Nekromanti KULT - Divinity Lost

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Big Marco;n285914 said:
Vår tanke var att ha samma inlaga även de böcker som ska ut i butiksledet. Vår tanke var att vi skulle plasta in boken i svart plast och ha de varningar som behövdes på detta. Där fick vi dock tänka om efter samtal med distributörer, jurister och licensgivare, där det framkom att vår modell inte räckte och att innehållet var för extremt för återförsäljarleden.
Var hade ni tänkt sälja böckerna? Toys"R"us? Hur kommer det sig att det funkar med Game of thrones-kukar, übervåld och annat under bästa sändningstid på TV, TV-spel som innehåller knark, blod och tortyr samt sångtexter som handlar om att ha sex med lik och annat jox i den stilen? Det brukar ju t ex funka med att ha en intetsägande sleeve och varningstext på en t ex en CD för att dölja hemskheter, filmer säljs i Unrated-versioner, etc. Varför är rollspelsböcker extra hemska?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tycker det är rätt nice att kickstarterböckerna blir sällsynta artefakter som andaktsfullt bläddras i av de invigda. I stället för massproducerade, det känns passande på något vis.

På en parallell tråd så undrar jag hur det går med bibeleditionen. Ligger den ännu längre bak på releasetåget?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
wilper;n285924 said:
Jag tycker det är rätt nice att kickstarterböckerna blir sällsynta artefakter som andaktsfullt bläddras i av de invigda. I stället för massproducerade, det känns passande på något vis.

På en parallell tråd så undrar jag hur det går med bibeleditionen. Ligger den ännu längre bak på releasetåget?
Dock blir ju resultatet att de som inte backade spelet får nöja sig med ett Kult som inte längre är det ”riktiga” kult utan en mellanmjölksversion av spelet. Jag kan personligen säga att jag i efterhand är jävligt lycklig att jag backade spelet. Sen fattar jag inte varför man måste censurera en del saker för den amerikanska marknaden!? Mina äldre WoD-böcker hade ju kvinnliga könsorgan med huggtänder och andra roligheter, även svastikor i någon produkt om jag inte minns helt fel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag tar denna storm i ett vattenglas med ro, och inväntar flegmatiskt den hypotetiska svenska utgåvan.
I mina visioner är den så obscen att Allan Rubin klöser sig upp ur sin grav* för att skriva arga insändare.







* Ja, jag är medveten om att han släppte en bok om hasch så sent som 2014 och antagligen fortfarande lever. Men jag föredrar att se honom som medialt död.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bolongo;n285948 said:
Jag tar denna storm i ett vattenglas med ro, och inväntar flegmatiskt den hypotetiska svenska utgåvan.
I mina visioner är den så obscen att Allan Rubin klöser sig upp ur sin grav* för att skriva arga insändare.







* Ja, jag är medveten om att han släppte en bok om hasch så sent som 2014 och antagligen fortfarande lever. Men jag föredrar att se honom som medialt död.

Jo, jag bryr mig egentligen inte heller med tanke på att jag får den ocensurerade versionen då jag var med och backade... Tråkigt dock för de som inte backade antar jag.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
En fundering: Om man köper Elysium Special Edition för 75 Euro från Modiphius sida, den dyraste versionen vad jag kan se, är det då den fruktansvärda BLUT UND GAY PENETRATION-versionen eller den trimmade Bobo/Blandsaft-versionen man får?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Grisodlar'n;n285953 said:
En fundering: Om man köper Elysium Special Edition för 75 Euro från Modiphius sida, den dyraste versionen vad jag kan se, är det då den fruktansvärda BLUT UND GAY PENETRATION-versionen eller den trimmade Bobo/Blandsaft-versionen man får?
BLUT UND GAY PENETRATION! Bästa namnet på en rollspelsprodukt någonsin!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Varför har man inte kunnat läsa om det här först idag? Har det förekommit i nyhetsbrev eller nåt? Jag tycker det har varit helt tyst kring Kult sedan pengainsamlingen och några layoutsmakprov? Fan, jag sitter och blir nästan arg här. Det är precis samma känsla jag hade när man var ynge och väntade på filmsläpp i Sverige, men man fick läsa att filmen blivit helt sönderklippt av Gunnel Arrbäcks kohorter. Nu finns det ju desvärre ingen Gula tidningen där man kan köpa en oklippt, grynig VHS-kopia av Kult Divinity Lost.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Grisodlar'n;n285960 said:
Varför har man inte kunnat läsa om det här först idag? Har det förekommit i nyhetsbrev eller nåt? Jag tycker det har varit helt tyst kring Kult sedan pengainsamlingen och några layoutsmakprov?
Tja, de har gjort kontinuerliga uppdateringar på kickstartersidan:

https://www.kickstarter.com/project...nity-lost-horror-roleplaying-game-rpg/updates

De flesta uppdateringar där är tillgängliga för alla, dvs. inte bara backers.

Så nej, jag tycker inte att det går att säga att det varit "helt tyst".


Å andra sidan har jag jättesvårt att fatta varför det skulle vara så enormt viktigt att vissa illustrationer är av en specifik version. Hade jag inte pröjsat extra för att få ett snyggt omslag i kickstartern så hade jag erbjudit mig att byta min "ocensurerade" utgåva mot någon annans bok. Mig kvittar det nämligen, jag måste inte nödvändigtvis ha explicita bilder i mina spel för att de ska vara bra.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n285964 said:
Tja, de har gjort kontinuerliga uppdateringar på kickstartersidan:

https://www.kickstarter.com/project...nity-lost-horror-roleplaying-game-rpg/updates

De flesta uppdateringar där är tillgängliga för alla, dvs. inte bara backers.

Så nej, jag tycker inte att det går att säga att det varit "helt tyst".


Å andra sidan har jag jättesvårt att fatta varför det skulle vara så enormt viktigt att vissa illustrationer är av en specifik version. Hade jag inte pröjsat extra för att få ett snyggt omslag i kickstartern så hade jag erbjudit mig att byta min "ocensurerade" utgåva mot någon annans bok. Mig kvittar det nämligen, jag måste inte nödvändigtvis ha explicita bilder i mina spel för att de ska vara bra.
Problemet är väl inte främst illustrationerna, även om de spelar roll för mig då jag verkligen gillar den barbystade ängeln. Nej, rädslan är väl att även text kommer att ändras i den utgåvan som går till återförsäljarna. Men som sagt, jag är nöjd eftersom jag trots allt får den ocensurerade utgåvan.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank;n285964 said:
Tja, de har gjort kontinuerliga uppdateringar på kickstartersidan:

https://www.kickstarter.com/projects...me-rpg/updates

De flesta uppdateringar där är tillgängliga för alla, dvs. inte bara backers.

Så nej, jag tycker inte att det går att säga att det varit "helt tyst".


Å andra sidan har jag jättesvårt att fatta varför det skulle vara så enormt viktigt att vissa illustrationer är av en specifik version. Hade jag inte pröjsat extra för att få ett snyggt omslag i kickstartern så hade jag erbjudit mig att byta min "ocensurerade" utgåva mot någon annans bok. Mig kvittar det nämligen, jag måste inte nödvändigtvis ha explicita bilder i mina spel för att de ska vara bra.



Åh, fan. Där ser man. Men på Helmgasts och Modiphius sida har jag inte sett något, inte heller här på forumet.

Och det du säger angående byte av böcker kanske stämmer, men jag skulle aldrig byta en originalversion mot en censurerad, urvattnad sådan. Och jag förstår inte varför den ursprungliga, ocensurerade versionen inte kan säljas på t ex Modiphius egna sida, eller Barnes & Noble eller liknande? Är det Modiphius själva som chockerade upptäckt att svenskarna smygit in penisteckningar, blodiga bröstvårtor och olämplig text?

Är det OneBookShelf som dikterar villkoren? Drivethrurpg har dessutom ett "adult content"-filter. Varför räcker inte det? Förlorar man för mycket stålar då? Jag må vara ensam, men jag vill veta.

Det finns ju något som kallas för artistisk integritet också. Kult ska väl vara lite utmanande och på gränsen, eller? Det vore ju illa om originalet är snäppet "värre" än den nya versionen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Så jag hade fel. Synd för mig, men inte så synd, eftersom jag backat och får en ocensurerad version.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Gamla Kult hade ju inte så väldans extrema illustrationer och inte text heller egentligen. Jag måste erkänna att jag nästan tycker det är skönt att slippa könsorgan etc. då jag finner det rätt larvigt och istället mestadels få mörka, sköna bilder i nyutgåvan.
Jag kan jämföra med Lamentations of the Flame Princess där det är jätteprovokativt i USA med en besatt man som har samlag med nån demontjej (hur kunde det gå igenom censuren?) men småtramsigt i Europa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Grisodlar'n;n285971 said:
Och det du säger angående byte av böcker kanske stämmer, men jag skulle aldrig byta en originalversion mot en censurerad, urvattnad sådan. Och jag förstår inte varför den ursprungliga, ocensurerade versionen inte kan säljas på t ex Modiphius egna sida, eller Barnes & Noble eller liknande?
Nu killgissar jag friskt här, men min misstanke är att det handlar om tryckvolymer: eftersom man inte kör print on demand utan trycker i stora serier så vill man helst inte ha två utgåvor man behöver hålla i lager samtidigt - det är dyrt med lagerkostnader och extra logistik.

Vad gäller "urvattnad" Det finns ju något som kallas för artistisk integritet också. Kult ska väl vara lite utmanande och på gränsen, eller? Det vore ju illa om originalet är snäppet "värre" än den nya versionen.
Tja, för egen del har nog min oro inför den här utgåvan av Kult framför allt handlat om att det känts som att den försökt lite för hårt med att vara provocerande, att resultatet mest landar i att vara ungefär lika "edgy" som ett barn som hamnat i kiss-och-bajsåldern. Det blir liksom inte "utmanande" eller "på gränsen", det blir bara barnsligt. Om målet är att det ska kännas som att spelet är "djävulens verk" så blir det kanske inte så bra om spelet istället känns som en trulig tonårings verk.

För egen del betraktar jag "artistisk integritet" som mindre viktig än slutproduktens kvalitet. Jag tycker inte att man ska romantisera för mycket kring skapande eller skapare.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank;n286002 said:
Nu killgissar jag friskt här, men min misstanke är att det handlar om tryckvolymer: eftersom man inte kör print on demand utan trycker i stora serier så vill man helst inte ha två utgåvor man behöver hålla i lager samtidigt - det är dyrt med lagerkostnader och extra logistik.
.
Jag killgissar att det inte är dyrare att ha en ocensurerad version av en bok i lager jämfört med Kult tarotkortlekar, spelarguider, tärningar och spelledarskärmar. Jag killgissar också att Modiphius klarar av tryckvolymerna. Det finns ju redan tre olika editions av regelboken.

Och rörande synen på artistisk integritet så skiljer vi oss åt, helt enkelt. Det är ju inte bara Kults kiss-och-bajskonst som ska censureras, utan även text tydligen.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Även om jag rent principiellt ogillar censur starkt så är jag mest intresserad av slutresultatet vad gäller KULT. Och då leder (själv)censur förmodligen till ett resultat som bättre passar mig – precis som Krank tyckte jag att det bilder jag gissar det handlar om mest blev larviga och inte skrämmande. Bra skräck är antydd, inte explicit, arbetar med din fantasi mer än med det du faktiskt ser. Det som gjorde ursprungliga KULT så bra handlade inte om body-horror och högt äckelindex, inte för mig i alla fall – det var istället den gnostiskt inspirerade visionen av vår världs faktiska natur och människans utsatthet i denna. DET var skrämmande på riktigt när man levde sig in i det som spelare!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
McKatla;n286007 said:
Det som gjorde ursprungliga KULT så bra handlade inte om body-horror och högt äckelindex, inte för mig i alla fall – det var istället den gnostiskt inspirerade visionen av vår världs faktiska natur och människans utsatthet i denna. DET var skrämmande på riktigt när man levde sig in i det som spelare!
Typ så.

Det som gjorde Kult så ballt och skrämmande var det intellektuella innehållet, inte... reglerna för våldtäkt eller vad det nu var folk klagade på när det gällde den första utgåvan. Litegrann som att grejen med Lovecraft åtminstone för mig nog inte i första hand är de slemmiga tentaklerna utan vissheten att inget vi gör spelar någon roll i det stora kosmos, att allt vi tror att vi vet i själva verket bara är ett barns gissningar etc.

Jag har tyvärr inte hunnit läsa igenom PDF:en ännu - eller ja, jag har väl i ärlighetens namn inte heller prioriterat det - men jag håller tummarna för att de som skrivit de faktiska texterna fattat det, och utgått från det provokativa tankeinnehållet och inte bara gått in för något slags tramsig "låt oss göra 'nymoralisterna' arga"-approach. Jag vet ju tyvärr att en del av de som varit lite inblandade i projektet uttryckt minst sagt larviga uppfattningar gällande just "nymoralism" och gillar att beskriva kritik som "censur" och sådär. Jag hoppas nog helt enkelt inte att barnslig antifeminism etc. inte fått vara tongivande i utformningen av materialet. Det är nog min största farhåga.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Men nu var ju Hellraiser, blod och inälvor (gore), perversioner, kannibalism, sperma i ritualer och annat äckel en lika viktig del av det ursprungliga Kult som gnosticism och Livets träd från kabbalan.
 
Top