Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0: Andra rundan

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Gäsp. Nu går jag och lägger mig. Bra gräv, Jocke. Synd att det saknar substans. Jag kommer inte bli utröstad, jag har spelat tydligt, grönt och bra genom hela spelet. Typ hälften av det du skriver är obegripligt. Det är fortfarande du, Stöveln och Halo som är scumma. Vore fetare om du analyserade Halo, tycker jag. Nåja. Dags att sova (KK gillar att fota whiskeyflaskor i olika bildsköna sammanhang, jag gillar att dricka whiskey, vad tänker ni om det? Dessutom har KK inte sagt något om röjsågsinköået ännu, skumt eller vad?)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Vimes: Verkar ha nån slags hickup på mig och Jocke. Jag vet inte om jocke är ulv men förstår inte riktigt hur han kopplat ihop oss två. Han missar en viktig detalj och det ligger i upplägget. Jocke som Mäster ulv med bara fyra partier i ryggen har givetvis valt en starkare spelare än mig och själv skulle jag valt nån spelare som gett intryck t.ex LJS Larsson som har utmärkt sig som en bra ulvspelare eller Vimes som har mest erfarenhet. Det går helt enkelt inte ihop.
Jag kopplar ihop er för att du är jeteredd för atr skriva något över huvudtaget om Jocke i R1. Läs posterna vafan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Alltså Jockes inlägg om mig är så sammanhängande att jag inte vet vad. Någon som är nykter får kolla på det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Alltså Jockes inlägg om mig är så sammanhängande att jag inte vet vad. Någon som är nykter får kolla på det.
Alltså det är ju vad det ser ut som. Två timmar med kaffe och David Lynch soundtrack. Det hade såklart vart fetare om jag hade hittat något tydligt, åt något håll alls.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Alltså det är ju vad det ser ut som. Två timmar med kaffe och David Lynch soundtrack. Det hade såklart vart fetare om jag hade hittat något tydligt, åt något håll alls.
Så slutsatsen är att Vimes är brandgul.
Hur ser du på övriga i spel? Du behöver inte lägga 2 timmar per spelare utan kör lite spontant från hur du upplever spelet.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Har av och till under kvällen gått igenom nästan allas inlägg ett och ett och kommit fram till någon sorts bedömning. Vi börjar med några ord om varje deltagare i detta ulvagille.

Halo9000
Känns i R1 som en bybo. Säger inget spetsigt sådär, men inget tokigt heller. Kan hålla med Vimes utsaga om att han inte är lika "huggig" som tidigare, men har inte spelat med honom så mycket för att kunna säga bu eller bä. Hans spel i R2 positionerar han något mer i den gröna delen av spelfältet; innehållet i inläggen är relevanta och hans positionering känns rimlig.

Jocke
Jocke håller en låg men jämn aktivitet i R1, precis sådär mycket så att man flyger under radarn. Inläggen känns också lite spretiga vad gäller innehåll. Tycker mig inte se något ihållande spår sådär.
I R2 inleder han med ett något defaitistiskt inlägg där eländen ska summeras och kommer senare med till ytan mastig analys av Vimes. Why though? Lär väl finnas ulvigare spelare att köra en 23 sidor lång PDF om? Jag får någon sorts vibe som säger att det är ett pliktskyldigt inlägg för att hålla sig relevant (och vid liv). Det lite ulvigt, men inte tokmycket.

Konrad Konvalj
Öppnar spelet med ett löfte om en analys som aldrig kommer.
Därefter går han igång med ett lätt hugg mot Vicotnik rörande hans utsago om att det finns en siare och en väktare (med källa i fluffet). KK tycks inte köpa det här. Motivbilden till detta är att det känns som ett fiskande efter förmågor. Jag tycker att det är känns lite som att rycka efter grässtrån. Man behöver ju utgå från något i sin bedömning av spelet trots allt, och även om det kanske är naivt att ta fluffet för fakta så är det ju inte direkt ulvigt.

Något jag ser KK köra på under stora delar av spelet är nån sorts okunskapstangent; han skriver vid flera tillfällen att han inte har läst anmälningstråden och har koll på upplägget. Samtidigt så skriver han tidigt i sin spelöppning att han faktiskt läst ikapp. Ett exempel på det här är t.ex. i inlägg #94 där han skriver att han inte har läst anmälningstråden och därför inte förstår spelupplägget vilket alltså ska förklara varför han hugger på Vicotnik. Svagt och lite ulvigt även om det är ärligt. Likaså sker i inlägg #90, där argumentationen mot Vicotnik känns väldigt framrunkad. En svag premiss som inte riktigt kommer längre. Jag tycker att det framgick med stor tydlighet i anmälningstråden och i spelöppningen att det finns en siare och en väktare, men att de kan påverkas av MU. Just det, vidare i inlägg #94 så ger KK nån sorts exempel på hur förmågeköpandet för MU kan gå till - ett exempel som inte har bäring på någonting. Överlag tycker jag det här har en lite ulvig framtoning - det byboiga hade varit att informera sig om spelets förutsättningar.

Jag reagerade på något i inlägg #104 också, där KK skriver följande [mina understrykningar]

Ulv-xyas vill alltså hänga en bekräftad Miller bybo för att använda sin förmåga Galen Siare på byns Siare och R2 när vi får ett felaktigt resultat av Siaren hänger vi en bybo. R3 står vi alltså där med en Siare som inte kan tas på allvar så vi hänger denne som visar sig vara en bybo.

Nattmördar xyas samtidigt? Vi är alltså i R4 2 bybor mot xyas eller har xyas en medulv?
för att senare i R2 ställa denna fråga

Du tror alltså inte på en nerfad väktare exempelvis?

Hur funkar en "naiv siare" kontra en "galen siare" ?

/ K.K
Ett ulvigt par inlägg! Från att inte ha koll på spelets förutsättningar, till att nämna begreppet "galen siare" för att slutligen inte ha en aning om hur de funkar?

LJS Larsson
Larsson är troligen bybo. I egenskap av miller är det dessutom dumt av ulvarna att hänga honom - rollen i sig är ju bra för ulvarna att ha
i spel för att så split i byn. Därför har jag har inte lagt enormt mycket krut på att läsa Larsson.

Vicotnik
Vic kör ett överlag exemplariskt bybospel i R1, det enda som jag egentligen tycker är lite suspekt är den sena röstflytten till Xyas. Men det här kan också vara ett ärligt misstag... Jag gjorde nämligen EXAKT samma move i förra partiet. Följer upp i R2 med ett nästan lika bra bybogame som i R1.

Vimes
Kör ett solitt bybospel genom hela R1 och än så länge även R2. Han delar dessutom tidigt med sig av den tidigare konversation han haft med Basenanji om spelupplägget. Det här är i mina ögon grönande, för om Vimes hade varit ulv hade han ju helt enkelt kunnat skippa den här redogörelsen (som för alla torde varit okänd). Eller ja, okej, det kan ju också vara ett rävmove för att skapa bybocred... men resten av hans spel pingar ju grönt i min bok så överlag är karaktären Vimes en grönare sådan.

---

Min misstankelista i ordning grönast - rödast ser därför ut som så här:

1. Vicotnik
2. Larsson
3. Vimes
4. Halo9000
5. Jocke
6. Konrad Konvalj

Så,

Röst: Konrad Konvalj, vad är grejen med att spela okunnig? Du är ju klart listigare än så!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Röst: Stövelkatten

Varför tog du inte ställning med din röst i de två dreven?
Du tänker i slutet av rundan? Jag hade annat för mig, dvs ölande och jobb.
Har överlag inte haft så himla bra koll på spelet den här rundan. Det har liksom som mest blivit ströläsning, men inte någon djupare förkovran. Vilket ju är helt sämst, men jag hoppas kunna höja mitt game resten av rundan och vara lite mer med i matchen :)
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Röst: Stövelkatten

Kom in i matchen. Du har några frågor från R1 att besvara och din röst på mig låg kvar in i kaklet med en motivering att jag är mest ulv för att jag lågflyget.
Öööh, få se... var det den om soloulvar?

Där såg jag i början Vimes, Victonik, Larsson och dig som de som skulle kunna tänka sig en sådan manöver. Mest baserat på att ni är ruttade ulvspelare och / eller är teatrala på det viset. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Alltså, jag gillar Stövelkatten. Grejen på KK är bra. Det här måste du svara på, Kånkel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Röstläget 1h och 45 minuter innan stopp:

Jocke (3) Vimes, Vicotnik, LJS Larsson [Äldst röst]

Stövelkatten (3) Konrad Konvalj, Halo9000, Jocke

Konrad Konvalj (1) Stövelkatten
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag får känslan av att Jocke är lite rostig på varulvspel och har haft svårt att
komma in i matchen, han får såklart suspekt för det och känner att han behöver
göra något för att visa fram fötterna. Vimes har varit friskast med att kasta anklagelser
åt hans håll vilket gör honom lite frustrerad därav spenderar han 2 timmar med att plåta
ihop en sammanfattning av hans egna misstankar mot Vimes som han också var tidigt ute med.

Det är överambitiöst både som bybo och som ulv men tycker inte inlägget i sig pekar åt endera hållet,
han är under press och vill såklart vända det mot någon annan dom han misstänker. Vimes som ägnat
en hel runda åt ett väldigt vagt case baserat enbart på inaktivitet och att Jocke gjorde som han sa?!


Stövelkatten postar också ett rejält inlägg men om flera spelare vilket känns mer matigt.
Även här är det lite svårt att säga om det är en pressad ulv eller en pressad bybo som skriver.

Däremot reagerarde jag på att han menar att jobb och öl kom ivägen för att byta röst igår vid 12 tiden.
Har ni ingen lunchrast eller vad? Jobbade du eller ölade du?

Jag gillar dock Stövelns analys om Konrad Konvalj och hans flum om den galna siaren. Det är misstänkt.

Skulle vilja se Konrad förklara hur han först visste hur den fungerade men sen inte längre gjorde det?

Gärna även hur han kom fram till att ulvarna skulle vinna på galen siare trots att han inte verkar ha en
aning om vad den rollen gjorde.

Röst: Konrad Konvalj
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Mindre än två timmar kvar.

Röstläget
Jocke (3) - Larsson (5), Vico (2), Vimes (1)

Stövel (3) - Jocke (6), Halo (4), KK (3)

KK (1) - Stövel (7)

Siffror inom parentes bland rösterna är ordningen (d.v.s. min röst är äldst, sedan Vicos och så vidare).

Jag får 0 ulvvibb på Stövelkatten, och när jag tittar på det här är typ de tre grönaste med i Jockedrevet, och i mina favoritulvar i Stövelkattdrevet. Det är nästan för bra för att vara sant (vilket säkert betyder att jag är helt bortkollrad och typ Vicotnik är ensam ulv och har lurat oss alla).

Stövelkattens grej på KK är bra.

Jag kommer inte flytta min röst i första taget eftersom den är äldst. Ska jag välja mellan Jocke och Katt så vill jag att Jocke dinglar alla dagar i veckan (vilket borde vara uppenbart).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Jocke (3) - Larsson (5), Vico (2), Vimes (1)

Stövel (2) - Jocke (6), KK (3)

KK (2) - Stövel (7), Halo (8)

(Nu försvann alltså nr 4, ni får leva med det)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Also, Halos bästa inlägg hittills, tycker jag.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Öööh, få se... var det den om soloulvar?

Där såg jag i början Vimes, Victonik, Larsson och dig som de som skulle kunna tänka sig en sådan manöver. Mest baserat på att ni är ruttade ulvspelare och / eller är teatrala på det viset. :)
Jo, min fråga ställdes relativt tidigt i R1 och just då var det för mig lite intressant att kolla hur dina tankar går.

Stövel said:
Finally! Förra partiet var ju riktigt sköj, så har höga förhoppningar om detta!

Mina spontana, något lösryckta, tankar om spelet:
  • Jag har spelat med alla i det här partiet tror jag. Är inte säker på om jag spelat med Jocke och Empiricus dock, så de kan jag inte uttala mig om. Hur mycket har ni spelat tidigare? Annars så ser jag flera potentiellt farliga vargar i laguppställningen. LJS Larsson, som regerande Mäster Ulv, är ju bevisat duktig och jag vill minnas att Konrad Konvalj är riktigt giftig också. Vimes är ju mästerlig som bybo, och jag tror att om han kör som ensam ulv så har vi ett svårt parti framför oss där han helt enkelt kan maskera sig bakom beprövad erfarenhet.
  • Även om LJS Larsson var ensam ulv i förra rundan, så tror jag den ensamma ulvrollen kan tilltala många. Framför allt för att det i sig självt är ett skydd att slippa tassa runt en ulvkollega på olika mer eller mindre genomtänkta sätt. Nattmord känns som ett måste i det här fallet, för att inte dra ut på det hela. Att nerfa power rollerna och låta byn förinta sig själv genom förvirring är ju också ett roligt spelupplägg som man stärker genom att skippa ulvkompisen.
  • Det här är enbart taget på hur jag bedömer deras egen skill som ulv men jag tror att tre eller fyra av spelarna i laguppställningen skulle kunna tänka sig att solospela det här. Övriga fyra skulle nog välja en kumpan.
  • Att ulven har två kompisar ser jag som minst troligt. Jag skulle gissa på att poängbalansen då är funtad som så att det som räcker till efter två ulvkumpaner är nattmord.
Potentiella ensamulvar:
Konrad Konvalj
LJS Larsson
Vicotnik
Vimes

Ulvar som förmodligen skulle välja en kumpan:
Empiricus
Halo9000
Jocke
Xyas

Av de 4 som skulle välja en kumpan har du i samma inlägg skrivit att du inte kan uttala dig om 2. Jocke och Empiricus. För mig var det i det läget rätt udda. Du tror att Empis och Jocke skulle välja en kumpan samtidigt som du inte har en aning om hur de spelar eller fungerar? Jag ville då få bekräftat vilka som var potentiella ensamulvar för att stämma av läget.

Empis är ju bekräftad grön.

Hur ser du på Jocke nu efter två rundor. Du ser honom som lite ulvig om jag minns rätt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
En rolig lek vi inte lekt är att prata om hur vi hade resonerat om vi blivit Mäster Ulv. Hur hade du gjort KK? Solo? Vem hade du valt som kumpan om du gjort det?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Katten said:
Konrad Konvalj
Öppnar spelet med ett löfte om en analys som aldrig kommer.
Därefter går han igång med ett lätt hugg mot Vicotnik rörande hans utsago om att det finns en siare och en väktare (med källa i fluffet). KK tycks inte köpa det här. Motivbilden till detta är att det känns som ett fiskande efter förmågor. Jag tycker att det är känns lite som att rycka efter grässtrån. Man behöver ju utgå från något i sin bedömning av spelet trots allt, och även om det kanske är naivt att ta fluffet för fakta så är det ju inte direkt ulvigt.

Något jag ser KK köra på under stora delar av spelet är nån sorts okunskapstangent; han skriver vid flera tillfällen att han inte har läst anmälningstråden och har koll på upplägget. Samtidigt så skriver han tidigt i sin spelöppning att han faktiskt läst ikapp. Ett exempel på det här är t.ex. i inlägg #94 där han skriver att han inte har läst anmälningstråden och därför inte förstår spelupplägget vilket alltså ska förklara varför han hugger på Vicotnik. Svagt och lite ulvigt även om det är ärligt. Likaså sker i inlägg #90, där argumentationen mot Vicotnik känns väldigt framrunkad. En svag premiss som inte riktigt kommer längre. Jag tycker att det framgick med stor tydlighet i anmälningstråden och i spelöppningen att det finns en siare och en väktare, men att de kan påverkas av MU. Just det, vidare i inlägg #94 så ger KK nån sorts exempel på hur förmågeköpandet för MU kan gå till - ett exempel som inte har bäring på någonting. Överlag tycker jag det här har en lite ulvig framtoning - det byboiga hade varit att informera sig om spelets förutsättningar.

Jag reagerade på något i inlägg #104 också, där KK skriver följande [mina understrykningar]
1. Min analys uteblev. Precis som din och andras. Just då kändes det som att det fanns tid med en analys, men det fanns inte så mycket att analysera och jag fick annat för mig istället.
2. Hugg mot Vico kvarstar. I mitt worst case så är Vico och Vimes ulvar. Då är det för mig et rimligt hugg att hugga på.
3. Jag har fortfarande inte läst anmälningstråden. Jag borde ha kört lite meta innan spelet och varit med i matchen men det var jag inte och det är jag inte. Jag har tolkat in reglerna från Basses startinlägg. Vi har en Mäster Ulv som bestämmer spelets premisser.
4. Mitt exempel är just ett exempel. Jag har ingen prislista eller aning om hur det ser ut på Mäster Ulvs spelskärm så allt är draget ur röven.

Katten said:
det byboiga hade varit att informera sig om spelets förutsättningar.
Jag tyckte jag gjorde det genom att läsa startinlägget som jag var relativt sent på. I semestertider har jag valt att göra annat så jag kom in sent och utgick ifrån att jag som spelare inte skall behöva informera mig i andra trådar än just denna där spelet äger rumt. Jag har inte loggat in på wurrnu sen 2017 så det var mycket nytt för mig. Jag hade ingen aning om hur jag skulle citera och dona som tidigare så det har tagit mig lite tid att komma in i det igen. Mitt fokus har inte varit på att leta i andra trådar.

Skall dyka in i #104 nu.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag ser fortfarande Jocke om mycket trolig ulv.
LJSLarsson håller jag som trolig bybo. Att han dock claimat miller stör mig. Jag tror inte att LJSLarsson är MU men om MU har fått välja sina kamrater så kan LJSLarsson vara medulv.
Vimes ser jag som bybo.
Efter Stövelkattens genomgång av KK så är jag mer skeptisk till honom än innan.
Halo9000 har jag svårt att avgöra om han är bybo eller ulv.
Stövelkatten har förvisso låg aktiviet, men jag får känslan av att han är bybo framför allt efter den genomgång han gjorde.

Så som läget ser ut nu så vill jag helst se Jocke hängas.
Där efter så lutar jag mer åt att hänga KK eller Halo.
Och jag hänger nog hellre LJSLarsson än Stövelkatten om det kommer så långt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Så som läget ser ut nu så vill jag helst se Jocke hängas.
Där efter så lutar jag mer åt att hänga KK eller Halo.
Och jag hänger nog hellre LJSLarsson än Stövelkatten om det kommer så långt.
Håller helt med om detta. Jag placerar nog Halo före KK listan, men jag placerar KK före Stövelkatten. Larsson tycker jag är svår att ta ställning till på ett vettigt sätt just nu.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Stövel said:
Ett ulvigt par inlägg! Från att inte ha koll på spelets förutsättningar, till att nämna begreppet "galen siare" för att slutligen inte ha en aning om hur de funkar?
Har du läst hela texterna och i vilket sammanhang? Vad är det exakt som är ulvigt?

Frågan är ställd: " Hur funkar en "naiv siare" kontra en "galen siare" ? "
Det hade jag dålig koll på. Nu vet jag vad en naiv siare är. Den siar alla grönt enligt Vico.

Ulv-xyas vill alltså hänga en bekräftad Miller bybo för att använda sin förmåga Galen Siare på byns Siare och R2 när vi får ett felaktigt resultat av Siaren hänger vi en bybo. R3 står vi alltså där med en Siare som inte kan tas på allvar så vi hänger denne som visar sig vara en bybo.

Nattmördar xyas samtidigt? Vi är alltså i R4 2 bybor mot xyas eller har xyas en medulv?
Detta handlar ju om xyas roll som ulv som jag inte tror på. Och är i en diskussion med Halo.
 
Top