Nekromanti Mäster Ulv -Runda 6

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu måste jag göra annat, men jag skulle vilja att den här gruppen spelare gjorde ett experiment! Kolla: just nu är det bara Vicotnik som röstar på mig. Vore jag mästerulv så kunde jag lugnt luta mig tillbaka och glädjas åt att byn är helt splittrad. Jag skulle inte behöva besvära mig så mycket.

Men eftersom jag är en dum sabla bybo så måste jag ju kämpa! Det måste ni andra bybor också göra!
Så jag vill se
ACHTUNG: ACTION!!!11!!!!


Låt oss låtsas att ni är tre spelare och att jag är utröstad som grön bybo. Vilka är då era mest misstänkta?

HALO 77 får välja mellan LJS/Vicotnik

VICOTNIK får välja mellan Halo/LJS

LJS får välja mellan Halo/Vicotnik
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Vicotnik;n251338 said:
Den är helt klart taktiskt lagd i och med att det blir den äldsta rösten om den får ligga kvar och minst en spelare till beslutar sig för att jag är ulv då har den väldigt stor makt.

Rösten i sig anser jag inte vara någon indikation på hurvida LJS är bybo eller ulv detta eftersom båda behöver så starka röster som möjligt för att kunna vinna spelet.
Men visst finns det en grund till misstanke här särskilt som vi inte har några tecken på att nån annan hängde på låset. Eller har Mäster ulv några skäl att ge upp chansen på utslagsrösten?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n251343 said:
Nu måste jag göra annat, men jag skulle vilja att den här gruppen spelare gjorde ett experiment! Kolla: just nu är det bara Vicotnik som röstar på mig. Vore jag mästerulv så kunde jag lugnt luta mig tillbaka och glädjas åt att byn är helt splittrad. Jag skulle inte behöva besvära mig så mycket.

Men eftersom jag är en dum sabla bybo så måste jag ju kämpa! Det måste ni andra bybor också göra!
Så jag vill se
ACHTUNG: ACTION!!!11!!!!


Låt oss låtsas att ni är tre spelare och att jag är utröstad som grön bybo. Vilka är då era mest misstänkta?

HALO 77 får välja mellan LJS/Vicotnik

VICOTNIK får välja mellan Halo/LJS

LJS får välja mellan Halo/Vicotnik
Halo har röst på dig redan. Det är den äldsta.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Basenanji;n251343 said:
Låt oss låtsas att ni är tre spelare och att jag är utröstad som grön bybo. Vilka är då era mest misstänkta?

HALO 77 får välja mellan LJS/Vicotnik

VICOTNIK får välja mellan Halo/LJS

LJS får välja mellan Halo/Vicotnik
Inte för att vara den som är den men vad vinner vi på att spekulera i alternativa scenarion?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sedan Vicotnik la sin röst på Basse har jag oroat mig för ifall han är en ulv som playat mig - vill han få mig att ta bort min tidiga röst ifrån honom?

Jag har därför valt att försöka analysera spelet på andra sätt, och därför valt att titta på de som nattmördats, eftersom Basse talar om det så mycket. Han använder det för argument för att jag eller Vicotnik är ulven, eftersom det är erkänt duktiga spelare som rykt.

Jag tänkte först att det kunde vara så att de som dött kunde ha varit uppenbara val för nattmord; att de var de som spelat grönast och utgjort störst hot (och därför kunnat vara något som Halo valt). Men Basse har rätt, det kan knappast vara Halo som gjort det. Empiricus - som var den första som mördades - gjorde ju inte särskilt mycket väsen av sig... det enda han gjorde var ju egentligen att klämma lite åt Basses håll.

Så jag känner mig säkrare på att Halo är grön.

Men jag känner mig även säkrare på att Basse är röd, och det är på grund av Sodivra.

Hade jag varit solo-ulv hade jag nämligen gjort allt i min makt för att ha kvar Sodivra här i sista rundan. Han gick och försvarade mig konstant och erkände även att han kunde ha en bias till min fördel och Basse nackdel. Det hade varit guld värt att ha nu.

För Basse var Sodivra en tickande bomb.

Jag tror att anledningen till att Sodivra gav sig i sin jakt på Basse var för att han skämdes, för han hade betett sig så drygt och nedlåtande. Detta fick honom att förlora ansiktet, och det enda sättet han skulle få tillbaka en uns av sin värdighet var ifall det visade sig i slutändan att Basse faktiskt var ulv i alla fall. Sodivra skulle därför hela spelet fortsätta att titta på Basse och hoppas hitta något som skulle ge honom chansen att få resning för sitt dåliga beteende, vilket skulle ha gjort det omöjligt för Basse att vinna om både jag och Sodivra var kvar i spel i sista rundan.

Röst: Basse
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Basenanji;n251342 said:
Vicotnik!

Du skriver så här:


Hur kan du vara så säker på LJS? För att han har spelat snyggt? I så fall är det helt omöjligt för dig att tänka sig att LJS spelat som en stilig ulv, skrivit lagom mycket, lagom engagerat och med lagom mycket tryck på andra bybor?

Jag vill bara veta. För OM vi ska enas kring att LJS är grön borde du titta lite mer mot Halo 77 istället för mot mig.
I nuläget är jag inte säker på någon, jag är inte ens säker på att du är ulv eller rättare sagt jag hoppas att du inte vore ulv med tanke på hur mycket energi du lagt ner på spelet. Men nattmorden gör att jag ser Halo som mest grön av er, vilket jag förklarade tidigare.

Så det kommer ner mellan dig och LJS och då är min uppfattning att LJS har spelat stabilare än dig, tyvärr kommer det ner till att du är extremt bra på att skapa kaos och att jag finner det mer troligt att du skulle gå ensam ulv än LJS.

Hade du (Basse) inte lagt upp listan över vilka som blivit nattmördade så hade min röst legat på Halo, mycket på grund av att jag inte kan få en känsla och bilda mig en uppskattning för Halos spel detta på grund av att hans inlägg är så korta.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
För att svara på vem jag lagt min röst på om jag inte fick välja dig så hade det troligtvis blivit Halo, på grund av jag inte har lyckats bilda mig en uppfattning om Halo.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Om ni är oroliga för att jag ska ha äldsta rösten så kan jag alltid ta bort min och lägga ditt min igen. Vilket gör då att jag inte har äldsta rösten. Jag har inga problem med att göra så.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Vicotnik;n251349 said:
I nuläget är jag inte säker på någon, jag är inte ens säker på att du är ulv eller rättare sagt jag hoppas att du inte vore ulv med tanke på hur mycket energi du lagt ner på spelet. Men nattmorden gör att jag ser Halo som mest grön av er, vilket jag förklarade tidigare.

Så det kommer ner mellan dig och LJS och då är min uppfattning att LJS har spelat stabilare än dig, tyvärr kommer det ner till att du är extremt bra på att skapa kaos och att jag finner det mer troligt att du skulle gå ensam ulv än LJS.

Hade du (Basse) inte lagt upp listan över vilka som blivit nattmördade så hade min röst legat på Halo, mycket på grund av att jag inte kan få en känsla och bilda mig en uppskattning för Halos spel detta på grund av att hans inlägg är så korta.
Känns å andra sidan lite konstig av Basse att som ulv aktivt försöka gröna mig som riskerade att åka ut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
LJS said:
Röstsammanställning:

Basse (3): Halo, Vicotnik, LJS
LJS (1): Basse
Skämmes byn! Jag SLITER JU för er skull! :sad::mad: Ser ni inte det? Galet, kaosigt, men fan vad jag sliter.

LJS: du har helt fel. Men OM det är så att du trots allt misstänker att en gammal uv är Mäster ulv så borde du langa fram nåt på Vicotnik.

Jag vill att du resonerar kring huruvida Vicotnik kan ha försagt sig sådär och samtidigt varit Mäster ulv+Lone Wolf.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Halo77;n251365 said:
Känns å andra sidan lite konstig av Basse att som ulv aktivt försöka gröna mig som riskerade att åka ut.
Nej sorry jag såg just att båda rösterna mot mig hade lyfts när jag postade detta. Fick för mig att det hände senare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Inte för att vara den som är den men vad vinner vi på att spekulera i alternativa scenarion?
Jag tänker att det blir lättare att se vem som kan vara ulvig.

B1 ---> B2/B3
B2 ---> B1/B3
"B3"--> B1/B2 ("B3" är egentligen en ulv)

Nu kan vi se hur de olika personerna förhåller sig till varandra. B1 och B2 kommer förhoppningsvis att se ulven lättare än vad jag gör genom att misstänka B3.

Jag vet att det är knäppt, för B2 och B3 misstänker ju tex B1 "lika mycket" som B1 och B2 misstänker "B3", men jag tänker mig att det är en modell som kan användas i ett sånt här jobbigt läge med tre bybor och en ulv. Det handlar om att ringa in ulven.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n251366 said:
Skämmes byn! Jag SLITER JU för er skull! :sad::mad: Ser ni inte det? Galet, kaosigt, men fan vad jag sliter.

LJS: du har helt fel. Men OM det är så att du trots allt misstänker att en gammal uv är Mäster ulv så borde du langa fram nåt på Vicotnik.
Men jag har ju langat fram.

Jag gjorde det i början av rundan.

Med röst, motivation och allt.

Men det tyckte du var "ulvigt och övermodigt".

Och angående att du sliter krävs det inte mycket jobb att hoppa på Halo för att han vågade skriva om solo-ulven först. Det är värsta fuskjobbet eftersom du som ulv inte bara kan hålla med mig och Vicotnik i allt utan måste ljuga fram något eget.

Men fine - jag tar en titt på Vicotniks felsägning.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag kommer snart gå från jobbet, ska ut och träffa min bror över ett par öl, men räknar med att vara hemma innan rundan tar slut.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
LJS är scum för att han lägger en väldigt tidig röst och inte vill kommentera min fråga varför han tror att Mäster ulv inte gjort samma sak. När jag och Basse pressar honom så tar han bort rösten och lägger den istället på Basse som nu har tre röster och utslagsrösten. Han är också scum för att han nämner att det vore dåligt mot Vimes och de andra spelarna att välja endast en ulv. Där håller jag med Basse. Tror detta var ett dåligt försök att gröna sig.

Vicotnic är scum för att han i R1 skrev att han utgick från att ulvarna slumpades när han något inlägg tidigare visar på att han känner till i princip allt annat om uppläget(vad saker och ting kostar etc). Det kan dock också var grönande beroende på hur man ser det men av princip så vill jag hellre ge rött kort för sånt här. Tycker också det är märkligt att han tar upp detta i sista rundan igen. Varför inte i R2, R3, R4 och R5? Vico kunde ju ha inlett varje runda med att påminna om sitt misstag om han nu ville underlätta för oss i byn.

Basse är scum för att hans tilt i R3/R4. Det är en stor tell men det kan också ha varit ett persolighetsdrag. Han gjorde också ett misstag men det misstaget ser mer byboaktigt ut än vicotnics och det var inte en självklarthet. Men han borde ha frågat Vimes istället.



Basse släpper dock en rejäl bomb i inlägg #55 denna runda:

Ni som är bra på logik:

Hur logiskt är det att jag som ensam Mästerulv väljer att dra blickarna till mig genom att propagera för att det finns en "alpha-ulv" som värvar andra ulvar under spel.

Är det logiskt?
Med fler än en ulv hade det kanske varit en grej men det skulle krävas enorma mängder is i magen att som ensam ulv gå ut och blåljuga på det sättet det första man gör. Vicotnic grönas också med samma resonemang.

Kvar blir då endast LJS.





Röst: LJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Halo77;n251381 said:
LJS är scum för att han lägger en väldigt tidig röst och inte vill kommentera min fråga varför han tror att Mäster ulv inte gjort samma sak. När jag och Basse pressar honom så tar han bort rösten och lägger den istället på Basse som nu har tre röster och utslagsrösten.
My bad att jag glömde svara.

För en solo-ulv är det inte viktigt var rösterna ligger så länge ulven själv inte åker ut, men vi i byn måste välja rätt från början. Jag har ingen glädje att rösta ut dig om Vicotnik är ulven. Därför är det viktigare som bybo att vara ute tidigt och lägga rösten där man tror den gör mest nytta, medan en solo-ulv vill undvika rampljuset och sedan lägga sig där den har bäst fördel.

Visst, solo-ulv har haft längre tid att fundera, men det är ju inte som att tankarna om solo-ulv kom från ingenstans. Vi hade redan börjat diskutera det i förra rundan, och jag försöker alltid tänka en runda i förväg.

Anledningen till att jag flyttade till Basse var för att jag inte var lika säker längre på att Vicotnik var solo-ulven, och om det var Basse som var det skulle han bara kunna flytta rösten till Vicotnik och överleva eftersom min röst var äldst.

Nu ligger ju dock äldsta rösten på mig, och jag tror att ulv-Basse highfivar sig själv just nu för att han har vunnit. :-(
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter med telefon nu, men är snart hemma och kommer inom kort med försvarstal och förklaring till varför jag är grön och fel person att rösta ut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
R3 Där håller jag på att röstas ut. Jag borde ju då (om jag var Mäster ulv) ha försvarat mig med näbbar och klor, right? Det är faktiskt först i R4 som jag börjar jaga Sodivra och LJS med blåslampa och knäppa teorier. Men i R3 – vad händer där?

5/7 kl. 18.54 (#92, av Empiricus)
Basenanji har 5 röster (.113, Vicotnik, Halo77, LJSLarsson, Sodivra)
Lukas har 2 röster (Empiricus, Jocke)
Jocke har 1 röst (Mukwa)
Mukwa har 1 röst (Basenanji)
Sodivra har 1 röst (Lukas)

Men det blir inte så här, Mukwa kommer senare röstas ut. Varför inte jag?

Kanske för att en grön bybo-Basse som jagat Sodivra och LJS genom hela spelet skulle göra att Mäster ulv LJS kom i blickfånget.
Så även om det är bra att bli av med en bybo (Basenanji) i R3 så är det…

…dåligt om man är ulv och heter LJS.

För folk kommer ju att vända blicken ditåt. Så Mästerulv vill inte att jag ska dingla.

Hm. Ja, jag räddade mig verkligen inte i R3 (jag hade mer eller mindre gett upp hoppet).

Så vem började vända drevet mot Mukwa?

R3 #117, 5/7 21.08
LJS said:
Ursprungligen skrivet av Mukwa Visa inlägg
Så tänkte jag också, fram till nu. Det finns ju ingenting vi förlorar på om han outar det. Vi får däremot mer hjälp att pricka rätt denna runda.
Har jag missat något?

Att Emp säger vilka han väktar ger väl inte byn någon glädje alls? Det enda det säger är vem Emp ansåg grön, inte att spelaren är grön. Emp är väktare, inte siare.

KK dog ju denna runda, så Emp lyckades inte med nattmordet.

Jag har inte hunnit läsa tråden ordentligt - så har jag missat något ber jag om ursäkt och backar tillbaka till Basse - men det fetade känns som en freudiansk felsägning. För det är väl bara ulvarna som kommer få lättare att pricka rätt?

Röst: Mukwa
LJS har inte hunnit läsa tråden ordentligt, men tycker ändå att det är värt att rösta på Mukwa istället för att rösta ut Basenanji.

Intressant.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Först måste jag säga att jag äntligen förstår hur Hillary Clinton kände sig.

Jag har skött mig hela spelet, drivit genomtänka case och arbetat för att höja hela byn, medan Basse Trump kan göra vad som helst och ändå komma undan det för att han så charmigt kaosig.

Basse kan i ena stunden säga att Halo är rödast för att i nästa säga att Halo är grönast utan vidare motivering, i ett spel där ena laget (byborna) bara behöver spela ärligt medan andra laget (ulvarna) hela tiden måste ljuga eftersom de måste hitta på tells på folk som de vet är bybor.

"Fast Basse spelar ju alltid så" kan man säga.

Ja, ett problem är att alla vi tre veteraner - jag, Basse och Vicotnik - spelar likadant som vi brukar. Men skillnaden är att det är bara en av våra spelstilar som verkligen gynnar byn - HELA byn - och det är min.

Att ha en lågflygande bybo som Vicotnik är ingen glädje för byn. Visst, han håller sig i liv länge och kanske kan göra några observationer, men han sätter sin egen säkerhet före byns väl. Hade Vicotnik varit aktiv hela spelet igenom hade vi inte behövt misstänka honom denna runda.

Basses spelstil gynnar inte heller byn om han är bybo, för han brunar ner sig (vilket gör honom till ett lätt byte för ulvar) och för så oviktiga diskussioner (som att "X skriver så säkert" eller "Y skriver så osäkert") så att det skapas oändligt med brus som gör det svårare för bybor att orka med spelet.

Men jag är konstant aktiv, förklarar hur jag tänker* och utsätter mig själv för risk.

(*Ta till exempel Sodivras strid mot Basse. Jag hängde inte bara på Sodivras kölvatten utan försökte göra en så objektiv bedömning som möjligt. Jag gick till och med tillbaka och läste gamla spel för att dubbelkolla om stilen stämde överrens med när han fångat ulvar tidigare).

Kommer du ihåg runda 1, Halo? Jag letade och letade och hittade ett konstigt beteende mellan dig och Rasmus. Rasmus gjorde en honungsfälla, du gick i den men han struntade sedan i dig och gick sedan och jagade Lukas som kritiserade fällan.

Detta var skummigt, och jag basunerade högt och tydligt ut att jag ville rösta ut Rasmus då (och potentiellt dig i rundan efter). Och vet du vad? Det var skitläskigt att göra så, för man är aldrig som bybo säker om man har rätt. Och ifall man har fel så riskerar man att bli ett byte nästa runda när folk hoppar på en för att man fick ut en annan grön spelare.

Men blir man utröstad som bybo i ett sådant fall så har man ändå gjort en insats för byn, för då kan de andra byborna se vilka som gav sig på en och hitta ulvar den vägen.

"Även om man faller som bybo ger man de andra byborna vapen att hitta ulvarna." Det är mitt motto i varulvsspel, och det sättet jag konsekvent spelar som bybo.

Enda gången Basse verkligen kämpade och gjorde ett bra bybojobb var när han själv höll på att åka ut. Men då var det för hans egen skull han äntligen konstruerade ett case, inte för byns skull. Annars har det mesta varit löst blahablaha.

Min spelstil är därför den som är svårast att köra och förfalska om man är ensam ulv, för allt man gör går ut på att hjälpa byn. Kolla på början av den här rundan, till exempel.

Jag hänger på låset och röstar på Vicotnik för att jag tror att han är solo-ulven. Men så kommer Base och lägger en röst på dig och du lägger en röst på Basse.

Om jag hade varit ulven hade jag korkat upp champagnen, för spelet är ju redan vunnet. Rösterna är utspridda på alla utom mig och jag kan ligga kvar med min röst på Vicotnik och låta er två gnabbas tills ni blir blå.

Men vad gör jag?

Jag går till både dig och Basse och ber er att verkligen tänka över om ni är säkra.

Om jag är solo-ulv har jag precis lamskjutit mig själv, men som bybo behöver jag att ni är säkra. Vi kan inte som by sprida ut oss, för då lägger sig ulven så att den vinner.

Och vad händer senare i partiet? Basse börjar bete sig som en skraj ulv som försöker hitta bästa sättet att överleva; han lägger en omotiverad röst på Halo och backar på en gång när jag är på honom och säger att Halo är grön som spenat.

Sedan lägger Basse en röst på mig och Vicotnik en röst på Basse.

Är jag solo-ulv så är champagnen inte slut än. Visst, Basse har röst på mig, men Halo ser i nuläget inte ut som att han skall ta bort sin röst från Basse. I inlägg 51 har han precis dissat Basses tankar om min och Vicotniks konversationer i runda 1.

Jag flyttar inte min röst för att jag blir pressad, jag flyttar min röst för att Basse hela tiden pratar om vilka som har dött, och då inser jag vilken glädje Basse hade av att ha ihjäl Sodivra. Och eftersom det är viktigt att jag röstar rätt (istället för att låta rösten ligga hur som helst så länge jag inte blir utröstad) flyttar jag min röst.

Kolla när posten där Halo pressar mig är skriven (nr 62). Den är skriven ungefär en kvart innan mitt inlägg där jag flyttar rösten (nr 65). Men mina poster tar lång tid att skriva - jag funderar, letar och researchar och försöker se till att inte slarva eller ha fel eftersom det skadar byn. Jag missade att Halo pressade mig eftersom jag höll på med mitt författande just då.

TLDR: Jag är inte solo-ulv för min spelstil - som jag har kört konsekvent hela partiet - går ut på att hjälpa byn även om jag utsätter mig själv för risk, vilket är svårt att replikera som ensam ulv.

Jag flyttade inte min röst till Basse för att Halo pressade mig, jag flyttade för att jag ansåg att det var bäst för byn (jag hade inte ens sett Halos post då).
 
Top