Varulv [Mäster Ulv 5] - Spelet är över

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Som saker artade sig måste väl den här posten nomineras till någon form av ironipris på årsgalan?
Eller jag menar, "ni vet vilka ni är" utesluter ju faktiskt inte en själv. Måste jag följa min egna råd?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Sen kommer telefonen på måndag morgon med och klagar över att jag spelat för mycket varulvsspel.

Screenshot_20231023_093915_Digital Wellbeing.jpg
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag följde inte det här spelet alls, men jag tror att en naiv siare är en betydligt större fördel för ulvarna än för byn. Byn måste ju lista ut att siaren är naiv, vilket tar tid, och blir en ulv tidigt siad så får hen en grönstämpel som är svår att tvätta bort även efter att naivt siande avslöjats/listats ut. Minns ulvar på en båt där @michael var ulv som sias grön, och så fort han blev siad så var det kört för byn. Att ifrågasätta ett siande är väldigt svårt. Fördelen för byn att siaren kan gröna sig är betydligt mindre värd, skulle jag säga.
Jag tänkte ungefär samma. Bara det faktum att rollen fanns med i ulvmenyn tror jag gav ulv-laget en fördel. Kanske om den hade kostat poäng istället för att ge inkomst hade gett en bättre balans? Fast det där är ni smartare än jag på att räkna på.

--

Kul spel att följa med så många deltagare! Jag är glad att jag inte deltog :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag är lite besviken för att Basse inte skrev något i stil med: "Ulvrationalitet som varulvsteoretiskt begrepp myntades av Vimes (2013) och utvecklades i hans klassiska 'Varulvsspel enligt Vimes" (2020). I Vimes teoribildning används begreppet som ett verktyg för att analysera hur avvikande beteenden kan förklaras, men här vill jag vidga betydelsen och använda begreppet som ingång för analys av spelupplägget..."
Inte lika besviken som jag nu när du visar vem som stolt gick i bräschen med en upplysande fackla!!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja lite snabba kommentarer:

Alla var svinbra!
Faktiskt, allt mitt beröm till er var ärligt menat. Ni är grymma, men det var ganska svårt speluppoch vi ulvar hade ganska mycket tur. Ni tog ju oss i R1 egentligen?

Octa är en värdig Mäster
Octa skötte kapellmästaruppgiften galant! Påminde och höll koll. Valde en avgörande build.
Håll koll på den härna i framtiden!

Vimes är mästerlig arrangör
Vi visste det sedan tidigare så ännu mer imponerande skött! Snabbt, korrekt och kul! Och filmerna?! Oh yes baby! Den som i fortsättningen arrar utan att ha med filmer får diska hela hösten! I kallt vatten! Utomhus!

”Men balansen då mys-Basse, var inte balansen skev?!?!?!?”
Nej, Vimes har koll och det känns tryggt. Däremot tyckte jag att vi ulvar kom undan lättare när delvalen under U1 kunde väljas som exempel på vad Mäster Ulv inte valt. Hade för min del varit ok om det kunde presenteras i en klump. Då hade naiv siare kanske enklare identifierats?

Waterhouse är den nya sheriffen i stan
Antingen vill vi rösta ut honom i R1 för att vara säkra på att han inte är ulv - eller så vill vi aldrig rösta ut honom för han kan ta hem spelet ensam till byn! Vi borde införa handikapp-system för oss vanliga spelare så vi kan hänga med.

Tove Jansson skrev på svenska
Jag har aldrig påstått något annat. Om någon skulle påstå det är det brunsmetande och personen i fråga borde röstas ut!

puss och kram allihopa
hoppas vi ses igen
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag tror att jag och @Genesis och @michael pratar förbi varandra gällande den naiva siaren. Det är förstås helt riktigt att bara förekomsten av "naiv siare" på menyn är en nerf av byn (närmare bestämt av den riktiga siarförmågan). Däremot är det ju inte negativt för byn att den naiva siaren köps. Siaren nerfas på det hypotetiska planet eller vad man ska säga. Med tanke på spelupplägget är risken för att ulvar grönas av en naiv siare extremt liten, ingen kommer lita på en gröning förrän siaren också presenterat ett rött namn. Den enda betydelsen den naiva siaren har, om den väljs av MU, är att den ger en bybo en roll. Så, förekomsten av naiv siare i menyn är absolut till byns nackdel, men att MU faktiskt väljer rollen är det inte.

Däremot kan man definitivt fundera över balanseringen av menyn. Hade den naiva siaren kostat MU inkomst hade det ju inte funnits några som helst incitament att köpa den dock, eftersom nyttan den gör är som möjlighet i menyn. Eller ja... då kanske MU istället skulle köpt den för att låta byn dricka giftbägaren och ha anledning att tro på siandet...

Det sagt tror jag byn var lite för hårt nerfad i det här partiet. Jag gillar visserligen att ulvarna har ett övertag i Mäster Ulv, men här var det lite väl mycket kanske. Jag gillar ju att nerfa siandet - eftersom jag tycker det är ett trist sätt att fånga ulvar på - men med 17 spelare hade nog byn behövt en siarförmåga.

Sedan bidrar det stora deltagarantalet också till att gynna ulvarna. Det är lättare att gömma sig, att glida med och att glömmas bort. Standard (enligt modellen 1/4 ulvar) på 17 spelare är 4,25 ulvar, nattmord, siare och väktare. I upplägget var det här en möjlighet (siare och väktare = 12 i inkomst, 3 extra ulvar och fullt nattmord = 12 i kostnad), som visserligen vaskar en fjärdedels ulv. Men det tänkte jag kompenserades av att ulvarna nästan per definition är gynnade i MU. Jag tycker nog att balansen uppåt från 4 ulvar var helt ok också - och vill mena att även 7WA skulle vara möjligt att ro i land - men det skulle kräva ett väldigt aktivt ulvlag som claimar och kontra-claimar byroller. Däremot var nog hoppet ned till 3 ulvar för stort, vilket gjorde att de flesta MU-spelare nog skulle välja någon variant med 3 ulvar.

Jag tyckte det var konstigt av Octa att välja väktare framför siare (som ju, som konstaterat, är hårt nerfad i upplägget), men det visade sig nog vara klokt. Ulvarna utgick från att väktaren alltid skulle väkta sig själv och körde förmågeblock och nattmord på samma spelare hela tiden. Hade det funnits en riktig siare i spel och denne prickat en ulv hade det här kunnat bli något helt annat.

Nå! Även om ulvsidan kanske var mer gynnad än jag önskade går det inte att ta ifrån @Basenanji , @Waterhouse och @Octagonal att de var riktiga superulvar. Jag tror att sättet de spelade på här är det allra allra bästa sättet att ulva på, de höll sig aktiva och deltagande utan att någonsin hamna i strålkastarljuset (förutom i R1 och så en liten suck av det från @HerrK i början av sista rundan). Sedan kunde de i lugn och ro låta byn äta upp sig själv i galenskap och paranoia. Högklassigt ulveri.

By fick aldrig till det. Jag vet inte om det var det ovant stora spelarantalet eller om det saknades någon ledarfigur eller vad som hände, men byn lyckades aldrig riktigt komma ihop sig som lag såg det ut som. Men jag tycker inte enskilda bybor ska känna skuld över det, för det skrev en del vettiga saker och gjordes en del vettiga analyser - inte minst tycker jag våra tre förstagångsspelare (@Skarpskytten , @Hägerstrand och @HerrK ) hörde till de skarpaste - men det blev aldrig någon positiv utveckling av diskussionen i tråden. Det kändes som att byn mest vevade vilt omkring sig...

Nå, intressant spel tycker jag, även om det blev lite ensidigt. Jag tror det finns en del spännande lärdomar att göra om effektivt ulvspel (var det slug eller smyg som känneteckande er ulvrationalitet, @Basenanji ??) och om dynamiken i byn (att det varit lite grinigt är nog ett utslag av att byn som team inte funkade riktigt).

Tack för att ni ville spela mitt spel (och har stått ut med mina filmer (jag har i varje fall haft mycket roligt när jag skapat dem))! Och grattis till ulvarna återigen. Välförtjänt!
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Däremot tyckte jag att vi ulvar kom undan lättare när delvalen under U1 kunde väljas som exempel på vad Mäster Ulv inte valt. Hade för min del varit ok om det kunde presenteras i en klump. Då hade naiv siare kanske enklare identifierats?
Bra feedback. Ja, det hade nog varit vettigt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag tror det finns en del spännande lärdomar att göra om effektivt ulvspel (var det slug eller smyg som känneteckande er ulvrationalitet, @Basenanji ??)
Detta är nästan första gången jag är ulv (förutom första dagen av Hitta Jesus innan "satanisterna är byn" kom ut). Det var rysligt svårt första rundan, dels pga tempot i tråden och livet utanför, men som ulv måste man filtrera sig själv och iaf jag fick skrämselhicka när Basse och Octa blev pressade i början. När man vet att ulvarna är ulvar ser allt de skriver otroligt ulvigt ut, och man tror att byn givetvis ser det också.
I runda 2 började det släppa, tänkte helt bort att vi var ulvar och blev mentalt en bybo som läste och reagerade på saker som om jag hade varit bybo på riktigt. Nu fick vi aldrig något större drev på oss så var rätt lätt, men min lärdom av ulveri är att det är nog så (iaf jag) måste tänka för att inte bli avslöjad difekt. Glöm att ta kommandot och utföra någon storstilad ulvplan som lurar upp alla på läktaren är min lärdom. Följ med strömmen och låtsas vara bybo även inför dig själv. Så jag är nog en Smygulv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag ser ett mönster i att byn ständigt röstar ut aktiva spelare, särskilt tidigt. Jag undrar om det är för att vi har lite koll på varandra och inte vill bli "lurade" av en aktiv Sidd/Anthrox/etc.

Att röstningen första rundan stod mellan KK, Sidd och Basse är (även om Basse nu visade sig vara ulv) inte bra, tror jag.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag ser ett mönster i att byn ständigt röstar ut aktiva spelare, särskilt tidigt. Jag undrar om det är för att vi har lite koll på varandra och inte vill bli "lurade" av en aktiv Sidd/Anthrox/etc.

Att röstningen första rundan stod mellan KK, Sidd och Basse är (även om Basse nu visade sig vara ulv) inte bra, tror jag.
Ja, det känns ofta i efterhand som att "asch, klart ulvarna gömde sig i bakgrunden så gott de kunde. Och här vevade vi runt och hängde alla som gjorde väsen av sig".

Vore intressant att se statistik över hur ofta ulvar lågflyger på wrnu. Vi börjar väl få ett rätt stort urval (eller vad det nu heter på statistikiska).

Edit: POPULATION, eller hur?
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Vore intressant att se statistik över hur ofta ulvar lågflyger på wrnu. Vi börjar väl få ett rätt stort urval (eller vad det nu heter på statistikiska).

Edit: POPULATION, eller hur?
Inte riktigt. Populationen är den grupp du avser undersöka. Dvs om populationen i undersökningen är ”Varulvsspelare generellt” så är urvalet ”alla spel som som spelats på wrnu” inte särskilt signifikant. Om populationen istället är ”spelare som spelar på wrnu” och urvalet är ”alla spel som spelats på wrnu” blir urvalet mycket mer signifikant.

Med reservation för att det var länge sen jag läste statistik.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Och nu kommer…tomheten. Jag har varit så påkopplad att det känns helt knäppt att inte på auto-pilot gå in på forumet och skriva/läsa nåt.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det var rysligt svårt första rundan, dels pga tempot i tråden och livet utanför, men som ulv måste man filtrera sig själv och iaf jag fick skrämselhicka när Basse och Octa blev pressade i början. När man vet att ulvarna är ulvar ser allt de skriver otroligt ulvigt ut, och man tror att byn givetvis ser det också.
I runda 2 började det släppa, tänkte helt bort att vi var ulvar och blev mentalt en bybo som läste och reagerade på saker som om jag hade varit bybo på riktigt. Nu fick vi aldrig något större drev på oss så var rätt lätt, men min lärdom av ulveri är att det är nog så (iaf jag) måste tänka för att inte bli avslöjad difekt. Glöm att ta kommandot och utföra någon storstilad ulvplan som lurar upp alla på läktaren är min lärdom. Följ med strömmen och låtsas vara bybo även inför dig själv. Så jag är nog en Smygulv.
Jag tror 90 % av ulvspelet handlar om att lyckas ta sig över "hjälp jag är ulv, och alla ser det!"-tröskeln. I det här spelet lyckades ni ju hålla er undan situationer där ni hamnade i spotlighten och kunde vara aktiva och "byboiga" utan risk. Byn behöver sätta spelare i spotlighten, alla (som inte är definitivt grönade) behöver drevas.
 
Top