Nekromanti Mäster Ulv -Runda 6

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
-Nån säjer att de sett Jocke kissa på en stolpe å en annan säjer att Jocke setts benjucka på logdansen så de bestämmer sig i byn för att ta ihjäl han. Men serrni Jocke han hann rida iväg från byn å han ger by fulfingret å säjer 'fan heller!' Men så blev han stoppad å rånmördad å uppäten av några stigmän bara en kvata dagsritt utanför byn. Å .113 han blev uppäten av Mäster Ulv han.

Jocke röstas ut. Han var bybo. .113 nattmördas.

De får skriva "Kryssifikabahongsbabbelebyhyska" i tråden men inget mer.

DENNA RUNDA SLUTAR PÅ TORSDAG 22:00

Kvar i spel:
Basenanji
Halo77
LJSLarsson
Vicotnik
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
(Stort strul med att posta den här tråden...)

Missade: Mäster ulv har inte valt Värva ulv 2p
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Men GAAAAAAAAAAH! Spelet som aldrig tar slut? Vad händer? Har vi alltså EN ulv i spel?

Tack .113 – jättebra spelat, du hade rätt, logiken vinner. Tråkigt Jocke, sorry. Får bjuda på glass!

RÖST: Halo 77

----

Jag tror att Halo är ensamulven för att Halo har pratat om det. Jag tror att Halo är ensamulven med tanke på vad som har sgats i tidigare trådar.

----

Men å andra sidan tröstar jag mig med att det är tre bybor kvar och att det är bra spelare kvar. En är ulv. Jag är det inte. 1/3 är bra odds i alla fall.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Okej, jag hade hoppats att vi skulle fånga vår första ulv förra rundan, men så är inte fallet. Vi har istället haft att göra med en solo-ulv hela spelet.

Jag vet att jag inte är ulv, vilket alltså ger tre kandidater: Basse, Vicotnik och Halo.

Halo såg röd ut tillsammans med Jocke, men Jocke är ju som sagt grön. Kan Halo vara Mäster Ulv ensam? Att en nybörjare väljer en sådan extrem väg att gå kan jag inte tänka mig, särskilt inte som första spel där man inte känner någon.

Att köra som solo-ulv betyder inte bara att det är stor risk att man förlorar, det betyder också att det är stor risk att man förstör spelglädjen för alla andra. Låt mig förklara:

Vimes kokar ihop ett coolt spelkoncept. Det var länge sedan alla spelade och man är mer taggad än vad man varit på länge. Men Solo-Ulv gör ett misstag första rundan, blir utröstad och... spelet är redan slut? Världens största och tråkigaste anticlimax.

Kan det vara Basse som är Solo-Ulv istället? Han är ju tillräckligt knasig för att köra något sådant, och att han tyckte det var ulvigt att Halo ens tog upp diskussionen om solo-ulv kanske var ett sätt för att tysta diskussionen.

Men Basse har skrivit i många andra spel att han anser sig själv som en spelare som ligger under genomsnittet. Skulle han välja att köra själv?

Dessutom har Basse inte kört långsiktigt alls utan istället dragit på sig brunping från start. Så kan inte en solo-ulv köra och förvänta sig att klara sig länge.

Då har vi Vicotnik kvar.

Hur kan egentligen en solo-ulv vinna? Genom att luta sig tillbaka med händerna i fickorna och låta byn jaga sig själv; solo-ulven har ju inga ulvkompisar den behöver rädda. Det ju det som vi i byn har gått på hela tiden! "X måste vara ulv för X betedde sig så och så mot Y." (Som när Basse trodde att Sodivra var ulv för att han hela tiden gick in och stöttade mig.)

Vicotnik har lågflugit hela spelet, och inte ens på ett provocerande sätt som Xyas, Lukas eller Jocke. Och vad har han omringat sig med? En nybörjare som såg knallröd ut förra rundan och två veteraner som har bråkat konstant.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Förvisso har jag inte varit den mest aktiva i spelet. Jag slarvade att läsa att Mäster ulv fick välja vilka han har på sitt lag. Jag har legat på flera drev mot bekräftade bybor och haft dem som mina misstänkta ulvar. Har aldrig i hela spelet sagt att jag är bybo detta för att jag inte ansett att det har behövts, att folk i ett varulvsspel slänger sig med frasen "jag är bybo" har ingen större betydelse i detta spel eftersom det är ett spel som går ut på att ljuga så vem som helst kan slänga sig med den frasen.

Jag har inget som kan bevis min tillhörighet men jag skulle aldrig ta chansen att spela ensam ulv, jag har inte den tilliten till min egen förmåga i ett varulvsspel. Dels är jag kass på att ljuga, dels har jag inte spelat varulvsspel på forumet på extremt länge så varför skulle jag ta risken att slänga mig in som ensam ulv i ett parti med väldigt skickliga och erfarna spelare som vet hur jag spelar och fungerar?

Hur som helst så håller jag LJS som bybo och grön då jag anser att du spelar ett stabilt spel.
Basse har lyckats hålla sig kvar i spelet trots extremt tryck på honom och har gjort ett jätte jobb med det. Basse skulle kunna vara galen nog att köra ensam ulv och har han gjort det förtjänar han att vinna med tanke på det arbete han har lagt ner på spelet.
Halo där emot är ny på forumet i varulvssamman hang och ingen av oss har någon koll på hur Halo spelar eller tänker så min röst faller på Halo.

Röst: Halo77
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Det är såklart Basse som är Mäster ulv!

Man skriver inte 20 forumsidors försvarstal som bybo när det inte är 100% att byn förlorar. Det gör man bara inte.

Däremot så gör en ensam varg som vill vinna på det mest episka sätt som går att föreställa sig i varulvspel.



Röst: Basse
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Jag skulle ändå bli väldigt glad om Basse vinner detta. Vilken bedrift!
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Vicotnik;n251198 said:
Förvisso har jag inte varit den mest aktiva i spelet. Jag slarvade att läsa att Mäster ulv fick välja vilka han har på sitt lag. Jag har legat på flera drev mot bekräftade bybor och haft dem som mina misstänkta ulvar. Har aldrig i hela spelet sagt att jag är bybo detta för att jag inte ansett att det har behövts, att folk i ett varulvsspel slänger sig med frasen "jag är bybo" har ingen större betydelse i detta spel eftersom det är ett spel som går ut på att ljuga så vem som helst kan slänga sig med den frasen.
Röst: Halo77
Du kanske borde tänka om Vicotnic. Att spamma sig själv som bybo tycks ha en väldigt grönande effekt.

Btw jag är bybo så rösta inte ut mig. Rösta ut Basse istället för han är en ulv.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n251194 said:
Men GAAAAAAAAAAH! Spelet som aldrig tar slut? Vad händer? Har vi alltså EN ulv i spel?

Tack .113 – jättebra spelat, du hade rätt, logiken vinner. Tråkigt Jocke, sorry. Får bjuda på glass!

RÖST: Halo 77

----

Jag tror att Halo är ensamulven för att Halo har pratat om det. Jag tror att Halo är ensamulven med tanke på vad som har sgats i tidigare trådar.

----

Men å andra sidan tröstar jag mig med att det är tre bybor kvar och att det är bra spelare kvar. En är ulv. Jag är det inte. 1/3 är bra odds i alla fall.
Så du ger dig på det lättaste bytet sist? Jag är inte alls förvånad med tanke på den uttalade strategi du haft hela detta parti.

Bra spelat men vi får se om det räcker hela vägen.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Vicotnik;n251198 said:
Förvisso har jag inte varit den mest aktiva i spelet. Jag slarvade att läsa att Mäster ulv fick välja vilka han har på sitt lag. Jag har legat på flera drev mot bekräftade bybor och haft dem som mina misstänkta ulvar. Har aldrig i hela spelet sagt att jag är bybo detta för att jag inte ansett att det har behövts, att folk i ett varulvsspel slänger sig med frasen "jag är bybo" har ingen större betydelse i detta spel eftersom det är ett spel som går ut på att ljuga så vem som helst kan slänga sig med den frasen.

Jag har inget som kan bevis min tillhörighet men jag skulle aldrig ta chansen att spela ensam ulv, jag har inte den tilliten till min egen förmåga i ett varulvsspel. Dels är jag kass på att ljuga, dels har jag inte spelat varulvsspel på forumet på extremt länge så varför skulle jag ta risken att slänga mig in som ensam ulv i ett parti med väldigt skickliga och erfarna spelare som vet hur jag spelar och fungerar?

Hur som helst så håller jag LJS som bybo och grön då jag anser att du spelar ett stabilt spel.
Basse har lyckats hålla sig kvar i spelet trots extremt tryck på honom och har gjort ett jätte jobb med det. Basse skulle kunna vara galen nog att köra ensam ulv och har han gjort det förtjänar han att vinna med tanke på det arbete han har lagt ner på spelet.
Halo där emot är ny på forumet i varulvssamman hang och ingen av oss har någon koll på hur Halo spelar eller tänker så min röst faller på Halo.

Röst: Halo77
Vänta lite... Du inser att du har en utslagsröst på dig och börjar ditt försvarstal med att ta upp "missen" i R1? <- Var det din plan från början att komma dragandes med det i slutstriden?

Sen känner du att du måste skriva att "jag är bybo" är en onödig fras. Du menar därefter att du är kass på att ljuga. I ett spel som går ut på att ljuga. <- Är inte det här lika onödigt att skriva som "jag är en bybo"?

Sen berömmer du Basse för att han hållit sig kvar i spelet och att han gjorde ett jättejobb... <- Men det var ju genom att skriva "jag är bybo" femhundratusen ggr som han höll sig kvar och du har redan dissat den frasen!



Sen röstar du på mig med enda anledning att jag är ny på forumet...


Det känns som att du försöker ställa dig in och att du inte bryr dig så mycket om vem som åker ut sålänge inte någon är du. Är det korrekt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Inser du hur dumt det skulle vara av mig om jag spelat ett låg flygande spel hela partiet för att i sista runda göra vad jag kan för att dra till mig uppmärksamhet?

Anledingen till att jag la min röst på dig är inte för att du är ny utan för du är den jag har minst koll på av oss som är kvar i spelet. Inte i form av att jag inte känner till din spelstill eller din personlighet här på forumet utan för att du liksom jag har haft en lägre profil i spelet än de övriga kvarvarande.

Angånde att jag röstas ut så beslutar byn att jag är den mest troliga att vara ulv så är det så och jag kommer förlora oavsett min faktion. Detsamma gäller alla andra som är kvar i spel. Den som åker ut nu kommer förlora spelet oavsett om personen är bybo eller ulv. Så det är endast logiskt att jag inte vill bli utröstad i nuläget. Där emot hade det varit förra eller första rundan så hade jag inte brytt mig ifall jag hade röstas ut för då hade jag fortfarande haft chansen att vinna spelet, även fast jag vore död.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basse, om du verkligen tror att det är Halo som är Mäster Ulv måste du ha ett bättre case än att 'Halo har pratat om solo-ulven'.

Mästerulven har 25% av rösterna i den här rundan. Om byn inte är samlad kommer ulven bara kunna flytta sin röst i sista stund.

Har du ett riktigt case till varför Halo är mer trolig än Vicotnik?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Röstläge:

Vicotnik (1): LJS
Basse (1): Halo
Halo (2): Basse, Vicotnik

Första till sista röst
1. LJS
2. Halo
3. Basse
4. Vicotnik

Så i nuläget oavsett vem jag flyttar min röst till går min röst alltid att kontra. Ända tillfället min röst inte går att kontra är ifall samtliga av er väljer att flytta era röster och jag låter min ligga. Detta eftersom ni har lagt era röster före mig.

Så Halo vill du verkligen ha ut mig så är det bara att du flyttar din röst till mig och då blir det 2 vs 2 och då åker jag ut för att LJS röst är äldre än Basses.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Gud jag är trött nu!

Okej Halo och LJS - det är ett ruskigt tunt case jag har på Halo. Men det finns mer än det du pratar om LJS, om du läser mitt inlägg lite mellan raderna. Men okej, jag tar bort min röst.

Och nu måste jag skärpa mig ordentligt.

Nu ska jag läsa allas inlägg från alla rundor. Tänka ordentligt. Fundera på riktigt. Ta vara på den lilla atom av logik jag har i min hjärna och...


...nita den här ulven!

RÖST: Ingen
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tar det här spelet på på allvar och inser att jag måste få lite inflöde av kloka tankar. Och jag inser dessutom hur jävla dåligt jag spelar det här spelet. Det är alltså kall logik som gäller.

Men det är svårt, för just nu om sanningen ska fram så tycker jag att det inte är så himla mycket som skiljer er åt. Och att gå genom fem rundor a 12-17 sidor text är också svårt. Det ska göras, men herregud så mycket data. Och hur mycket av det där är egentligen användbart, med tanke på att det oftast varit bybor som drevats/varit i fokus?

Min tanke är att 50% är bättre än 33%. Om jag spelar byboigt extraordinaire den här rundan hjälper jag mina bybokompisar. Då kan de välja mellan endast två kandidater, eftersom de själva vet att de är gröna. Och då smalnar vi av sökfältet. Förhoppningsvis stressar vi också ulven.

Jag tänker också att det är viktigt att hela tiden påminna sig om vad vi VET och vad vi TROR/KÄNNER. Jag VET tex att LJS/Vicotnik har spelat flera olika partier tillsammans med KK/Empiricus/Sodivra/m fl. Jag TROR att Halo 77 är nybörjare. Osv.

Så jag gör som jag skulle göra i jobbet: vet man inget får man fråga dem som vet och en del tankar (man får ta det med en nypa salt dock) finns på mafiascum.net.

För att höja moralen bland oss bybor vill jag också garva lite åt det här:

Mafiascum.net said:
11. Do not fear people who are getting things right. Even if they are right about everything, there will be idiots that refuse to believe well reasoned and logical cases.
Haha, det där är ju jag! :D

Och innan någon skriver att "meh, det där är ju en text som ska hjälpa ulvarna – hur byboigt är det att länka till en sån text egentligen?!" så vill jag understryka att jag läser på just nu. Då ingår också texter som vänder sig till ulvspelare

Länk till posten: https://wiki.mafiascum.net/index.php?title=How_to_Win_as_Mafia:_Calculated_Inaction
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Halo77;n251200 said:
Det är såklart Basse som är Mäster ulv!

Man skriver inte 20 forumsidors försvarstal som bybo när det inte är 100% att byn förlorar. Det gör man bara inte.

Däremot så gör en ensam varg som vill vinna på det mest episka sätt som går att föreställa sig i varulvspel.



Röst: Basse
Hur säker är du på att Basse är ulv?

När Basse skrev sina försvarssidor var det inte 100% säkert att byn skulle förlora, men det såg ju verkligen troligt ut. De flesta som hade skrivit i tråden och pratat om vilka varianter de skulle välja om de var Mäster Ulv inkluderade ju tre ulvar.

Vi i byn måste samarbeta och hjälpa varandra att komma fram till något gemensamt. Om vi röstar åt olika håll vinner ulven oavsett vem av oss det är.

Har du några argument för varför Basse är mer trolig än Vicotnik?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vimes;n251184 said:
-Nån säjer att de sett Jocke kissa på en stolpe å en annan säjer att Jocke setts benjucka på logdansen så de bestämmer sig i byn för att ta ihjäl han. Men serrni Jocke han hann rida iväg från byn å han ger by fulfingret å säjer 'fan heller!' Men så blev han stoppad å rånmördad å uppäten av några stigmän bara en kvata dagsritt utanför byn. Å .113 han blev uppäten av Mäster Ulv han.

Jocke röstas ut. Han var bybo. .113 nattmördas.

De får skriva "Kryssifikabahongsbabbelebyhyska" i tråden men inget mer.

DENNA RUNDA SLUTAR PÅ TORSDAG 22:00

Kvar i spel:
Basenanji
Halo77
LJSLarsson
Vicotnik
Kan inte kopiera skiten jag fick säga på mobilen så

"what Vimes said"
 
Top