationer till sin fördel?

Ska vi ändå göra något i den stilen så vill jag att mina misstänkta går ut först. Empiricus som kom med förslaget och därefter Xyas.

Men jag är tveksam till om det kommer ge oss mycket mer information än vi redan har så det är troligen slöseri med tid? Jag ser ett mönster.
Jag håller inte med dig Halo, det har ju ändå varit så att folk gjort vad de känt lite med information oavsett frågeställningar som lyfts, och det är ju tydligt att vi har delst tidpunkter och personer, och dels vet att giftflaskan någon gång hamnat i trädgården. Vad är det du ser som dåligt med att följa det spåret? Alla som inte är mördare kommer ju kunna se att mördaren säger att andra saker hände, det är bara om mördaren postar sist som denne kan försöka anpassa sig och även då borde det inte vara mycket vingelmån kvar. Vi har 15,5 timmar till ledtråd, då måste vi ha nog med information ute för att det skall vara ett bra val av ledtråd.

@Xyas @Khan - era åsikter om mitt förslag ovan? Och i så fall vem ni helst ser lämna ut tidslinje först? Gärna nu på förmiddagen så att om vi har majoritet att vi hinner leverera allesammans.

Jag har inga problem med att leverera tidslinje först om folk är rädda att jag skall försöka manipulera eller luras med tider. Men jag skulle gärna se att någon av xyas eller basse tar första posterna
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Van der Veidt är grön. Känner en inte ens till giftet så är mordet ogenomförbart. Hon skulle visserligen kunnat sett det eller hört om det från nån annan men... bevisen saknas.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Van der Veidt är grön. Känner en inte ens till giftet så är mordet ogenomförbart. Hon skulle visserligen kunnat sett det eller hört om det från nån annan men... bevisen saknas.
Rättelse, säger sig inte känna till giftet, har inte fått det berättat enligt vad xyas tror.
Jag känner till giftet på grund av att jag snokat, vad säger att Viert inte också gjort liknande. Finns inget som grönar Viert alltför mycket här.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Min tidslinje är skriven så att jag kan kopiera in den när ett gemensamt quorum anser att min tid att leverera kommit. Jag skulle föreslå att xyas levererar först, jag därefter, khan, viert och halo.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Min ab
Rättelse, säger sig inte känna till giftet, har inte fått det berättat enligt vad xyas tror.
Jag känner till giftet på grund av att jag snokat, vad säger att Viert inte också gjort liknande. Finns inget som grönar Viert alltför mycket här.
Men vi vet inte om hon hade tillgång till mordvapnet. Det enda vi har mot Viert är hennes motiv och att hon var ensam på övervåningen innan middagen och därmed hade möjlighet att hitta på hyss i arbetsrummet. Men varför skulle hon vilja stjäla eller göra sig av med testamentet?

En person som skulle tjäna på att förstöra testamentet är du Baronessa Schnoppenhof. För då skulle hela arvet tillfalla dig! Camille är nämligen ännu inte erkänd formellt. Bortsett från motiv har du haft ett tillfälle då du varit i arbetsrummet under natten(då du fått veta att Camille skulle erkännas). Det var dessutom ett tillfälle då du trodde att du inte skulle bli upptäckt. Du kände till och har säkerligen lyckats stjäla giftet.

Att du valde just denna natt för att genomföra mordet var också ett bra drag. Eftersom du kunde peka på Van the Veidt.

Men allt vi har pekar på dig som mördaren.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Min ab

Men vi vet inte om hon hade tillgång till mordvapnet. Det enda vi har mot Viert är hennes motiv och att hon var ensam på övervåningen innan middagen och därmed hade möjlighet att hitta på hyss i arbetsrummet. Men varför skulle hon vilja stjäla eller göra sig av med testamentet?

En person som skulle tjäna på att förstöra testamentet är du Baronessa Schnoppenhof. För då skulle hela arvet tillfalla dig! Camille är nämligen ännu inte erkänd formellt. Bortsett från motiv har du haft ett tillfälle då du varit i arbetsrummet under natten(då du fått veta att Camille skulle erkännas). Det var dessutom ett tillfälle då du trodde att du inte skulle bli upptäckt. Du kände till och har säkerligen lyckats stjäla giftet.

Att du valde just denna natt för att genomföra mordet var också ett bra drag. Eftersom du kunde peka på Van the Veidt.

Men allt vi har pekar på dig som mördaren.
Kul teori, förutom att jag inte har någon arvsrätt och att Basse i inlägg 46 skriver att viert inte har något emot att dela arvet med Camille, istället för att vara enda arvinge.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Kan du bevisa att du saknar arvsrätt. Vad är din relation till Greven? Är inte du hans närmaste om ni saknar erkända arvingar?

Att Van the Viert kan tänka sig dela arvet betyder inte att du kan tänka dig det.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Sen är det ju lustigt att du i ena tillfället väljer att tro Van the Viedt på hennes ord men i andra tillfället inte.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kan du bevisa att du saknar arvsrätt. Vad är din relation till Greven? Är inte du hans närmaste om ni saknar erkända arvingar?

Att Van the Viert kan tänka sig dela arvet betyder inte att du kan tänka dig det.
Nope, har inte något som helst bevis för det. Baronessan är änka och har haft en ungdomsflirt med greven som resulterat i Camille. Men Basse har ju enligt egen utsago kom på att viert får hela arvet om inte Viert delar med camille. Mig veterligt har jag aldrig varit på tapeten som möjlig arvinge, varken i ledtrådar eller i någon annans argumentation från sina pm. Det står inget om det i mitt pm heller, men det är såklart lätt att säga.

Så med det släpper jag den anklagelsen så får du komma med något bevis för den om du ids dra det vidare
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Det finns också en stor möjlighet att Baronessans med hjälp av Grevens muntliga löfte(med flera vittnen?) att erkänna Camille skulle kunna få henne legalt erkänd och därmed få arvet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,631
Det finns också en stor möjlighet att Baronessans med hjälp av Grevens muntliga löfte(med flera vittnen?) att erkänna Camille skulle kunna få henne legalt erkänd och därmed få arvet.
WOW, jo nu spelas det på klockspel!

Tyvärr har nog Empiricus rätt. I mitt PM (i delen som förklarar min roll) framgår att hela arvet ska tillfalla mig eftersom greven saknar egna barn.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
WOW, jo nu spelas det på klockspel!

Tyvärr har nog Empiricus rätt. I mitt PM (i delen som förklarar min roll) framgår att hela arvet ska tillfalla mig eftersom greven saknar egna barn.
Kanske det, men är du säker? och var tror du testamentet tagigt vägen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,631
WOW, jo nu spelas det på klockspel!

Tyvärr har nog Empiricus rätt. I mitt PM (i delen som förklarar min roll) framgår att hela arvet ska tillfalla mig eftersom greven saknar egna barn.
Kanske det, men är du säker? och var tror du testamentet tagigt vägen?
Jag kanske är blind eller korkad, men jag fattar inte varför testamentet är viktigt?

Det här är vad jag vet om testamentet:

I testamentet står van det Viert som enda arvtagerska. Efter att ha pratat med von Schnoppenhof bestämmer sig greven för att ändra testamentet och erkänna Camille som sin dotter. Vimes skrev att det i grevens handlingar finns en önskan om att en advokat ska komma och förbereda en ändring av testamentet (om jag förstått allt rätt).

Men nu efter mordet hann aldrig det gamla testamentet ändras. Alltså är van det Viert super-dupermisstänkt. Om hon inte mördar greven innan advokaten kommer och bevittnar ändringsrna lär hon få dela på arvet med Camille.

Grejen är bara att van det Viert är ett ärkehygglo. Hon kan visst tänka sig att dela på arvet. Och van det Viert tänker att greven har många år kvar att leva.

(Alltså van det Viert är så äppelkäck att till och med jag blir matt)
 
Top