Varulv M E S T E R U L V 2 0 2 0: Andra rundan

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag tror att möjligheten är stor att ulvarna kan ta bort powerroller. Det kunde de nämligen i Mäster ulv 2017.
1. Har vi en Siare eller ej?
2. Har ulvarna tagit bort funktionen på Siare eller Väktare?

Sen, vart lägger du fokus nu? Du röstar ingen. Jag väljer att semi-rösta på dig i Kattens frånvaro. Du bör komma med vem du misstänker mest och lägga en röst där så att vi har något form av ställningstagande att utgå ifrån gällande dig.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Röst: Stövelkatten

Varför tog du inte ställning med din röst i de två dreven?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Det stämmer inte att jag har rödat Larsson sedan hans Millerclaim. Visst har jag misstänkt honom av och till men till syvende och sist har jag valt att se honom som mer troligt grön. Nu har vi en annan situation än dag ett eftersom vi vet att ulvarna har nattmördat och med endast 1 eller 2 ulvar i spel så finner jag det som tidigare sagts väldigt osannolikt att en ulv skulle försöka sig på en sådan risky move med bara två röster på sig. Det är troligare att en sådan claim skulle komma senare om Larsson var en ulv?
Jag har inte sagt att du rödat LJSLarsson, jag sa att ditt fokus har legat på honom eftersom han är en skarp ulv i dina ögon sen tidigare parti.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Nu har jag läst igenom det Halo9000 har skrivit och det jag anser sticker mest ut ifrån vad han har skrivit är detta:

Att känna sig nöjd bara för man har fått korn på något anser jag vara svagt spel. Vi kan och får aldrig vara nöjda med det vi har. Vi måste alltid fortsätta jaga information och ifråga sätta även om vi är säkra på vår sak.

Utöver det så har Halo9000's fokus mest legat runt att LJSLarsson är en skarp ulv samt xyas. Halo9000 var även den första som tog upp LJSLarsson som stark ulv och hans historia som MU.

Halo9000 har även uttryckt blandade åsikter kring LJSLarssons miller claim i form av att i en post tycka att det är förhastat att gå ut med det med bara (2) så få röster på sig. För att sen i nästa post anse att det är rimligt att outa miller tidigt för att göra siaren medveten om rollen.
Bara för att säkerställa @Vicotnik
Släpper du dina misstankar mot Jocke? Eller är rösten på honom fortfarande en semi-röst tillsvidare i väntan på aktivitet?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Nej, jag har fortfarande mina misstankar mot Jocke. Så min röst ligger där tills vidare.
Anledningen till att jag tog mig en närmare titt på Halo var för att jag kände att jag hade en dålig uppfattning kring vad han har sagt/gjrot i spelet.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
1. Har vi en Siare eller ej?
2. Har ulvarna tagit bort funktionen på Siare eller Väktare?

Sen, vart lägger du fokus nu? Du röstar ingen. Jag väljer att semi-rösta på dig i Kattens frånvaro. Du bör komma med vem du misstänker mest och lägga en röst där så att vi har något form av ställningstagande att utgå ifrån gällande dig.
1. Det kan jag inte svara på.
2. Det är mycket möjligt, vi har ju fått bekräftat att galen siare är avskriven men det utesluter inte att vi har en naiv siare.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag har inte sagt att du rödat LJSLarsson, jag sa att ditt fokus har legat på honom eftersom han är en skarp ulv i dina ögon sen tidigare parti.
Aha jag förstår, jo det var ju det jag öppnade spelet med, tänkte att han var ett bra val för MU
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hey, nu är det alltså mindre än 24 h. Vi behöver skruva upp farten i det här.

I min bok är följande potentiella ulvar:
Jocke och Halo. Runner up är Stöveln. KK går in som en dark horse, skulle verkligen vilja se lite fet KK-magi denna runda. Larsson och Vico håller jag för gröna tills vidare.
När vill du bekräfta att Larsson är Miller? Inte denna runda tolkar jag det som. Han kommer ju att klara sig undan nattmord och så länge inte vi knackar honom lever han i någon form av säker värld.

Vad har du på Jocke och Halo? Kom med lite shitz och visa vägen. Du ledde drevet mot xyas i R1 i skymundan. Du ledde byn så som en byboig Vimes gör oavsett om han är bybo eller ulv.

Jag har synat dina skillz gällande en röjsåg eller är det mer en trimmer du skall ha? Gärna batteridriven tänk jag. Bra att ha på landet och i annat fall har du ju en fördel i att vara lång. Det borde gynna dig i kampen med en lie eller som jag skulle avläsa situatioen en grön Bosch typ Easy Grasscut 18-26.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
1. Det kan jag inte svara på.
2. Det är mycket möjligt, vi har ju fått bekräftat att galen siare är avskriven men det utesluter inte att vi har en naiv siare.
Du tror alltså inte på en nerfad väktare exempelvis?

Hur funkar en "naiv siare" kontra en "galen siare" ?

/ K.K
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
Bra att ni är aktiva. Jag tänkte försöka skriva mig fram till någon form av analys, det blir lite spridda inlägg längs vägen, så får vi se om det landar i något vettigt i slutänden.

Så, hur många ulvar har vi att göra med?

Vi kan ju med säkerhet säga att vi inte har 4, för då skulle spelet redan vara över. Så 3, 2 eller 1. Är det 3 ulvar kommer det rimligtvis visa sig nästa runda. Ett scenario med tre ulvar måste innebära någon form av nattmordsnerf - där ulvarna bara får mörda varannan runda eller bara har ett engångsnattmord eller något sådant. Om vi inte har någon outad väktare och inte får något nattmord så kan vi fundera på ett scenario med 3 ulvar. Alltså bör det vara 1 eller 2 ulvar vi har att göra med.

Vi vet att MU köpt nattmord, och att han inte köpt "Galen siare". Om vi köper Larssons millerclaim får vi veta att MU har lagt en peng på att peta in en miller i byn. Om vi kollar mot mitt utkast som jag skickade till Basse, har MU alltså gjort av med 3 poäng.
2p - en extra ulv
3p - en extra ulv
2p - nattmord - köpt
4p - ingen siare
3p - naiv siare
2p - galen siare - inte köpt
2p - ingen väktare
1p - miller - köpt
1p - förmågesniffer i ulvlaget

6 poäng att köpa för.

Detta ger:
  1. En extra ulv (2p) + Förmågesniffer (1p) - D.v.s. ett spel med siare och väktare, två ulvar av åtta spelare, en miller i byn och en en sniffer i ulvlaget. Det är ganska balanserat och rimligt och vore inte ett tokigt val av MU.
  2. Naiv siare (3p) - Ett spel med en ulv av åtta spelare, miller i byn, siare som siar alla gröna. Det verkar vara ett sämre upplägg för MU än 1), men det finns en rolig finess: den naive siaren kommer sia millern grön, vilket kommer skapa förvirring och dumheter.
Nu har ju inte Basse använt exakt den här menyn kan vi utgå från, men om vi köper Larssons millerroll (om Larsson inte är miller utan ulv öppnar det för betydligt mer intressanta lösningar för en ensam ulv, ska påpekas... men det skulle ju innebära att Larsson blev MU igen, och återigen väljer att köra solo, och dessutom får för sig att claima miller och därtill flunkar till sitt claim med vald/slumpad-grejen... det är för osannolikt) verkar ett upplägg i stil med 1 ovan vara rätt rimligt. D.v.s. ganska standard, med en lätt nerf på byn och en lätt buff på ulvlaget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
Har vi två ulvar verkar Halo och Jocke vara en kul kombo för övrigt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Röstningen under runda 1

Xyas (4) Halo9000, LJS Larsson, Jocke, Vicotnik: Hur ser det ut här då? Vem fäller xyas och på vilka grunder? Fanns det alternativ för dessa 4 att väga över röstningen mot någon annan? Här skall vi jaga ulvar vill jag påstå. Det får bli en egen tråd.

Jocke (2) Vimes, Konrad Konvalj: Legit. Jocke har inte riktigt svarat upp någonstans. Väntar fortfarande på att veta vart han står. Mycket mellanmjölk. Vimes drevade egentligen mot xyas men röstade Jocke. Förstår att han ville säkra upp eventuella röstflyttar tight in på och det ser jag som en bra bybo taktik.

Stövelkatten (1) Empiricus: Lite svagt av Empis som är bekräftad grön att dö så där. Att han nackades kan vi ju kolla djupare på. Endera var han nått på spåret eller så var han fel ute och nackades för giftbägarens skull. Alltså, att vi skall hitta nått som pekar mot en ulv som är en bybo. Rösten på Katten köper jag. Där hade min röst också legat om jag inte var mer sugen på att knacka Jocke.

LJS Larsson (1) Xyas: Legit röst. xyas vill nacka en Miller. Vi får kvitto på bybo eller ulv. xyas är bekräftad grön.

Konrad Konvalj (1) Stövelkatten: En ickeröst. Ej motiverad. Ligger safe utanför all inblandning i alla övriga drev. Kan vara suspekt att fälla avgörande åt nått håll när aktiviteten varit dålig innan. Katten måste in och förklara sitt aggerande och jobba på sig lite bybocred för att inte hägas.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Du tror alltså inte på en nerfad väktare exempelvis?

Hur funkar en "naiv siare" kontra en "galen siare" ?

/ K.K
Naiv siare är en siare som ser alla som gröna medans en galen siare ser alla i fel färg.

Jag kan helt klart tänka mig att väktaren är nerfad men jag skulle om jag vore ulv fokusera mer på att störa siaren.

Frågan är också om millern är mer till gagn för byn än de skjälper oss? En bybomiller som outar ger oss något att jobba ikring och ta ställning runt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
Varför nattmördades Empiricus?

Jag gillar inte att analysera nattmord, men tänker göra det ändå. Jag trodde att jag eller KK skulle bli nackade, men tydligen inte.

Skäl till att nattmörda någon:
  1. Spelaren har skrivit farliga saker och är en på spåren.
  2. Spelaren har skrivit saker som gynnar en och det är bra att få de sakerna bekräftat skrivna av en grön spelare.
  3. Meta: man vet att spelaren är bra som bybo och vill gärna döda av aktiva och konstruktiva bybor för att tysta byn. (alldeles oaktat vad spelaren lyckats åstadkomma i just det här partiet)
  4. Man tror att spelaren har en förmåga som man vill få bort
  5. Spelaren ses som grön och man vill döda av gröna bybor för att maximera chansen att byn röstar ut sina egna.
  6. Inget vettigt skäl, bara lolrandomslump
Jag tror inte att vi som by kan göra något vettigt av 1 och 2. Här är det ulvarna som sätter agendan, så det är inga bollar jag gillar att springa på. Dessutom har Empi inte varit så skrap i sina ställningstaganden att någon av dessa rationaliteter verkar rimliga. 6 är till sin natur också omöjligt att göra något vettigt av. Kvar är alltså 3 och 4.

Jag har sett noll och inget som tyder på att Emp har en powerroll - någon annan som har en hunch? Och särskilt grön ansågs väl inte Empiricus? Jag tjabbade om att han skulle särskådas denna runda mot slutet.

Om vi zoomar in på skäl 3 så blir det intressant. Empiricus är en gammal varulvsspelsveteran, han har varit med förr och han har gjort ett antal solida insatser som bybo. Men vilka här vet det? Jag, KK, Larsson och xyas. Vico kanske? Jag är grön, xyas är död och grön, Larsson håller jag för grön och KK är i varje fall på min grönish-lista. Vico ser jag som grön. Lirare som Jocke, Stövelkatt och Halo tror jag däremot inte har koll på Empis historia som varulvsspelare på samma sätt.

Så jag landar lite i ett alternativ 7: Empi mördades för att det finns en väktare i byn och ulvarna antog att väktaren inte skulle skydda honom. (Här kan man tänka sig att ulvarna inte vågade skjuta på mig, KK eller Vico för att de var rädda för att vi skulle bli väktade).

Det är lite löst tänkt allt det här. Men jag anser nog att mordet av Empi stärker hypotesen om en fungerande väktare i byn, och det i sin tur bör innebära att det i varje fallär två ulvar vi har att göra med.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack för gott spel, Emp och Xyas (och sorry för att jag vände bybotåget mot fel station denna gång, Xyas).

Lite punkter:



KK rödare
En av orsakerna till att jag såg Xyas som röd var för att jag inte tyckte att tankarna om Vicotnik och pratet om siare/väktare var något en bybo skulle nappa på, utan att det var lågt hängande ulvfrukt.

Däremot skulle jag knappast se det troligt att två ulvar gav sig på samma gemensamma mål så tydligt, så hade Xyas varit röd hade KK blivit grönare.

Det är dock en skön anklagelse att haka fast i som ulv om en bybo redan lagt den mot en annan grön spelare. Xyas var på Vicotnik innan KK för detta; därför troligt att ulv-KK valt att följa med i strömmen - det är alltid mer soft att göra det än att hitta på egen brunsmet från scratch.



Jockes konstiga åsikter om Vicotnik
Vicotnik said:
Det kan mycket väl vara en slump att de båda har valt att tolka mig på det sättet men det är ändå något jag vill lyfta fram.
Jag tycker också att det är konstigt att inte fler vart på dig för det här.
Vimes said:
Alltså hörrni, det här Vicotnikspåret är jävligt ohett. Jag har nog också utgått från att vi har siare och väktare som standard (MU kan köpa bort dem), det var upplägget senast och Basse verkar antyda det med fluffet. Det kan absolut vara så att jag har fel och så vidare. Och det kan vara så att Vico är ond och vet hur det egentligen ligger till. Men att han har antagit att det är så är ungefär lika scumt som att han har "Den onde" som titel.
Alltså jag säger ju att det är troligare att en bybo än en ulv skulle gjort misstaget att tidigt säga att vi vet något som vi inte vet. Men det är ju en av extremt få saker som sagts förutom Larssons miller claim.


Jocke, hur kan du först tycka att det är konstigt att inte mer folk är på Vicotnik för hans tankar om siare/väktare, men sedan tycka att det är troligare att han är bybo?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag gillar inte att analysera nattmord, men tänker göra det ändå. Jag trodde att jag eller KK skulle bli nackade, men tydligen inte.
Varför skulle du och KK varit förskonade från nattmord?
Jag har ju tidigare riktat misstankar mot dig, och flera har varit oroliga över KKs frånvaro i rundan. Ni har båda mera brunsmet på er än Emp.

Sedan skjuter du in dig och KK i samma andetag som Vicotnik och tror att ulvarna inte valde er för att ni skulle bli väktade. Vicotnik hade ju också brunsmet på sig i form av Xyas (ärligt gröna) väktar/siare-misstankar och KKs (fortfarande) iögonfallande följajohn-misstankar av samma sort.

Är inte alternativ 5 mer troligt, att Emp sågs som grön av de flesta och därför inte var värd att spara för ulvarna
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
Såhär såg det ut när rundan slutade:

Xyas (4) Halo9000, LJS Larsson, Jocke, Vicotnik

Jocke (2) Vimes, Konrad Konvalj

Stövelkatten (1) Empiricus

LJS Larsson (1) Xyas

Konrad Konvalj (1) Stövelkatten


Om vi provar att peta in Jocke som röd blir det såhär i toppen:

Xyas (4) Halo9000, LJS Larsson, Jocke, Vicotnik

Jocke (2) Vimes, Konrad Konvalj


Jag tycker det är ett ganska bra case för att Halo är Jockes ulvkompis. Samtidigt kastar det lite skugga över Vico (som jag alltså betraktar som grön egentligen). Är han och Jocke kumpaner är Vicos röstflytt spiken i kistan för att det blir xyas och inte Jocke som ryker. Det är egentligen ett riskabelt spel som ulv, men i ett litet parti som detta tror jag att det är fullt rationellt att tippa över drevet. Stövelkattens döda röst på KK är också intressant, här kan vi föreställa oss en ulv som villrådigt har svårt att ta ställning när ulvpolaren ligger risigt till, men som drar en suck av lättnad när drevet vänder.

Är Jocke däremot grön säger utröstningen oss ingenting.
 
Top