Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-22
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Jag vet inte om jag kanske gör mer senare, men jag skriver den här uppdateringen nu så kan jag lägga till grejer senare. Jag har iaf just blivit klar med sidan 173, så 16 sidor. Woop! Och det är typ 38 sidor kvar (211−173). Jag skulle dock gissa att det tillkommer 2–3 sidor när kartorna och det kommer på plats i slutet av det här äventyret.
Jag funderar på ifall det är värt att ha ett register i slutet av den här boken? Slår man upp saker i en äventyrsbok på det viset? Det är ju inget jättejobb egentligen; InDesign har jättebra verktyg för att bygga register. Men det blir ju ännu en grej att fixa innan allt är klart. Nåja, jag funderar på det och återkommer kanske med en separat tråd och möjligen en omröstning kanske…

Här är förresten facit för referensen:

EDIT: Jag upptäckte också att en SLP jag noterat som "ciskvinna" på illustrationen har ganska tydlig och grov skäggväxt och adamsäpple. Så jag fick justera könet; det fick bli en cisman istället. Det var ändå hyfsat OK; jag hade ändå överkompenserat något. Nu ser statsen ut såhär:

1666453347673.png
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag hade uppskattat ett register i slutet, beroende på var du har SLP utplacerade i boken. Om en SLP återkommer flera gånger i äventyret, är det bra om man snabbt kan slå upp hen igen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jag hade uppskattat ett register i slutet, beroende på var du har SLP utplacerade i boken. Om en SLP återkommer flera gånger i äventyret, är det bra om man snabbt kan slå upp hen igen
Så för din del skulle det räcka med ett specifikt SLP-register? Eller vill du även ha andra nyckelord i registret?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,201
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Register uppskattas alltid, gärna både viktiga begrepp, koncept, platser utöver SLP:s. Om jag valde, skulle jag vilja läsa en kort summering av info vid varje registerpost, även om det innebär upprepade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Register uppskattas alltid, gärna både viktiga begrepp, koncept, platser utöver SLP:s. Om jag valde, skulle jag vilja läsa en kort summering av info vid varje registerpost, även om det innebär upprepade.
Bra input, tack!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-23
  • Ödesväktarna v2: Jag skrev klart de två sista yrkena som ska vara med i de reviderade reglerna. Därmed tror jag eventuellt kanske att det mesta är klart? Utom nya rollformulärs-illustrationer, typ.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Är nu precis klar med sida 185. Så typ… 26-ish sidor kvar alltså. Man ska inte ta ut segrar i förskott, men om jag inte hinner under veckan som kommer så har jag faktiskt höstlov sen. och även om det såklart blir arbetsdagar då också så har jag iaf inga lektioner att planera inför. Det vore najs att bli klar med den här vändan – ett mycket klart och tydligt steg mot att ha en bok som kan tryckas. Kan jag hoppas på provtryck under november månad, kanske? Det vore ju ganska najs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-24
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Och nu är jag klar med sida 195! Det går ju som på räls, det här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-25
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Sida 207 preliminärt klar. Nu är jag precis i slutet, där jag precis som väntat behöver skriva till lite ny text – jag blev inspirrad när jag gjorde kartorna, så nu behövs också lite extra text tänker jag. Eller ja, egentligen skulle jag väl kanske kunna klara mig utan text som beskriver rummen och bara låta kartan göra sitt istället. Men samtidigt… Alltid bra med textstöd. Vem vet om kartan är tydlig nog?
Hur som helst känns det som att jag definitivt kommer att bli klar med den här genomgången under veckan, kanske hinner jag också göra den vända där jag fixar alla sidhänvisningar. Sedan är det ju mest kringarbete kvar – gå igenom ett par gånger till och våndas över lite svårlösta problem som får duga som de är, fixa innehållsförteckning och register (i vilken form det nu blir), och en titeldesign jag blir nöjd med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-26
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Tänk vad snabbt det går med lite fokus! Idag blev jag klar med den här vändan, totalt 213 sidor blev det. Inte inklusive registr, då. I morgon hinner jag nog inte göra något skulle jag tro, men på fredag fixar jag sidhänvisningar och sånt. Det blev en del nytt skrivet idag, som jag borde försöka få lite ögon på… Men jag dödade också en del älsklingar på annat håll för att få ihop layouten. Sådär som man ibland behöver göra.
Här är uppslaget med ny text (jag blev inte helt onöjd med illustrationerna heller):

1666807507165.png

Så… Ja. Ett steg närmare att faktiskt vara Klar™.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-27
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Idag gjorde jag inte så spännande grejer: Innehållsförteckning, kolofonblad/titelsida, sidan med licenser längst bak. Det är sånt där som behöver fixas och som det är bra om de inte ser ut som skit, men som kanske inte är det roligaste. Eller det lättaste.
Den här modulen har samlat på sig en himla massa korrläsare genom åren, och alla har ju inte läst alla delar och jag vill vara tydlig med vem som kollat på vad (så ingen behöver stå för en text de inte korrat). Så det blir en rejäl kolumn text. Den ska balanseras mot en annan kolumn – den som innehåller allt annat, typ författare och illustratörer etc. Problemet är väl att det är jag och Steven Austin som gjort alltihop, samt George Contronis. Så den kolumnen blir lite kort. Även när jag fyller ut med en Urverkspel-logga blir det nog lite skevt… Jag ska låta det här vila lite tills i morgon nu så får vi se.

1666913591081.png

Innehållsförteckningen bjöd på liknande utmaning – lagom med entries för tre kolumner, men det är svårt att göra trekolumnslayout. Så där slängde jag in lite ansikten. Jag blev rätt OK nöjd ändå.

1666913772816.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-28
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Det är mycket Rotsystem nu, och ganska lite annat… Men det är roligt när man ser slutet av tunneln, liksom. Idag harjag spenderat ett par timmar med att lägga in alla dynamiska sidhänvisningar. Jag kan konstatera att InDesign/DocsFlow blivit bättre på att hantera sånt – tidigare brukade de dels kunna sega ner dokumenten, delsgå sönder när jag uppdaterade texten genom DocsFlow. Det är därför jag brukar vänta med dem till sist. Men nu gick det galant, inklusive flera textuppdateringar!
Totalt landade jag, om jag räknat rätt, på 144 sidhänvisningar. På 217 sidor…

217 är för övrigt ett Dåligt Tal™ för böcker, så vi får se – just nu har jag avsatt tre sidor till registret; antingen kommer jag att nöja mig med två sidor (216 är ett Bra Tal™) eller så får jag försöka hitta tre sidor till att fylla med något (220 är också ett Bra Tal™).

Just nu är nog den preliminära planen att bara ha ett SLP-register och möjligen ett platsregister? Kanske ett organisationsregister om det får plats. Vi får se. InDesign har ju inga automatiserade system för den här sortens separata register så det blir en del manuellt arbete. Men SLP:er kommer jag att kunna fixa iaf.

OK, så kvar att göra:
  • Register
  • Titeldesign
  • Omslag
Sedan är det dags för PROVTRYCK. Äntligen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jag har också just suttit och smetat runt och testat olika omslagsdesigner. Omslagsillustrationen ligger fast, men titeldesignen är det definitivt inte.

Det här är den senaste mycket tidiga prototypen:

1666976822793.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-29
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Idag har jag fått en hel del gjort. Jag har börjat närma mig en fungerande framsida och titeldesign. Jag har också börjat bygga på SLP-registret jag gått och funderat på.
Det blir en helsikes massa jobb eftersom varje sidhänvisning måste sättas manuellt, vilket är en trökig process, men det funkar. Jag lyckades också minska på det onödiga arbetet (att flytta data från ett Google Sheets-ark till ett google docs-dokument) genom att använda lite regexp…

I samband med att jag jobbade med registret upptäckte jag också att jag helt glömt bort att lägga in profilen och bilden på en viktig SLP i ett av äventyren, så jag fick sitta och fippla med layout och med text och mörda älsklingar för att få det att passa in. Jag tror att det blev rätt bra i slutänden. Jag hade nog med outyttjat utrymme för att inte behöva skära alltför mycket i texten.

Men ja, registret är påbörjat åtminstone; jag har typ 30 SLP:er kvar att lägga till sidhänvisningar till. Det bör jag kunna klara av inom en vecka iaf.

Jag kan också notera att InDesign 2022 fortfarande är extremt segt när man ska jobba med kombinationen place:ade dokument och många sidhänvisningar. Suck. Jag är lite sugen på att testa att konvertera hela projektet till InDesign 2023 för att se om det blir bättre. What can go wrong, right?

(Men senare versioner av InDesign låter mig åtminstone ta bort forced line breaks från rubriker när jag skapar innehållsförteckning, vilket är väldigt bra.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-30
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Och med "inom en vecka iaf" menade jag tydligen "inom 24h". Det är otroligt vad man kan klara av när man lägger manken till. Och har egentligen viktigare men inte supertidskritiska saker man borde göra men inte vill, som rättning till exempel.
Idag upptäckte jag änu en SLP jag glömt lägga till profil och bild på, vilket även denna gång ledde till lite kreativt layoutande – och att lite onödig luft slukades. Det var en rätt oviktig SLP den här gången, dock.

Men, SLP-registret är (preliminärt) klart; jag har säkert missat någon hänvisning till någon SLP men det får jag nästan leva med. Jag valde också att inte ha med varje gång namnet förekommer – om det var med på tre närliggande sidor, och de sidorna handlade om samma sak, valde jag t.ex. ofta att bara ha med den första sidan. 39 SLP:er indexerade, hur som helst!

Och det betyder att det enda som egentligen är kvar med layouten är eventuellt finslip. Nu får den vila ett par dagar, så återkommer jag till den med fräscha ögon och ser om något sticker ut. Sen dubbelkollar jag så allt ligger på rätt lager och sådär, och sen… Tja, sen är det omslag och sen är det klart.

För övrigt: InDesign 2023 verkar faktiskt lite snabbare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-31
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Nej men alltså, seriöst. Jag måste sluta pilla med layouten. Bita ihop, bara läsa igenom en vända och ta hand om uppenbara felaktigheter. Jag kan inte göra som jag gjorde idag, och sitta en timme och fippla med två sidor text för att se till så att ordmellanrummen ser bra ut och inga meningar har några ensamma ord först eller sist på någon rad. Då blir jag aldrig klar, och vetefan om nån tackar mig för det jobbet – jag har helt klart nått de där sista procenten där mängden tid det kostar att fixa inte är värt det värde man får ut i form av snyggare bok. Det här är inte "eventuellt finslip", det här är självskadebeteende. Layoutmässigt telltale heart. I morgon städar jag upp efter dagens jobb och kör sedan på, helt enkelt. Försöker hitta nån som kan tänka sig kolla igenom 200+ sidors Rotsystemäventyr kanske; det vore nog inte helt fel med ett andra par ögon.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-11-03
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Jag blev just "klar" med en genomgång av första äventyret… Men inte bara typografi. Jag kollade nämligen upp hur man kan jobba med tillgänglighet i PDF:er, och det ledde till att jag dels gick igenom och fixade så att alla stilmallar är ordentligt taggade (vilket borde underlätta för skärmläsare) och dels lärde jag mig hur man länkar in och förankrar bilder i text på ett bra sätt – så nu borde alla bilder komma på rätt ställe när jag exporterar till ePub, och som bonus bör folk med synnedsättningar kunna få en beskrivning av rätt bilder åtminstone någorlunda vid rätt tillfälle. Jag funderar dock på hur jag ska göra med loggor och kartor; det känns svårt att ge dem adekvata beskrivningar. Ska man hoppa över dem, eller ska man skriva typ "En karta över X"?
    • I alla fall så lärde jag mig också hur Articles-panelen funkade, vilket också bör innebära att saker och ting hamnar i rätt ordning i ePubs och även läses upp rätt av skärmuppläsare. Alla SLP-detajporträtt hamnar i slutet av respektive kapitel, men det må vara hänt. Bättre dt än att InDesig gissar att jag vill ha en de av dem före.
    • Det är en del jobb kvar såklart – de kvarvarande äventyren ska gås igenom och få sin tillgänglighet fixad, och alla kapitlen ska få ordentlig metadata. Allt hade gått MYCKET snabbare om jag gjort detta innan jag fixade sidhänvisningar – det systemet gör som bekant allting jätte-jättelångsamt.
  • Kutulu – Norrskenets Välsignelse: Jag funderar faktiskt på att släppa PDF:en i morgon. Få det gjort, liksom. Jag vet inte riktigt vad jag väntar på.
  • Hemliga Projektet: Vi hade hoppats på att kunna komma igång med skrivandet redan innan allt är påskrivet, men det går inte. För en del viktig info jag behöver för att kunna börja skriva på riktigt får vi inte förrän påskrift är gjord. Så nu väntar vi bara.
 
Top