Varulv [Mordet på Glockenspiel] - Speltråd

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag har väldigt lite i mitt pm som misstänkliggör någon. Det hela är mest ett vältrande i min egen misär.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Jag satt kvar sist i till lite efter ett med greven innan vi bröt upp. Baulleasch (sic) låg och sov på soffan i salongen. Det var sista gången jag såg honom.
Gah! Skrev medan jag skrev.

Hur som - är du den siste som såg honom vaken? Ingen annan? När somnade Baulesach? Såg du det?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Alltså jag tog en promenad innan lunchen men kom som ni vet lite sent till maten och det var därför kocken skällde ut mig!

Somnade på soffan för att jag var för trött för att gå upp till sovrummet. Hade visst fått mig några glas för mycket.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jo... jag såg allt att ni gick och lade er nästan samtidigt... men vänta... om greven var i salongen, vem var då på hans arbetsrum?

Jag minns att jag såg hans dörr stängas precis när jag vaknat och var på väg ner för en matbit och några dricka.

Det var strax innan jag kom in i salongen.
Gällande detta: Jag hade ärende i grevens arbetsrum innan jag gick tillsängs, alltså midnatt. Jag har en god orsak som jag inte tänker dra vidare på innan klockan ledtråd. Därav att jag pressade lite om vilken tid du såg dörren, för om det var närmare ett så var någon annan i arbetsrummet efter mig.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Gällande detta: Jag hade ärende i grevens arbetsrum innan jag gick tillsängs, alltså midnatt. Jag har en god orsak som jag inte tänker dra vidare på innan klockan ledtråd. Därav att jag pressade lite om vilken tid du såg dörren, för om det var närmare ett så var någon annan i arbetsrummet efter mig.
Ja det måste ha varit dig jag sett isåfall. Hur länge var du i arbetsrummet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Ni inleder era undersökningar med att bege er i samlad trupp till grevens arbetsrum för att begapa liket

Glockenspiel ligger utsträckt framför en av de två fåtöljerna i rummet. Det finns inget blod eller tecken på våld mot hans kropp. Ett vitt skum ligger som en krans runt hans mun. En utbrunnen pipa ligger tillsammans med ett urdrucket whiskyglas på det lilla bordet bredvid fåtöljen. På ett sidobord står en öppnad whiskyflaska. Det imposanta skrivbordet är välstädat, alla grevens handlingar och dokument står snyggt förvarade i pärmar i hyllor som täcker rummets väggar. Fönstret ut mot trädgården står på glänt.

(Ny ledtråd: 1. Undersöka grevens handlingar och dokument)

Nästa ledtråd kommer att avslöjas imorgon, tisdag, klockan 22:00

1. Undersöka grevens handlingar och dokument

2. Undersöka Salongen

3. Undersöka Köket

4. Förhöra Klümmsig

5. Förhöra Rauttepisseux

6. Undersöka trädgården utanför huset

7. Undersöka von Schnoppenhofs rum

8. Undersöka Smellings rum

9. Undersöka d’Baulesachs rum

10. Undersöka van der Vierts rum

11. Undersöka af Silfversnorres rum
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så vad hade Baronessan för ärende här inne?

Röst: 7
Jag återlämnade en brevpress som jag i affekt råkat få med mig lite tidigare under kvällen. Lätt hänt. Dessutom har jag mycket mer att förlora på min käre greves död än många andra.
För övrigt vill jag tro att de flesta under haft möjlighet att vara själva inne på arbetsrummet länge nog för att förgifta whiskey, pipa eller fotölj.
  • Du själv, d'Baulesach, som påpassligt varit helt ensam på ovanvåningen "berusad" - oklart hur sant det kan vara, kan lika gärna vara spelat.
  • Silfversnorre som vad jag förstår var uppe för att titta till dig, och om du var utslagen hade full möjlighet att härja på ovanvåningen när alla vi andra var nere.
  • Van der Viert som kom ner allra sist till middagen enligt vad jag råkar veta, och dessutom mig veterligt kan ha något att tjäna på grevens död just den aftonen
  • Smelling, vars ord är det enda vi har som säger att de inte gemensamt tog varsitt glas i arbetsrummet, men som kanske städat undan bevisen efter sig själv
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vi har 23 timmar och 15 minuter till nästa ledtråd avslöjas. Jag har, med ledning av mina observationer, några funderingar att kasta ur mig innan dess:
  • Någon smällde i en en dörr utanför mitt rum ungefär halv sju på kvällen. Då mitt rum är mellan grevens och Smellings, och mittemot arbetsrummet så vill jag veta vem det var. Någon som såg eller hörde något där och då? Eller vill erkänna varför de var där och härjade?
  • Basenanji van der Viert, vad för diskussion var det du och greven smög iväg på precis innan efterätten?
Jag är just nu i denna stund mest sugen på att antingen förhöra Klümmsig som fann stackars greven, eller undersöka Van der Vierts rum. En röst på det senare skulle kanske kunna få med Basse mer i spel också.

Röst: 10
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag återlämnade en brevpress som jag i affekt råkat få med mig lite tidigare under kvällen. Lätt hänt. Dessutom har jag mycket mer att förlora på min käre greves död än många andra.
För övrigt vill jag tro att de flesta under haft möjlighet att vara själva inne på arbetsrummet länge nog för att förgifta whiskey, pipa eller fotölj.
  • Du själv, d'Baulesach, som påpassligt varit helt ensam på ovanvåningen "berusad" - oklart hur sant det kan vara, kan lika gärna vara spelat.
  • Silfversnorre som vad jag förstår var uppe för att titta till dig, och om du var utslagen hade full möjlighet att härja på ovanvåningen när alla vi andra var nere.
  • Van der Viert som kom ner allra sist till middagen enligt vad jag råkar veta, och dessutom mig veterligt kan ha något att tjäna på grevens död just den aftonen
  • Smelling, vars ord är det enda vi har som säger att de inte gemensamt tog varsitt glas i arbetsrummet, men som kanske städat undan bevisen efter sig själv
Tack det var mycket ny och nyttig information och nu förstår jag vad du menade med att du sett folk i rörelse.

Ser ut som att ingen av oss har ett direkt vattentätt alibi men för egen del så vill jag tro att många kunnat vittna
om att jag druckit glatt sen kl 14 igår. Därtill har jag inte heller något som helst motiv att ha ihjäl greven.

Silversnorre kanske vill bekräfta att jag faktiskt låg och sov?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Empiricus Vad har baronessan förlorat på grevens död?
Tror jag väntar med det, vi vinner inte jättemycket mark på att hitta mördaren om du och jag bara sitter här och snackar, de andra skall gärna komma in innan jag släpper mer på allt mitt skvaller. Tittar man på informationsdropparbalansen så har jag ju kommit med ganska mycket och det borde finnas ganska mycket mer att hämta från andra innan jag ger nåt mer.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men du har något?
En halv skugga av en indicier, men jag tror inte det har någon bäring på något alls egentligen.
Vad som vore bra att få veta är vad folk har att förlora/vinna på grevens död. Jag var skyldig honom pengar men han hade precis innan sin död gått med på att skjuta upp återbetalandet av dessa.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
För övrigt vill jag tro att de flesta under haft möjlighet att vara själva inne på arbetsrummet länge nog för att förgifta whiskey, pipa eller fotölj.
Har aldrig hört talas om en förgiftad fotölj och varför ligger han isåfall framför fotöljen och inte sittandes i den?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alltså jag tog en promenad innan lunchen men kom som ni vet lite sent till maten och det var därför kocken skällde ut mig!
Låter tveksamt tycker jag.

Röst: 5. Förhöra Rauttepisseux
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
En halv skugga av en indicier, men jag tror inte det har någon bäring på något alls egentligen.
Vad som vore bra att få veta är vad folk har att förlora/vinna på grevens död. Jag var skyldig honom pengar men han hade precis innan sin död gått med på att skjuta upp återbetalandet av dessa.
Men vad händer med skulden nu när greven är död?
 
Top