Varulv [Mäster Ulv 5] - Spelet är över

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag ser ett mönster i att byn ständigt röstar ut aktiva spelare, särskilt tidigt. Jag undrar om det är för att vi har lite koll på varandra och inte vill bli "lurade" av en aktiv Sidd/Anthrox/etc.

Att röstningen första rundan stod mellan KK, Sidd och Basse är (även om Basse nu visade sig vara ulv) inte bra, tror jag.
Ja... Det verkar ofta vara så att en aktiv spelare ryker i R1, sedan en mer inaktiv i R2 (och kanske R3). Det vore nog bättre för byn att göra tvärt om.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack för kul arrangemang, Vimes! Och tack för alla 1980 poster som skrevs bara i speltrådarna. Mycket bra spelat av ulvligan, jag hade nog inte nån känsla för ulvighet hos nån av er trots mitt Basse-bias. Det fanns nog en fördel för ulvlaget att det skrevs så himla mycket att det gick lätt att vara mellan-aktiv.
För min egen del så var det sjukt utmanande att ens ha nåt grepp om vad som skedde i spel i det löpande. Jag trodde jag skulle ha tid och möjlighet att ändå läsa ikapp på jobbet, men tji fick jag. Så luften gick väl ur mig där nånstans när jag äntligen hade kommit fram till helgen och så går jag och blir mördad, jag orkade nog inte komma in så mycket i spöktråden efter det.

Men det var ändå riktigt roligt, och jag är mycket imponerad av de nya talangerna!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Otroligt bra arrangerat @Vimes (och då har jag inte ens tittat på filmerna). Ulvarna spelade fantastiskt, så all heder till dem.

Byns insats (inklusive min egen) ska däremot nog inte användas till mycket annat än avskräckande exempel. Tror inte balansen spelade så stor roll faktiskt. Eftersom byn inte hjälptes åt så vi var i princip ändå rökta redan R3. Typfallet är väl att när @Empiricus väl tog tag i spelet på allvar med sina analyser så nattmördades han direkt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag har gjort lite minnesanteckningar om vad som är ulvigt, ifall jag skulle spela igen.

Ha mycket kontakt med en annan spelare - ulvigt, ni är ulvar ihop.
Ha noll kontakt med en annan spelare - ulvigt, ni är ulvar ihop.

Vill analysera spelupplägg - ulvigt.
Vill inte analysera spelupplägg - ulvigt.

Vill outa roller - ulvigt.
Vill inte outa roller - ulvigt.

Skriva "Jag är ulv" - ulvigt.
Skriva "Jag är bybo" - ulvigt.

Vara trevlig mot en annan deltagare - ulvigt.
Vara otrevlig mot en annan deltagare - inte ulvigt.

Göra tankefel - ulvigt. Bybor tänker alltid rätt.
Göra misstag - ulvigt. Bybor gör aldrig misstag.

Skriva få poster - ulvigt.
Skriva många poster - ulvigt.
Skriva lagom poster - inte ulvigt. Är däremot med stor sannolikhet ulv.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Eftersom byn inte hjälptes åt så vi var i princip ändå rökta redan R3.
Det här är intressant. I efterhand kan jag ju se att mitt spel i Runda 1 och 2 var väldigt självcentrerat. Vilket väl iofs är naturligt för en nybörjare. I Runda 3 försvarade jag mig och hade inte tid till så mycket annat. I Runda 4 och 5 tycker jag att jag lyckades lyfta blicken lite, men jag kan nog inte säga att jag någonsin nådde fram till tanken "hur ska byn gemensamt fixa detta".

Dock undrar jag hur du/ni rent konkret tänker att byn hjälper varandra? (Jag vet att någon annan var inne på detta spår tidigare, kanske @Vimes )
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det här är intressant. I efterhand kan jag ju se att mitt spel i Runda 1 och 2 var väldigt självcentrerat. Vilket väl iofs är naturligt för en nybörjare. I Runda 3 försvarade jag mig och hade inte tid till så mycket annat. I Runda 4 och 5 tycker jag att jag lyckades lyfta blicken lite, men jag kan nog inte säga att jag någonsin nådd fram till tanken "hur ska byn gemensamt fixa detta".

Dock undrar jag hur du/ni rent konkret tänker att byn hjälper varandra? (Jag vet att någon annan var inne på detta spår tidigare, kanske @Vimes )
Det går säkert att teoretisera en hel del runt det här med samarbete, "laganda" och liknande. Men i korthet tyckte jag (som väl mest skumläste) att byn verkade sakna den här typen av inlägg:
  • "vi har inte granskat X ännu, vi borde göra det"
  • "Y skrev en bra grej om Z i förra rundan, jag vill plocka upp det och bygga vidare"
  • "hallå! nu när vi ändå fått färg på flera spelare behöver vi gå tillbaka till dreven i de tidiga rundorna och se om det finns något där"
Istället var det mer:
  • "jag tror att X är ulv"
  • "jag har gjort den här analysen"
Vilket förstås är vettigt. Det är grundläggande att ta ställning (och det är lite det jag menar med att de enskilda byborna inte spelade dåligt), men det mer... strategiska bybospelet saknades.

Det är en lite intressant dynamik det där. För en samspelt by kan också hamna heltokigt. Det byggs upp ett konsensus och ett narrativ om spelet som leder till att ulvarna vinner. Men jag tror att den här huvudlösa, balkaniserade byn vi såg här har sämre förutsättningar att knäcka ett skickligt ulvlag. Här behövde ulvarna mest kliva lite omärkligt åt sidan och låta byn veva vilt omkring sig.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag har gjort lite minnesanteckningar om vad som är ulvigt, ifall jag skulle spela igen.

Ha mycket kontakt med en annan spelare - ulvigt, ni är ulvar ihop.
Ha noll kontakt med en annan spelare - ulvigt, ni är ulvar ihop.

Vill analysera spelupplägg - ulvigt.
Vill inte analysera spelupplägg - ulvigt.

Vill outa roller - ulvigt.
Vill inte outa roller - ulvigt.

Skriva "Jag är ulv" - ulvigt.
Skriva "Jag är bybo" - ulvigt.

Vara trevlig mot en annan deltagare - ulvigt.
Vara otrevlig mot en annan deltagare - inte ulvigt.

Göra tankefel - ulvigt. Bybor tänker alltid rätt.
Göra misstag - ulvigt. Bybor gör aldrig misstag.

Skriva få poster - ulvigt.
Skriva många poster - ulvigt.
Skriva lagom poster - inte ulvigt. Är däremot med stor sannolikhet ulv.
Sounds about right
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det här är intressant. I efterhand kan jag ju se att mitt spel i Runda 1 och 2 var väldigt självcentrerat. Vilket väl iofs är naturligt för en nybörjare. I Runda 3 försvarade jag mig och hade inte tid till så mycket annat. I Runda 4 och 5 tycker jag att jag lyckades lyfta blicken lite, men jag kan nog inte säga att jag någonsin nådde fram till tanken "hur ska byn gemensamt fixa detta".

Dock undrar jag hur du/ni rent konkret tänker att byn hjälper varandra? (Jag vet att någon annan var inne på detta spår tidigare, kanske @Vimes )
Jag försökte flertalet gånger uppmuntra till att kolla med olika perspektiv, analysera och pressa fler spelare (inklusive mig själv), få input på tankar jag hade och saker som jag själv skulle kunna vara blind för.
Men dels var det för många spelare för att någonstans komma till konsensus, dels var det för många olika spelstilar som inte fungerade med upplägget och dels blev många spelare aktivt motarbetade, och då är det ju inte konstigt att det blir svårt med ett samarbete. Ju större grupp, desto mer troligt är det att det bildas klickar inom gruppen (vilket var vad som hände här).
Jag kollade färdigt på Förrädarna på tv4 ungefär samtidigt som sista rundan tog slut, och sen jag reflekterade över som jag tyckte var dumt med det programmet var att de direkt gick in i mindre pakter/smågrupper när de behövde arbeta som en gemensam by (tror de var 18 spelare från start). Sen gör vi exakt samma sak när vi är många spelare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag försökte flertalet gånger uppmuntra till att kolla med olika perspektiv ...
Jag vet. Du skrev det bla i posten där du röstade på mig, det var en mening i den posten som fick mig att göra något av ett omtag (tillsammans med en viss ödmjukhet efter att har röstat ut @Sidd ) i hur jag tänkte kring spelet och mitt spelande.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag försökte flertalet gånger uppmuntra till att kolla med olika perspektiv, analysera och pressa fler spelare (inklusive mig själv), få input på tankar jag hade och saker som jag själv skulle kunna vara blind för.
Men dels var det för många spelare för att någonstans komma till konsensus, dels var det för många olika spelstilar som inte fungerade med upplägget och dels blev många spelare aktivt motarbetade, och då är det ju inte konstigt att det blir svårt med ett samarbete. Ju större grupp, desto mer troligt är det att det bildas klickar inom gruppen (vilket var vad som hände här).
Jag kollade färdigt på Förrädarna på tv4 ungefär samtidigt som sista rundan tog slut, och sen jag reflekterade över som jag tyckte var dumt med det programmet var att de direkt gick in i mindre pakter/smågrupper när de behövde arbeta som en gemensam by (tror de var 18 spelare från start). Sen gör vi exakt samma sak när vi är många spelare.
Anthrox! Sådana här textväggar förstör efterdiskussionen, brus! Hur ska vi kunna lära oss att byboa bättre om det brusas bort? Låt oss istället titta på det från ett byborationalitet-perspektiv...[ondskefullt varggrin]
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker att @HerrK och @Skarpskytten hade bra idéer bl a emojigate och hur jag var ulv. Läs mitt försvar som jag tror togs på lite för stort allvar, eller att annat distraherade den annars kritiska blicken.
Sedan tror jag att byn hade kunnat göra mer av kombinationen röstmönster, vilka som drevades och vilka som var med i spel.
En trend jag ser nu är att vi ulvar a l d r i g låg precis bredvid varandra i slutröstandet (om jag inte tar fel). Kan ju vara användbart för framtiden?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag tycker att @HerrK och @Skarpskytten hade bra idéer bl a emojigate och hur jag var ulv. Läs mitt försvar som jag tror togs på lite för stort allvar, eller att annat distraherade den annars kritiska blicken.
Sedan tror jag att byn hade kunnat göra mer av kombinationen röstmönster, vilka som drevades och vilka som var med i spel.
En trend jag ser nu är att vi ulvar a l d r i g låg precis bredvid varandra i slutröstandet (om jag inte tar fel). Kan ju vara användbart för framtiden?
Var det inte någon (Brynolf?) som tog upp det vid något tillfälle, att det troligtvis inte var ulvpar som låg bredvid varandra i vissa röstningar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja, sen räcker det inte med att kolla slutröstning riktigt heller utan jag tror att man behöver analysera hur drev föds och dör under rundan. Nu var ulvlaget jäkligt duktiga på att inte kladda ner varandra i röstmönstren, men det fanns ju tillfällen...

Skärmbild 2023-10-20 151021.png

(R3)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Det här är intressant. I efterhand kan jag ju se att mitt spel i Runda 1 och 2 var väldigt självcentrerat. Vilket väl iofs är naturligt för en nybörjare. I Runda 3 försvarade jag mig och hade inte tid till så mycket annat. I Runda 4 och 5 tycker jag att jag lyckades lyfta blicken lite, men jag kan nog inte säga att jag någonsin nådde fram till tanken "hur ska byn gemensamt fixa detta".

Dock undrar jag hur du/ni rent konkret tänker att byn hjälper varandra? (Jag vet att någon annan var inne på detta spår tidigare, kanske @Vimes )
Observera att detta inte är någon kritik mot någon speciell - jag själv är helt medskyldig till detta. Men det jag saknade, och som kanske skulle ha gjort spelet lite mindre snopet eftersom det slutade så fort:

1) Analyser och analyser av dessa: Analyser ger inte allt, t ex fanns det ingen "Operation Rädda Skarpskytten" även om det såg ut så. Men det är väldigt tacksamt att ha sammanställningar av röstmönster och liknande som utgångspunkt för diskussioner så att man kommer ifrån "magkänsla", "BaronBosse var ulv sist och verkar vara det nu" eller "@Sidd använder inte emojis". @Empiricus och @Hägerstrand ska ha kudos för sina analyser men det räckte inte ända fram. När analyserna väl kom föll de ganska platt eftersom vi arbetade för lite med dem.

2) Tillbakablickar och agerande på det: Vi fastnade för mycket i nuet och för lite i vad som sagts i tidgare rundor (eller t o m samma runda). I efterhand kan man se att många kommit med bra inslag och idéer eller misstankar som ignorerats i stunden och sedan glömts bort. Och sedan gjordes nästan ingen analys på vilka som undvikit drev, vilket var starkt bidragande till att de tre ulvarna aldrig riktigt fick svettas. Drevtempot var överlag lågt - ganska fort hamnade det på 2-3 kandidater tidigt i rundan som sedan fick ligga kvar och de spillde dessutom ofta över till nästa runda. Det måste ha spritt mys i ulvchatten.

3) Brusreducering, vid rätt tidpunkt: Man kan aldrig få ned det ovidkommande snacket till noll, men med 17 spelare är det centralt att vara koncis och försöka undvika för mycket av kringprat eller käbbel i tråden. Speciellt när man spelar med boomers som klämmer in spel i luckan mellan jobb och familj så är risken att de gamla farbröderna blir matta när de kommer in och ska försöka få något vettigt ur sida upp och sida ner med spretidga diskussioner som dykt upp medan man varit borta från forumet ett par timmar. Det här tror jag framför allt har att göra med att drevverksamheten var förhållandevis låg. Det fanns inte alltid något nytt att ta ställning till och kikade man då in var man tvungen att ändå säga något för att inte få den obligatoriska anklagelsen för lågflygeri.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Jag pendlade mellan tunnelseende och analys-paralys mycket. Tror kombinationen nybörjare och tidsbrist påverkade mest, det var svårt att slappna av och öppna sig för andras argument (det allmänna kaoset och stämningen i byn hjälpte inte här) - och alltför mycket tankefokus hamnade på min egen prestation. Tror detta gjorde att jag hamnade utanför en hel del diskussioner som hade varit vettiga att vara med på. Fantiserar fortfarande om att ha lyckats bygga ett starkare och mer övertygande case under sista rundan, så att vi hade kunnat dreva ut den där @Waterhouse! 😁

Det vore helt klart kul att vara med igen nu när jag åtminstone har lite kött på benen. Ska hålla koll i kalendern - Mäster Ulv 6 är given!
 
Top