Varulv [Mäster Ulv 5] - Spelet är över

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Några reflektioner från mig.

Bra spelat ulvarna - tyvärr ;)

Byn var rätt splittrad och vi jag tycker det är rätt intressant att man kan vara inaktiv och inte få röster på sig men om man är mer aktiv än normalt så är man superlågflygande :D Samtidigt så drevade byn rätt bra men fastnade i sina invanda banor. @Skarpskytten inlägg ovanför är rätt talande :D

@Vimes jag tror också du måste ta i åtanke om vi är så många i ett spel att ulvarna får en stor fördel med att det bara är många spelare, jag tror inte "standardformatet/uträkningen" på ulvar funkar särkilt bra på så många.

Och jag borde ha röstat ut Basenanji i R1... eller andersson xD
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja, sen räcker det inte med att kolla slutröstning riktigt heller utan jag tror att man behöver analysera hur drev föds och dör under rundan. Nu var ulvlaget jäkligt duktiga på att inte kladda ner varandra i röstmönstren, men det fanns ju tillfällen...

View attachment 14719

(R3)
Vi var ju så smarta att vi förstod hur vi skulle utnyttja giftbägarresonemanget….
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ja... Det verkar ofta vara så att en aktiv spelare ryker i R1, sedan en mer inaktiv i R2 (och kanske R3). Det vore nog bättre för byn att göra tvärt om.
Jag ser flera vinster med detta:
- Man blir av med en inaktiv spelare istället för en aktiv tidigt i partiet.
- Man gör ulvar som tänkt lågflyga svettiga redan från början.
- Man gör att ulvar inte kan ligga på att rösta ut lågflygare i slutet av partiet, en väldigt bekväm position för ulvar att försvara.
- Man riskerar inte att i slutet av partiet tvingas välja mellan att rösta ut en lågflygare och någon som det vore välmotiverat att rösta ut.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag ser flera vinster med detta:
- Man blir av med en inaktiv spelare istället för en aktiv tidigt i partiet.
- Man gör ulvar som tänkt lågflyga svettiga redan från början.
- Man gör att ulvar inte kan ligga på att rösta ut lågflygare i slutet av partiet, en väldigt bekväm position för ulvar att försvara.
- Man riskerar inte att i slutet av partiet tvingas välja mellan att rösta ut en lågflygare och någon som det vore välmotiverat att rösta ut.
Inte för att vara den som är den men om jag är den som säger vad var det jag sa....
I R1 fick jag stå ut med en del heat för att jag röstat på Brynolf som överhuvudtaget inte deltagit. Tror till och med att detta ansågs ulvigt.
(och andra fick nog mer Heat, tänker på typ LegoIvar)
Jag är alltid oavsett lagtillhörighet beredd att rösta ut en spelare som inte deltar.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Håller för övrigt helt med Bajsenanji om att något konstigt läge av tomhet infinner sig efter att ett spel slut. Sitter här och trycker F5 för att se om det kommer nån ulvig post i efterspel-posten. Å då hade jag ändå spöktråden som nån form av rehabtråd så jag slapp köra cold turkey.
En rolig grej med Spöktråden var de avslutande inläggen (eller det var kul även innan)

K.K har haft återfall av livet så ingen koll på tråden. Kan inte hjälpa till att lägga en blindröst utan hejar på er i spöktråden att ni har koll
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Vimes jag tror också du måste ta i åtanke om vi är så många i ett spel att ulvarna får en stor fördel med att det bara är många spelare, jag tror inte "standardformatet/uträkningen" på ulvar funkar särkilt bra på så många
Jag tror i och för sig att "standard" (25% ulvar, siare och väktare) avser spel i den här storleken och helt säkert även större. Kanske i högre grad än de här spelen med 8-10 spelare vi kört de senaste åren. Däremot tror jag att den fördel ulvarna har a priori i MU, och den ganska hårda nerf av siandet som möjligheten till naiv eller ingen siare innebär, kombinerat med det höga spelarantalet viktade det här för mycket till ulvarnas fördel.

Dock känns balansdiskussionen mest akademisk i relation till just det här spelet med tanke på att jag tror alla är ganska överens om att ulvarna spelade ut byn. Däremot är den nog viktigt att ha med sig till framtida spel, om vi blir så här många igen.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag tror i och för sig att "standard" (25% ulvar, siare och väktare) avser spel i den här storleken och helt säkert även större. Kanske i högre grad än de här spelen med 8-10 spelare vi kört de senaste åren. Däremot tror jag att den fördel ulvarna har a priori i MU, och den ganska hårda nerf av siandet som möjligheten till naiv eller ingen siare innebär, kombinerat med det höga spelarantalet viktade det här för mycket till ulvarnas fördel.

Dock känns balansdiskussionen mest akademisk i relation till just det här spelet med tanke på att jag tror alla är ganska överens om att ulvarna spelade ut byn. Däremot är den nog viktigt att ha med sig till framtida spel, om vi blir så här många igen.
Min uppfattning är att byn förlorade för att vi sög. Fanns egentligen aldrig någon by, vilket väl det faktum att det var ETT(?) drev mot en ulv under hela spelet bevisar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Var det inte någon (Brynolf?) som tog upp det vid något tillfälle, att det troligtvis inte var ulvpar som låg bredvid varandra i vissa röstningar.
Jag satt några gånger och försökte få ut nåt av slutrösterna men det var nog inget som egentligen ledde nånvart, säkert delvis för att ni höll isär er. Hittade väl nån liten fjäder här och där som jag byggde ihop missbildade höns av.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag satt några gånger och försökte få ut nåt av slutrösterna men det var nog inget som egentligen ledde nånvart, säkert delvis för att ni höll isär er. Hittade väl nån liten fjäder här och där som jag byggde ihop missbildade höns av.
Vi hade det rätt lätt eftersom ingen av oss var särskilt nära att åka ut någon gång som BenedictusXVI konstaterade ovan. Basse hade ett litet drev på sig R1 och jag några röster i R2, men annars kunde vi enkelt rösta lite här och där. Enda gången jag verkligen ville att någon skulle åka var i R3 när det stod mellan Skarpskytten och Sidd, gick fel men löste sig bra i R4 ändå.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Sedan får ni tänka på att ofta hittar byn förr eller senare en ulv av ren flax, och då blir det betydligt enklare att analysera röstmönster. När det bara är gröna som åkt ut är det sjukt mycket svårare att analysera spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Sedan får ni tänka på att ofta hittar byn förr eller senare en ulv av ren flax, och då blir det betydligt enklare att analysera röstmönster. När det bara är gröna som åkt ut är det sjukt mycket svårare att analysera spelet.
Sannerligen
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Detta torde ju hjälpas av att man är fler spelare och därmed har fler rundor på sig att hitta rätt, så jag vet inte om det här med att ulvarna har fördel av att man är många verkligen stämmer.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Detta torde ju hjälpas av att man är fler spelare och därmed har fler rundor på sig att hitta rätt, så jag vet inte om det här med att ulvarna har fördel av att man är många verkligen stämmer.
Rent teoretiskt stämmer ju det här (även om 14 bybor mot tre ulvar är mer komplicerat än 10 bybor mot 3 ulvar så kommer ju det svårare läget leda till det lättare) men inte i praktiken, eftersom ulvarna kan rensa ut bra spelare allt eftersom.

Ärligt talat tror jag att spelbalansen behöver vägas mot spelargruppens erfarenhet, både generell varulvserfarenhet och erfarenhet av övriga spelare. Jag vet att i Hearthstone så får vissa kort en justerad kostnad när du spelar på en tillräckligt hög rankingnivå, eftersom de korten plötsligt blir mycket bättre i händerna på en avancerad spelare. Jag tänker att saker som naiv siare fungerar lite på samma sätt.

Jag menar inte att balansdiskussionerna är onödiga för det, men att det är begränsat hur mycket man kan white room-resonera sig fram till balansen. Spelarna, med varierande erfarenhet, arbetsscheman etc, är en för stor variabel för det. Man får helt enkelt gå lite på vad som borde funka, och sen fipplar man lite med spakarna efteråt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Kul statistik, @Hägerstrand ! Även om jag inte direkt ser några mönster i den (vilket kanske tyder på att ulvarna gjorde ett bra jobb med röstandet (vilket, menar jag dårå, hänger ihop med att byns spel gav dem utrymme att rösta som bybor)). Det skulle vara kul att göra motsvarande sammanställning av fler spel och se om det finns något typiskt "ulvigt" eller "byboigt" mönster.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Kul statistik, @Hägerstrand ! Även om jag inte direkt ser några mönster i den (vilket kanske tyder på att ulvarna gjorde ett bra jobb med röstandet (vilket, menar jag dårå, hänger ihop med att byns spel gav dem utrymme att rösta som bybor)). Det skulle vara kul att göra motsvarande sammanställning av fler spel och se om det finns något typiskt "ulvigt" eller "byboigt" mönster.
Jag började det under spelet, men eftersom total anarki rådde i den grå forntiden så måste man gå in med handpåläggning för att justera alla kreativa stavningar ni höll på med då. Det blev exempelvis 4 kolumner för Biobunker, BB, Biobonker, BiobunkerVII.

Om inspirationen slår till ska jag göra en jämförelse av MU-spelen i alla fall.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag började det under spelet, men eftersom total anarki rådde i den grå forntiden så måste man gå in med handpåläggning för att justera alla kreativa stavningar ni höll på med då. Det blev exempelvis 4 kolumner för Biobunker, BB, Biobonker, BiobunkerVII.

Om inspirationen slår till ska jag göra en jämförelse av MU-spelen i alla fall.
Jag tror att det jättenyttigt att göra såna där, dels för att kunna se mönster över tid men även för att de nog får större genomslag i spel som har färre deltagare.
 
Top