Nekromanti KULT - Divinity Lost

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Tillägg: Det som också är så satans märkligt är varför det har tagit två långa år innan man upptäcker att innehåll som illustrationer och viss text är för provocerande för distributörer och annat folk.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Grisodlar'n;n286010 said:
Men nu var ju Hellraiser, blod och inälvor (gore), perversioner, kannibalism, sperma i ritualer och annat äckel en lika viktig del av det ursprungliga Kult som gnosticism och Livets träd från kabbalan.
Helt rätt. Men den delen talade inte till mig lika mycket som den gnostiska, och fastnade äventyren vid denna ytligare sida så blev det ganska trist tyckte jag då – och tycker jag fortfarande. Sedan får andra tycka annorlunda.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alla får och bör självklart ha sina egna åsikter, det är normalt och tyder på ett friskt debattklimat på forumet. Jag har läst igenom hela den ocensurerade PDFen och bilderna var bra samt texten gav verkligen Kult ett nytt liv. Det nya Kult som jag läst är enormt mycket mer spännande och inspirerande än de äldre versionerna. Nu är jag en egoistisk jävel som egentligen skiter i om andra får samma ”bra” version av Kult som jag får, men lite synd är det att de som inte backade spelet aldrig kommer få uppleva det riktiga Kult så som författarna ville att spelet skulle vara.

Men som sagt, jag får i alla fall den tryckta version jag ville ha. Den med penisar, bröst, svastikor och hemska texter som de i USA inte klarar av att läsa utan att bli galna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag tycker att det är lite roligt att Kult hittat ett nytt sätt att vara provocerande på. Jag menar, en del blir uppenbarligen provocerade av tuttar och snuppar och sådant. Och andra blir uppenbart VÄLDIGT provocerade av att det INTE blir riktigt lika många tuttar och snuppar och sådant i versionen som kommer i butik. Det är lite, lite roligt att se hur provocerande det verkar vara för en del att Kult i butiker kanske inte blir lika provocerande - det är kanske bara roligt om det är någon annan som blir provocerad? =)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Nu kanske jag missat något i tråden, men den ocensurerade versionen går väl fortfarande att köpa som pdf?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Henke;n286052 said:
Nu kanske jag missat något i tråden, men den ocensurerade versionen går väl fortfarande att köpa som pdf?

De verkar inte riktigt veta hur de ska göra än. Den här tafattheten och sävligheten hos Helmgast är ofattbar. Hade det varit Riotminds så hade de fått spaltmeter med skit på det här forumet, men Helmgast verkar vara märkligt fredade trots att hela projektet är grymt försenat. Nåja, spana in kommentarerna på deras Kickstarter-sida. Där växer en annan bild fram än här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Grisodlar'n;n286060 said:
Hade det varit Riotminds så hade de fått spaltmeter med skit på det här forumet, men Helmgast verkar vara märkligt fredade
Tja, hade Riotminds faktiskt haft en historia av att i slutänden leverera högkvalitativa produkter och inte vara superdryga (t.ex. tycka att alla andra borde vara "tacksamma" och inte klaga så mycket på de dåliga delarna av deras produkter) så tror jag att det sett annorlunda ut. Företagens historia spelar givetvis in.

Och: om man förväntar sig att ett crowdfundat projekt ska vara precis i tid så har man inte förstått förutsättningarna för crowdfunding.

Däremot är det såklart så att ganska många som är med och kickstartar projekt inte riktigt förstår hur kickstarter funkar, så kommentarssektionen hos många projekt är oförtjänt giftiga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n286060 said:
De verkar inte riktigt veta hur de ska göra än. Den här tafattheten och sävligheten hos Helmgast är ofattbar. Hade det varit Riotminds så hade de fått spaltmeter med skit på det här forumet, men Helmgast verkar vara märkligt fredade trots att hela projektet är grymt försenat. Nåja, spana in kommentarerna på deras Kickstarter-sida. Där växer en annan bild fram än här.

Det är närmare 2000 kommentarer där. Vad syftar du på?

Överlag har jag inte alls svårt att se att det finns en stark good will gentemot Helmgast. De producerar bra och genomarbetade spel och har inte någon historia av att tramsa runt eller slarva bort kundernas förtroende.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Grisodlar'n;n286060 said:
De verkar inte riktigt veta hur de ska göra än. Den här tafattheten och sävligheten hos Helmgast är ofattbar. Hade det varit Riotminds så hade de fått spaltmeter med skit på det här forumet, men Helmgast verkar vara märkligt fredade trots att hela projektet är grymt försenat. Nåja, spana in kommentarerna på deras Kickstarter-sida. Där växer en annan bild fram än här.
Idealisten i mig säger att det beror på att spelet uppfattas ligga nära den känsla nostalgikerna eftersöker och samtidigt förnyar sig i en riktning (indie typ) folk här generellt uppskattar. Då är man beredd att vänta.

Cynikern i mig säger att beror på att det är en liten klick som faktiskt bryr sig om spelet - antalet (inte andelen) missnöjda är för få. Går inte att jämföra med engagemanget för DoD.

Vilken röst som har rätt vet jag inte...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Lite fundersam till återkopplingen från Helmgast. Jag har ställt frågor på deras Facebook-sida flera ggr senaste månaden. Tidigare har man varit väldigt bra när det gäller just att svara där, men nu är det tyst som i graven. De kanske iofs har semester?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank;n286061 said:
Och: om man förväntar sig att ett crowdfundat projekt ska vara precis i tid så har man inte förstått förutsättningarna för crowdfunding.
Ja, nu har ju inte jag förstått kickstarter, men när man får in 2,7 mijoner ska man då inte ta projektet på så stort allvar att man levererar i tid och att man skaffar vetskap om länders lagar och känsliga distributörers inställning till materialet i tid?

Måns;n286062 said:
Det är närmare 2000 kommentarer där. Vad syftar du på?

Överlag har jag inte alls svårt att se att det finns en stark good will gentemot Helmgast. De producerar bra och genomarbetade spel och har inte någon historia av att tramsa runt eller slarva bort kundernas förtroende.


Ja, du får väl läsa kommentarerna själv. Men här har du en som är ganska signifikant:
[FONT=&quot]"Is there a formula on how many posts criticising the integrity of this team have to be made before the obligatory fluffy "I backed not amazoned so it's all good, go team go you're the best, I'd rather get quality in a decade than expect anyone to honor their word" post to mix things up?[/FONT]
[FONT=&quot]Honestly wondering because it seems here (and other projects) that it's almost automated."[/FONT]
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Grisodlar'n;n286070 said:
"Is there a formula on how many posts criticising the integrity of this team have to be made before the obligatory fluffy "I backed not amazoned so it's all good, go team go you're the best, I'd rather get quality in a decade than expect anyone to honor their word" post to mix things up?
Honestly wondering because it seems here (and other projects) that it's almost automated."
Ja, det finns många konspirationsteoretiker och rätthsverister på Kickstarter. Den du citerar är ett ganska typiskt exempel. Är det verkligen så himla osannolikt att en hel del av de som backat projektet faktiskt är OK med förseningar? Det är naturligtvis de gnälliga som hörs mest, de av oss som är OK med sakernas tillstånd känner sällan behovet att skriva något om vi inte upplever att det är ganska extremt mycket gnäll.

"Honoring their word", seriöst... Det står "estimated delivery" på Kickstarter, inte "delivery date". Det finns skäl till det.

Under Risks & challenges står det:

"Of course there are risks and challenges, as many of the milestones ahead are external dependencies. A proof is rejected and you have to wait for the printer to make corrections, an artist does not meet her deadline, distribution rates hikes while you wait, et cetera."

Med andra ord: de som hittar på att Helmgast LOVAT att leverera i december 2016 har egentligen inte så mycket att skylla på än sina egna fantasier.

Ja, nu har ju inte jag förstått kickstarter, men när man får in 2,7 mijoner ska man då inte ta projektet på så stort allvar att man levererar i tid och att man skaffar vetskap om länders lagar och känsliga distributörers inställning till materialet i tid?
För 2.7 miljoner förväntar jag mig att de hellre ser till att allt blir så bra det kan bli än att de håller sig till deadlines som aldrig varit fasta sådana. Det är att ta projektet på allvar. Att slafsa ihop något enbart för att tillfredsställa folks missuppfattningar om vad "estimated" betyder är inte att ta projektet på allvar.

När det gäller "känsliga distributörers inställning" så kan du väl ändå inte tro att sådana distributörer generellt har en färdig lista med saker som ogillas - en lista som dessutom aldrig ändras? För det låter rätt orimligt. Det är inte det minsta konstigt att först kolla upp en grej, sedan skapa sin produkt utifrån den information man uppfattat, och sedan upptäcka att man antingen missuppfattat informationen eller att den förändrats.



Ibland undrar jag om inte Kickstarter borde ha som en liten "quiz" som folk måste fylla i och få alla rätt på för att få vara med och finansiera projekt. Frågor som "är det rimligt att anta att projekt tar längre tid än beräknat" och "är Kickstarter en form av förbeställning" eller "är det troligt att slutprodukten till 100% är exakt likadan som uppvisade prototyper" har många uppenbarligen svårt med.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n286074 said:
Ibland undrar jag om inte Kickstarter borde ha som en liten "quiz" som folk måste fylla i och få alla rätt på för att få vara med och finansiera projekt. Frågor som "är det rimligt att anta att projekt tar längre tid än beräknat" och "är Kickstarter en form av förbeställning" eller "är det troligt att slutprodukten till 100% är exakt likadan som uppvisade prototyper" har många uppenbarligen svårt med.
Om du startar en Kickstarter för att kickstarta det här projektet, kommer jag stödja dig. Med reda cash!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank;n286074 said:
Ja, det finns många konspirationsteoretiker och rätthsverister på Kickstarter. Den du citerar är ett ganska typiskt exempel. Är det verkligen så himla osannolikt att en hel del av de som backat projektet faktiskt är OK med förseningar? Det är naturligtvis de gnälliga som hörs mest, de av oss som är OK med sakernas tillstånd känner sällan behovet att skriva något om vi inte upplever att det är ganska extremt mycket gnäll.

"Honoring their word", seriöst... Det står "estimated delivery" på Kickstarter, inte "delivery date". Det finns skäl till det.

Ja, det där är vad du tycker. Jag hoppas att Helmgast AB inte avfärdar kritiska backare och framtida köpare som konspirationsteoretiker och rättshaverister. Vi får se.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n286070 said:
Ja, du får väl läsa kommentarerna själv. Men här har du en som är ganska signifikant:
[FONT=&quot]"Is there a formula on how many posts criticising the integrity of this team have to be made before the obligatory fluffy "I backed not amazoned so it's all good, go team go you're the best, I'd rather get quality in a decade than expect anyone to honor their word" post to mix things up?[/FONT]
[FONT=&quot]Honestly wondering because it seems here (and other projects) that it's almost automated."[/FONT]
Jag begriper ärligt inte vad som sägs i de kommentarerna.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n286080 said:
Jag begriper ärligt inte vad som sägs i de kommentarerna.
Google translate? Vad exakt är det du inte begriper? Folks knaggliga engelska eller andemeningen? Eller förstår du inte varför vissa uttrycker missnöje i sina kommentarer?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Grisodlar'n;n286077 said:
Ja, det där är vad du tycker. Jag hoppas att Helmgast AB inte avfärdar kritiska backare och framtida köpare som konspirationsteoretiker och rättshaverister. Vi får se.
Det som framförs är en konspirationsteori - i princip att kommentarer från personer som läst innantill och förstår hur både kickstarter och projekt fungerar är fejkade, att de kommer ur en "formel" och är "fluff". Om man framför en konspirationsteori får man nog finna sig i att bli betraktad som konspirationsteoretiker.

För egen del hoppas jag att de som inte kan läsa innantill och som inte förstår hur varken kickstarter eller projekt fungerar gör allvar av sina hot och slutar investera i projekt på kickstarter. Det verkar vara en synnerligen dålig idé att lägga en massa pengar på något man inte förstår och sedan bli arg när det inte funkar så som man hittade på att det borde funka. Så om folk bara slutar med det så blir det visserligen lite mindre pengar till projekten, men jag gissar att de flesta som uppnår sina mål gör det även utan rättshaveristerna och de som mest hittar på sina egna villkor och löften som de fått för sig att t.ex. Helmgast utfärdat. Och Helmgast och andra slipper ha folk som klagar över att deras fria fantasier inte uppfylls i kommentarerna...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n286081 said:
Google translate? Vad exakt är det du inte begriper? Folks knaggliga engelska eller andemeningen? Eller förstår du inte varför vissa uttrycker missnöje i sina kommentarer?
Ja, den knaggliga engelskan underlättar ju inte. Men nu när jag förstod att det var en enda kommentar och inte flera så tror jag att jag förstår. Personen i fråga undrar alltså om det sitter en fan-bot och postar beröm med jämna mellanrum? Haha, ja, om "kritiken" är på den nivån hade jag inte bekymrat mig speciellt mycket :)
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n286084 said:
Ja, den knaggliga engelskan underlättar ju inte. Men nu när jag förstod att det var en enda kommentar och inte flera så tror jag att jag förstår. Personen i fråga undrar alltså om det sitter en fan-bot och postar beröm med jämna mellanrum? Haha, ja, om "kritiken" är på den nivån hade jag inte bekymrat mig speciellt mycket :)



Så du tror att det rör sig om en enda negativ kommentar bara för att jag klistrade in ett exempel? Jaja. Men va fan, vi kan väl ta ditt eget sad face som exempel då hur det kan se ut:
Big Marco:

"Kickstarter-linjens CRB:s kommer aldrig att finnas i butiksled."

Du:
:(
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank;n286083 said:
Det som framförs är en konspirationsteori - i princip att kommentarer från personer som läst innantill och förstår hur både kickstarter och projekt fungerar är fejkade, att de kommer ur en "formel" och är "fluff". Om man framför en konspirationsteori får man nog finna sig i att bli betraktad som konspirationsteoretiker.

För egen del hoppas jag att de som inte kan läsa innantill och som inte förstår hur varken kickstarter eller projekt fungerar gör allvar av sina hot och slutar investera i projekt på kickstarter. Det verkar vara en synnerligen dålig idé att lägga en massa pengar på något man inte förstår och sedan bli arg när det inte funkar så som man hittade på att det borde funka. Så om folk bara slutar med det så blir det visserligen lite mindre pengar till projekten, men jag gissar att de flesta som uppnår sina mål gör det även utan rättshaveristerna och de som mest hittar på sina egna villkor och löften som de fått för sig att t.ex. Helmgast utfärdat. Och Helmgast och andra slipper ha folk som klagar över att deras fria fantasier inte uppfylls i kommentarerna...

Ja, och jag för min egen del hoppas exempelvis att företag som drar in pengar på kickstarter-projekt tar sina egna deadlines på allvar.
 
Top