Nekromanti KULT - Divinity Lost

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dante;n286201 said:
Det är inte riktigt så enkelt. Varje liten försening riskerar att multipliceras.

Om jag har avsatt tid för att layouta något, och en text är två dagar sen, då kanske jag har planerat in annat när jag väl får texten. Och då dröjer det ytterligare någon dag innan jag får tid för layout, så min korr-PDF blir ännu mer försenad till nästa person i ledet. Och så vidare.

Om jag skulle bli sjuk i tre dagar kan det m.a.o. försena projektet sammanlagt ett par veckor.
Nej, ingenting verkar vara enkelt i livet längre. Annat var det när jag var grabb. Det stod på baksidan att nr 3 av Spindelmannen skulle komma ut den 24:e mars och visst fan stämde det. Den 24:e fanns det nya numret där med sin glänsande framsida i trådhyllan. Och vid ett fåtal tillfällen när ett utannonserat nummer inte fanns i Spindelmannen-facket så visste jag att kärringen i kassan ljög när hon sa att nya numret inte hade kommit ut än. Hon hade helt enkelt varit för bekväm för att plocka upp det i hyllan.

Ni får för övrigt köpa in lite extra Vicks citron så att ni håller er friska.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Grisodlar'n;n286204 said:
Gäller din inställning bara för Helmgast, eller kan den utvidgas och tänkas röra rörmokaren, vårdkön, snickaren, pizzabudet, tåg/busschauffören, etc?
Riktigt bra fråga, jag måste fundera lite.

Rörmokaren:
Kommer sent - Jag måste stanna hemma från jobbet en dag extra för att han inte dök upp första dagen.
Gör ett dassigt jobb - Det läcker vatten inne i en vägg, blir mögel och jag hinner bli sjuk innan det upptäcks.
- Kvalitet!

Vårdkön:
Kommer sent - Jag får gå runt och ha ont i magen i ett år i onödan, möjligen stryker jag med i cancern innan jag får vård.
Gör ett dassigt jobb - Jag får sjukhussjukan och de glömmer några redskap i magen på mig. Jag hamnar tillbaka i samma kö som jag började fast med andra åkommor.
- Inte lika lätt att välja, men jag lutar åt kvalitet.

Snickaren:
Samma analys som för rörmokaren tror jag. Visst?

Pizzabudet:
I just det här fallet är det väl rimligare att jämföra med speditören va? Men låt gå.
Kommer sent - Jag får kall pizza och måste börja med att värma den i ugnen innan vi kan käka.
Gör ett dassig jobb - Jag får en fucking oätlig tonfiskpizza i stället för kebabpizzan jag beställde. Får käka fil och flingor utan sylt för de har hunnit stänga pizzerian medan jag väntade.
- Kvalitet!

Lokföraren:
Kommer sent - Jag missar min anslutning och får drägga på centralen i en timme innan det går ett nytt tåg.
Gör ett dassigt jobb - Jag hamnar på sjukhus för vi krockade med en lastbil.
- Kvalitet!

Rollspelskickstarter:
Kommer sent - Jag får spela något annat spel ett år eller så innan mina hett efterlängtade böcker kommer i lådan en vacker höstmorgon.
Gör ett dassigt jobb - Öhh... Ett errata lika tjockt som regelboken dyker upp på deras forum efter ett halvår? DoD Retro? Boken faller sönder pga dålig bindning?
- KVALITET ALLA GÅNGER!

En sen bok kan fortfarande vara fantastisk när den väl kommer. Men en dassig bok är alltid dassig.

Om den som gör boken själv har sådan insikt att de säger "Öhh, det här är katten inte bra, vi borde fixa det innan vi släpper det till våra backers." är jag övertygad om att det är rätt beslut. Visst, plötslig besvikelse för mig. Men jag har det hellre så än att jag på utsatt datum får något som jag inte vill spela för att det är trasigt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n286205 said:
Nej, ingenting verkar vara enkelt i livet längre. Annat var det när jag var grabb. Det stod på baksidan att nr 3 av Spindelmannen skulle komma ut den 24:e mars och visst fan stämde det. Den 24:e fanns det nya numret där med sin glänsande framsida i trådhyllan. Och vid ett fåtal tillfällen när ett utannonserat nummer inte fanns i Spindelmannen-facket så visste jag att kärringen i kassan ljög när hon sa att nya numret inte hade kommit ut än. Hon hade helt enkelt varit för bekväm för att plocka upp det i hyllan.
Orättvis jämförelse tycker jag:
  1. Ett nummer av spindelmannen är inte riktigt samma sak som 700+ sidor rollspelsmaterial och kringprodukter.
  2. Det är många fler inblandade i KDL än i vad som ingick i Spindelmannenredaktionen hos Semic.
  3. Spindelmannenredaktionen hade inte andra dagjobb som gjorde att de fick pyssla ihop Spindelmannen på kvällar och helger.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
4. Spindelmannenredaktionen hade en färdigskriven och färdigtecknad serie som redan publicerats i USA, som de sedan bara behövde översätta till Svenska.
(Amerikanska seriefans har det inte lika bra -- de får ofta vänta på nästa nummer när författaren har valt att spela dataspel istället, eller tecknaren har brutit handleden.)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Vimes;n286196 said:
Xhatal som gärna pratar om (andras) läsförståelse får gärna gå tillbaka till vår konversation och svara själv istället för att gilla ditt irrelevanta inlägg.
Xhakhal*
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vimes;n286175 said:
Måns: Din empiri är för tunn.

Grisoldarn: Här är jättemånga exempel som jag av någon anledning har ägnat natten åt att leta upp och kopiera från KS-sidan.

Måns: *trollface*
Nej, det var inte så det gick till:

Grisodlarn: Det är en helt annan bild på Kickstartern!
Måns: Vilken bild då? Jag orkar inte läsa 2000 kommentarer...
Grisodlarn: [klipper in ett jnlägg från arg backer som tror att Helmgast har en fan-bot]
Måns: Ok...
Grisodlarn: Jaså? Det räcker inte??? [klipper in alla 2000 inlägg...]
Måns: Orka... [aka trollface]
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Måns;n286230 said:
Nej, det var inte så det gick till:

Grisodlarn: Det är en helt annan bild på Kickstartern!
Måns: Vilken bild då? Jag orkar inte läsa 2000 kommentarer...
Grisodlarn: [klipper in ett jnlägg från arg backer som tror att Helmgast har en fan-bot]
Måns: Ok...
Grisodlarn: Jaså? Det räcker inte??? [klipper in alla 2000 inlägg...]
Måns: Orka...
Jag tror (givet att jag inte läst alla) att det Grisoldarn klippt in är alla (eller i varje fall många) kritiska/negativa kommentarer. Om syftet är att visa bilden "många är sura på förseningarna" tycker jag nog att det är ett hyfsat tillvägagångssätt (även om flera av kommentarerna verkar ha samma avsändare).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Xhakhal;n286212 said:
Ber om ursäkt. Jag tycker det är svårt att komma ihåg namn där jag inte intiutivt kan förstå hur de ska uttalas.

Var det allt du hade att tillägga?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Rent allmänt för kickstarters kan jag säga att jag är helt med på att det kan bli förseningar, det är en del av grejen och jag räknar med det. MEN det finns någon gräns för vad som är rimligt och detta skiljer sig självklart från person till person (att döma av den här tråden finns det flera här som lätt kan vänta en 5-10 år så länge kvaliteten (även detta till del subjektivt) håller måttet).

Det senaste jag backade var Blades in the Dark som var minst 1 år försenad och jag var astaggad men när väl spelet kom så långt försenat hade jag glömt bort det och jag vet ärligen inte var boken ligger där hemma nu. Hade jag backat Kult (vilket jag inte gjort så i sig har jag inte häst i det här racet) misstänker jag att jag tappat intresset ungefär som för BitD.

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vimes;n286231 said:
Jag tror (givet att jag inte läst alla) att det Grisoldarn klippt in är alla (eller i varje fall många) kritiska/negativa kommentarer. Om syftet är att visa bilden "många är sura på förseningarna" tycker jag nog att det är ett hyfsat tillvägagångssätt (även om flera av kommentarerna verkar ha samma avsändare).
Jo, det var vad jag gissade med, och med tanke på att det rör sig om 2000 kommentarer totalt så är det en liten, liten minoritet som högljutt vädrar missnöje, vilket inte alls var det som Grisodlarn påstod.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Har inte följt kickstartern alls, men förbeställde just PDFen från hubbahubba eller vadde nu heter. Är mest nyfiken på ungefär vad som händer med Kult-franchisen. Censur låter fånigt och o-kultigt, men orka bry sig om detaljer egentligen. Han den där SpelLedaren kan väl plocka fram hur många tuttar och bögsamlag han vill i sin spelsession ändå?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Fan, man blir ju utloggad på forumet innan man hinner läsa klart och svara. Här är det allt deadlines som gäller. Nåväl, flickor:


wilper;n286206 said:
Om den som gör boken själv har sådan insikt att de säger "Öhh, det här är katten inte bra, vi borde fixa det innan vi släpper det till våra backers." är jag övertygad om att det är rätt beslut. Visst, plötslig besvikelse för mig. Men jag har det hellre så än att jag på utsatt datum får något som jag inte vill spela för att det är trasigt.
Ja, det var många fina tankar och resonemang i ditt svar. Jag är tvungen att sovra lite. Du verkar vara insatt i Helmgasts arbetsprocess. Var det Helmgast själva som upptäckte att det Kult de hade snickrat ihop inte var tillräckligt bra och borde fixas till innan släpp? Det här är information som är ny för mig. Jag såg ingenting om det i konspirationsteoretikernas inlägg. Eller rör det sig bara om ett påhittat exempel?

För övrigt får jag gratulera. Jag antar att all försening i livet är mumma för din själ. Låt oss skåla för ytterligare två år på Kultfronten. Två år till=mer kvalité. Extra allt som det heter på pizzerian. Bon appétite.

Angående DoD Retro så måste du ha bläddrat väldans i boken. Min är fortfarande i nyskick. För mig blev det projektet en miss. Men man kan missa målet på olika sätt, tror jag. Hur många år kan man klara av att ligga i toppen på listor med de mest efterlängtade rollspelen utan släpp?


Nu var ju min anekdot inte tänkt att bli sönderanalyserad. Jag tycker nog att ni är lite oschyssta mot Atlantic förlag nu (inte Semic). Spindelmannen kom ut i rätt tid, månad efter månad, år efter år. I butik på butik. Som tåget. Och inte bara Spindelmannen, utan alla andra Atlantic-serier.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n286234 said:
Jo, det var vad jag gissade med, och med tanke på att det rör sig om 2000 kommentarer totalt så är det en liten, liten minoritet som högljutt vädrar missnöje, vilket inte alls var det som Grisodlarn påstod.
Jag personligen reagerade på att det var såpass många ändå som ventilerade sin frustration i kommentarerna. Det här rör sig ju inte om några Youtube- eller Twitter-fyllon som klickar iväg en sur kommentar utan sådana som har gett Helmgast pengar. Backare. Kunder. Kult-fans. Rollspelsälskare. I USA är kundservice A och O. I Sverige är det mindre viktigt.


Men ok. Jag får väl anse att ni vinner. En härlig triumf för Helmgast AB också. Kvalité måste få ta sin tid. Rom byggdes inte på en dag. Fan, när ni ändå är igång varför inte förklara Björkvägen 1 naturskyddsområde, helgat för all tid?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n286244 said:
I USA är kundservice A och O. I Sverige är det mindre viktigt.

Men ok. Jag får väl anse att ni vinner. En härlig triumf för Helmgast AB också. Kvalité måste få ta sin tid. Rom byggdes inte på en dag. Fan, när ni ändå är igång varför inte förklara Björkvägen 1 naturskyddsområde, helgat för all tid?
Jag har ingen aning om vad som finns på Björkvägen 1, men däremot så tror jag att den stora skillnaden är att många på wrnu dels har erfarenhet av att producera rollspel, dels kan vara involverade i processen och dels bekanta med en eller flera av de som arbetar med spelet. Givetvis spelar det in, och gör oss sannolikt mindre benägna att hoppa på ett hat-tåg alldeles oavsett hur många likasinnade du kan hitta på nätet eller hur illa du personligen tycker om Helmgast.

Samt, naturligtvis, att många av oss kanske inte känner oss personligt förloämpade av en försenad Kickstarter-kampanj...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n286248 said:
Jag har ingen aning om vad som finns på Björkvägen 1, men däremot så tror jag att den stora skillnaden är att många på wrnu dels har erfarenhet av att producera rollspel, dels kan vara involverade i processen och dels bekanta med en eller flera av de som arbetar med spelet. Givetvis spelar det in, och gör oss sannolikt mindre benägna att hoppa på ett hat-tåg alldeles oavsett hur många likasinnade du kan hitta på nätet eller hur illa du personligen tycker om Helmgast.

Samt, naturligtvis, att många av oss kanske inte känner oss personligt förloämpade av en försenad Kickstarter-kampanj...


Fan, jag kan inte låta bli. Det är nästan triggervarning på dina inlägg. Nu börjar det ju nästan kännas intimt och personligt det här. Det får fan bli mitt sista inlägg i det här ämnet, annars får jag käka piller.

Jag antar att det är till dig man vänder sig när man kritiserar företaget i fråga. "Take me to your leader". Det är fint att du slår dig själv och andra för bröstet också. Ni är alla proffs. Jag själv är bara en sketen, okunnig amatör och jag har aldrig påstått annat. Men nu sitter inte jag med kickstarterprojekt heller.. Jag vet inte vem du är eller vilka fantastiska rollspel du har skapat genom åren. Det är säkert en hel del. Kanske har jag t o m bidragit till din brödföda. Jag får skylla på min ålder. Jag hänger inte riktigt med i dagens rollspelsindustri (förutom när det gäller CoC, Western, Conan och Symbaroum) och jag försöker undvika produkter med ordet hen. Men vad jag vet vara sant och rätt är att riktiga proffs brukar vara kända för att levera kvalité i TID. Det må vara annorlunda i din verklighet, bakom illusionen.

Men framförallt tror jag att citatet nedan uttrycker läget bäst:

"...och dels bekanta med en eller flera av de som arbetar med spelet."
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
P.eLL.e;n286195 said:
Jag har inte backat projektet (väntar precis som någon annan i tidigare kommentar på svensk version, kanske förgäves...inga besked) men en stor del av irritationen beror väl på att det i nästan alla Updates där det talats om TID och leveranser, spruckit. Någonting som ska komma om två veckor kommer efter tre-fyra veckor etc. Det hela har förstärkt en pyrande frustration som fått det att explodera för vissa backers. I kickstarters talas det som nämnts om förväntade leveranser och inte spikade datum, men nog är 1.5 år lite väl lång tid för personer som investerat pengar och verkligen längtar efter något? Det slängdes givetvis in alldeles för många nya produkter i projektet också. Exempelvis Den Svarta Madonnan hade kunnat bli ett senare eget KS-projekt.
Jag vet att jag tidigare sade mig inte tala för Helmgast, men jag tror mig veta att ALLA Helmgastar som är inblandade i KDL tycker att den här förseningen är förjävlig.

Men det enda som går att göra är att jobba på mot den satta målbilden så fort vi kan och orkar. Och inga klagomål, inga konspirationsteorier eller anklagelser om bedrägeri får oss att jobba fortare.

I mitt fall snarare tvärt om.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
krank;n286176 said:
Det här fallet, med den censurerade versionen, blir ett gränsfall. Det presenterades aldrig som något kickstarterexklusivt att få den ocensurerade utgåvan. Därför förstår jag till viss del frustrationen hos de som nu först i efterhand informeras om att de skulle ha backat för att få den ocensurerade versionen. Och jag hoppas verkligen att Helmgast tar beslutet att sälja den ocensurerade PDF:en; jag har ingen insikt i företaget och de avtal de är bundna av, men hoppas att de har möjlighet till det. Jag räknar med att om de INTE säljer den ocensurerade PDF:en så förstår de att det kommer att leda till att den sprids piratvägen istället. Jag kommer inte att bidra till det själv, men... you know. Internet.

(Jag har inte kollat igenom kickstarter-uppdateringarna, men har det stått något om de förbeställningar man redan nu kan göra i deras butik? Om man förbeställer här, får man censurerad eller ocensurerad?)

Jag ser också fram emot att se en redogörelse för exakt vad som ändras. Jag förstår att Helmgast kanske själva inte vet vad som kommer att ändras riktigt ännu, men hoppas på löpande kommunikation även om det.

För egen del är jag däremot inte så brydd. Jag har ju den ocensurerade, men som jag skrivit tidigare så är det inte så viktigt för mig. Jag gillar Kult för det intellektuella innehållet ihop med Hellraiser-splattet, men ärligt talat behövs inte speciellt många kukar eller vad det nu kan handla om för att jag ska anse att spelet uppnått tillräckligt hög hellraisernivå...
Jag fick svar från Helmgast på Facebook idag. KULT:DL kommer gå att köpa i slutet av 2018 (Bok & PDF). Ocensurerade PDF:er kommer inte att säljas.

Trist att man skall behöva vänta på att någon ger bort den ocensurerade gratis på nätet istället för att ges möjlighet att köpa den. Underligt resonemang...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Kickstarter och förbeställning är ett djävla oskick. Har fundat en del projekt själv, men nu är det slut, väntetider på flera år, ojämn kvalite och produkter som blir annat än vad som utlovats innebär att jag numera håller hårt i lädret.
Sen om man tycker det är jnikt och speciellt att få blut und gay penetration editionen hem i lådan är väl upp till var och en, men som gammal cyniker så kan jag ju knappast påstå att limited ultra rare gaysex edition har mer lockelse på mig än årets första myggbett.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n286256 said:
Fan, jag kan inte låta bli. Det är nästan triggervarning på dina inlägg. Nu börjar det ju nästan kännas intimt och personligt det här. Det får fan bli mitt sista inlägg i det här ämnet, annars får jag käka piller.

Jag antar att det är till dig man vänder sig när man kritiserar företaget i fråga. "Take me to your leader". Det är fint att du slår dig själv och andra för bröstet också. Ni är alla proffs. Jag själv är bara en sketen, okunnig amatör och jag har aldrig påstått annat. Men nu sitter inte jag med kickstarterprojekt heller.. Jag vet inte vem du är eller vilka fantastiska rollspel du har skapat genom åren. Det är säkert en hel del. Kanske har jag t o m bidragit till din brödföda. Jag får skylla på min ålder. Jag hänger inte riktigt med i dagens rollspelsindustri (förutom när det gäller CoC, Western, Conan och Symbaroum) och jag försöker undvika produkter med ordet hen. Men vad jag vet vara sant och rätt är att riktiga proffs brukar vara kända för att levera kvalité i TID. Det må vara annorlunda i din verklighet, bakom illusionen.

Men framförallt tror jag att citatet nedan uttrycker läget bäst:

"...och dels bekanta med en eller flera av de som arbetar med spelet."
Är det verkligen så provocerande för dig att det här är ett community de flesta känner (till) varandra och ogärna kastar skit på övriga medlemmar?

Jag har nog inget mer att tillägga...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
En mans aversion mot skitkastning är en annan mans nepotism. Men så länge du håller upp totala främlingar som just fått dina pengar lika högt som dina vänner och familj så har jag inget att tillägga.
 
Top