Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0: Andra rundan

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Larsson said:
Det är dock en skön anklagelse att haka fast i som ulv om en bybo redan lagt den mot en annan grön spelare. Xyas var på Vicotnik innan KK för detta; därför troligt att ulv-KK valt att följa med i strömmen - det är alltid mer soft att göra det än att hitta på egen brunsmet från scratch.
Fördjupa dig i detta. Jag var 1:a på bollen. Hela tiden. Det är för mig det största pinget i R1 att Vico vet att vi har 1 Siare och 1 Väktare baserat på Basses fluff. Det har gnagt i mig hela tiden och gnager fortfarande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Varför skulle du och KK varit förskonade från nattmord?
Jag har ju tidigare riktat misstankar mot dig, och flera har varit oroliga över KKs frånvaro i rundan. Ni har båda mera brunsmet på er än Emp.

Sedan skjuter du in dig och KK i samma andetag som Vicotnik och tror att ulvarna inte valde er för att ni skulle bli väktade. Vicotnik hade ju också brunsmet på sig i form av Xyas (ärligt gröna) väktar/siare-misstankar och KKs (fortfarande) iögonfallande följajohn-misstankar av samma sort.

Är inte alternativ 5 mer troligt, att Emp sågs som grön av de flesta och därför inte var värd att spara för ulvarna
Kanske! Det är svårt att analysera nattmord på ett vettigt sätt. Jag tänker att jag blivit nattmördad R1 två spel i rad utan att jag hunnit spela särskilt bra, så jag kanske var färgad av detta (liksom jag är färgad av att jag misstänkte Empi förra rundan - han var inte grön för mig).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Varför skulle du och KK varit förskonade från nattmord?
Jag har ju tidigare riktat misstankar mot dig, och flera har varit oroliga över KKs frånvaro i rundan. Ni har båda mera brunsmet på er än Emp.

Sedan skjuter du in dig och KK i samma andetag som Vicotnik och tror att ulvarna inte valde er för att ni skulle bli väktade. Vicotnik hade ju också brunsmet på sig i form av Xyas (ärligt gröna) väktar/siare-misstankar och KKs (fortfarande) iögonfallande följajohn-misstankar av samma sort.

Är inte alternativ 5 mer troligt, att Emp sågs som grön av de flesta och därför inte var värd att spara för ulvarna
Fortfarande. Fördjupa dig Larsson? Mina misstankar är mina och jag följer ingen annan där utan det kommer från mitt bord.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Halo och Jocke -

Jocke var ju på tapeten rätt tidigt på grund av låg aktivitet. Första gången Halo över huvudtaget skriver om honom förra rundan är en halvtimme innan deadline. Röstläget är då 4-2 emot Xyas.

Mitt case mot Xyas är den starkaste lead jag har i dagsläget.

Skulle kunna tänka mig Stövelkatten, Jocke eller Empiricus. De har alla bidragigt med väldigt lite.
Sedan skriver han i sitt inlägg som gjordes efter deadline:
Stövelkatten, Jocke och Empiricus framstår för mig som de mer lågflygande detta parti efter Xyas.

Stövelkatten och Jocke mer så än Empiricus som har ökat aktiviten idag.
D.v.s. Halo är mycket sen på Jocke-bollen och nämner honom alltid tillsammans med andra, varav en är en nu bekräftad bybo. Det är lågflygarcaset som används (lustigt också att Xyas verkar vara den meste lågflygaren för Halo, när hans case från början gällde att Xyas skrev mer än han brukade...).

I den här rundan nämner Halo Jocke i sitt första inlägg som "den [efter Xyas, min anm.] som spelat mest ulvigt förra rundan", för att sedan rösta på Konrad Konvalj.

Utöver dessa tre inlägg har Halo inte nämnt Jocke alls. Är Jocke ulv äter jag upp min katt om inte Halo är hans kumpan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Så, vad tror jag? Något åt det här hållet:

Vi har två ulvar.

Vi har en väktare i spel.

Jocke och Halo verkar vara ett gulligt ulvpar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Sedan Larsson, tror jag bara det är du som ser brunsmet på mig.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Halo och Jocke -

Jocke var ju på tapeten rätt tidigt på grund av låg aktivitet. Första gången Halo över huvudtaget skriver om honom förra rundan är en halvtimme innan deadline. Röstläget är då 4-2 emot Xyas.



Sedan skriver han i sitt inlägg som gjordes efter deadline:


D.v.s. Halo är mycket sen på Jocke-bollen och nämner honom alltid tillsammans med andra, varav en är en nu bekräftad bybo. Det är lågflygarcaset som används (lustigt också att Xyas verkar vara den meste lågflygaren för Halo, när hans case från början gällde att Xyas skrev mer än han brukade...).

I den här rundan nämner Halo Jocke i sitt första inlägg som "den [efter Xyas, min anm.] som spelat mest ulvigt förra rundan", för att sedan rösta på Konrad Konvalj.

Utöver dessa tre inlägg har Halo inte nämnt Jocke alls. Är Jocke ulv äter jag upp min katt om inte Halo är hans kumpan.
Stackars katt! :-(
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Så, vad tror jag? Något åt det här hållet:

Vi har två ulvar.

Vi har en väktare i spel.

Jocke och Halo verkar vara ett gulligt ulvpar.
Vi har en Miller i spel också. Annars är Larsson en ulv.

Det betyder gissningsvis att vi har en Siare också. Varför har vi annars en Miller?
Denna Siare är inte galen men kanske siar alla grönt om jag hänger med rätt i en naiv siares funktion.

Jag måste nog noja ner mig lite i ett spelupplägg med en naiv siare kontra en riktig siare och en miller för att förstå vinsten med det för Mäster Ulv.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag tror inte vi har en naiv siare med. Detta då naiva siare brukar vara mer till ulvarnas fördel än en galen siare.
Om vi hade haft en naiv siare med så skulle det vara en stor gamble från ulvarna att millern går ut och sen blir siad som grön. Vilket då skulle tolkas som millern eller siare ljuger. Utöver det så skulle ulvarna inte behöva bry sig i siaren alls. En naiv siare är mer eller mindre en vanlig bybo. En galen siare där emot kan fortfarande identifiera ulvar och bybor fast det kommer ta en runda innan siaren är bekräftad som galen. Om den inte hängs av byn rundan där på för att ha "ljugit" och fått en bybo hängd.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag tror inte vi har en naiv siare med. Detta då naiva siare brukar vara mer till ulvarnas fördel än en galen siare.
Om vi hade haft en naiv siare med så skulle det vara en stor gamble från ulvarna att millern går ut och sen blir siad som grön. Vilket då skulle tolkas som millern eller siare ljuger. Utöver det så skulle ulvarna inte behöva bry sig i siaren alls. En naiv siare är mer eller mindre en vanlig bybo. En galen siare där emot kan fortfarande identifiera ulvar och bybor fast det kommer ta en runda innan siaren är bekräftad som galen. Om den inte hängs av byn rundan där på för att ha "ljugit" och fått en bybo hängd.
Okay, låter vettigt.

Vad tycker @Vimes och övriga om detta?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag tror inte vi har en naiv siare med. Detta då naiva siare brukar vara mer till ulvarnas fördel än en galen siare.
Om vi hade haft en naiv siare med så skulle det vara en stor gamble från ulvarna att millern går ut och sen blir siad som grön. Vilket då skulle tolkas som millern eller siare ljuger. Utöver det så skulle ulvarna inte behöva bry sig i siaren alls. En naiv siare är mer eller mindre en vanlig bybo. En galen siare där emot kan fortfarande identifiera ulvar och bybor fast det kommer ta en runda innan siaren är bekräftad som galen. Om den inte hängs av byn rundan där på för att ha "ljugit" och fått en bybo hängd.
Eh... du tror inte att vi har en naiv siare för att det skulle vara en fördel för ulvarna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Okay, låter vettigt.

Vad tycker @Vimes och övriga om detta?
I de utkast (och MU 2017) jag postade i R1 var ju "ingen siare" dyrast, sedan "naiv siare" och sedan "galen siare". "miller" är ju en siarenerf också, och den var allra billigast. (4-3-2-1 i mitt utkast faktiskt). Det är lite konstigt om ulvlaget valt "miller" + "naiv siare", om de istället skulle kunna valt "ingen siare" (och claima själva). Om Larsson är god (vilket jag tror) lutar jag åt att en billig miller är den enda nerf MU köpt vad gäller sieriet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Eh... du tror inte att vi har en naiv siare för att det skulle vara en fördel för ulvarna?
Nej, jag tror inte vi har en naiv siare med i spel. Varför spendera poäng på en miller om alla spelare sias som gröna?
Siaren kommer ändå inte hinna sia alla personer. Så om siaren skulle då sia millern så skulle den vara grön, och antingen siaren eller millern kommer hängas. Troligtvis millern eftersom byn hellre har en siare än en miller. Har har vi fått bekräftat att siarens förmåga inte är vad den verkar vara och vi kan då antingen se siaren som naiv eller galen. Vilket fall som helst så är siarens förmåga inte tillförlitlig.
Bättre då hade varit att strunta i en miller och låta siaren sia alla som gröna utan något sätt att verifiera siarens förmåga.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Halo och Jocke -

Jocke var ju på tapeten rätt tidigt på grund av låg aktivitet. Första gången Halo över huvudtaget skriver om honom förra rundan är en halvtimme innan deadline. Röstläget är då 4-2 emot Xyas.



Sedan skriver han i sitt inlägg som gjordes efter deadline:


D.v.s. Halo är mycket sen på Jocke-bollen och nämner honom alltid tillsammans med andra, varav en är en nu bekräftad bybo. Det är lågflygarcaset som används (lustigt också att Xyas verkar vara den meste lågflygaren för Halo, när hans case från början gällde att Xyas skrev mer än han brukade...).

I den här rundan nämner Halo Jocke i sitt första inlägg som "den [efter Xyas, min anm.] som spelat mest ulvigt förra rundan", för att sedan rösta på Konrad Konvalj.

Utöver dessa tre inlägg har Halo inte nämnt Jocke alls. Är Jocke ulv äter jag upp min katt om inte Halo är hans kumpan.
jag skrev "AV DE SOM RÖSTADE PÅ XYAS är Jocke mest ulvig".

och jag har även förklarat varför jag röstade på KK

små viktiga detaljer som är lätt att missa?

Sen vore det också intressant att höra från dig vem av oss du mistänker vara MU och hur denne resonerade i valet av den andre?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Halo9 said:
Sen vore det också intressant att höra från dig vem av oss du mistänker vara MU och hur denne resonerade i valet av den andre?
Är det vedertagen fakta att Mäster Ulv får välja kompanjon/kompanjoner?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Från anmälningstråden.

Mäster Ulv får välja mellan olika förmågor som att skaffa sig allierade på ulvlaget eller köpa sig säker från siare eller väktare.

Jag tolkar det som att MU fortfarande väljer ulvar. Annars hade det nog framgått tydligare?
 
Top