Nekromanti Mäster Ulv -Runda 6

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vicotnik;n251259 said:
Första gången jag tror någon har hänvisat till mig som hård och tuff, även om jag läser in det med en stor nypa sarkasm. Gällande världsherravälde så det är inte otänkbart dock föredrar jag att agera som makten bakom tron än att härska från den.
Ja, i mina ögon låter det här som något en hård och tuff spelare skulle kunna häva ur sig:

Vicotnik;n251177 said:
Jag låter inte ens barn vinna när jag spelar spel. Jag spelar för att vinna, jag gör det som krävs av mig för att vinna. Så nej jag sympatiserar inte med min med/motspelare under spelets gång. Krävs det av mig så är jag till och med redo att offra mig själv för att ge mina medspelare en chans att vinna.
Det här är inte en casualspelare i mjukistofflor som tycker att det bästa spelet är Monopol på julafton.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tja just nu så tänker jag så här:

Halo är tillsvidare grön
Jag tycker trots allt att Halo är grönare än han är scum. Men visst, det finns saker jag tänker på. R4 så är Halo inte alls med i spel när Lukas röstas ut. Halo verkar också ha åtminstone med i beräkningarna att det kan finnas en ulv. Kanske har Halo läst min fina lista över duktiga spelare och inspirerats av den när det gäller att välja kandidat för nattmord. Men det där är väl småsaker.

Så jag utgår från att Halo är grön.

Vem är i så fall scum av Vic och LJS?
Bägge är scummiga, men på olika sätt. Vic är verkligen den jag kan tänka mig att spela ensam och stortrivas med det. Bägge skulle nog försöka få ut Empiricus m fl på det sätt som skett. Men jag tycker ändå att LJS är bäst kandidat. Jag kan bara inte tänka mig att Vicotnik:

...väljer att spela ensam ulv

OCH

...dessutom klantar till det med det där om att ulvar slumpas.

Det ÄR klantigt, men just den detaljen måste ju en ensam ulv ha koll på. Vicotnik som ensam ulv som klantar till det med huruvida ulvlaget får välja spelare själv känns för otroligt och ologiskt. Och det rimmar inte heller med mitt logos att ulv-Vicotnik håller på så där för att spela byboig.

Kvar blir då LJS.

(Ett stort frågetecken är dock huruvida LJS verkligen vill spela ensam ulv, vilket leder tillbaka till vem som är mest tänkbar att vilja spela ensam och det kanske ändå är Halo. FNUK!)

Tillsvidare:

RÖST: LJS
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
LJS du måste ha hängt på låset för att lägga den där första rösten?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Halo77;n251294 said:
LJS du måste ha hängt på låset för att lägga den där första rösten?
Ja, vi hade ju börjat diskutera möjligheten med solo-ulv redan förra rundan, så jag började fundera på vem jag trodde var mest troligast som solo-ulv.

Hade Jocke varit röd hade detta varit en lätt runda eftersom vi bara fortsatt med dig Halo (för det såg verkligen skummigt ut hur ni betedde er mot varandra). Skulle Jocke vara grön skulle detta däremot bli en extremt svår runda för byn, och då var det viktigt att få in den första rösten. Så efter rundan slutade satt jag och tyckte på Refresh tills runda 6 kom för att lägga första rösten.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Röstläget just nu:

Vicotnik (1): LJS
Basse (1): Halo
LJS (1): Basse

Ej röstat: Vicotnik
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
LJS, du har under spelets gång riktat misstankar mot mig som ulv men det verkar mest vara baserat på att jag har haft en låg profil. Detta då jag inte hittat något direkt case mot mig när jag läst igenom dina inlägg, lust att förklara för oss vad som gör mig misstänkt ulv i dina ögon?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Larsson! Halo 77!

Om nu Vicotnik är din Mästerulv så antar jag att du tycker att det är rimligt att han gjorde bort sig genom att

....tro att ulvlaget slumpades!

och heller inte tyckte att det var anmärkningsvärt att

.....gå ut med detta?

Är inte det lite mycket att svälja på en gång? Är det verkligen logiskt?

----

Hur ser ni på Vicotniks beteende kring detaljen hur ulvlaget fungerar i det här spelet?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
LJSLarsson;n251306 said:
Ja, vi hade ju börjat diskutera möjligheten med solo-ulv redan förra rundan, så jag började fundera på vem jag trodde var mest troligast som solo-ulv.

Hade Jocke varit röd hade detta varit en lätt runda eftersom vi bara fortsatt med dig Halo (för det såg verkligen skummigt ut hur ni betedde er mot varandra). Skulle Jocke vara grön skulle detta däremot bli en extremt svår runda för byn, och då var det viktigt att få in den första rösten. Så efter rundan slutade satt jag och tyckte på Refresh tills runda 6 kom för att lägga första rösten.
Bra spelat! Men vad tänker du om att inte Mäster ulv också försökte knipa utslagsrösten på detta sätt? Det måste ju ändå varit något som en ulv skulle kunnat planera långt tidigare?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vicotnik;n251319 said:
LJS, du har under spelets gång riktat misstankar mot mig som ulv men det verkar mest vara baserat på att jag har haft en låg profil. Detta då jag inte hittat något direkt case mot mig när jag läst igenom dina inlägg, lust att förklara för oss vad som gör mig misstänkt ulv i dina ögon?
Jag är alltid misstänksam mot lågflygare eftersom en ulv har större chans att avslöja sig desto mer den skriver. En ulv som lågflyger kan alltid hoppas på att bybor brunar ner sig själva.

Jag har inte haft något case mot dig tidigare rundor för att det inte funnits något att bygga ett case på. Men nu i sista rundan - där det framgår att ulven stått själv hela spelet - blir det saken en helt annan. Det går inte att fälla ulven för att den försökt rädda eller ansträngt sig för att undvika sin kompis, för solo-ulven har aldrig haft någon kompisulv den behövt förhålla sig till. Då börjar varningsklockorna ringa när det finns en erkänt kompetent spelare som hållit sig i skymundan hela spelet (och inte varit provocerande som Xyas eller Lukas).

För hur kan en solo-ulv annars förvänta sig att vinna? Den är omringad av enbart gröna bybor, så alla cases den bygger kommer att vara i uppförsbacke. Är man en grupp ulvar kan man alltid slänga in en som håller på att åka ut i sitt case och hoppas dra med ett flertal bybor på köpet. Därför såg det ut som att du lågflugit och hoppats att jag och Basse skulle slänga sig på varandra eftersom vi knappt har gjort något annat än att bråka hela spelet.

Men skall jag vara ärlig? Jag är verkligen inte lika säker som jag var i början av rundan.

Du skriver ju själv att du inte brukar skriva mycket när du spelar, och när jag gått och kollat gamla spel på gamla forumet stämmer det ju.

Och Basse börjar med att ge sig på Halo på urusla grunder: att Halo var den som lyfte diskussionen om solo-ulven. Vi har spelat det här spelet i över två veckor - är det verkligen så långsökt att någon spelare under den tiden börjar oroa sig för en solo-ulv? Och så fort jag pressar Basse för detta backar han och lägger senare en röst på mig? Det känns som en rädd ulv som försöker läsa läget och hitta bästa sättet att lägga sin röst (och att lägga en röst på mig gör ju att Vicotnik också kan göra det för att rädda sig själv).

Men jag är så jäkla rädd över att ha på mig röda glasögon när jag tittar på Basse, för han har hoppat på mig konstant i hela spelet. Och han har också spelat som han brukar i tidigare spel - brunt och förvirrat.

Och då har vi Halo, vilket ger oss två möjligheter:
1. Han är verkligen nybörjare, men är naturligt lagd för varulvsspel (på grund av gåvor från Oden och Zeus?) och har emot alla odds lyckats överlista hela Rollspel.nus stall av veteraner så här långt.
2. Han har trollat oss från start och är inte alls någon nybörjare.

Halo började aldrig påstå att han var nybörjare förrän efter spelet var igång (har dubbelkollat anmälningstråden ifall han skrev något redan där, men nej), så det kan ha varit något han hittat på. Men han gick i och för sig in i Rasmus honungsfälla som värsta nooben... fast det gjorde Sodivra också (som är en etablerad veteran).

Det här är nog det svåraste varulvsspel jag någonsin varit med om. ':-I
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu ser jag att Vimes promotar det här slutspelet på annan plats.

Jag vill bara säga så här: ni (Vicotnik, Halo 77, LJS) har spelat jättebra! Jag har spelat helt galet. Ulven ska förstås ha cred för att den har lyckats hålla sig undan. Ja, det var smart att vara ensam för jag kunde aldrig tro att det var så. Shit vad jag blev fintad av den manövern. Om jag hade varit utomstående så hade jag nog prisat den modige ulven mer och verkligen ställt mig på dennes sida, men nu har jag kämpat så jävla hårt och slitit att jag har svårt att riktigt känna med den där sabla ulven som lurat oss. Eller med den publik som nu hejar på ulven (dammit .113! Vilken sida står du på egentligen?!).

Min enda eventuella styrka i det här spelet är att försöka visa att jag är bybo. Jag hoppas att ni andra bybor vågar lita på att jag är det och därför kan utesluta er själva +1. Då återstår två, vilket kraftigt ökar chanserna att vi trots allt vinner det här.

MIN TEORI SÅ HÄR LÅNGT

Halo 77 är ulv för att han vill försöka klara det här själv och inte känner andra tillräckligt väl för att vilja spela i lag. Halo är den ende som har tagit upp att det kan vara så att det bara är en ulv i spel (titta speciellt i R4 där Halo ber mig ha tålamod – jag är vid det läget HELT inne på att ulvarna håller på att vinna tack vare att jag är så röd och går ut i världens mest knäppa försvar genom att attackera LJS/Sodivra – som jag ser som ulvar. Hur kunde Halo vara så cool? Hur kunde Halo INTE känna att vi höll på att förlora mot tre ulvar?)

Men det vore tråkigt att rösta ut en nybörjare, det vore coolt om Halo 77 var den där ensamvargen som lurar bort hela varulvsklubben och det vore kul om Varulvsklubben utökades med en så bra spelare som Halo 77).

Så Halo 77 får bli min "gröna +1" (åtminstone just nu)

I så fall står valet mellan Vicotnik och LJS

Vicotnik och LJS har bägge spelat sunt, och snyggt. Vicotnik har skrivit betydligt mindre än LJS och inte på samma sätt drivit spelet. LJS är väl den som inte har en endaste fläck på sin skjorta, medan Vicotnik har en graverande miss från R1: Vicotnik skriver att han tror att Mäster ulvs medulvar slumpas av Vimes när det i själva verket är så att Vimes tydliggjort att Mäster ulv får VÄLJA SJÄLV vilka som ska vara med på ulvlaget.

Och ja, jag klantade till det tidigt med att tro att vi hade med en sorts alpha-ulv (som i DrWhowolf). Jag läste "värva" som att Mäster ulv under spel fick "värva" nya medlemmar till sitt lag. Det var förstås vansinnigt dumt tänkt, eftersom det bl a skulle innebära att en siare kunde bli rekryterad av ulvarna ((vilket iofs är en rätt ball mekanik som gör att siaren inte får samma avgörande roll som vanligt)), men så tänkte jag.

Men Vicotnik inte bara missförstår spelupplägget – han postar också om det. För mig blir det lite väl mycket att acceptera. Åtminstone om vi utgår från att Vicotnik är Mäster ulv. OM vi nu har en ulv-Vicotnik som aktivt har valt att spela som ensamvarg, borde då han inte låta bli att klanta sig på det där viset? Kan han verkligen både ha:

– missuppfattat spelupplägget

och

– utan att känna att han försäger sig, posta denna missuppfattning?

Jag tror inte det. Om nu Vicotnik är 1) ulv och 2) Mästerulv och 3) Mästerulv som spelar ensam så kommer Vicotnik ligga på is hela spelet. Att börja diskutera spelupplägget på det där sättet känns inte logiskt.

Jag tror att det är LJS som är vår fantastiska Mästerulv som hemskt gärna vill vinna hela spelet själv.

----

Det betyder att Halo 77 och Vicotnik och jag alla måste rösta ut LJS. För om vi röstar ut en bybo vinner LJS och om vi splittrar röstfältet vinner LJS.

Hur stor sannolikhet är det att jag lyckas få Halo och Vicotnik att tro att det är LJS? Liten. Men jag hoppas att vi orkar titta åt det hålle under dagen.

----

OM NU Halo 77 är vår ulv och bybo-LJS och bybo-Vicotnik trots allt vill rösta ut denne så är jag med. LJS chans för att jag ska släppa min snara runt hans hals är i så fall att få Vicotnik och mig att fatta hur Halo 77 är vår ulv.



Nu ser jag att Vimes promotar det här slutspelet på annan plats.

Jag vill bara säga så här: ni (Vicotnik, Halo 77, LJS) har spelat jättebra! Jag har spelat helt galet. Ulven ska förstås ha cred för att den har lyckats hålla sig undan. Ja, det var smart att vara ensam för jag kunde aldrig tro att det var så. Shit vad jag blev fintad av den manövern. Om jag hade varit utomstående så hade jag nog prisat den modige ulven mer och verkligen ställt mig på dennes sida, men nu har jag kämpat så jävla hårt och slitit att jag har svårt att riktigt känna med den där sabla ulven som lurat oss. Eller med den publik som nu hejar på ulven (dammit .113! Vilken sida står du på egentligen?!).

Min enda eventuella styrka i det här spelet är att försöka visa att jag är bybo. Jag hoppas att ni andra bybor vågar lita på att jag är det och därför kan utesluta er själva +1. Då återstår två, vilket kraftigt ökar chanserna att vi trots allt vinner det här.

MIN TEORI SÅ HÄR LÅNGT

Halo 77 är ulv för att han vill försöka klara det här själv och inte känner andra tillräckligt väl för att vilja spela i lag. Halo är den ende som har tagit upp att det kan vara så att det bara är en ulv i spel (titta speciellt i R4 där Halo ber mig ha tålamod – jag är vid det läget HELT inne på att ulvarna håller på att vinna tack vare att jag är så röd och går ut i världens mest knäppa försvar genom att attackera LJS/Sodivra – som jag ser som ulvar. Hur kunde Halo vara så cool? Hur kunde Halo INTE känna att vi höll på att förlora mot tre ulvar?)

Men det vore tråkigt att rösta ut en nybörjare, det vore coolt om Halo 77 var den där ensamvargen som lurar bort hela varulvsklubben och det vore kul om Varulvsklubben utökades med en så bra spelare som Halo 77).

Så Halo 77 får bli min "gröna +1" (åtminstone just nu)

I så fall står valet mellan Vicotnik och LJS

Vicotnik och LJS har bägge spelat sunt, och snyggt. Vicotnik har skrivit betydligt mindre än LJS och inte på samma sätt drivit spelet. LJS är väl den som inte har en endaste fläck på sin skjorta, medan Vicotnik har en graverande miss från R1: Vicotnik skriver att han tror att Mäster ulvs medulvar slumpas av Vimes när det i själva verket är så att Vimes tydliggjort att Mäster ulv får VÄLJA SJÄLV vilka som ska vara med på ulvlaget.

Och ja, jag klantade till det tidigt med att tro att vi hade med en sorts alpha-ulv (som i DrWhowolf). Jag läste "värva" som att Mäster ulv under spel fick "värva" nya medlemmar till sitt lag. Det var förstås vansinnigt dumt tänkt, eftersom det bl a skulle innebära att en siare kunde bli rekryterad av ulvarna ((vilket iofs är en rätt ball mekanik som gör att siaren inte får samma avgörande roll som vanligt)), men så tänkte jag.

Men Vicotnik inte bara missförstår spelupplägget – han postar också om det. För mig blir det lite väl mycket att acceptera. Åtminstone om vi utgår från att Vicotnik är Mäster ulv. OM vi nu har en ulv-Vicotnik som aktivt har valt att spela som ensamvarg, borde då han inte låta bli att klanta sig på det där viset? Kan han verkligen både ha:

– missuppfattat spelupplägget

och

– utan att känna att han försäger sig, posta denna missuppfattning?

Jag tror inte det. Om nu Vicotnik är 1) ulv och 2) Mästerulv och 3) Mästerulv som spelar ensam så kommer Vicotnik ligga på is hela spelet. Att börja diskutera spelupplägget på det där sättet känns inte logiskt.

Jag tror att det är LJS som är vår fantastiska Mästerulv som hemskt gärna vill vinna hela spelet själv.

----

Det betyder att Halo 77 och Vicotnik och jag alla måste rösta ut LJS. För om vi röstar ut en bybo vinner LJS och om vi splittrar röstfältet vinner LJS.

Hur stor sannolikhet är det att jag lyckas få Halo och Vicotnik att tro att det är LJS? Liten. Men jag hoppas att vi orkar titta åt det hålle under dagen.

----

OM NU Halo 77 är vår ulv och bybo-LJS och bybo-Vicotnik trots allt vill rösta ut denne så är jag med! LJS chans för att jag ska släppa min snara runt hans hals är i så fall att få Vicotnik och mig att fatta hur Halo 77 är vår ulv.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n251237 said:
Om vi läser runda ett så finns det en hel del input från Vicotnik och Larsson kring spelupplägget där.

Tex:

Vicotnik
#10
Tja
Larsson
#12

Vicotnik
#15

——

Halo 77: om du läser omväxlande som att Ulv-Larsson/bybo-Larsson skriver, hur tolkar du meningsutbytet ovan?

Vicotnik och LJS: Hur ser ni på meningsutbytet själva?
Försöker flera gånger men ser inget märkligt i något av fallen. Ser du något?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sorry för jobbigt format! Inte meningen att dubbelposta det där.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Som jag ser på läget just nu är Halo grön mycket eftersom han är ny till varulsspelen på forumet och inte har någon koll på vilka som är skickliga/erfarna spelare och listan över de som har nattmördas består just av dessa spelare. Hade Halo varit ulv så hade vi nog sett mindre erfarna/skickliga spelare i den listan, vilket jag just nu upplever som grönande av Halo.

Dig har jag länge hållt som trolig bybo medan Basse som vanligt är överallt. När jag gick tillbaka och kolla in dina tidigare inlägg så kan jag inte hitta något jag finner skumt eller som sticker ut. Du är aktiv, skriver mycket och för vettiga resonemang enligt mig.

Basse kan jag verkligen inte sätta fingret på, han har verkligen varit överallt. Han har slagits med näbbar och klor för att inte åka ut, vet inte om jag kommer hinna gå tillbaka och läsa alla hans inlägg men ska försöka. Men just nu lutar jag åt att Basse är den som kommer få min röst.

För visso var du (LJS) tidigt ute med att ulvarna kan ha tagit bort siaren och anser att siaren är en mäktig roll, men jag tror mer på att Basse skulle hoppa på möjligheten att köra som ensam ulv och hans kaos spelstill passar ett sånt scenario bättre.

Röst: Basse

Och jag håller helt med dig om att det här mycket väl kan vara ett av de svåraste spelen jag kört.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ni som är bra på logik:

Hur logiskt är det att jag som ensam Mästerulv väljer att dra blickarna till mig genom att propagera för att det finns en "alpha-ulv" som värvar andra ulvar under spel.

Är det logiskt?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n251332 said:
Ni som är bra på logik:

Hur logiskt är det att jag som ensam Mästerulv väljer att dra blickarna till mig genom att propagera för att det finns en "alpha-ulv" som värvar andra ulvar under spel.

Är det logiskt?
Beror väl på hur man ser det. Är mest sannolikt att du faktiskt gör en sån miss eller är det mest sannolikt att du låtsas missa för att sen kunna dra upp det som en grönande sak i slutspelet?

Men visst finns det en väldigt stor risk och jag tror det krävs stora mängder is i magen för att våga blåljuga om sånt där tidigt.

Men finns det en möjlighet att Mäster ulv faktiskt gjorde bort sig? Ja, fast om Mäster ulv ser att andra skriver saker om upplägget så går han väl sk tillbaka och dubbelkollar innan han postar i forumet att han uppfattat upplägget annorlunda?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basse och Vicotnic: Vad tror ni om LJS väldigt tidiga röst i början av denna runda?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Den är helt klart taktiskt lagd i och med att det blir den äldsta rösten om den får ligga kvar och minst en spelare till beslutar sig för att jag är ulv då har den väldigt stor makt.

Rösten i sig anser jag inte vara någon indikation på hurvida LJS är bybo eller ulv detta eftersom båda behöver så starka röster som möjligt för att kunna vinna spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker att den är scummig. Jag känner fortfarande osäkerhet inför vem som är Mäster ulv, att så där snabbt ”veta” att det är (eller för den delen: "satsa på att det är”) Vicotnik tycker jag andas övermod och ulvighet. Jag tror att ulv-LJS räknar med att åtminstone en bybo ska fatta misstankar mot lågflygar-Vicotnik.

Sedan tycker jag att antingen Vicotnik eller LJS är misstänkta utifrån valet av nattmordskandidater.

Och så tycker jag att det här är jättescummigt:

Vimes kokar ihop ett coolt spelkoncept. Det var länge sedan alla spelade och man är mer taggad än vad man varit på länge. Men Solo-Ulv gör ett misstag första rundan, blir utröstad och... spelet är redan slut? Världens största och tråkigaste antiklimax.
  • Jag har aldrig någonsin tänkt tanken att valet som ensamvarg skulle kunna förstöra för någon genom att bli ett eventuellt antiklimax? Vem fan bryr sig om nåt sånt? Om jag vinner i R1 eller R7 spelar väl ingen roll, bara jag vinner? Och om jag förlorar? Alltså, att öht känna nån sorts samvete gentemot spelskaparen känns grymt udda.
  • Men LJS är i grund och botten en god människa (kolla den där änglalika blicken på hans ID) som åtminstone överväger detta för sig själv och nu använder sig av sina tankar för att få ihop ett case mot Vicotnik. Uppgiften att fundera över de olika förmågorna gav LJS insikten att en soloulv kan åka ut redan första rundan. Ulv-LJS övervägde de chanserna.
DISCLAIMER 1: Nu utgår jag alltså från att Halo 77 är grön. Om vi tar med Halo 77 i leken så kan utfallet bli ett annat.

DISCLAIMER 2: Jag utgår även från att Vicotniks tanke om att ulvarna slumpades är en bybo-fadäs. Om det var en ulv-miss så är LJS inte skummis utan en hederlig bybo med skarp ulvjägarnäsa!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vicotnik!

Du skriver så här:
Vicotnik said:
Rösten i sig anser jag inte vara någon indikation på hurvida LJS är bybo eller ulv detta eftersom båda behöver så starka röster som möjligt för att kunna vinna spelet.
Hur kan du vara så säker på LJS? För att han har spelat snyggt? I så fall är det helt omöjligt för dig att tänka sig att LJS spelat som en stilig ulv, skrivit lagom mycket, lagom engagerat och med lagom mycket tryck på andra bybor?

Jag vill bara veta. För OM vi ska enas kring att LJS är grön borde du titta lite mer mot Halo 77 istället för mot mig.
 
Top