PROMOTION En festskrift till Lemur av forumiter på rollspel.nu

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
BF23C2A2-74C1-477B-B2BA-D69D3A211C6A.jpeg(Ursäkta om det här blir tjatigt, men det finns faktiskt en risk att någon har missat det och det vore ju synd)

En festskrift till Lemur av forumiter på rollspel.nu
Sedan i september har ett gäng forumiter planerat en 40-årspresent till @Lemur i tråden En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten. Trådtiteln (och en del av innehållet) är medvetet missvisande kamouflage för att @Lemur inte skulle ana något. Det lyckades och i fredags överlämnades boken En festskrift till Lemur av forumiter på rollspel.nu. Han blev mycket glad och rörd, vilket inte är så konstigt när man ser den här innehållsförteckningen:

Förord
av @Magnus Seter

En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten
en trådstart på rollspel.nu
av @guldfink

Cathedral of the Wild
a dungeon for Relics & Ruins
by @Pilzefrau

I Gombitakles slemdjungler
en krönika
av @Brior

Lemuren i Krickdala
en SLP med äventyrsfrö till Tistelriddare
av @Sinisa_

Lemur på IKEA
ett rollspelsscenario
av @Genesis

Recension av Askhem
av @entomophobiac

Herr Fällmans kuriosakabinett
ett inspirationsmaterial till Askhem
av @luddwig

Vad är väl en kannibal på slottet
ett mordmysterium till Askhem
av @krank

Den eviga plågans systrar
ett äventyr till Askhem
av @pellejones

Doktor Glücker antar jag
ett äventyr till Askhem
av @God45

Pulverpojken
ett äventyr till Askhem
av Pontus Eriksson och @Vulpe

Medicusens hemlighet
ett äventyr till Askhem
av @guldfink

Tjuvarnas marknad
en äventyrsplats till Askhem
av @Rymdhamster

Lemurfolk
ett folkslag till Kopparhavets hjältar
av @Leon och @Mogger

Gasquar - den galna gastens skatt
tropiska tabeller till Dimmiga Dalar
av @Gerkub

Den eftertraktade statyetten från Madagaskar
ett äventyr till Troubleshooters
av @Rickard

Elenas födelsedag
en play by chat-dialog från Traveller
av @Christoffer, @guldfink, @Nion och @Tant Ragnar

Alla bidrag är grymma och ännu grymmare är @krank som hetslayoutade allt som en gud.

Ni hittar mästerverket, helt gratis och nerladdningsbart, bakom spoilerknappen i DEN HÄR POSTEN.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Kan inte påstå att jag hunnit smälta detta ännu. Ingen som sett videon från överlämningen av boken kan ha missat hur rörd jag blev, när det sakta sjönk in att boken jag höll i min hand var både vidunderlig och unik.
Jag har börjat läsa boken nu från pärm till pärm och kommer att skriva små personliga tack till alla inblandade här.

Boken inleds alltså av ett förord av wrnus förkämpe, den legendariska rollspelsskribenten @Magnus Seter. Om det vansinne som krävs för att hålla på att skriva rollspelsgrejer och dela med sig av sina fantasier. Tack för dom fina orden!

I det följande kapitlet En Ankas Karaktärsutveckling i Konfluxsviten får vi ta del av det forumsinlägg som @guldfink skapade för att initiera projektet. Jag trodde verkligen att ni diskuterade min rollperson i den där tråden och kunde inte fatta att det kunde finnas så mycket att säga om saken, över hundra inlägg. Jag frågade guldfink om saken och fick höra att "det kan hända mycket i multiversum", jotack!
Tack för att du är en fantastisk person, jag är väldigt glad att jag delar spelgrupp med dig.

Cathedral of the wild, är ett mustigt äventyr skrivet av @Pilzefrau, till min gamla OSR-rökare Relics & Ruins. Det är en ruinstad övervuxen av en magisk djungel. Kaos-juveler. 1d8 dire lemurs! I love it!

I Gombitakles Slemdjungler, är en krönika av @Brior som berör ankan Herr Dusins öde i en fjärran dimension. Herr Dusin är alltså den rollperson jag spelar i vår Konfluxsviten-kampanj. Att Brior, kunfluxsvitens skapare, skriver en krönika om denne gör att det känns som att Dusin blivit upptagen i Trakoriens oficiella annaler (jag säger inte att det är så, men det är så det känns för mig). Och vad kan vara större för en rollperson? Det är för Herr Dusin som för Pinocchio att "bli en riktig pojke". Stort tack!

Återkommer med fler personliga tack när jag hunnit läsa mer.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Under julen har jag haft tid att avnjuta ännu några verk ur lemurboken.

Lemuren i Krickdala är en stämningsfull och fantasieggande text. Mycket välskrivet (som vanligt) av @Sinisa_. Blir riktigt sugen på att spela Tistelriddare av att läsa denna texten, sjukt bra äventyrskrok med mystiska beställningar med urverks-liknande prylar. Tack!

Lemur på IKEA är ju ett helt jädrans rollspel med regler och allt. Anmärkningsvärt att det är ett spel med spelledare :D.
Kul @Genesis !

Recension av Askhem av Sveriges bästa rollspelsrecensent @entomophobiac. Grymt att den även finns att läsa här. Tack!

Herr Fällmans kuriosakabinett
, en väldigt inspirerande plats och SLP till Askhem av @luddwig . Kul också med lite historisk bakgrund! Ska lätt slänga in Herr Fällman som en SLP nästa gång jag skriver något. Grymt!

Vad är väl en kannibal på slottet
, wrnus mysteriekung @krank skriver ett mysterium till Askhem, sjukt gött! Bakom den aningen tramsiga titeln gömmer sig ett morbitt äventyr helt i min smak. Riktigt vidriga grejer - på bästa möjliga vis! Ska också passa på att tacka för allt arbete du lagt ner på layouten av hela boken!

Den eviga plågans systrar
, ett äventyr av @pellejones. Det är sjukt kul att se vad olika personer gör med Askhem. Här får vi leta efter en ockult statyett i ett intermezzo mellan frihetstänkare, häxor och trolldomskommissionen. Hela 18 sidor material! Tack!

Doktor Glücker antar jag, av @God45 är det i särklass mest morbida Askhemsäventyret och är en kort brutal historia som nog bäst spelas med rollpersoner som en inte är allt för fäst vid... Coolt och en riktigt bra antagonist.

Pulverpojken
av Pontus Eriksson och @Vulpe är ett utförligt och genomarbetat äventyr som berättar en sorglig och nedtonad noir-berättelse. För den som vill spela Askhem med mindre övernaturliga grejer kan nog detta vara perfekt. Detta är verkligen en historia från Askhem som känns och andas smutsig mörk storstad, där de svaga betalar priset.

Härnäst ska jag läsa Medicusens hemlighet, kul!

God jul allihop förresten!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Medicusens hemlighet
Wow, vad ballt att läsa alla dessa äventyr till Askhem. Äskar upplägget här med en mördad medicus och en ökänd lönnmördare. Ner i kloakerna och traska vill man ju också, helt perfekt. Ett pussel som bara går att lösa av spelare som kommer från västkusten (ordvits) le-mur, ha ha ha. Du ska ha tack för detta @guldfink och givetvis 100 extra tack för att du orkestrerat detta.

Tjuvarnas marknad
Jag var djupt imponerad av denna äventyrsplatsen av @Rymdhamster. Väldigt detaljerat och levande, mer detaljerat än vad jag brukar orka beskriva platser. Tänk vilken dröm för en SL att kunna slänga in Tjuvarnas Marknad när RP behöver besöka undre världen i något äventyr!

Lemurfolk
Att som Lemur få vara en del av den fantastiska plats som är Kopparhavet är såklart en dröm. Jag vet vad jag kommer spela nästa gång det blir av att köra KH. Väldigt bra och fantasifullt som vanligt av @Mogger och @Leon. Tusen tack!

Gasquar - den galna gastens skatt
Dimmiga Dalar är ju ett kul projekt som jag måste färdigställa någon gång. Jag drömmer lite om att kolla med det lokala tryckeriet om dom kan göra små a5 lådor så att det kan bli ett boxed-set. Isf, vore det givet att ha med dessa fantastiska tabeller för tropiska äventyr! Tack @Gerkub!

Den eftertraktade statyetten från Madagaskar
Detr här fick mig verkligen att bli peppad på att spela Troubleshooters. En klockren one-shot som andas 100% belgo-comics. Älskar att det dyker upp en kvinna från forna Madagaskar ur en portal! Också kul att alla rollpersoner har en text som säger att hen är den enda som har en specialförmåga trots att alla andra har det. Tack @Rickard för ett klockrent äventyr!

Elenas födelsedag
Sist men inte minst. Det är inte många i galaxen som kan skryta med att ha sett Elena le. Men det kan Cory, Blaze, Billy och Eddie. Problemet i detta fallet var att hon inte slutade le under hela kvällen - tills att det nästan började kännas obekvämt för alla inblandade.
Tusen tack @Christoffer, @guldfink, @Nion och @Tant Ragnar. Ni är grymma på play-by-post och nästa gång vi sätter igång kommer Elena definitivt också att vara med.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,468
Location
Helsingborg
Detr här fick mig verkligen att bli peppad på att spela Troubleshooters. En klockren one-shot som andas 100% belgo-comics. /.../ Också kul att alla rollpersoner har en text som säger att hen är den enda som har en specialförmåga trots att alla andra har det.!
Tackar. :D

Ja, jag ville (på ett enkelt sätt) lägga en extra nivå ovanpå äventyret för att skapa lite tjafs. Dock är rutan för förmågan väldigt framträdande på rollformuläret så folk kanske ser att andra har förmågor. Ville också få fram en bromance mellan två av rollpersonerna utifrån hur de ser på varandra.

Skulle vara intressant att se hur det kommer fram i spel.
 
Top