Nekromanti KULT - Divinity Lost

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Trist med snoppbristen. Tristare med entitled fanboys som inte läste igenom villkoren innan de kastade sina pengar på projektet. Även om det såklart är trist om man hoppats det hade kommit lagom till julklappstider.

Den enda utgåva jag var intresserad av var iofs bibelutgåvan, så jag förlorar nog inget på det. FÖRMODLIGEN är censurerad body horror och censurerat sexvåld ett säkert sätt att göra den färdiga produkten mer intressant för mig dessutom. Mer utrymme för existensiell skräck, mindre bröst och penisar ivägen för det, är vad jag hoppas på av den reviderade utgåvan. Men jag förvånas av en sak i den här diskussionen: varför pratar vi som om vi VET hur den reviderade kommer se ut?

Ingen av oss utom möjligtvis Big Marco har väl en aning? Några av oss har läst kickstarterversionen. Ingen har läst den snoppfria. Ändå gnäller vi om hur mycket sämre eller mindre äkta den kommer bli? Vi har inte ens en lista på ändringar bortom ’färre snoppar och mindre bögsex’. Och trots att bögsex såklart är något av världens goda så behöver jag det inte explicit i mina skräckspel så att säga. För mig passar det bättre i romcoms och feelgoodfilmer.

Anyway det vore trevligt om vi kunde sluta gnälla bara för att vi är dåliga på riskbedömning och kanske istället ta in informationen som efterfrågades i tråden. Kult kommer i år. Och gör det inte det, då kommer det sen. Med eller utan kuk.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Dante;n286164 said:
Min favorit är det där gnällot som tror att det tar mindre än en dag att hitta på, skriva ner, redigera, korrläsa, översätta, redigera översättningen, korrläsa översättningen och sedan layouta en Arketyp. Det är minst fem personer inblandade i den processen, och allt arbete måste ske sekventiellt. Om alla fem sitter på standby, utan något annat att göra i sina liv, kan det möjligen gå. Men inte när folk har dagjobb, familjer, etc. – och dessutom inte ens sitter i samma tidszon.

Han har uppenbarligen ingen aning om hur någonting funkar – och behöver därför inte tas på allvar, eller ens lyssnas på.

Obs! Jag talar inte för Helmgast – utan bara som frilansaren som sitter sist i produktionsledet.
Ja, jätteknasigt. Nästan lika off som Helmgasts egen prognos.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Måns;n286168 said:
Grisodlarn: tl;dr
Måns: Din empiri är för tunn.

Grisoldarn: Här är jättemånga exempel som jag av någon anledning har ägnat natten åt att leta upp och kopiera från KS-sidan.

Måns: *trollface*
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Om jag ska vara fullständigt allvarlig (och lite långrandig) en stund:

Jag ser två ämnen här, där min åsikt skiljer sig mellan de två: förseningen och censuren.

Jag har inga problem med spräckta deadlines. Jag har skrivit och gett ut ett gäng rollspel för egen del, och vet att saker och ting sällan blir som det är tänkt. Saker kommer i vägen - sjukdom, man blir beroende av andra, saker tar längre tid än man tror, etc etc. Ibland måste stora delar helt göras om från grunden för att de blev bajs och man vill inte sätta sitt namn på bajs.

När det gäller kickstarters räknar jag alltid med spräckta deadlines. Jag räknar också med risken att det inte blir något överhuvudtaget. Jag pytsar inte in mer pengar än jag har råd att förlora.

Det jag kan bli lite putt på är när jag uppfattar att jag inte får någon löpande information. Det behöver inte vara jätteofta, men bara jag får en förståelse för varför det är försenat eller kanske inte ens blir av så är jag nöjd.

Till exempel lade jag pengar på en D&D-dokumentär som hamnade i juridiska bekymmer när en av de inblandade började stjäla material för att göra en helt egen dokumentär (såvitt jag förstod turerna). Jag är helt OK med det. Sånt händer. Jag hoppas att de kommer ur sitt juridiska limbo, men det gick inte att förutse och blir det ingen dokumentär så är jag besviken men inte arg. Jag ville ha dokumentären, men var medveten om att det alltid finns risker.

Som kontrast lade jag också en hel del pengar på en uppsättning props till Masks of Nyarlathotep. Där har jag väldigt lite koll på vad som faktiskt händer. Snubben som höll i projektet verkar ha tagit sig vatten LÅNGT över huvudet, men har varit ganska dålig på att kommunicera det och på att hantera situationen taktiskt. Han verkar ha stoppat huvudet i sanden och bara försökt ducka från alltihop. Vilket jag kan förstå, men utan öppen och rak kommunikation, utan ett "sorry guys, det blev inte som jag ville, projektet misslyckades helt, allt är kaos" så är jag ärligt talat rätt irriterad på situationen.

Var hamnar Helmgast där? Tja, de har haft löpande kommunikation, där de gett statusrapporter och meddelat varje förändring. Jag har fått regelbundna mail från dem som sammanfattat svårigheterna och de val de tvingats göra. Jag är helt OK med det.


Däremot är jag väldigt, väldigt negativ till hela grejen med att ha saker i en kickstarter som är exklusiva för just kickstartern. Framför allt när det handlar om spelmaterial. Äventyr som bara kan fås som addons i en kickstarter är exempel på sånt jag verkligen, verkligen ogillar. Är det inte spelmaterial utan någon form av "småbonusar" eller relativt poänglösa fysiska grejer (som tärningsgrejen till Symbaroums monsterkodex) eller variationer som skulle kosta en massa extra pengar att trycka fler ex av (t.ex. inbunden version av en bok som annars ges ut som softcover, eller extra lyxig läderinbindning) så är jag helt klart mer OK med det, men exklusivt material som inte ens går att köpa som PDF... det gör mig rätt irriterad. Det känns cyniskt och småaktigt; jag förstår att det ger folk incitament att backa projektet men det gör att man i princip köper sig de incitamenten i utbyte mot att solka sitt goda namn en smula. Det gör att backers lägger mer pengar än de egentligen tänkt, kanske mer än de egentligen har råd med.

Det här fallet, med den censurerade versionen, blir ett gränsfall. Det presenterades aldrig som något kickstarterexklusivt att få den ocensurerade utgåvan. Därför förstår jag till viss del frustrationen hos de som nu först i efterhand informeras om att de skulle ha backat för att få den ocensurerade versionen. Och jag hoppas verkligen att Helmgast tar beslutet att sälja den ocensurerade PDF:en; jag har ingen insikt i företaget och de avtal de är bundna av, men hoppas att de har möjlighet till det. Jag räknar med att om de INTE säljer den ocensurerade PDF:en så förstår de att det kommer att leda till att den sprids piratvägen istället. Jag kommer inte att bidra till det själv, men... you know. Internet.

(Jag har inte kollat igenom kickstarter-uppdateringarna, men har det stått något om de förbeställningar man redan nu kan göra i deras butik? Om man förbeställer här, får man censurerad eller ocensurerad?)

Jag ser också fram emot att se en redogörelse för exakt vad som ändras. Jag förstår att Helmgast kanske själva inte vet vad som kommer att ändras riktigt ännu, men hoppas på löpande kommunikation även om det.

För egen del är jag däremot inte så brydd. Jag har ju den ocensurerade, men som jag skrivit tidigare så är det inte så viktigt för mig. Jag gillar Kult för det intellektuella innehållet ihop med Hellraiser-splattet, men ärligt talat behövs inte speciellt många kukar eller vad det nu kan handla om för att jag ska anse att spelet uppnått tillräckligt hög hellraisernivå...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Xhakhal;n286171 said:
Trist med snoppbristen. Tristare med entitled fanboys som inte läste igenom villkoren innan de kastade sina pengar på projektet. Även om det såklart är trist om man hoppats det hade kommit lagom till julklappstider.

Den enda utgåva jag var intresserad av var iofs bibelutgåvan, så jag förlorar nog inget på det. FÖRMODLIGEN är censurerad body horror och censurerat sexvåld ett säkert sätt att göra den färdiga produkten mer intressant för mig dessutom. Mer utrymme för existensiell skräck, mindre bröst och penisar ivägen för det, är vad jag hoppas på av den reviderade utgåvan. Men jag förvånas av en sak i den här diskussionen: varför pratar vi som om vi VET hur den reviderade kommer se ut?

Ingen av oss utom möjligtvis Big Marco har väl en aning? Några av oss har läst kickstarterversionen. Ingen har läst den snoppfria. Ändå gnäller vi om hur mycket sämre eller mindre äkta den kommer bli? Vi har inte ens en lista på ändringar bortom ’färre snoppar och mindre bögsex’. Och trots att bögsex såklart är något av världens goda så behöver jag det inte explicit i mina skräckspel så att säga. För mig passar det bättre i romcoms och feelgoodfilmer.

Anyway det vore trevligt om vi kunde sluta gnälla bara för att vi är dåliga på riskbedömning och kanske istället ta in informationen som efterfrågades i tråden. Kult kommer i år. Och gör det inte det, då kommer det sen. Med eller utan kuk.
Folk gnäller nog snarare över att Helmgast är dåliga på riskbedömning. Liten men viktig skillnad.

Also, vad är grejen med att bli så oerhört provocerad över missnöjda backers som klagar över ständigt framskjutna deadlines? Jag tror att det är en jäkla tur att det finns folk som saknar er misstiktade elistim och faktiskt vädrar missnöje, annars skulle inte crowdfunding fungera över huvud taget.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Vimes, det är en viktig skillnad. Önskar den beskrev verkligheten! Liksom jag tycker det vore trevligt om folk uttryckte missnöje med framskjutet releasedatum istället för demonstrerade bristande läsförståelse och grepp om situationen på samma sätt som många i citaten ovan. Tråkigt, imho.

Synd också som krank säger att den exklusiva snoppversionen inte var tydligt exklusiv från början, men det är ju inte mycket att göra åt.

Fast. Ska jag vara helt ärlig. Så gillar jag att se vuxna män i praktiken ropa ilsket efter mer kuk.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
På vilket sätt beskriver den inte verkligheten, Xhaltal?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vimes;n286182 said:
På vilket sätt beskriver den inte verkligheten, Xhaltal?
Totally insulting, I hate it when a Company does this. With out our money there wouldn't be a book or all the extras. So okay, the Book is late but that's near normal, but to give the Book in other Hands before we get it, is really a bad styl. That's a Company that I would not Support again.

Det digitaltrycktes en Beta-version i en handfull exemplar – inte färdigkorrad och utan en hel del av illustrationerna. Det här tog INGA extra resurser i anspråk och försenade inte projektet på något sätt. Jag exporterade bokstavligen tryck-PDF:en medan jag gick på toa.
We have been fooled by a bunch of scoundrels and liars who will never, in this timeline, deliver the product so: " I summon you, mighty lord of afterlife, Samael, be our savior and be summoned on this forum, take your revenge on the blood of Helmgast and all backers too!"

Mmm … det låter rimligt. Helmgast lägger ner tid och pengar på att visa nästan färdiga PDF:er. Bara för att plötsligt lägga ner alltihop och dra med pengarna. 2,7 miljoner spänn fördelat på alla inblandade räcker på sin höjd till en weekend i Säffle.

Dessutom är de allra flesta backerkommentarer (dvs. inte den handfull [av 1.700+] som handplockades av Grisodlar'n) inte alls så negativa.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vimes;n286177 said:
Also, vad är grejen med att bli så oerhört provocerad över missnöjda backers som klagar över ständigt framskjutna deadlines?
Jag blir inte provocerad – men väldigt trött.

Jag sitter kvällar och helger och sliter fram till småtimmarna med layout, typografi och korrinföranden. Då är det jävligt tröttsamt att hela tiden få höra att man jobbar för långsamt, att man borde varit klar för länge sedan, etc – från folk som uppenbarligen inte har en aning om hur ett sånt här projekt går till.

Och att få mig att tappa sugen är inte direkt det bästa sättet att få mig att arbeta snabbare …
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Dante;n286183 said:
Totally insulting, I hate it when a Company does this. With out our money there wouldn't be a book or all the extras. So okay, the Book is late but that's near normal, but to give the Book in other Hands before we get it, is really a bad styl. That's a Company that I would not Support again.

Det digitaltrycktes en Beta-version i en handfull exemplar – inte färdigkorrad och utan en hel del av illustrationerna. Det här tog INGA extra resurser i anspråk och försenade inte projektet på något sätt. Jag exporterade bokstavligen tryck-PDF:en medan jag gick på toa.
We have been fooled by a bunch of scoundrels and liars who will never, in this timeline, deliver the product so: " I summon you, mighty lord of afterlife, Samael, be our savior and be summoned on this forum, take your revenge on the blood of Helmgast and all backers too!"

Mmm … det låter rimligt. Helmgast lägger ner tid och pengar på att visa nästan färdiga PDF:er. Bara för att plötsligt lägga ner alltihop och dra med pengarna. 2,7 miljoner spänn fördelat på alla inblandade räcker på sin höjd till en weekend i Säffle.

Dessutom är de allra flesta backerkommentarer (dvs. inte den handfull [av 1.700+] som handplockades av Grisodlar'n) inte alls så negativa.
Inget av det här motsäger väl att Helmgast är sena och att folk är irriterade över det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Dante;n286185 said:
Jag blir inte provocerad – men väldigt trött.

Jag sitter kvällar och helger och sliter fram till småtimmarna med layout, typografi och korrinföranden. Då är det jävligt tröttsamt att hela tiden få höra att man jobbar för långsamt, att man borde varit klar för länge sedan, etc – från folk som uppenbarligen inte har en aning om hur ett sånt här projekt går till.

Och att få mig att tappa sugen är inte direkt det bästa sättet att få mig att arbeta snabbare …
Nu tror jag inte att de enskilda kreatörerna - layoutare, illustratörer, författare, översättare etx - är det som drar på sig folks irritation.

Det märks att det finns ett producent-bias här: man är mer benägna att ha förståelse för stora förseningar i produktionen än konsumneters/backers irritation över sagda förseningar.

Jag tycker det är en märklig inställning att reflexmässigt vilja försvara den starkare parten.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vimes;n286187 said:
Inget av det här motsäger väl att Helmgast är sena och att folk är irriterade över det?
Nä. Men de beskriver inte heller verkligheten.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Jag har inte backat projektet (väntar precis som någon annan i tidigare kommentar på svensk version, kanske förgäves...inga besked) men en stor del av irritationen beror väl på att det i nästan alla Updates där det talats om TID och leveranser, spruckit. Någonting som ska komma om två veckor kommer efter tre-fyra veckor etc. Det hela har förstärkt en pyrande frustration som fått det att explodera för vissa backers. I kickstarters talas det som nämnts om förväntade leveranser och inte spikade datum, men nog är 1.5 år lite väl lång tid för personer som investerat pengar och verkligen längtar efter något? Det slängdes givetvis in alldeles för många nya produkter i projektet också. Exempelvis Den Svarta Madonnan hade kunnat bli ett senare eget KS-projekt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Dante;n286189 said:
Nä. Men de beskriver inte heller verkligheten.
Det har jag aldrig påstått heller. Xhatal som gärna pratar om (andras) läsförståelse får gärna gå tillbaka till vår konversation och svara själv istället för att gilla ditt irrelevanta inlägg.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dante;n286183 said:


Dessutom är de allra flesta backerkommentarer (dvs. inte den handfull [av 1.700+] som handplockades av Grisodlar'n) inte alls så negativa.



Självklart är de flesta backare inte missnöjda eller inte missnöjda nog för skriva på Kickstarter-sidan. Många kanske t o m har glömt bort att de har backat er? Men tycker du inte att det där antalet missnöjda och klagande inlägg som finns på sidan är tillräckligt? Finns det ingen förståelse för dessa individer? Oavsett om de kanske skriver märkliga/felaktiga saker.

Dante, jag tycker du är riktigt duktig på vad du gör. Det ser snyggt ut. Men jag undrar en sak. När layout, typografi och korr veterligen tar en massa tid, varför har inte dina kollegor gett dig tillräckligt med tid då? De borde väl förstå vad som tar tid i projektet och sätta tidsramar därefter? Det kan väl inte vara backarnas fel att du måste slita fram till småtimmarna vardag som helg? Eller, jo fan, det är det ju. Utan backare, inget projekt. Inget projekt, inget slit på kvällar och helger.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag tycker det är bra att de prioriterar kvalitet framför att hålla tidplanen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n286197 said:
När layout, typografi och korr veterligen tar en massa tid, varför har inte dina kollegor gett dig tillräckligt med tid då? De borde väl förstå vad som tar tid i projektet och sätta tidsramar därefter?
Det är inte riktigt så enkelt. Varje liten försening riskerar att multipliceras.

Om jag har avsatt tid för att layouta något, och en text är två dagar sen, då kanske jag har planerat in annat när jag väl får texten. Och då dröjer det ytterligare någon dag innan jag får tid för layout, så min korr-PDF blir ännu mer försenad till nästa person i ledet. Och så vidare.

Om jag skulle bli sjuk i tre dagar kan det m.a.o. försena projektet sammanlagt ett par veckor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
wilper;n286199 said:
Jag tycker det är bra att de prioriterar kvalitet framför att hålla tidplanen.
Absolut. Det jag antar att kritiken handlar om är att folk är missnöjda över att Helmgast och extremt många andra KS-producenter inte förmår sätta upp realistiska deadlines när projektet säljs in.

Det jag irriterar mig över är att backers antas kunna förstå att lägga på X antal månader eller till och med år på de datum de lagt sina pengar på, medan producenterna av någon för mig outgrundlig anledning ska hållas om ryggen. Om någon borde ha översikt och kunskap om produktionsprocesser är det fan inte "vanliga konsumenter" utan producenterna själva. Men många här verkar tycka det är viktigt att dra lans mot missnöjda backers.

Det här är ju på intet sätt något Helmgast-unikt problem utan något hela crowdfunding-ekonomin dras med. Om "gnällona", "entitled fanboys", "de som inte förstår hur KS fungerar" inte gnäller kommer crowdfunding fortsätta sin resa från att vara en fin modell för att realisera projekt som annars hade haft svårt att se dagens ljus till en marknad där all risk och allt ansvar flyttats från producenten till konsumenten.

Även om jag är helt med på att rollspelsproduktion, även om det finns någon kickstartermiljon i projektet, i sin kärna är ett hobbyprojekt förvånar det mig att så många verkar så villiga att ta "den starkes" parti i sådana här diskussioner.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
wilper;n286199 said:
Jag tycker det är bra att de prioriterar kvalitet framför att hålla tidplanen.

Gäller din inställning bara för Helmgast, eller kan den utvidgas och tänkas röra rörmokaren, vårdkön, snickaren, pizzabudet, tåg/busschauffören, etc?
 
Top