Nekromanti Mäster Ulv -Runda 6

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n251389 said:
LJS har inte hunnit läsa tråden ordentligt, men tycker ändå att det är värt att rösta på Mukwa istället för att rösta ut Basenanji.

Intressant.
Va roligt, Basse tog upp min röst på Mukwa. Det är ju ett perfekt exempel på vad jag pratat om.

Som bybo har jag ett enormt stort värde av att flytta rösten till Mukwa om han är röd, trots att Basse varit misstänkt stor del av rundan. Men jag är ärlig - erkänner att jag inte hunnit läsa tråden än - och säger att jag rent av att jag backar om jag visar sig vara ett missförstånd efter att jag har läst tråden. Jag tar en risk, vilket är farligt för mig men bra för byn.

LJSLarsson;n250135 said:
Har jag missat något?

Att Emp säger vilka han väktar ger väl inte byn någon glädje alls? Det enda det säger är vem Emp ansåg grön, inte att spelaren är grön. Emp är väktare, inte siare.

KK dog ju denna runda, så Emp lyckades inte med nattmordet.

Jag har inte hunnit läsa tråden ordentligt - så har jag missat något ber jag om ursäkt och backar tillbaka till Basse - men det fetade känns som en freudiansk felsägning. För det är väl bara ulvarna som kommer få lättare att pricka rätt?

Röst: Mukwa
Men det var ju inget missförstånd. Mukwa (som tyvärr var grön) betedde sig som värsta ulvvalpen och försökte få Emp att erkänna vem han vaktade trots att bara ulvarna hade glädje av det. För en bybo såg han uppenbart röd ut.

Men som solo-ulv hade jag inte haft någon glädje av att ställa mig i rampljuset och vända drevet mot grön-Mukwa när jag varit lika nöjd med att få bort grön-Basse istället. Jag hade bara behövt sitta stil i båten, men istället gör jag mitt bybojobb och ändrar min röst till den som verkar mest röd.

I en senare post (131) säger jag ju till och med att jag läst allt är och nöjd med min röst på Mukwa, men den brydde sig visst inte historieförvanskande Basse om.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
DE DÖDAS SPÅR


Basse vill att vi skall titta på vilka som dött eftersom det grönar Halo. Det håller jag med om, men när jag tog en titt till upptäckte jag ett mönster. Skall vi kolla?

Efter runda 1 - Empiricus

Inget konstigt. Visst, han var på Basse lite, men så här tidigt behöver det inte betyda något.


Efter runda 2 - Konrad Konvalj

Hm... Konrad var på LJS. Kan det vara så att LJS tjänade på att bli av med honom? Möjligt, men vem mer tjänade på det? Jo, Basse.

KK hade ju extremt dåliga tell på mig och backade snabbt, men Basse hade tagit rygg på KK utan att riktigt förstå vad som pågick hälften av gångerna. Och det hade börjat pratas i tråden om att Basse och KK kunde vara ulvar ihop. Bäst att göra sig av med KK så att ingen försöker bygga ett case med honom och Basse.


Efter runda 3 - Empiricus

Eftersom Empiricus var väktare skulle han bli plockad förr eller senare. Men som av en slump var han inte heller vän med Basse nu heller. Det här var en av de sista sakerna han skrev innan han dog:

Empiricus;n250143 said:
Just denna runda tror jag bättre på en utröstad Basse än på en Mukwa. Antingen är det storteater från Ulv-Mukwa att låtsas att han inte vet vem det var de försökte nattmörda runda ett, eller så har han bara inte hängt med i alla poster och slarvat.

Röst: Basenanji
Hm...


Efter runda 4 - Sodivra

Sodivra hade erkänt att han hade en bias mot Basse. Sodivra hade blivit förnedrad och tvingat ge sig mot Basse. Han skulle med stor säkerhet vända blicken tillbaka mot Basse för eller senare.


Efter runda 5 - 113

Hur spenderade 113 slutet av rundan utöver att lägga en röst på Jocke? Jo, att bråka med Basse.

.113;n251124 said:
Ok basse har övertygat mig Han är fan ulv.

Är det bara jag som ser ett mönster? Hur många gånger skall vi behöva hitta vodka och borsch i Basse Trumps fickor innan vi skall börja oroa oss?
När man försöker man lösa ett brott försöker man ofta tänka på vem som tjänar på det, och jag tycker det är uppenbart vem som tjänat på alla nattmorden.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
Fint skrivet LJS!

Dock – lite väl utstuderat mot mig.

Jag är fan inte riktigt säker på vem som är ulv så jag ber dig kommentera Vicotniks beteende kring sin "miss". För grejen är att i och med att han och jag grönas av våra missar (det måste man inte tycka, men OM man gör det) så borde i såfall du vara på hugget mot andra.

Jag är ledsen över att ha spammat, men det är mitt sätt att visa mig byboig och eftersom jag har varit i hetluften på ett helt annat sätt än vad du har varit LJS så har det också blivit mycket postande av mig.

Men du: låt oss säga att det är Halo 77 som är ulven, hur vinner vi då?

Och: hur ser du på Vicotniks miss i R1?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Just det ja - Basses missförstånd i början.

Om det finns en spelare på Rollspel.nu som skulle komma på idén att låtsas missförstå reglerna med flit i sitt första inlägg för att senare använda detta för att gröna sig så är det Basse.

Fråga Vicotnik, jag tror inte han har något emot att hålla med mig om detta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
Och en viktig grej: byns öde ligger inte i någon enskilds händer!

Den ligger i bybornas händer!

ALLA måste vara på tårna och hjälpa till nu!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
LJSLarsson;n251398 said:
Just det ja - Basses missförstånd i början.

Om det finns en spelare på Rollspel.nu som skulle komma på idén att låtsas missförstå reglerna med flit i sitt första inlägg för att senare använda detta för att gröna sig så är det Basse.

Fråga Vicotnik, jag tror inte han har något emot att hålla med mig om detta.
Instämmer med detta och som jag resonerar så är basse den enda av dig och mig som skulle komma på tanken med ensam ulv.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n251397 said:
Och: hur ser du på Vicotniks miss i R1?
Du talar om Vicotniks miss i post 23, runda 1?

Vicotnik;n248365 said:
Personligen så utgick jag ifrån att de eventuella extra ulvarna skulle slumpas.

Men ni som pratar om att mäster ulv eventuellt skulle få välja extra ulvar och har nämt ett par möjliga kandidater, hur kommer det sig att ni skulle välja just dem?
Jag tycker alltid misstag är brunande (vilket jag även skrev i runda 1). Visst, ulvarna har mer koll på reglerna än bybor, men man kan fortfarande få kortslutning i hjärnan på grund av stressen och skriva fel.

Men jag förstår hur du tänker, en bybo kan ha större chans att göra en sådan miss än en ulv (eftersom ulvarna varit iblandade i planeringen och vet genom praktiskt deltagande att ulvar inte slumpas). Och om Vic grönas för sitt misstag grönas du med för ditt.

Problemet är att både jag och Vicotnik anser att du är kapabel till att fejka ett sådant misstag för att verka grönare. Och jag och Vicotnik kan inte vara röda samtidigt, så du (och Halo) vet att minst en av oss är en grön bybo som talar från hjärtat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
Nej LJS, jag undrar om hur du ser på Vicotniks missförstånd. Menar du alltså att han är grön? Trots att du var så snabb förut att lägga din röst på honom? Jag har full förståelse för att du ändrar dig, det gör vi alla. Vi får ju hela tiden ny information så det är egentligen inte konstigt att vi ändrar oss. Men hur ser du på Vicotniks missförstånd?

Sedan:

Tycker ni att det kanske är lite magstarkt att jag som Mäster ulv och ensamvarg skulle föreslå ett rätt kaxigt knäppt upplägg så...

...finns det några starka skäl till att jag inte är ENSAM ulv.

Jag föreslog korkat att vi hade ett spelupplägg med en alpha-ulv.

Jag ifrågasatte att Empiricus var väktare och att ville veta vem han väktade

Jag hetsade mot LJS/Sodivra i mer än tre rundor

Jag la upp ett maniskt case mot Sodivra et al.

Jag försökte faktiskt aldrig försvara mig i R3 när jag verkligen var på väg ut

Jag har hela spelet genom propagerat för att det finns fler ulvar och bett folk ge förslag på möjliga ulvtrios/ulvduos, vilket vore iskallt som ensam ulv.

Jag har tydliggjort att det handlar om mina pliktkänslor gentemot byn: jag kan visst bli utröstad, förlöjligad, tystad, ifrågasatt, men jag kämpar för byn och anser att det värsta som kan hända är att jag är skyldig till att byn förlorar

Jag har skrivit flest poster i hela spelet (rätt pinsamt egentligen, knappast en bedrift) ((DET skulle väl i och för sig vara en självklarhet för en Mäster ulv, men hur rimligt är det?)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
LJS said:
Men jag förstår hur du tänker, en bybo kan ha större chans att göra en sådan miss än en ulv (eftersom ulvarna varit iblandade i planeringen och vet genom praktiskt deltagande att ulvar inte slumpas). Och om Vic grönas för sitt misstag grönas du med för ditt.
Det som är så viktigt i sammanhanget är att vi nu vet att vi bara har en ulv i spel. Det du missar är att ensamvargen Vicotnik alltså ska ha missförstått reglerna OCH dessutom vågar posta detta missförstånd.

Alltså: menar du att en ensam ulv-Vicotnik kan ha gjort det där missförståndet? Är inte det lite ologiskt med tanke på att en ulv-Vicotnik inte bara har fått välja mellan förmågorna och därför borde vara insatt i hur de fungerar och dessutom har valt att spela helt ensam?

Och därtill väljer att gå ut med det här som om det inte vore nåt konstigt alls?

För mig är det där helt obegripligt. It doesn't make sense. Vicotnik blir genom misstaget OCH det faktum att vi nu bara har en ulv grön. Halo är grön*.

Återstår du.

LJS said:
Problemet är att både jag och Vicotnik anser att du är kapabel till att fejka ett sådant misstag för att verka grönare. Och jag och Vicotnik kan inte vara röda samtidigt, så du (och Halo) vet att minst en av oss är en grön bybo som talar från hjärtat.
Nä, så där spelar inte jag som ulv. Det borde ni veta?! Jag försöker verka sund och försiktig när jag är ulv. Det är när jag är bybo som jag vågar ta ut svängarna.

*Men jag HAR disclaimat att jag inte helt och fullt törs lita på Halo. Om du vore en bybo så skulle du förstå problemet med att låsa fast sig vid en motståndare. Nu är du helt fastlåst på mig, vilket gör dig ännu scummigare i mina ögon. Det här är inte en kamp mellan dig och mig (eller mellan mig och Sodivra, vilket bevisas av att jag hakade på hans plan att börja dreva Lukas).

Det här är en kamp mellan tre bybor och en mästerulv.

Så ta det inte så himla personligt. Eller...är det helt enkelt du som är den där Mästerulven?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
Med Halos senaste röst flytt från Basse till LJS, så stärker det min övertygelse att Halo är bybo. Varför? Jo för att hade han varit ulv hade han lugnt kunnat legat kvar på basse och vi hade haft tre röster mot en. Men i stället så skapar Halo ett osäkert läge som gör att vi måste fortsätta ta ställning till saker och ting.

Gällande Basse och mitt misstag så ser jag det så här.
Mitt misstag gör mig röd och det är så det ska vara inget konstigt med det.
Basse gör också ett misstag dock efter mig. Misstag ska vara något som gör en rödare men Basse har hela spelet pratat om mitt och hans misstag tillsammans och ha kopplat ihop oss som en enhet och pratat om oss som gröna.
Basse må vara Kaos-Basse men Basse är även slug, han är långt ifrån dum och det finns en anledning till att många ser honom som en erfaren spelare som är svår att sätta fingret på. Så det är inte helt orimligt att Basse fejkat sitt misstag det är fullt möjligt men det är även också troligt att han verkligen har gjort ett misstag.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n251402 said:
Nej LJS, jag undrar om hur du ser på Vicotniks missförstånd. Menar du alltså att han är grön? Trots att du var så snabb förut att lägga din röst på honom? Jag har full förståelse för att du ändrar dig, det gör vi alla. Vi får ju hela tiden ny information så det är egentligen inte konstigt att vi ändrar oss. Men hur ser du på Vicotniks missförstånd?
Jag fäster inte särskilt stor vikt vid misstag i sig - det är egentligen inte sådant man fäller ulvar på. Det är när man PRESSAR potentiella ulvar för sina misstag, och de måste svara, som man börjar få intressant data.

Gör någon ett misstag i början av spelet går man på dem, för det finns inte så mycket annat att jaga då. Personen svarar, några andra personer svarar, och vips har man en pratande by och ulvar som måste välja om de vill vara med eller försöka gömma sig.

Misstag är alltså inget annat än en inkörsport: det kan vara en ärlig bybo som missförstått, det kan vara en ulv som fått stressbryt i hjärnan. Det är det som kommer efter som är intressant.

Vad tycker jag om Vicotnik NU?

Ja, i början av rundan såg han ut som den mest troliga ulven, och det sa jag också: han har nyttjat den taktikten som ger en solo-ulv mest chans att vinna. Men sedan började du bete dig extremt konstigt, och jag valde att tänka om. Jag har inte övergivit tanken att Vicotnik har manipulerat mig, men du verkar konstant rödare i mina ögon.

Men vad tycker egentligen DU om Vicotnik?

Du har rösten på mig, men det låter som att du egentligen tycker att han är rödare. Du säger ju att det är otänkbart att du är röd för att du har varit så aktiv, men röstar ändå på en av de mest aktiva spelarna.

Fast om du säger att Vicotnik är röd kan du inte säga att han grönas av sitt misstag, eller hur? Och det är viktigt, eftersom det indirekt skulle kunna gröna ditt beteende också.

Ulvar målar in sig i hörn, och du beter dig extremt inkonsekvent.

Jag har hittat andra argument utöver att du är så aktiv (som vilka som har mördats), medan du försöker säga att en aktiv spelare som dig inte kan vara röd samtidigt som du ignorerar inaktiva Vicotnik.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
Vicotnik said:
Basse må vara Kaos-Basse men Basse är även slug, han är långt ifrån dum och det finns en anledning till att många ser honom som en erfaren spelare som är svår att sätta fingret på. Så det är inte helt orimligt att Basse fejkat sitt misstag det är fullt möjligt men det är även också troligt att han verkligen har gjort ett misstag.
Läste du min lista på alla mina knasigheter det här spelet Vicotnik?

Så UTÖVER att jag fejkar det där om att ulvar värvar varandra så ska jag ha gjort allt det andra också? Från början, genom hela spelet har jag aktivt ställt mig i händelsernas centrum och vågat utmana hela byn. OCH jag har valt att spela ensam.

Så jag har alltså valt både att

– spela rå-kaosigt från R1

– spela som Mäster ulv helt ensam.

Ärt det logiskt? Är det rimligt?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n251403 said:
Så ta det inte så himla personligt. Eller...är det helt enkelt du som är den där Mästerulven?
Nu lägger du ord i munnen på mig.

Även om jag förlorar kommer jag tycka att detta har varit ett asroligt parti och glad för att jag deltog. Jag tar inte förluster personligen.

Du kom ihåg hur jag var på Sodivra när han tråkade sig mot dig? Man skall spela för att vinna, men inte på bekostnad av andras spelglädje.

När du säger att jag tar det personligt försöker du måla upp en bild av mig som inte stämmer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
LJS said:
Fast om du säger att Vicotnik är röd kan du inte säga att han grönas av sitt misstag, eller hur? Och det är viktigt, eftersom det indirekt skulle kunna gröna ditt beteende också.
Alltså, jag VET ju inte hur det ligger till. Jag försöker bara göra mitt bästa här. Och när jag tittar på Vicotnik – nu i ljuset av kunskapen om att det bara är en ulv – så framstår hans misstag som väldigt grönande.

Är mitt misstag fejk? Dessvärre inte.

Jag trodde att det var ett sånt där alpha-ulvupplägg när jag läste anmälningstråden och senare också när jag läste starttråden för det här spelet i R1. Läs mina inlägg, jag är rätt ordentligt inne på det i R1. Jag tror mig ju dessutom ha fångat en ulv-113 på det där så jag klampar verkligen i klaveret så det dånar.

Jag menar: låt oss säga att jag mästerulven tänker plantera den där missen. Då vågar jag alltså lita på att andra också ska köpa den, trots att Vimes startinlägg är tydligt (får jag ju medge så här i efterhand) och att jag VET att det inte är så som jag kommer ljuga om. Dessutom HUGGER jag stackars .113 när han föreslår att värvandet sker innan spel. Och allt detta utan att bli oroloug över att byn kanske ska börja titta åt mitt håll.

Det är lite för dum-kaxigt. Till och med för mig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
Basenanji;n251406 said:
Läste du min lista på alla mina knasigheter det här spelet Vicotnik?

Så UTÖVER att jag fejkar det där om att ulvar värvar varandra så ska jag ha gjort allt det andra också? Från början, genom hela spelet har jag aktivt ställt mig i händelsernas centrum och vågat utmana hela byn. OCH jag har valt att spela ensam.

Så jag har alltså valt både att

– spela rå-kaosigt från R1

– spela som Mäster ulv helt ensam.

Ärt det logiskt? Är det rimligt?
Hel ärligt så nej, men att vi just nu sitter i det läge vi gör och jag ser Halo som bybo så det står mellan dig och LJS.
Så när jag jämför er så har LJS spelar mer klok och logiskt, vilket gynnar byn medan du har varit i händelsernas centrum och varit kaos som normalt. Att du spelar kaos är inte ovanligt och har sina fördelar, men just nu är det tyvärr till din nackdel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
Sedan så är det rödande att du LJS inte blir lite orolig över att det kanske är så att du, jag och Vico håller på att bli snuvade av en Halo 77.

Det är som att du blir så arg över mig och mitt sätt att spela att du helt glömmer bort den möjligheten. När du är så där upprörd och bara vill framhålla att jag är inkonsekvent, har målat in mig i hörn, spammat mm – så ser jag inte hur du hjälper byn? Då verkar det mer rimligt att en ensam Mästerulv i form av LJS nu inser att det bara är en timme kvar av speltiden och satsar allt på att få Halo och Vicotnik att rösta på mig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
Röstläget just nu:

Basse (2): Vicotnik, LJS
LJS (2): Basse, Halo,

Äldsta rösten:
1. Basse,
2. Vicotnik
3. LJS
4. Halo

Så just nu är det LJS som åker ut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,486
LJS said:
Nu lägger du ord i munnen på mig.

Även om jag förlorar kommer jag tycka att detta har varit ett asroligt parti och glad för att jag deltog. Jag tar inte förluster personligen.

Du kom ihåg hur jag var på Sodivra när han tråkade sig mot dig? Man skall spela för att vinna, men inte på bekostnad av andras spelglädje.

När du säger att jag tar det personligt försöker du måla upp en bild av mig som inte stämmer.
Då ber jag om ursäkt!

Och vad bra att du inte tar det personligt. Det gör inte jag heller. :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n251410 said:
Sedan så är det rödande att du LJS inte blir lite orolig över att det kanske är så att du, jag och Vico håller på att bli snuvade av en Halo 77.
Men om du nu misstänker att vi håller på att bli snuvade av Halo (som verkar undvika ännu en farlig omröstningsfas), varför lägger du inte din röst på honom?

Om du är osäker som bybo är det en lika stor chansning för dig att jag eller Halo åker ut. Det är bara för en ulv det är vilket som.

Och visst, jag förstår att du inte vill ta risken att vi har kvar dina röster på dig och du åker ut (vilket en grön bybo inte vill, för en grön bybo vet att hela byn förlorar om den åker), men om du verkligen misstänker Halo så ta för guds skulle och bygg ett case istället. Övertyga mig och Vicotnik.
 
Top