Nekromanti KULT - Divinity Lost

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,591
Location
Rissne
Grisodlar'n;n286088 said:
Ja, och jag för min egen del hoppas exempelvis att företag som drar in pengar på kickstarter-projekt tar sina egna deadlines på allvar.

Tja, om de faktiskt hade satt någon deadline så hade jag också hoppats det. Men det har de som sagt inte. Att påstå att det satts en fast deadline är helt enkelt att snacka skit. "Estimated delivery" är inte ett löfte.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
120
Tiden det tar för Helmgast att ge ut någonting är på tok för länge, helt oacceptabelt. Därför köper jag aldrig något av dem.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Grisodlar'n;n286087 said:



Så du tror att det rör sig om en enda negativ kommentar bara för att jag klistrade in ett exempel? Jaja. Men va fan, vi kan väl ta ditt eget sad face som exempel då hur det kan se ut:
Big Marco:

"Kickstarter-linjens CRB:s kommer aldrig att finnas i butiksled."

Du:
:(
CRB ?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Jag håller till viss del med om att man inte kan förvänta sig att en produkt håller estimerad lanseringsdatum på en Kickstarter. Samtidigt kan jag också förstå irritationen hos backers om man ...
a) Är van vid crowdfunder-projekt som faktiskt levererar någorlunda enligt utsatt datum (Många projekt är ju ändå någorlunda inom ramen för vad de lovar tidsmässigt)
b) Får vänta längre än vad som upplevs som rimlig leveransförsening. Att KULT:DL i nuläget ligger 1,5 år efter estimerad leverans är nog ett gränsfall för vad de flesta räknat med när de hostade upp sin pledge. Själv kan jag känna att smärtgränsen går någonstans vid 8-10 månader (givetvis beroende på fler faktorer såsom omfattning på leverans, delleveranser, löpande information om produktionens progress osv).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Nu när PDF:en faktiskt är ute hos folk. Vad sägs om själva spelet?

Själv hakade jag på när en polare kickstartande, så jag får vänta med att kika på detaljerna tills de börjar skeppa böcker.

Har de lyckats förklara hur man spelar rälsade tradäventyr med en karaktärsdriven regelmotor?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
wilper;n286096 said:
Nu när PDF:en faktiskt är ute hos folk. Vad sägs om själva spelet?

Har de lyckats förklara hur man spelar rälsade tradäventyr med en karaktärsdriven Regelmotorn?
Min enda erfarenhet är Oakwood Heights från förra årets Gothcon. Utifrån den skulle jag svara: nej. Ok, scenario med hyfsade RP men de AW-aktiga reglerna tillförde inget.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag som läst hela den utgivna PDF-filen anser att spelet tydligt berättar på vilka sätt spelet är ämnat att spelas. Sen finns väl samma problem som jag upplever finns i de flesta skräckspel, olika varelser och händelser är inte läskiga ad infinitum. Men spelet är ett kvalitativt hantverk och jag ångrar inte att jag backade produkten, och ja jag är extra nöjd att jag får en version som inte är censurerad. Spelet kommer dock inte tilltala alla, det är en nischad produkt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Minimoni;n286107 said:
Jag som läst hela den utgivna PDF-filen anser att spelet tydligt berättar på vilka sätt spelet är ämnat att spelas. Sen finns väl samma problem som jag upplever finns i de flesta skräckspel, olika varelser och händelser är inte läskiga ad infinitum. Men spelet är ett kvalitativt hantverk och jag ångrar inte att jag backade produkten, och ja jag är extra nöjd att jag får en version som inte är censurerad. Spelet kommer dock inte tilltala alla, det är en nischad produkt.
Hur står sig spelet jämfört med Äventyrsspels original tycker du?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Grisodlar'n;n286113 said:
Hur står sig spelet jämfört med Äventyrsspels original tycker du?
Nu kan jag som sagt bara uttala mig om BLUD UND GAY PENETRASION-editionen, men den är tydligare i vad som förväntas av spelarna och dess karaktärer. Spelet är fortfarande inte något som jag skulle rekommendera till någon som aldrig spelat rollspel tidigare. Men det nya Kult är IMO mer spännande, det finns fler trådar för SL att skapa kampanjer och äventyr kring samt att spelets stora utbud av arketyper ger spelarna en rad möjligheter att förklara sitt uppvaknande och hur just illusionen börjat fallera just för dem. Spelet är dessutom mycket snyggare än tidigare editioner samt att texten är väldigt stämningsfull och tydligt skriven.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Minimoni;n286116 said:
Nu kan jag som sagt bara uttala mig om BLUD UND GAY PENETRASION-editionen, men den är tydligare i vad som förväntas av spelarna och dess karaktärer. Spelet är fortfarande inte något som jag skulle rekommendera till någon som aldrig spelat rollspel tidigare. Men det nya Kult är IMO mer spännande, det finns fler trådar för SL att skapa kampanjer och äventyr kring samt att spelets stora utbud av arketyper ger spelarna en rad möjligheter att förklara sitt uppvaknande och hur just illusionen börjat fallera just för dem. Spelet är dessutom mycket snyggare än tidigare editioner samt att texten är väldigt stämningsfull och tydligt skriven.
Och för att återvända till Wilpers fråga: innebär det att man spelar trad-kampanjer som de som gjordes till den gamla versionen (Den svarta med innan ska väl ges ut igen) eller AW-style?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bifur;n286118 said:
Och för att återvända till Wilpers fråga: innebär det att man spelar trad-kampanjer som de som gjordes till den gamla versionen (Den svarta med innan ska väl ges ut igen) eller AW-style?
Nu skäms jag, men jag har aldrig satt mig in i trad vs AW_style etc. Jag spelar spel jag finner underhållande och sen så har jag varken brytt mig vilka fack man skulle kunna sortera in spelen i eller för den delen ens brytt mig om vad som gör ett spel trad eller inte.

Sorry, men jag är inte rätt person att svara på den frågan :-(
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Minimoni;n286116 said:
Nu kan jag som sagt bara uttala mig om BLUD UND GAY PENETRASION-editionen, men den är tydligare i vad som förväntas av spelarna och dess karaktärer. Spelet är fortfarande inte något som jag skulle rekommendera till någon som aldrig spelat rollspel tidigare. Men det nya Kult är IMO mer spännande, det finns fler trådar för SL att skapa kampanjer och äventyr kring samt att spelets stora utbud av arketyper ger spelarna en rad möjligheter att förklara sitt uppvaknande och hur just illusionen börjat fallera just för dem. Spelet är dessutom mycket snyggare än tidigare editioner samt att texten är väldigt stämningsfull och tydligt skriven.


Ok, det låter bra. Förhoppningsvis dyker den ocensurerade pdf:n upp på Modiphius sida eller Helmgasts sida för försäljning någon gång i framtiden. Förhoppningsvis innan ölglasunderlägg och kramdjursnefariter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,774
Location
Göteborg
wilper;n286096 said:
Har de lyckats förklara hur man spelar rälsade tradäventyr med en karaktärsdriven regelmotor?
På vilket sätt är AW:s regelmotor "karaktärsdriven"? Asså, spelet är ju absolut det, och om man tar hela konceptet så kan det ju inte köras med färdigskrivna äventyr, men regelmotorn är väl mest "Slå 2T6 och läs från en lista"? Går väl utmärkt att kombinera med rälsade äventyr. Se till exempel Dungeon World (som jag aldrig läst eller spelat, så jag kan dra ett helt galet exempel här).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Jag tycker det är jäkligt märkligt att backers förväntas veta att lägga på X antal månader/år på "estimated delivery" medan företagen som sätter nämnda datum inte förväntas göra det. Det är nästan som om företagen medvetet skjuter lågt och att alla som kacklar om "KS är faktist inte förhandsköp" är deras nyttiga idioter. Det är jättebra att det klagas och diskuteras spruckna tidsplaner, annars är det ju omöjligt som konsument/backer att veta vad man kan förvänta sig.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Jag har bara läst mytosdelen och efter det hade jag mardrömmar om kult i två nätter, vilket jag antar, säger något gott om spelet.

Med det sagt tycker jag mytosdelen var mycket tydligare och begripligare än i orginalet där en del inte hängde ihop.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n286087 said:
Så du tror att det rör sig om en enda negativ kommentar bara för att jag klistrade in ett exempel? Jaja. Men va fan, vi kan väl ta ditt eget sad face som exempel då hur det kan se ut:
Big Marco:

"Kickstarter-linjens CRB:s kommer aldrig att finnas i butiksled."

Du:
:(
Nej, jag trodde att den där "andra bilden" som du talade om var något som kanske kunde vara intressant. Men så verkar inte vara fallet. Min kommentar bör inte ses i det ljuset. Jag hade hellre kunnat köpa Helmgasts orginalvision, men det är inte något större grej för mig. Isf hade jag backat. Kult gick lite förbi när det begav sig mig och jag blev inte helsåld på kickstarten. Men det är absolut inte någon kritik mot Helmgast eller Kult. Bara en personlig preferens. Så helt ärligt, om det enda du kan presentera är en knappt begriplig folie hatt-kommentar och min som är tagen ur sitt sammanhang så verkar du inte ha mycket av ett case.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Min favorit är det där gnällot som tror att det tar mindre än en dag att hitta på, skriva ner, redigera, korrläsa, översätta, redigera översättningen, korrläsa översättningen och sedan layouta en Arketyp. Det är minst fem personer inblandade i den processen, och allt arbete måste ske sekventiellt. Om alla fem sitter på standby, utan något annat att göra i sina liv, kan det möjligen gå. Men inte när folk har dagjobb, familjer, etc. – och dessutom inte ens sitter i samma tidszon.

Han har uppenbarligen ingen aning om hur någonting funkar – och behöver därför inte tas på allvar, eller ens lyssnas på.

Obs! Jag talar inte för Helmgast – utan bara som frilansaren som sitter sist i produktionsledet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Dante;n286164 said:
Min favorit är det där gnällot som tror att det tar mindre än en dag att hitta på, skriva ner, redigera, korrläsa, översätta, redigera översättningen, korrläsa översättningen och sedan layouta en Arketyp. Det är minst fem personer inblandade i den processen, och allt arbete måste ske sekventiellt. Om alla fem sitter på standby, utan något annat att göra i sina liv, kan det möjligen gå. Men inte när folk har dagjobb, familjer, etc. – och dessutom inte ens sitter i samma tidszon.

Han har uppenbarligen ingen aning om hur någonting funkar – och behöver därför inte tas på allvar, eller ens lyssnas på.

Obs! Jag talar inte för Helmgast – utan bara som frilansaren som sitter sist i produktionsledet.
Jag kan ändå hålla med Vimes om att de som faktiskt producerar grejerna borde veta bättre och inte lova eller ens estimera en leveranstid som ligger åratal före den faktiska leveransen.

Nu vet jag att den här diskussionen handlar om KDL, men det här är absolut inte ett problem som Helmgast är ensamma om. Det finns dussintals rätt stora projekt som har mer en ett år av förseningar på sin meritlista, och jag förstår att det gör backers rätt frustrerade. Hur många gånger har man hört kommentarer som ”när X väl kom hade jag glömt att jag backat det och redan tappat intresset och gått vidare till Y, så X ligger bara i hyllan hemma” eller ”för ett år sen sa de att X skulle komma om någon månad, så det lär väl komma nån gång nästa år höhö”
 
Top