Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-08-03
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Jag gjorde något slags layout av tidslinjen. Den blev nog inte det mest inspirerade jag gjort, men den får väl duga tills vidare. Kommer jag på något jättesmart och enkelt sätt att göra den snyggare så kanske jag gör det, annars får det vara sådär.
  • Ödesväktarna: Uppdaterade all text från förra veckans mycket korta möte, förberedde frågor för morgondagens. Jag funderade på att göra ett nytt rollformulär men jag orkar verkligen inte.
  • Hemligt Projekt: Anfölls av lite inspiration, och skrev lite anteckningar. Blir det hemliga projektet inte av på det sätt vi hoppas så kommer jag att vilja använda de här idéerna ändå, så mycket är säkert. Vi får se.
De blev ingen Kutulu-layout idag. Sånt är livet.

Här är tidslinjen (spoilers för delar av äventyren):

Tidslinje.png

Förhoppningen är iaf att man ska kunna få lite översikt över saker och ting.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-09-10

Jag ser att jag skrev fel månad på föregående uppdatering. Oh well.
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Mer layout, nu av andra äventyret. Inte så mycket, några sidor sådär. Bestämde mig också för att vara OK med att återanvända bilder från tidigare böcker, när de passar och layouten kräver det (eller kräver och kräver – när andra lösningar blir för dåliga). Jag vet dock en sak: Jag ska börja skissa på en illustrationsbeställning av random groteska/brötiga cyberpunkiga layoutelement som kan stoppas in vid behov. Såna har jag behövt länge, egentligen. Och nog måste det finnas illustratörer som kan klottra lite slangar, gasmasker, rötter, dödskallar och mojänger åt mig?
  • Kutulu – Att skriva scenarier: Jag skrev lite text om skillnaden mellan spelarutmaningar och rollpersonsutmaningar, och att Kutulu fokuserar på de förstnämnda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-09-18
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Väldigt preliminär grovlayout gjord. All text är på plats och har rätt stilmallar och allt sånt. Nästa steg blir att gå in och redigera så att all text får plats och det inte blir alltför mycket tomrum. Jag ska också skapa minst en illustration själv, eventuellt beställa ett par till som utfyllnad.
  • Agency – Theory of Mind: Ännu en Agency-värld som anföll mig sådär plötsligt. Så jag skrev en tråd om den, och det gick ganska bra. Jag har börjat försöka strukturera saker i en Dynalist. Det känns som att det kan bli rätt bra.
  • Agency: Och när jag nu är på Agency-spåret så började jag också skissa på en framsida igen. Den här gången utan köpe-illustration; bara ett ganska simpelt minimalistiskt omslag.
Just nu är min plan för Agency typ såhär:
  • Varje häfte har en handfull större illustrationer. De är i färg, och kombinerar kollagekonst, 3D och annat jag tycker är användbart. Eventuellt kanske jag genererar delar med AI. Dessa illustrationer täcker i regel en helsida, eller ett helt uppslag.
  • Förutom dessa så vill jag också ha ett antal mindre illustrationer. Dessa mer dekorativa och mer textrelevanta illustrationer är i snygg högkontrast-svartvit stil. De behöver jag antaglugen köpa, men vi får se. Kanske lyckas jag göra något vettigt med photoshop-filter och actions i kombination med 3d-modeller och sånt.
Den preiminära tanken är alltså att göra alla bilder själv – det är lite därför det drar ut på tiden.

Egentligen borde jag fokusera mer på Kutulu, känner jag. Det är ju det som säljer nu – det fortsätter gå bra i Japan etc.

Men det som inspirerar mig, det jag får idéer till? Betydligt oftare är det Agency. Det är det som engagerar mig, även om allmänintresset kanske är lågt.

Här är hur som helst lite omslags-skisser:

1663458387183.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Jag gillar den andra. Gissar att du har provat och avfärdat en variant där A:et är symbolen?
Du menar att ha två exemplar av symbolen; en i det märka fältet och en framför "GENCY"? Eller tänker du att man tar bort den ur fältet helt?

Oavsett så blev jag inte helt nöjd när jag testade; symbolen skiljer sig lite för mycket från åtminstone just det här typsittet. Det gav också inte riktigt rätt känsla – för mig.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Du menar att ha två exemplar av symbolen; en i det märka fältet och en framför "GENCY"? Eller tänker du att man tar bort den ur fältet helt?

Oavsett så blev jag inte helt nöjd när jag testade; symbolen skiljer sig lite för mycket från åtminstone just det här typsittet. Det gav också inte riktigt rätt känsla – för mig.
Menade andra varianten. Men kan tänka mig att det snarare såg dumsmart ut, typ åh A är en pyramid.

Jag skulle kanske prova att plocka bort bokstaven A och göra något av det negativa utrymmet i samma typsnitt, som ju ser ut som symbolen. Eller lägga en annan färg i det eller så. Men det är ju fortfarande att slira runt i den mest omedelbara tanken som man får om loggor som total amatör: typ ”kan man i te göra nåt häftigt med att S ser ut som en orm”.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Menade andra varianten. Men kan tänka mig att det snarare såg dumsmart ut, typ åh A är en pyramid.

Jag skulle kanske prova att plocka bort bokstaven A och göra något av det negativa utrymmet i samma typsnitt, som ju ser ut som symbolen. Eller lägga en annan färg i det eller så. Men det är ju fortfarande att slira runt i den mest omedelbara tanken som man får om loggor som total amatör: typ ”kan man i te göra nåt häftigt med att S ser ut som en orm”.
Jao. Det är ju redan lite så – pyramiden är tänkt att både vara det negativa utrymmet i A och en referens till pyramiden med öga i toppen, typ. Men jag tror att det blir lite för mycket skriva-på-näsankänsla om man gör det till en del av det faktiska ordet…
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Snyggt och enkelt formspråk på omslagen. Jag gillar nog alla utom den sista. Den sista skulle jag nog göra bokstäverna ännu mer som grafiska element, göra de ännu större och blockigare, som stora hotfulla skepnader.

Jag associerar lite till CIAs nya grafiska profil, vilken ser nästan ut som en cool technolabel från Berlin: https://www.cia.gov/
69F9AF8C-1640-49EB-82D9-191FEE7CE72E.jpeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-09-20
  • Kutulu – Norrskenets Välsignelse: Är nu 100% inne i layoutfasen, och det betyder att jag just nu är i en av mina favoritfaser med två produkter. Yay! Jag gillar verkligen det här. Satte de första 8 sidorna idag; mina gamla layoutmallar etc funkar bra och mitt generella workflow är så pass bra att jag sällan behöver göra så jättemycket pill per sida. De två porträttillustrationerna är inlagda. I helgen ska jag göra den sista illustrationen; en strukturkarta över äventyret.
  • Hemliga Projektet: Ett steg framåt, men problem har uppstått. Vi ska samla oss kring potentiella lösningar. Stay tuned!
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-09-25
  • Kutulu – Norrskenets Välsignelse: Det blev ingen strukturkarta, men åtminstone några fler layoutade sidor. Jag önskar, inte för första gången, att jag hade lite grafiska greeblies och dekorationer att slänga in för att slippa tomt utrymme; kanske köper jag in lite mer sånt vad det lider.
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Även här rör sig layouten framåt. Långsamt men säkert. I stora drag är den ju klar, men nu går jag igenom och fixar typ onödiga horu… ensamradingar och avstavningar och sånt. Idag: Fyra sidor.
Nu när Bokmässan är över så ska jag nog också höra mig för hur det gått för Kutulu här i sverige. Det känns som att det var ett tag sedan jag kollade upp siffror och sådant kring det där, och det finns risk att jag om ett tag kommer att behöva tömma varje skuldkonto kan har hos alla förlag som är skyldig mig pengar, för att finansiera uppstarten av Hemliga Projektet… Men vi får se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-09-28
  • Norrskenets välsignelse & Alla kungens hästar: Ett par sidor här, ett par sidor där. Det går framåt, åtminstone. Jag försöker göra åtminstone ett par sidor av vardera dokument varje dag, vilket borde leda till resultat.
  • Hemliga Projektet: I morse fick jag det glädjande beskedet att de där problemen som uppstått i princip verkar ha lösts på tillfredsställande sätt. Det här betyder, så vitt jag kan se, att det här faktiskt kommer att hända. Väldigt, väldigt spännande! Jag har gått runt och varit pepp hela dagen. Nästa steg blir dels att låsa ner allting och se till så rätt papper skrivs under av rätt personer och så vidare, så allting faktiskt blir ordnat. Samt att börja göra en ordentlig plan för projektet som sådant – vad som ska skrivas, vilka illustrationer som ska göras, av vem osv. Men främst det där formella med papprena, för jag tror inte att jag bör säga något om vad det här projektet faktiskt är förrän det är gjort, och som ni kanske märkt vid det här laget är jag väldigt, väldigt sugen på att berätta om det. (Ett par av er vet redan, andra kan säkert komma med gissningar som iaf träffar i närheten. Men ännu så länge är det locket på, är jag rädd…)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-05
  • Kutulu: Ogbunabalis Öga (prel. namn): eftersom jag tydligen inte hade nog med projekt så har jag tydligen börjat skriva på ett Kutuluäventyr. Efter spånande i den här tråden har jag nu skapat en mycket preliminär grundstruktur. På den har jag placerat ut de grejer jag redan vet att jag vill ha med, samt ett gäng extra rutor som just nu bara är ??? – de representerar grejer jag inte vet vad de är ännu, men som ger äventyret en struktur jag gillar. Jag vill ju gärna ha lite spretiga strukturer med en massa olika spår att följa. Vi får se hur det blir.
  • Hemliga Projektet: …fortgår. Onlinemöte fredag. Än är det inte dags att börja jobba på riktigt, men det rör sig.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-12
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Några sidor layoutade…
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Layouten är i princip klar, inklusive sidhänvisningar och så. Nu är det bara en liten illustration som ska göras; den som beskriver scenariets struktur. Borde inte ta så lång tid at svänga ihop tänker jag. Kanske i helgen?
  • Hemliga Projektet: Jag har börjat… hitta på lite. Skissa på en "setting-bibel", en Single Source of Truth som ska ligga till grund för allt annat som görs. Vad som egentligen är sant, hur allt egentligen ligger till och så vidare. Dels bra för mig personligen så att jag håller allt straight i huvudet, dels bra om andra ska skriva till samma projekt. Just nu är det bara en outline i Dynalist som jag, av naturliga skäl, inte kan visa er något alls av. Sen får vi se hur mycket av det jag hittar på nu som faktiskt får vara kvar – nackdelen med att jobba med projekt där andra är inblandade – men man kan ju drömma. Och saker som behöver klippas kan jag ju alltid återanvända, på ett eller annat sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-13
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Några sidor layoutade… Alltså, det är en ganska poänglös uppdatering. Här är en bättre: Jag blev just klar med sida 138 av totalt 211, och äventyret jag är på just nu tar slut på sida 149. There, mycket tydligare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-17
  • Kutulu – Norrskenets Välsignelse: Idag gjorde jag den sista illustrationen och infogade den i dokumentet, så nu är jag… "klar". Eller, jag ska nog inte riktigt släppa den här än – jag väntar och låter den ligga några dagar och ser om jag kommer på något jag behöver fixa. Inspirerad av japanska Kutuluboken funderar jag på att se om jag kan hitta ett par schyssta gamla foton att fylla ut tomma sidor och utrymmen med, till exempel. Kanske experimenterar med det i helgen.
Här är hur som helst illustrationen:
Fig-1-scenariots-struktur.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-18
  • Kutulu – Ogbunabalis Öga: Inspirationen slog till i morse när jag stod i duschen, så nu vet jag lite mer om storyn. Och tack vare jättebra kritiska frågor i arbetstråden har jag pusslat ännu lite mer.
  • Hemliga Projektet: Herregud snart kreverar jag. Men jag kanske kan berätta om ett par månader? Vi får se. Hade videomöte idag, med bland annat en person jag verkligen ville ha med och vars grejer betytt väldigt mycket för mig överlag. Och hen ville vara med! Så även om det nu på något sätt skulle falla helt mellan stolarna nu, så har jag åtminstine fått berätta för hen hur mycket hens grejer betytt. Och det känns ju i varje fall väldigt bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-19
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Äventyret "Hit man kommer när man kommer hem" är färdiglayoutat! Därmed är jag nu precis klar med sida 148. Sidan 149 är en helsidesillustration, så nästa gång jag sätter mig börjar jag på sidan 150 med äventyret "Ambassadören som försvann". Det fortsätter sedan till sidan 211. Det mesta är alltså helt klart bakom mig – första äventyret var s 44-87 (43 sidor), andra äventyret 88-149 (61 sidor) och tredje äventyret är alltså också 61 sidor. Lustigt det där, hur nära de kom varandra – det är tre väldigt olika äventyr och jag planerade verkligen inte hur långa de skulle vara, men det är uppenbarligen så att ett äventyr "ska" ligga kring 45-60 sidor för att jag ska känna mig nöjd… Inte undra på att jag haft svårt att göra korta enbladsgrejor =)
I alla fall, när den här vändan är över så går jag igenom och fixar så att alla sidhänvisningar funkar, sedan blir det (uppdaterad) innehållsförteckning och så borde jag göra något slags titeldesign också antar jag. Omslaget är ju redan fixat.

Jag hoppas fortfarande på lansering innan året är slut. Även om jag antar att det "smarta" varit att vänta tills typ Gothcon eller något? Äh, det får bli som det blir. Säljer det så säljer det.

Sen borde jag försöka få ihop andra utgåvan av regelboken innan jag gör mer till Rotsystem. Att grundboken inte finns att köpa (utöver de ex som redan finns tryckta och ligger hos olika bokhandlar) när jag lanserar en kampanjexpansion är lite pinsamt. Men det får nog bli ett projekt för 2023. Parallellt, hoppas jag, med Hemliga Projektet.

Annars så tror jag att fokus för mig nu kommer att vara just att layouta klart detta + göra något av Ogbunabalis Öga resten av året. Eventuellt fippla med Agency, om andan faller på. Men det vore najs att börja minska antalet projekt jag har igång…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-20
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Dokumentet "Ambassadören som försvann" har börjat få sin layout genomgången och tillsnyggad. Bara två sidor idag, men jag behövde bråka lite med de inlänkade bilderna. Av någon anledning kapade exporten från Affinity Designer av en av loggorna på mitten ochlade den på fel ställe… Men nu funkar det. Sedan fixade jag de första två sidorna, så jag är nu klar med s 151.
  • Hemliga Projektet: Fick nyheten att vi kommer att kunna köra på det namn vi ville, utan att trampa på några potentiella tår. Vilket är goda nyheter, för jag tycker om det namnet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-10-21
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: I full gång med Ambassadören som försvann. Blev klar med s. 157. Det här äventyrets layout är mycket ruffare än de tidigare, märker jag – i princip inga bilder är inlagda ännu. Men det blir nog bra! Det är ändå grovlayoutat, det är inte så mycket extrajobb. Eventuellt kommer jag att behöva skriva om en del mot slutet så texten motsvarar kartorna jag gjorde, men det blir en senare fråga.
Här är ett smakprov i form av en SLP. Jag gar 100 internetpoäng till den som plockar referensen och kan identifiera den (i en spoiler, såklart).

1666378016761.png
 
Top