Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-11-05
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Jag är nu i princip klar med tillgänglighet-delen, och tar med mig till kommande projekt att det är en bra idé att jobba med filformat som har ordentlig metadata samt att det är bättre att dela upp saker i multipla filer även om t.ex. Illustrators artboards gör att man kan ha flera-i-en. Varför? För att InDesign kan använda sagda metadata för att generera alt-texter till alla bilder, vilket sparar en del arbete. Men ja, jag får ännu inte het och hållet full marks på Acrobats accessibility-checker, men tills vidare tänker jag nog leva med de nedslag jag får. Jag har också gått igenom äventyr nummer 2, så nu är allt som är kvar det tredje äventyret.
Jag har också gjort min första ePub-export bara för att se hur det blir. Förvånansvärt bra! Eller ja, förvånansvärt och förvånansvärt – jag vet ju hyfsat vad jag håller på med och har haft ePub i åtanke hela tiden. Jag upptäckte också att Articles-systemet i InDesign, som kan användas för att ange vilken ordning saker ska komma, också kan användas för att säga att vissa saker ska skickas med i PDF:er men inte i ePub. Perfekt för stora illustrationer som egentligen inte behövs!

Däremot saknar jag nog en möjlighet att göra tvärtom – att ha element som automatiskt exkluderas vid export till PDF, men finns med i ePub. Men det får bli ett kommande bekymmer. Nu är jag mest nöjd över att få en duglig ePub-fil som kan snofsas upp lite med en smula minimal CSS vid tillfälle. Jag gillar ju att inte göra så mycket åt formateringen i ePubs; där har vi ett format där jag tycker hela grejen är att läsaren får välja typsnitt, textstorlek och marginaler efter eget behag. Så jag fixar bara saker som lite mer lättlästa tabeller och sånt.

EDIT: Dagens InDesign-observationer:
  • Lager som markeras som att de inte ska printas, hänger inte med till PDF:en. Tyvärr hänger de inte med till ePub heller.
  • Bugg: Om man vill att InDesign ska göra span/strong/em-element av ens character styles så måste man kryssa i "include classes in HTML". Även om man inte faktiskt vill ha klassen. Det finns inget alternativ som bara gör om en character style till en <strong></strong>, det är antingen <strong class="fetstil"></strong> eller inget som gäller. Störigt! Inte för att nån kommer att bry sig, det syns ju inte fär läsaren. Bara några extra onödiga tecken…
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-11-06
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Det blir tidig uppdatering idag; kanske fyller jag på under dagen. Men! Inlagan blev just klar. Eller "klar" och "klar", jag har fixat allt jag kunnat vad gäller tillgänglighet och typografi. Det finns ett par tveksamma avstavningar kvar, och jag ska inte säga att ordmellanrummet på varje enskild rad på 200+ sidor är helt perfekt, men i det här läget känns det som att tiden det tar att fixa de kvarvarande grejerna helt enkelt inte är riktigt värt det. Jag har också snyggat till innehållsförteckningen lite genom att stoppa in extra mellanrum mellan kapitlen, vilket jag verkligen gillade. Tydligt och bra!
Kvar för Alla kungens hästar, alla kungens män är nu med andra ord typ… omslaget. Framsidan är ju klar; nästa steg för mig nu blir att skriva en baksides-blurb och sedan layouta den – layouten lär inte ta så lång tid, där ska jag ju mest följa samma mall som tidigare.

EDIT: Nu har jag ett utkast till en blurb. Nu behövr jag få lite distans till den innan jag gör något mer…

Jag ska nog också slänga upp en tråd där jag ber om frivilliga att ta en korr-titt på layouten/typografin antingen idag eller under veckan.

EDIT: Dagens Adobe-observationer:
  • BUGG: Adobe Acrobats Preflight-panel är det enda sättet att slå samman lager för en färdig PDF. Nu har Acrobat bestämt sig för att hela Preflight-grejen ska vara dödstrasig: När jag försöker öppna Preflight så säger den helt enkelt "unable to copy the user specific preferences", vilket är ett felmeddelande som endast två människor någonsin verkar ha fått förut. De använde Mac, och den lösnng de får tips om funkar inte för mig. Sånt här är så jäkla pinsamt – varför funkar inte helt normala funktioner i det här programmet som jag betalar pengar varje månad för? programmet som varit industristandard i decennier?
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-11-07
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Idag har jag mest skickat ut länkar till de som anmält sig frivilliga för att kolla på layouten. Nyare versioner av InDesign har en potentiellt trevlig funktion där man kan ladda upp en förhandstitt i molnet. Där kan sedan folk lägga in kommentarer, som sedan automatiskt läggs in direkt i InDesign. Om det funkar som det ska så kommer det verkligen att underlätta just layoutkorr-fasen av kommande projekt. Det finns såklat begränsningar – den tydligaste är att uppslags-vy tydligen är obligatoriskt; jag hittade inget sätt för folk att få se en sida i taget. Å andra sidan verkar gränssnittet överlag funkaväldigt bra på t.ex. mobila enheter.
Jag har också börjat jaga efter något slags PDF-redigeringsbibliotek som låter mig automatisera de sista grejerna som behöver göras med framför allt de interaktiva PDF:er för nedladdning som jag exporterar från InDesign. Generellt brukar jag vilja lägga till fram- och baksida och ta bort en del onödiga lager. Det vore najs att kunna göra det med ett script istället för manuellt. Framför allt nu när Acrobat kukat ur fullständigt och vägrar låta mig ta bort lager via Preflight:en.

Efter några timmars sökande är min just nu mest lovande kandidat ett bibliotek som heter PdfBox från Apache. Jag har precis fått det att funka litegrann, och det finns trådar på Stackoverflow med folk som verkar ha lyckats ta bort lager med det. I den mån det finns en hake så är det väl att det är till Java, och det var några år sedan jag höll på med det programmeringsspråket… Men det är alltid nyttigt att påminna sig lite.

Hur många timmar tänker jag lägga på att experimentera med det? Oklart. Hur mycket tid kommer jag faktiskt att spara i slutänden? Också oklart. Men det är nästan helt säkert att tillfredsställelsen över att ha lyckats inte kommer att ha någon korrelation alls med huruvida det var "värt det" rent tidsekonomi-mässigt. Det är roligt att automatisera.

Imorgon ska jag försöka vara lite mer produktiv, kanske göra ett utkast till omslag till exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-11-08
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Jag har inte gjort något egentligt jobb idag, men kan konstatera att systemet med kommentarer via Adobe Cloud verkar funka helt okej. Man får en notification och ett mail varje gång nån lägger en kommentar eller markering, men det kan jag leva med.
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Idag tog jag mig äntligen tiden att kolla upp vad som egentligen gäller för upphovsrätt och fotografier. Library of Congress säger att om ett foto är taget innan 1923, och är publicerat, så ska det vara i Public Domain. Perfekt! Då kan jag fylla ut ett par av de sidor som just nu är tomma med foton. De är tomma för att kapitel alltid ska börja på höger sida… Hur som helst, jag hittade ett font och lagom skitigt/vintage foto på Million Dollar Theater som ju faktiskt förekommer i äventyret. Jag har två sidor kvar att hitta bilder till; jag har tre idéer till illustrationer som kan funka. En filmprojektor, en gatuvy inklusive en kontorsbyggnad (12 våningar i äventyret), och en herrgård i ett fint område. Jag ska hitta tid framöver till att försöka hitta foton; jag använder de två första av idéerna jag hittar bilder till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-11-11
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Jag har börjat gå igenom kommentarer jag fått på layouten. Som väntat blir det en del att göra. Den grej som tar mest tid, som gör mig mest nöjd samtidigt som det är mest osäkert att någon kommer bry sig är att jag beslutat mig för att "pull the trigger" på att lägga till ytterligare ett typsnitt i mixen. Jag har ju tidigare framför allt Orbitron (sidnummer), Metrophobic (rubriker) och Linux Libertine (brödtext), men nu lägger jag till mitt favorittypsnitt Lato. Jag har aldrig riktigt gillat hur Linux Libertine ser ut när man gör fetstil, och i Rotsystem använder jag ofta fetstil i början av stycken som ett slags pseudo-rubrik. Så nu har jag börjat byta ut alla dem mot Lato istället. Jag blir rätt nöjd med resultatet, men det betyder att ganska mycket text måste gås igenom – Lato är smalare än fetstils-Libertine, så det blir en del nya avstavningar som behöver fixas till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-11-14
  • Ödesväktarna: I helgen har jag börjat göra nya illustrationer till den nya regel-revisionen vi hållit på med. Jag upptäckte att den där designen vi kom fram till för skador – den funkar inte. Den är för plottrig. Så vi spånade fram en ny variant.
Som ni ser är det här helt oläsligt:

1668466894700.png

Lite nackdelen med att försöka pressa ihop mycket information på litet utrymme – det blir svårt att göra saker som innehåller allt och samtidigt är läsliga.

Tyvärr har jag, verkar det som, slarvat bort skissen jag gjorde. Jag ska sätta mig typ imorgon och göra om rollformuläret, så ni får se hur vi tänkt då. Men både "knivarna" och det långa vertikala strecket är borta iaf.

EDIT: Jag hittade den. Så man har en radda med prickar mellan siffrorna och rutorna. Och så ritar man ett "T". Och, om man vill, så kan man fylla i alla cirklar som man aldrig blir aktuella. Man kommer ju alltså aldrig att markera en skada över ens Tålighet + 5, för får man en sån skada är man redan död.

Reglerna är ju som följer:
  • Varje skada markerar bara EN cirkel. Så får man skada 4 så låter man 1–3 vara, och markerar bara 4.
  • Skada över Tålighet = utslagen.
  • Skada över Tålighet +5 = död.
  • Skada över Tålighet −2 med Skarpt vapen = livshotande skada, måste ha läkarvård.
Visuellt blir alltså detta ganska likt hur det var i grundversionen av spelet – efter det långa strecket så dör man, under det långa strecket blir man livshotande skadad, innan det långa strecket får man bara vanliga skador som inte just har någon regelmässig effekt. Och efter det korta strecket är man utslagen.

Därmed blir cirklarna indelade i, typ, fyra delar precis så som vi vill.

1668467394608.png
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-12-07

Nu har jag inte skrivit på ett tag. Jag har iofs inte gjort jättemycket heller.
  • Ödesväktarna: Ett gäng nya illustrationer klara för v1.5.
  • Hemligt Projekt: Nej, inte samma hemliga projekt som tidigare, ett nytt. Jag jobbar med layouten till en grej, och det är rätt hård tidspress. Men det ser ut att funka. Jag satt just i ett par timmar och fick klart det mesta av det som var kvar…
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Egentligen hade jag tänkt fokusera på det här nu, men det hemliga projektet har kommit före. Jag tror inte jag får in mer korr, så så snart Hemliga Projektet är klart ska jag göra finslip och omslag till det här och göra ett provtryck. Målet är alltså att kanske få leverans till veckan, och… kanske, kanske kunna lägga ut så folk kan lägga en beställning innan jul? I den allra bästa av världar också få boken innan jul, men det ser rätt osannolikt ut just nu. Vi får se.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
UPPDATERING 2022-12-07

Nu har jag inte skrivit på ett tag. Jag har iofs inte gjort jättemycket heller.
  • Ödesväktarna: Ett gäng nya illustrationer klara för v1.5.
  • Hemligt Projekt: Nej, inte samma hemliga projekt som tidigare, ett nytt. Jag jobbar med layouten till en grej, och det är rätt hård tidspress. Men det ser ut att funka. Jag satt just i ett par timmar och fick klart det mesta av det som var kvar…
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Egentligen hade jag tänkt fokusera på det här nu, men det hemliga projektet har kommit före. Jag tror inte jag får in mer korr, så så snart Hemliga Projektet är klart ska jag göra finslip och omslag till det här och göra ett provtryck. Målet är alltså att kanske få leverans till veckan, och… kanske, kanske kunna lägga ut så folk kan lägga en beställning innan jul? I den allra bästa av världar också få boken innan jul, men det ser rätt osannolikt ut just nu. Vi får se.
Om man har två hemliga projekt på gång så måste man ge dom olika kodnamn. Sorry but I don't make the rules ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Alternativet är att jag hittar på riktiga kodnamn – och då kommer jag att vara alldeles för frestad att hitta på namn där det faktiskt går att gissa nåt.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-12-10
  • Rotsystem: Alla kungens hästar…: Jag tog en titt på filerna nu, och gjorde en del sista-minuten-fixningar. Det var nog ganska lagom att vänta tills nu; jag kunde se ett par grejer med nya ögon och fatta bättre beslut. Ett par grejer klipptes bort, innehållsförteckningen är nu tydligare i sin informationshierarki, och överlag är jag rätt nöjd. Är jag fortfarande nöjd imorgon så fixar jag omslag och skickar till provtryck då.
  • Det andra hemliga projektet: Om gudarna är goda och välvilliga så är min del här i princip över nu. Jag har layoutat ganska mycket på ganska kort tid, och både igår och idag så bajdade InDesign och Acrobat verkligen i sängen. Att industristandard-mjukvara kan vara såhär buggig är så otroligt frustrerande.
InDesign hatar att vara i 4K; jag har just nu problem med att själva gränssnittet glitchar – UI-element kan inte riktigt bestämma sig för vilken bredd de ska ha, så de hoppar mellan två olika vilket får allting att hoppa runt och bete sig. Jag kan få dem att sluta genom att justera fönstret lite och flytta runt vissa toolbars. Men vafan. Det är 2022. Sedan lyckades jag också krascha InDesign ganska konsekvent: Om man är i rutan där man definierar sidhänvisnings-stilar (dvs ifall det ska så "s. XX" eller bara "XX" eller något helt annat), och man kom dit från "skapa ny sidhänvisning"-rutan, och man plockar bort default-stilen och sedan trycker OK så kraschar InDesign. Även om man lagt in en annan sidhänvisning och markerat att ens nya hänvisning ska använda den.

Jag fick också ett felmeddelande idag som ingen någonsin på hela internet verkar ha fått.
1670706341376.png

Det är alltså en PDF som jag placerat i dokumentet, och som innehåller en felaktig ligatur. Det fanns exakt ingenting jag kunde göra i preflight-panelen eller så för att hitta felet, utan jag fick söka genom att testa expotera ett sjok sidor i taget för att liksom narrow it down.

Och så Acrobat… Där Preflight-panelen fortfarande är helt trasig. Acrobat har fått ett nytt fräacht UI (igen). Och det är väl fint och klart mer snappy än det gamla, men… Jag hade hellre haft en fungerande preflight. Jag vill ju kunna kolla färgseparering, jag vill kunna ta bort lager… etc. Jag fick det att funka genom att installera Acrobat i en virtuall Windows 10-maskin, vilket gör att min arbetsteori just nu är att Adobe inte testat Acrobats Preflight i Windows 11. Jag håller nu på och fixar en virtuell W11-maskin för att bekräfta…

Men jag är fortfarande sugen på att köpa något separat PDF-makarprogram, att ha som backup är Acrobat bajsar ner sig. Just nu är det PDF Studio jag funderar på; 1200 spänn i engångskostnad. Kan vara värt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-12-11
  • Det andra hemliga projektet: är nu klart, iväglämnat och ur mina händer. Ni som vet vad det är, vet. Resten får vänta tills det är offentliggjort.
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: är nu ivägskickat på provtryck!
Jag upptäckte också att de PDF:er jag genererat genom Affinity Designer var dassiga – fel färgrymd eller något, och jag lyckades inte få det att funka. Allt jag ville var ju att få alla bilder att bara använda K av CMYK, dvs vara gråskaliga och inte behöva tryckas som färgsidor.

I slutänden fick jag öppna PDF:erna i Illustrator och manuellt fixa alla färger. Jag ska experimentera lite ikväll för min egen sinnesfrid – nog måste väl Designer klara av att exportera filer lämpade för tryck? Det är säkert bara jag som gjort något galet.

Jag upptäckte också att både Illustrator och InDesign har färgseparerings-preview inbyggda, så jag är nu inte beroende av Acrobat för den grejen. Nu är det bara det där med att kunna ta bort lager i PDF:er som håller mig kvar… Och det kan jag som sagt nu bara göra i min virtuella Windows 10-maskin.

Jag har lärt mig en hel del nytt om Acrobat, Illustrator och InDesign genom de här projekten, och för det är jag glad och tacksam. Det är alltid roligt att lära sig nya tekniska knep och så.


Och… DET ÄR PÅ PROVTRYCK. Jag tror att jag började skriva på den här boken 2016, kanske rentav 2015. Så sex år, ungefär, för tre äventyr… Det är ganska skönt att äntligen liksom "vara här", även om det säkert blir en del grejer som behöver justeras när jag får provtrycket.

Och när jag äntligen trycker på "Publish" i Publits system så kommer det att vara enormt skönt. En sex år gammal sten som släpps från axlarna. Inte så att jag saknar projekt, men att en sån här gammal surdeg faktiskt får bli klar är väldigt nice.


Härnäst på tur: Kutuluäventyr, Agency, nytryck/uppdatering av Rotsystems grundbok… Och givetvis Det Första Hemliga Projektet. Samt ständigt pågående Ödesväktargrejer.

Och när Rotsystems grundbok finns i tryck igen så ska jag nog samla mig för att börja jobba på del 2 i kampanjen… =)

EDIT: Woop woop:

1670843937000.png
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-12-21
  • Rotsystem – Alla kungens hästar…: Andra provtrycket beställt. På det första blev svärtan för dålig pga att jag är en klant, men nu ska det nog blir bra ska ni se. Jag vill hemskt gärna få ut spelet innan 2023, men förhoppningsvis hinner jag få nya provtrycket innan dess.
  • Det andra hemliga projektet: Är nu avslöjat som Lemurs festskrift, och allt är klart. Jag ser fram emot att se den fysiska boken.
  • Det första hemliga projektet: Är fortfarande hemligt. Planen är att börja dra i det och se vad som händer så snart jag tryckt "Publicera" på Alla kungens hästar.
  • Agency: Nu idag på tåget satte jag mig och började läsa igenom vad jag skrivit hittills, och inventera vad som behöver göras. Det här är verkligen nästan klart; sätter jag mig typ en eftermiddag så är det nog helt klart sen. Efter det ska jag bara göra illustrationer… Och nu är jag bestämt mig för att inte använda AI-grejer alls så faller ju thispersondoesnotextst bort, så jag får hitta en annan lösning för ansikten. Det lär väl bli foton, helt enkelt. Funkade ju för Null State…
Just nu är min tanke att i första hand försöka få ut Alla kungens hästar och Norrskenets välsignelse genom dörren, och därefter bygga Dödsgudens mask (eller öga, jag har inte bestämt mig än) och Agency. Åtminstone om inte Hemliga projektet drar igång, för då blir det nog fullt fokus på det. Men både Agency och Dödsguden känns som projekt som inte borde ta lång tid.

Och sedan är jag nog lite sugen på att ta mig an den nya utgåvan av Rotsystem-grundboken. Kanske börjar jag rentav med den tidigare… Vi får se. Jag vill ju helst ha typ 1 eller 2 skriv-projekt på G samtidigt, kanske 1 illustrations-projekt och 1 layout-projekt.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-12-31

Det har hänt lite sen senast…
  • Kutulu – Norrskenets välsignelse: Är nu utlagt på Urverks hemsida som gratis-PDF.
  • Kutulu – Mardrömmar från Amerika: Är nu också utlagt på Urverks hemsida som gratis-PDF inklusive ePub och källpaket och grejer.
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Har publicerats, finns på Adlibris och Bokus. Och på Urverkspels hemsida, såklart. Jag har hittat ett fel (en rad som försvunnit), och ska typ imorgon eller så höra av mig till Publit och se ifall de känner sig generösa och vill låta mig ladda upp en ny, fixad inlaga. De som hittills köpt boken har med andra ord en exklusiv "early edition" som eventuellt bara trycks i ett fåtal exemplar!
  • Hemliga Projektet: Still nothing. Jag ska inleda nya året med att börja poke:a folk och se vad som händer.
  • Urverks hemsida: Preliminärt positiva resultat av tester med Bolt CMS. Jag har några grejer till att kolla, och jag ska göra ett enkelt Urverk-tema, innan jag visar resultatet för mina kumpaner.
  • PDF Fixer: Inte ett rollspel, men ett verktyg jag programmerar för att förenkla mitt liv som rollspelare. Jag tröttnade på att Adobe Acrobat är 1) segt och 2) oflexibelt och 3) inte ordentligt scriptbart och 4) kraschar precis hela tiden i Windows 11. Så jag har börjat skriva ett program som jag kan använda för att automatisera PDF-redigering.
Det är nämligen såhär: När jag skapar ett projekt i InDesign så gör jag ju det främst för tryck – det är alltså bara inlagan som är med, till exempel. Sedan fixar jag med lager etc så att det ändå går att exportera till print-PDF, interaktiv PDF och ePub utan att egentligen göra så mycket mer (ett arbetsflöde jag är omåttligt nöjd med och ska göra en youtubevideo om vid tillfälle). MEN – jag måste göra några saker med den interaktiva PDF:en:
  • Infoga omslag och en tom "innersida" först i PDF:en.
  • Infoga bok-baksidan sist i PDF:en.
  • Ta bort vissa onödiga lager.
  • Se till så att all metadata är korrekt.
Så det är vad mitt nya program gör – eller förhoppningsvis ska göra, när det är klart. Man ska kunna mata propgrammet med en config-fil som beskriver vilken fil som ska redigeras och vilka saker som ska göras, och så ska den… göra det. Så kan jag automatisera produktionen av nya PDF:er ännu mer…

Igår satt jag 14–16 timmar och bråkade med Java (inte mitt favoritspråk) och biblioteket PDFBox (enda gratisbiblioteket jag kunde få att göra det jag ville), och idag ytterligare kanske 4–5: Mer lär det bli, för det är roligt! Det var länge sedan jag byggde med Java, jag har inte använt Maven föru, och jag visste väldigt lite om hur en PDF egentligen se rut "på insidan". Jag lär mig mycket, och det är en sorts problemlösning som är rent sublim. Jag älskar verkligen programmering, framför allt när jag inte har nån deadline och ingen att bry mig om vad gäller målgrupp utom mig själv =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-01
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Medan jag arbetat på PDF Fixer så har jag upptäckt några små layoutfadäser i PDF:en; inget ens i närheten av lika allvarligt som "en hel rad text är borta" (eller, den hade hamnat bakom en bild…). Mer t.ex. att en textkolumn ser bättre ut om en flyttas upp två rader och linjerar snyggare med texten på motstående sida, såna grejer. Men jag tror inte att jag har några fler liksom _allvarliga_ grejer, så nu har jag skickat en förfrågan till Publit…
  • PDF Fixer: Det är hit mina kreativa energier går just nu. Jag har absolut annat jag skulle behöva göra, men… Jag lär mig ju så mycket! Om PDF:er, om XMP, om Java i allmänhet, om JSON och JSON-scheman, om Maven och Launch4j, och så vidare.
Nå, Fixer jag just nu göra allt jag vill – utom en sak, som jag tror borde vara förhållandevis enkelt. Det trodde jag i och för sig om att ändra metadata också, innan jag mötte den djungel som är XMP och Adobes märkliga implementation. Men; i morgon när jag kommer hem (eller kanske redan på tåget) ska jag försöka få den att kunna hämta sidor från andra PDF:er och sätta in dem i den man arbetar på.

Sedan är det lite småfix och pyttebuggar som ska fixas, men sen kan jag nog åtminstone börja använda programmet praktiskt i mitt eget rollspelsskapande. Jag ser fram emot att se den första PDF:en som automatiskt fixats av mitt lilla program och gjorts redo för uppladdning =)

Program är sedan som rollspel; man blir aldrig riktigt klar. Jag har såklart ett gäng idéer på hur programmet kan förbätras och göras mer flexibelt… Men vi får se hur mycket jag orkar fippla med det. Det blir ju ändå nå't slags milstolpe när det blir "klart nog att användas".

Vill man kolla på min fulskrivna kod och horribla arkitektur så finns allt här på GitHub.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-02
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Jag har fått svar från Publit, och det kommer att kosta mig några hundringar att få byta ut min inlaga, men det får det nog vara värt. Med lite tur kanske de kan ta de pengarna direkt från mina intäkter från försäljningen? Det vore ju lite töntigt om pengarna behövde komma och vända hos mig, men jag är fullt beredd på att det kan bli precis så dumt. Jag har full förståelse för administrativa systems inflexibilitet.
  • PDF Fixer: Jag trodde såklart att det skulle vara ganska enkelt att plocka en sida från dokument A och stoppa in i dokument B. Men det var det inte. När jag hämtar sidor från superenkla PDF:er som bara innehåller nåt enstaka test-objekt så går allt bra, men när jag tar Alla kungens hästar-omslaget så blir resultatet alltid en trasig PDF.
För att jag inte ska bli sittande hela natten tar jag paus nu, men jag hittade en ful workaround: Det finns en fungerande funktion för att merge:a två pdf:er. Så det jag kan göra är att 1) merge:a, 2) ta bort de sidor jag inte vill ha, 3) flytta sidorna som är kvar till rätt ställe. Det är klumpigt och kommer att vara mycket långsammare än det behöver (flytta en massa onödiga sidor…) men det kommer att funka. Tror jag. (Kanske ska jag testa att ta bort sidorna från käll-dokumentet innan jag merge:ar dem… Det får bli morgondagens experiment.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-03
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Den nya PDF:en är nu skickad till Publit.
  • PDF Fixer: Program blir aldrig "klara", men jag har nu nått den punkt där jag kan använda PDF Fixer. Alltid en viktig milstolpe! Ikväll eller i morgon kommer jag att för första gången ladda upp en fil som genererats med programmet till Urverks hemsida. Jag har några funktioner till jag vill stoppa in innan jag kan släppa projektet för den här gången, men på det hela taget känns det här väldigt bra. Jag har gått och funderat på ett sånt här verktyg i typ… jag vet inte, minst 5–6 år eller så. Så att nu ha ett är rätt najs. Sen får vi väl se om nån annan får nån nytta av det; det känns ganska sekundärt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-03
  • Agency – Infiltration: Jag lade just lite tid på att äntligen göra en Dynalist med tankar till den här X-modulen. X-moduler är alltså vad Agency kallar sina spelvärldar – moduler som beskriver X, dvs vad det är för slags Avvikelse som agenterna utreder mysterier relaterade till. I en X-files-modul till Agency så skulle det finnas info specifikt om FBI och om utomjordingarna och om en del annan weird shit som är specifik för just den settingen till exempel. Infiltration är en modul där Avvikelsen är Inte Transformers. Vad mina Inte Transformers ska heta som grupp återstår att se, men jag börjar få rätt mycket klart för mig vad gäller hur de funkar, var de kommer från och så vidare. Fraktioner, målsättningar, förmågor, svagheter – alla utfunderade med ett öga på att grejerna ska kunna användas som grund för scenarier av utrednings-typ.
  • Ett Annat Projekt: Det blir väldans många hemliga projekt nu alltså, men det här är inte Det Hemliga Projektet utan bara ett annat som jag och regelmakaren bakom Ödesväktarna filat på ett tag. Det är lite intressant eftersom det bygger på att vi fått en potentiell möjlighet att göra något med en hög snygga bilder, efter att det projekt sagda bilder använts till gått i graven. Igår satt vi och skissade på grunden till ett "modelläventyr" och jag började kolla igenom allt vi hittills hittat på. Vi har konturerna av en spelvärld och en hel del av innehållet. Vi har en mass frågetecken fortfarande, men det rör sig framåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-18
  • Rotsystem – Alla kungens hästar, alla kungens män: Jag har fått hem två tryckta ex av den nya versionen, allt ser bra ut. Ikväll ska jag packa ihop ett av exemplaren och skicka till Fenix, har jag tänkt. Boken finns nu på CDON också, så min pipeline med Publit och Bokinfo fortsätter leverera. Försäljningen är väl kanske inget att hänga i julgranen, men det hade jag inte förväntat mig heller – December är en kass släppmånad, jag krånglade till det genom att släppa en reviderad version kort efter originalsläppet, och det här är "årets fattigaste månad" har jag läst mig till. Plus att Rotsystem är ett gammalt spel, och grundboken finns inte ens i tryck. Jag ska nog försöka prioritera det där sista nu i det närmaste tror jag, istället för att försöka skriva om stora robotar till Agency.
  • Agency – Invasion: Jag har byggt vidare på min Dynalist till det här. Det känns bra. Det senaste jag finurlat på är "tecken på att en robot varit inblandad", dvs såna tecken som får folk att kalla in rollpersonernas agentur (vad den nu ska heta). Viss radioaktivitet, viss teknologi, vissa spår, och vissa idéer som infiltratörerna gärna sprider. Jag har också börjat leka med tanken att helt sonika kalla robotarna för "titaner". Det är lite gjort, såklart, inte så unikt – men det vet jag inte om det behövs heller. En fördel är att man också kan använda samma term på engelska och svenska, så vid översättning kan både modulen och robotarna behålla sina namn. Däremot funderar jag på ett namn på de konstgjorda människor robotarna använder sig av – hittills har jag tänkt på dem som "synths", men man kan ju inte riktigt kalla dem "synthar" liksom. Eller jag vet inte, kanske skulle en engelsktalande tycka att det är lika töntigt att kalla dem "synths", och associera dem lika mycket till musikinstrumentet. På svenska blir ju den kopplingen extra töntig tack vare Galenskaparna… Det är helt omöjligt att tänka "synth" på svenska utan att tänka "Pappa jag vill ha en…"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-21
  • Rotsystem v1.5: Jag har börjat inse att jag inte kommer att hitta någon längre oavbuten tid att skriva på, delvis för att jag har för många bollar i luften. Så istället ska jag börja jobba enligt principen att göra något varje dag. Eller iaf något de flesta dagar. Något kan vara att skriva en punkt i en punktlista, eller att skriva en mening i ett stycke. Det spelar ingen roll; lite är bättre än inget.
Jag har idag dels kollat vad jag redan skrivit på v1.5, dels fixat en sammanställd punktlista för bokens upplägg. Jag blev rätt nöjd. Rotsystem 1.5 blir inte riktigt en Agency-modul, men det kommer att finnas en himla massa gemensam DNA. Det är inte så konstigt, då Agency i princip är samma regelsystem som Rotsystem och dess SL-tekniker är samma som i Rotsystem fast med några nya tillägg. Varje spel jag gjort de senaste tio åren eller så har ju i princip haft samma grundtankar – jag har bara lagt upp dem olika, och byggt på med nya SL-tekniker allt eftersom.

Jag funderar på om det här ska vara Rotsystem v1.5, eller Rotsystem v2. Inom datorgrejs brukar ju första siffran bara ändras när man gör en "breaking change", och det gör jag ju inte – spelvärlden är i stort sett oförändrad och jag tror inte att jag kommer att göra så stora ändringar i reglerna att rollpersoner blir annorlunda rent mekaniskt. Man kommer nog att kunna ta sin Rotsystem v1-rollperson och spela den här versionen med den. Det talar ju för "1.5". Å andra sidan kommer det ju att finnas en del ny information och nya regler som inte fanns i v1, så frågan är om "1.5" är en tillräckligt tydlig signal på hur stora ändringarna är? Jaja, det behöver jag inte bestämma nu.

Hur som helst är jag ganska pepp på det här. Jag kommer nog att kunna återanvända en hel del texter, om än i lite moddad form (helst vill jag ju redigera ner dem rätt hårt; jag ska ha som målsättning att texterna ska bli kortare generellt. Originalet är på sina håll rätt ordigt och omständigt), så jag tror att det borde vara möjligt att få klart det här projektet inom rimlig tid.

Nu när jag gått upp till 100% i tjänst igen så kommer min ekonomi dessutom att vara mer robust, så jag åtminstone just nu är planen att investera i fler illustrationer till spelet. Kanske till och med ett nytt omslag, om George C är intresserad. Bäst då vore ju, tänker jag, en typ vidareutveckling av originalets omslag, eller iaf att man ser att det är "samma bok"…
 
Top